Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Hybridiä valitsemassa

Hybridiä valitsemassa

Tervehdys kaikille, olen uusi tällä foorumilla.
    Olen nyt hakemassa ensimmäistä "parempaa" pyörää, ja ajattelin tukeutua tämän foorumin apuun. Minulla on ollut useamman vuoden käytössä halpa markettipyörä, Carraro Tribe.
    Pomppukeppi keulalla varustettu retki/hybridi. Sillä olen aiemmin ajellut lähinnä muutamia kertoja kesässä jäätelölle tai terassille oluselle
    Nyt kuitenkin jo toinen kesä menossa, kun olen ajellut sillä kuntoilu/ulkoilu mielessä n.20-30km lenkkejä.

Mieli tekisi hankkia laadukkaampi menopeli alle, ja hybridi se saisi olla. En aja työmatkoja tai muutenkaan päivittäin. pari-kolme lenkkiä viikossa keväästä syksyyn.

Pituutta minulla on 191cm ja paino huitelee 95-100kg tietämillä, riippuen kuntosali harrastuksen aktiivisuudesta. Jalan sisämitaksi sain 92-93cm kun mittailin.
    Hieman ranne vaivainen olen, joten olisi mukava jos kaikki tärskyt eivät löisi hirveäsi läpi. (kumpiakin ranteita operoitu)

Olen itse netistä lukemalla löytänyt muutamia ehdokkaita..

Marin muirwoods: https://www.marinbikes.com/fi/bikes/...rban-muirwoods
    Tässä olisi teräsrunko ja 29" vanteet, joten tärinät ja töyssyt eivät ehkä tuntuisi niin pahasti.

Kona Dew Plus: https://www.konaworld.com/dew_plus.cfm
    Tätä tunnutaan monesti suositeltavan... Alumiinirunko, mutta olisi iso ilmatila renkaissa, joten vähempi iskuja.

Trek FX3 Disc: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...-disc/p/21572/
    Tässä kuitukeula, joka voisi vähentää kovuutta?

Nämä kolme ovat siis itseäni eniten kiinnostavat vaihtoehdot, näin täysin ummikkona netistä luettuna... En siis vielä ole käynyt kokeilemassa näistä mitään.

Sitten vielä pari muuta ehdokasta:

https://www.bikester.fi/serious-tena...ta-551252.html

http://www.insera.fi/mallisto/hybrid...-30-v-miesten/

https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-...156907_1_style

Näissä olisi ainakin paperilla hyvät osat, mutta lienevät olevan aika kovan tuntuisia pyöriä? Ainakin noihin omiin ykkösvaihtoehtoihin nähden.

Kaikenlainen kommentointi olisi tervetullutta, on se sitten vaikka näiden kaikkien vaihtoehojen teilaamista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jupeha77 Katso viesti
    Hieman ranne vaivainen olen, joten olisi mukava jos kaikki tärskyt eivät löisi hirveäsi läpi. (kumpiakin ranteita operoitu)

Olen itse netistä lukemalla löytänyt muutamia ehdokkaita..
    Renkaat vaikuttavat ylivoimaisesti eniten tärskyihin ja tärinään, ja nehän on helppo vaihtaa joko itse tai tinkiä mieleiset renkaat ja asennus valmiiksi kivijalkaliikkeestä ostaessa. Sikäli Konan leveämmistä vakiokumeista en laskisi erityisemmin etua. Trekiin tuskin mahtuu niin leveät kumit kuin muihin "ykkösvaihtoehtoihin", sillä haarukat ovat nähdäkseni selvästi kapeammat kuin Marinissa, mihin viitannee myös Marinin rungon yhteydessä käytetty termi 29". 28- ja 29-vanteilla ei siis määritelmällisesti ole eroa (molempien halkaisija on 622 mm), mutta 29"-termiä käytetään maastopyörämäisistä leveämmistä renkaista.

Tuossa Whitessa on minusta eniten vastinetta (hintalapun) rahasummalle, ja siinä näyttäisi kuvan perusteella myös olevan tilavat haarukat, joihin saa vakiorenkaita reilusti paksummat kumit. Lisäksi kädensijat kannattaa siinä ja useimmissa muissakin ehdottomasti vaihtaa ergonomisempiin.

Jos haetaan "maksimaalista vaimennusta", niin silloinhan paras yhdistelmä olisi varmaankin joustokeula, leveät renkaat ja ergokädensijat. Hybrideissä nuo joustokeulat varmaankin tosin tuppaavat olemaan halpoja, eikä niin hyviä. (Tai vielä täysjousto ja jousitettu satulatolppa.)

Maastopyörä hyvällä joustokeulalla voisi auttaa pehmeään kyytiin, jos renkaiksi vielä vaihtaa rullaavammat.

Mutta olettaisin että hyvin voi saada tarpeeksi pehmeän kyydin aikaan jo leveillä renkailla ja ergonomisemmilla kädensijoilla eli jollakin noista vaihtoehtoista.

Minulla on tuo White ja siihen vaihdettuna 47mm leveät renkaat ja niillä ajomukavuus epätasaisella parani huomattavasti. Noiden kanssa ei sovi enää lokasuojia paikoilleen. Haarukoiden puolesta mahtuisi vielä vähän leveämmätkin, mutta 17mm leveät/kapeat vanteet alkaa olla rajoittamaan.

Mielestäni hinta/laatusuhteessa Kona Dew:n jokin versio on hyvä, mahtuu rengasta ja jos kyllästyy niin pitää melko hyvin hintansakin. Ranteiden kipeytymistä myös estää oikean ajoasennon säätö että paino jakautuu tasaisesti käsille ja perseelle, lisäksi kannattaa opetella ennakoimaan tilannetta töyssyjen varalta. Nuo ergotyyppiset gripit kyllä myös toimii mutta samaa asiaa ajaa myös isommalla halkaisijalla olevat pehmeät, pomppukepit tosiaan unohtaisin tuossa hintaluokassa.

Kiitos kaikille vastaajille!

Tuo White voisi olla hyvä minulle, varsinkin jos vaihtaisi hieman tuhdimmat renkaat alle, ja ehkäpä vielä nuo paremmat kädensijatkin. Toki tuo huokuttelee myös hintansa puolesta.
    Ei tarvitsisi pistää rahaa kiinni niin paljoa, suht pienten fillarointi lenkkien vuoksi, ja toisaalta saisi kuitenkin laadukkaan puoleiset osasarjat heti alkuun pyörään.

Olen ollut kohtuu tyytyväinen tuohon vanhaan halpaan markettipyöräänikin, joustokeulan pomputtamista ja srammin kierto vaihtajia lukuunottamatta.
    Sen runko koko on 58cm. Mutta törmäsin tuollaiseen suuntaa antavaan ohjeistukseen, että sisäjalan mitta x 0,67 = runkokoko. Eli minulla 93 x 0,67 = 62cm.

Monissa pyörissä tuo 58cm on max koko jota tehdään. Onko tuo nyt niin että pitäisi unohtaa sellaiset mallit kokonaan, eli pitäisikö katsoa vain pyöriä joista löytyy koko 62 tai edes 60 ?

Vai riippuuko nyt enempi rungonmallista tuo? Kun esim. tuon whiten isoin runko on 23" eli 58cm ja sen sanotaan olevan sopiva 190-200 cm pituisille. Hieman hämääviä asioita näin aloittelijalle.

Sitten vielä, tuollainen Helkamakin tuli vastaan. Onko siitä kenelläkään sanottavaa?
    https://www.baiks.fi/polkupyorat/hyb...30v-musta.html

Pyörien kokonumerot näillä nykyisillä rungoilla on melkoista hutilointia, samoin tuo nyrkkisääntö samasta syystä. Jos nykyinen pyörä on ollut hyvä koon puolesta, mittaa vaakamitta emäputken päältä satulatolppaan, keskeltä keskelle ja vertaile sitä uuteen runkoon, tuo vaakamitta paljon enemmän kertova kuin nuo numeroinnit. Tuohon kun vielä tarkkailee stemmin pituuksia, emäputken korkeutta ja vähän muutakin mitoitusta, joka nyt noissa on hyivnkin saman tapainen rungosta toiseen, niin valita voi eniten itseä miellyttävän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jupeha77 Katso viesti
    Olen ollut kohtuu tyytyväinen tuohon vanhaan halpaan markettipyöräänikin, joustokeulan pomputtamista ja srammin kierto vaihtajia lukuunottamatta. Sen runko koko on 58cm. Mutta törmäsin tuollaiseen suuntaa antavaan ohjeistukseen, että sisäjalan mitta x 0,67 = runkokoko. Eli minulla 93 x 0,67 = 62cm.

Monissa pyörissä tuo 58cm on max koko jota tehdään. Onko tuo nyt niin että pitäisi unohtaa sellaiset mallit kokonaan, eli pitäisikö katsoa vain pyöriä joista löytyy koko 62 tai edes 60 ?

Vai riippuuko nyt enempi rungonmallista tuo? Kun esim. tuon whiten isoin runko on 23" eli 58cm ja sen sanotaan olevan sopiva 190-200 cm pituisille. Hieman hämääviä asioita näin aloittelijalle.
    Käsittääkseni tuo kaava on tarkoitettu laskemaan satulaputken mitta olettaen, että vaakaputki on vaakasuora. Vinolla vaakaputkella myös satulaputki on fyysisesti lyhyempi, jolloin kokonumerot eivät ole suoraan vertailukelpoisia. XL-koon Whitessa on siis satulaputki n. 58 senttiä, mutta stack eli pystysuora korkeus keskiön keskeltä emäputken yläosaan 60,8 senttiä, eli perinteisen vaakasuoran yläputken kanssa satulaputki ja siis tuon mitan mukaan ilmoitettu pyörän koko olisi myös jonkin verran yli 60 senttiä.

Jos käytetään satulaputkessa C-C mittaa niin silloin ei oteta huomioon mahdollisen slouppauksen vaikutusta. Jos runko ko. kaltainen niin on helppoa kuvitella vaakaputki virtuaalisesti vaakasuoraksi ja ottaa siitä mitta. Kuitenkin suosittelisin koeajoa ettei tule tehtyä mitään emämunauksia ja kannattaa ainakin noiden kahden liikkeen henkilökunnan kanssa olla tarkkana ammattitaidosta.
    Koska et loppupeleissä ole tuota pitempi niin voi olla että joku 60, varsinkin 62 senttinen on ehdottomasti liian suuri ja sehän lähestyy katastrofia.

Nyt on tuo white SC lite ostettu, ja ensimmäinen lenkki ajettu. Tuo XL/23" on juuri passeli koko. Satulan vaihdoin heti mukavampaan honkkarin myymään DDK comfort plussaan, jossa memory foam pehmuste. Nuo kädensijat pitää kyllä vielä vaihtaa, on pirun kovat ja ehkä turhan ohuet, painoivat kämmeniin jonkin verran vaikka oli pehmustetut pyöräily hansikkaat kädessä.

Kyllähän tuo hieman kovemmalta tuntui vanhaan teräsrunkoiseen halpis pomppukeppi pyörään verrattuna, jossa samankokoiset kumit, mutta rullasi kyllä paljon paremmin. Vaihdetaan tarvittaessa hieman isommat renkaat tulevassa, jos ei ehdi tottumaan.

Kokonaisuutena vaikuttaa hyvältä ja olen ostokseeni tyytyväinen.

Samanlaisia aiheita

1. Hybridiä vailla
    By Jokke91 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 10.05.2019, 10.27
  2. Hybridiä ostamassa...
    By hemppa73 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 03.09.2016, 08.11
  3. Ensimmäistä hybridiä
    By sammug in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 44