Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Pyöräpaidoista yms varusteista.

Pyöräpaidoista yms varusteista.

Ongelmana on ajaessa ja muutenkin fyysisessä harrasteessa hankalan tuntuinen runsas hikoilu, joka tuntuu pahalta, vaikka olisi lämminkin keli. Nämä pyöräpaidat ovat melko ohuita, siksi tuntuu että saa helposti nuhan, kun iho on aina märkä.
    Kunto on kovasta työstä ja iästä (50) mielestäni normaali, ongelma on aina tuo hikivaiva.
    Löytyykö hyviä paitoja tai varusteita, vai täytyykö pitää mukana kuivaa varavaatteta mukana?
    Pyöräily sopii polvivaivojen takia itselle parhaiten.

Kokeile ohutta verkkoaluspaitaa osa käyttää noita kesälläkin.

Eihän kylmän tunne johdu energian loppumisesta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kokeile ohutta verkkoaluspaitaa osa käyttää noita kesälläkin.

Eihän kylmän tunne johdu energian loppumisesta?
    Luulen, että energiaa kyllä löytyy, toki pitkässä rasituksessa olen tuon vajeen huomannut. Vaiva on tuo tuulen ja ilmavirran kylmettävä vaikutus. Flunssaa tavallisesti tulee tosi harvoin, mikä on hyvä.

Nyt kyllä kiinnostaisi tietää että minkälaisia paitoja kysyjä käyttää, itselläni tuota ongelmaa on vain kylmemmillä ilmoilla, kun joutuu pukemaan paksummin. Hikoilen kylläkin melko paljon, mutta kesä vaatteet kuivuvat melkein samaa kyytiä, etteivät ne tunnu märiltä.
    Jonkin paksumman, väljän paidan voisi kyllä kuvitellakin kastuvan, ja olevan melko inhottavan tuntuinen päällä.

Aluspaita. Undershirt. Base layer.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuppu Katso viesti
    Ongelmana on ajaessa ja muutenkin fyysisessä harrasteessa hankalan tuntuinen runsas hikoilu, joka tuntuu pahalta, vaikka olisi lämminkin keli. Nämä pyöräpaidat ovat melko ohuita, siksi tuntuu että saa helposti nuhan, kun iho on aina märkä.
    Ns. tekniset paidat eivät lämmitä juuri ollenkaan.Tosin ne eivät välttämättä myöskään kovin helposti kastu, mutta etenkin illan viileyden alkaessa hikisenä voi tulla helposti vilu. Kokeile merinovillaa, koska se hengittää hyvin, mutta ennen kaikkea lämmittää märkänäkin. Tarvittaessa tuohon voi vielä lisätä mukana helposti menevän ohuen tuulitakin, jolloin pärjää jo varsin kylmällä.

Mitä merinovillaista tai 50/50 merinovilla/tekokuituista ajopaitaa suosittelet lämpimille keleille?

Olisko kysyjällä ongelmana liian vähäinen juominen?

Ei nimittäin käynyt selville aloitusviestistä alkaisiko palelu siinä vaiheessa kun hikoilu loppuu. Sitten tapahtuisi tämä ilmiö kun haihtuva kosteus viilentää. Vähän niinkuin kesällä laitetaan helteessä viinipullo märkän villasukan sisään.

Itse olen kokenut moista. Pitäisi juoda tarpeeksi ettei lämmittävä hikoilu pääse loppumaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

Ei nimittäin käynyt selville aloitusviestistä alkaisiko palelu siinä vaiheessa kun hikoilu loppuu. Sitten tapahtuisi tämä ilmiö kun haihtuva kosteus viilentää. Vähän niinkuin kesällä laitetaan helteessä viinipullo märkän villasukan sisään.

Itse olen kokenut moista. Pitäisi juoda tarpeeksi ettei lämmittävä hikoilu pääse loppumaan.

Tämäkin on melko mahdollista, sitä kun helposti juo vasta kun on janon tunne. Runsashikoilevana juon jatkossa enempi suorituksen aikana, kiitoksia vinkeistä.
    Käytän tavallisia pyöräpaitoja, päällä takkia tarvittaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

Ja jos hikoilee paljon, niin on juotava urheilujuomaa enemmän. Eli ei pelkkää vettä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mitä merinovillaista tai 50/50 merinovilla/tekokuituista ajopaitaa suosittelet lämpimille keleille?
    Käytän ainakin ihan samoja sportwool-paitoja kuumalla kelillä kuin viileälläkin. Helteellä yleensä verkkoaluspaita alla ja ajopaidan vetoketjua auki tarpeen mukaan.

Vettäkin tulee juotua vähän paremmin, kun laittaa vesipulloon teelusikan kärjellisen suolaa. Paitsi että saa suoloja, niin juoma janottaa itsessään ja tulee juotua enemmän. Ja kun laittaa tarpeeksi vähän suolaa ei vesi kuitenkaan maistu pahalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    En osaa suositella, kun on niin vähän kokemusta noista. Hinnat ovat sellaisia, että ei montaa parane ostaa.

Jaa, mulla ei ole ihan noin tiukat kriteerit sille milloin voin jotain suositella. Mulle riittää kokemus ja tieto yhdestä ainoastakin, kunhan se on jossain käytössä hyväksi ja toimivaksi osoittautunut - ja uskalsin päätellä että sinulla on voittopuoleisesi myönteiset kokemukset jostain merinovillaisesta ajopaidasta nimenomaan lämpimilläkin keleillä käytettynä.

Monethan ovat kokeneet ettei merinovillakaan ihmemateriaali ole: se siirtää kosteutta ja/tai siitä haihtuu kosteutta hitaammin kuin esimerkiksi polypropyleenistä ja vaikka villavaatteen sanotaan pysyvän lämpimänä märkänäkin, niin se ei ehkä pidä käytännössä paikkaansa ellei villavaate ole riittävän paksu ja kun ihoa vasten oleva kerros on riittävän märkä.

Puskiksen mainitsema Sportwool on erityinen kudos jossa vaatteen sisäpuoli on tekokuitua ja ulkopuoli merinovillaa. Siis ikäänkuin aluspaita ja ajopaita samassa, Mun oma kokemus siitä yhdestä ainoasta Sportwool-asusta jota olen käyttänyt on että toimii kyllä niin kauan kuin ei ole liikapukeutunut ja/tai suoritusintensiteetti pysyy rauhallisena eli PK-tasolla. Mutta näissä jutuissahan henkilökohtaiset erot, mieltymykset ja tuntemuksetkin ovat milteipä suurimmillaan...

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 68
    Viimeinen viesti: 15.07.2012, 17.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •