Näyttää tulokset 1 - 7 / 7

Aihe: Renkaan ja vanteen sopivuus toisiinsa - ongelma?

Renkaan ja vanteen sopivuus toisiinsa - ongelma?

Terve!
    Alla oleva tarina meni vahingossa tuonne xc-rengasketjuun, joten laitan nyt kokonaan uuden aloituksen. Onko muilla vastaavia kokemuksia joillain rengas-vanneyhdistelmällä?

Tuli hommattua syksyllä Surly Ogre, jossa renkaina Surly Extraterrestrialit 29x2.5. Vanteet pyörässä ovat WTB i29:t ja tällä rengas-/vannekombolla pyörää siis kompliittina myydään. Homma lähti alkuun hienosti...

Talvella pyörässä oli nastakumit alla ja kaikki meni hyvin. Keväällä laitoin ET:t taas alle ja aloin henkisesti valmistautua kesäkuun alun Slovenian reissuun. Yhdellä lähinnä asfaltilla ajetulla normilenkillä eturengas lävähti vauhdissa, onneksi hiljaisessa, vanteelta. Sisäkumi oli räjähtänyt, ok, mutta että vanteelta..?! Homma meni oman huolimattomuuteni piikkiin ja aloin seuraavaksi haaveilla tubelessista.

Pyörän ensihuollon teetin paikallisessa liikkeessä, jossa litkut laitettiin. Ajelin kotiin ja tuumasin, että laitanpa hieman ilmaa lisää takakumiin. Meni hyvin..., kunnes pyörän ollessa paikallaan, pam! Taas mietin, että laitoinko kuitenkin vaan liikaa ilmaa ja että siksi lähti taas vanteelta, mutta kun tämä tapahtui vielä kerran, oli se minulle riittävästi. Kysyisin vielä paikallisesta, että onko heistä tässä rengas-/vannekombossa jotain kummaa, mihin huoltojampaa tuumasi, että kyllä rengas menee ihmeen löysästi vanteelle. Minulle tämä lähinnä tarkoitti, että ET:t eivät enää tule minun WTB-vanteilleni, joten eikun etsimään uutta rengasta.

Päädyin tilaamaan WTB:n Nano 2.1:t. Sain itse laitettua litkut renkaisiin ilman mitään ongelmia ja renkaat ovat pelanneet hiton hyvin. Sloveniassa tuli ajettua 8 päivässä noin 520 km ja meno ja alusta oli välillä varsin vaihtelevaa. Renkaat rullasivat kuormankin (Ogre kamojen kanssa noin 35 kg, kuski +80 kg) kanssa erittäin hyvin ja tuntuvat pitävänkin vähintään mainiosti. Mikä merkillisintä (?) Nanot rullaavat todella hyvin myös asfaltilla.

Tällainen rengaskokemus täällä. Aika merkillistä mielestäni. Miltä vaikuttaa teistä muista?

P.S. Surly Ogreen olen erittäin tyytyväinen. Harmi, että saman firman renkaan kanssa kävi noin.

Kerro ny hyvänen aika kuinka paljon laitoit painetta tubelessiin tuolle ET:lle.

Kyllä niitä löysempiä yhdistelmiä on. Minä en suostu enää käyttämään scwhalben oneja omilla maantiekiekoilla. Kahdesti räjähti vanteelta. Toisen kerran nojasi auringossa seinää vasten ja ilmeisesti paine nousi just sen verran, että latex sisuri pääsi pullahtamaan välistä. => eri merkkistä rengasta vaan alle ja ajoa kohti auringonlaskua. Ei tuollaisilla oikeasti uskalla ajaa.

No kertoisin toki, mutta surkean pumpun mittari ei toiminut, joten jäi mittaamatta. Oli ilmas, mutta mielestäni silti vielä ihan kohtuuden rajoissa.

Ongelmana oli asennusvaiheessa sekin, että ET ei missään vaiheessa kunnolla napsahdellut paikoilleen. Silmämääräisesti näytti olevan paikallaan eikä fuskannut ilmaa, mutta sitten yllättäen pasahti paikoiltaan.

Kommentti vähän vanhaan topicciin, mutta... olisko ne kumit päässeet vahingoittumaan rungostaan viime syksynä kun olet ottanut ne alunperin pois? Ja nyt eivät sen vuoksi sitten enää kestä juuri mitään paineita.

Veikkaan myös runkovikaa.

Samanlaisia aiheita

1. Vanteen pinta.
    By Tape in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 20.02.2019, 23.41
  2. Vanteen leveys ja renkaiden sopivuus?
    By Firek in forum Renkaat
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 14.09.2018, 14.03
  3. ABS ja PVC muovin sidostaminen toisiinsa
    By Jopotuinen in forum Off-topic
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 03.06.2018, 00.38
  4. Vanteen koko?
    By MK79 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 13.12.2017, 20.47
  5. Vanteen kehän vaihto
    By fillaristi_saksasta in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 18.09.2016, 13.03

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •