Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Kesäkuussa pohjois-Italiaan.

Kesäkuussa pohjois-Italiaan.

Moi.

Olen varannut lennot kesäkuun aluksi muncheniin, josta tarkoitus jatkaa autolla italian puolelle. Siellä on tarkoitus viettää pari viikkoa. Mahduttaen tähän myös Venetsian ja Veronan vierailut perheen kanssa. Lapset tietenkin arvostavat uintimahdollisuuksia. Maantiepyörä alla ja läskin hilaaminen mäkiä ylös kiinnostaa. Voisiko joku kokeneempi Italian käviä heittää hieman vinkkiä että mihin kannattaisi suunnata. Olen koittanut kahlata eri ketjuja läpi, mutta jotenkin en oikein nyt pääse jyvälle asiassa.

Garda erinomainen kohde. Erityissuositus pohjoisosalle; riva del garda ja torbole.
    Maantie ja maastoreittejä ihan kivasti ja nousua takuulla turistille riittävästi. Maisemat kuin postikortista, järvi kaunis jne. tosin vedenlämpö varmaan aika alhainen. Heinäkuussakin vaihteli meillä useita asteita päivien välillä. Päiväretki venetsiaan onnistuu tolta sijainnilta myös ihan ok.
    Jos mahd ota majoitus riva del gardan vanhaan kaupunkiin (homeaway, interhome); idylliä piisaa...

Muutaman kerran tuolla pohjois-Italiassa fillarilla ja autolla liikkuneena niin voi todeta että maantiepyörälle ajettavia mäkiä löytyy kyllä joka puolelta missä vuoria on. Perheen viihtyvyys lienee se merkittävämpi seikka kohdetta valittaessa, Venetsia ja Verona ovat tuolta seudulta kohtuullisen autoilumatkan päässä.

Garda-järven pohjoispää lienee perheen kanssa hyvä vaihtoehto, itsekin siellä muutaman päivän olen viettänyt. Myös muiden isojen järvien seutu kannattanee tarkastaa (Como, Iseo)

Vuoristopyöräilyn kannalta sitten muutama vinkki esim. muutaman päivän pysähdykselle jos ette ole koko kahta viikkoa samassa paikassa:
    - Dolomiitit. Kauttaaltaan upeaa maisemaa ja hienoja solia kaikkialla. Cortina on harmillisen kallis paikka, mutta pienempiä ja edullisempia kyliä löytyy, esim. Corvara in Badia :ssa olen itse ollut. Perheelle voi olla vaikeampi perustella pikkukylässä viihtymistä.
    - Bormio. Suurien korkeuserojen vuorisolat (Stelvio, Gavia) lähtee ihan vierestä, samoin paljon muita. Bormiossa luulisi perheenkin viihtyvän ainakin jonkin päivän? Kiva vanhakaupunki, kylpylät(ei ole tosin kokemusta millainen). Ja luulisi vuorten kiinnostavan perhettäkin. Ajelu autolla sinne lienee elämys myös, kun lähes joka suunnasta täytyy tulla korkeiden vuorten yli.
    - Monte Grappa. Upea vuori lähellä Venetsiaa, useita eri reittejä maantiepyörällä ylös, korkeuseroa riittää ja osa reiteistä hyvinkin haastavia. Tie vie huipulle saakka ja näkymät hienot, etelässä alava maa yli 1500m alempana ja pohjoisessa 2km+ huiput jatkuvat silmänkantamattomiin. Majoituspaikkaa en tosin osaa suositella.

Lisäksi on mainittava tuon seudun jokilaaksojen pyörätiet jos haluaa ajaa välillä tasaisempaa reittiä. Adigen laaksossa menee pyörätie käsittääkseni koko matkan Resia-Prato-Merano-Trento-Verona (Prato-Trento välin olen ajanut itse), samoin Brentan laaksossa Bassone del Grappasta Trentoon.

Punaisessa Kanassa on kämppätarjontaa yllinkyllin - alue ei yllä Gardalle asti. Esim. englanniksi https://map.redrooster.it/en/index-1.html#mapactive Fewo eli kämppä omalla keittiöllä ilman talon aamupalaa on edullisempi kuin b&b. Itse oltiin patikointilomalla 2008 Traminissa viinitilalla (9 yöpymistä). Traminissa on maauimala, naapurikunta Kalternissa on järvi. Itse asiassa tuolla on aika sama, mistä valitsee tukikohdan. Bozenista pääsee myös helposti lähes mihin vaan.

Maantiepyöräily on Italiassa ja eritoten Etelä-Tirolissa hyvää melkeinpä kaikkialla - ainoana poikkeuksena Gardajärven pohjoispää: Karmeat ruuhkat ja ruoat, johtuen liiallisesta määrästä Saksalaisia.

Itse menisin Dolomiiteille esim Alta Badian kylään, tai yllämainittuun Corvaraan, tai vaikkapa Val Gardenaan, tai Bormioon / Ponte di Legnoon. Jos perhettä tulee erityisesti huomioida, saattaisi esim Bolzano tai Merano olla kivoja kaupunkeja tarjoten enemmän nähtävää.

En ole koskaan itse asunut, mutta läpiajaessa ylipäätään koko Val Venosta (Meranosta Stelvion alle) vaikuttaa leppoisalta lomanviettoalueelta.

Villi kortti on Molvenon kylä, joka ainakin itselleni jättänyt positiivisen muistijäljen - löytyy myös nätti järvi. Vesihän tuolla on kylmää kaikkialla, mukaanlukien Gardassa.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

Tjaa, semmoinen huomio vielä et Dolomiittien vuoristokylissä on todella hiljaista ennen juhannusta - siinä mielessä noi kaupungit tai alempana sijaitsevat kylät voivat olla mielekkäämpi vaihtoehto.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

Joolei ole jo tiedossa, tuo Garda järven pohjoispää on myös hyvin tuulinen. Yöllä/aamulla pohjoisesta ja puolen päivän tienoilla kääntyy puhaltamaan etelästä. Koko Garda on surfaajien paratiisi.

Italiassa Gardalla käynyt kerran.
    Nousuja, hiekalla että asfaltilla riittää, upeita maisemia, mutta myös helkutinmoisia ruuhkia.
    Joku mainitsikin saksalaiset.. juu, niitäpä.. meille tarjottiin palveluita aluksi useammassa paikassa ensin saksaksi. Kai sitten sekoituttiin massaan :-)

Hotellina tuolloin Ideal Torbole. Pyöräilijäystävällinen hotelli, lukittava varasto parkkihallissa filoille. Hyvin ilmastoidut, tilavat, huoneet.

Voisin mennä toistekin, mutta taitaisi nyt mennä enemmän biitsilomaksi perhesyistä.

Lennot Veronaan ja Veronasta vois olla fiksu veto. Munchenin helppous ja halpuus laimenee, kun ajelee pitkin Bayeria ja Brenneriä. Blue1/SAS lensi joskus suoraan Helsingistä V:aan. Kesäaikaan joku vuoro voisi löytyä vieläkin.

Komppaan sitä, että Gardalla on ruuhkaa, mutta niin on myös Comolla. Nättejä seutuja toki, majoitus Comolla kallimpaa kuin Gardalla. Münchenistä Alppien yli Pohjois-Italiaan on kyllä autoilevallekin elämys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Lennot Veronaan ja Veronasta vois olla fiksu veto. Munchenin helppous ja halpuus laimenee, kun ajelee pitkin Bayeria ja Brenneriä. Blue1/SAS lensi joskus suoraan Helsingistä V:aan. Kesäaikaan joku vuoro voisi löytyä vieläkin.
    Auton vuokraaminen on myös edullisempaa Italian puolella.

Samanlaisia aiheita

1. Pohjois Norja
    By tumz in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 06.07.2016, 14.01
  2. Italiaan syyskuun lopulla
    By Talisker in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 142
    Viimeinen viesti: 30.08.2014, 17.49
  3. Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 20.03.2014, 22.14
  4. 14.-21.9 pohjois-Italiaan. Halukkaita mukaan?
    By vattihatti in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 15.08.2013, 21.53
  5. Minne Italiaan?
    By LEO in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 40
    Viimeinen viesti: 05.04.2013, 03.38

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja