Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Hybridistä gravel-pyörä(hkö)

  1. #1

    Hybridistä gravel-pyörä(hkö)

    Minulla on nelisen vuotta vanha Crescent Helag -hybridi, joka on jäämässä vähille ajoille, kun fatbike ja täysjousto vievät ajoajan. Mietin, että Helagin vetovoima voisi kasvaa esimerkiksi työmatka-ajoon, jos värkkäisin siitä gravel-pyörän - tai jotain siihen suuntaan. Sellaisen gravel-pyörähkön: droppitanko, jäykkä keula, ehkä vielä 1x11- tai 1x10-voimansiirto. Ja tuo mahdollisimman pienellä budjetilla. Tiedän, että lopputulos ei tule vastaamaan oikeaa gravelia.

    Vaan mahtaako onnistua ja miten kannattaisi edetä?

    Pyörässä on nyt 28” vanteet, Suntourin NCX-D-keula 63 millin joustolla ja 9/100mm pikalinkulla, Shimanon BR-M395-levyjarrut ja jarrukahvat sekä Shimanon Altus/Deore-vaihtajat. Kammet ovat Shimanon FC-M370:t.

    Mitä tilalle?

  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.034
    Vanha myyntiin ja uutta tilalle, jos suoratankoinen on oikean kokoinen, niin runko on liian pitkä kippuratankoiseksi.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    778
    Rahaa palaa sen verta paljon ettei se ainakaan järkevää ole ja ajoasennosta saattaa tulla outo. Vanha myyntiin ja ostat uuden jos tarvetta on.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    ^^Näin se vaan menee, kylläkin voit rakentaa hieman sporttisemman pienemmällä budjetoinnilla, jäykkää keulaa ja pientä fiksausta ohjauskannattimeen ja tankoon...

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Näin se vaan menee, kylläkin voit rakentaa hieman sporttisemman pienemmällä budjetoinnilla, jäykkää keulaa ja pientä fiksausta ohjauskannattimeen ja tankoon...
    Kiitos vastauksista. Täytyy siis haudata droppitankoajatus.

    Mitä tarkoitat tangon fiksaamisella sporttisemmaksi?

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    ^Itse yhden Konan hybridin modasin, pitempi ja reilusti miinuskulmainen kannatin ja suoraa tankoa kapeammaksi ja vielä lisäsin vauhdikkaat Coda Bullhorn barendsit...
    Melko mukava rakenne mielestäni oli maantiellä.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.311
    Suosittelen aina harkitsemaan toiseenkin kertaan, kun aikoo myydä käyttökelpoista pyörää. Onko tarvetta arjessa kalustolle, jonka voi jättää kaupungille tai bussipysäkille lukittuna koko päiväksi tai jopa yöksi, jolla hoituu kauppareissut yms.

    Itsekään en pidä järkevänä alkaa rakentaa Crescentistä kippurasarvista. Kun listaat tarvittavat osat ja haet niille saksalaisesta nettikaupasta hinnat, huomaat lopputuloksena olevan yllättävän arvokkaan pyörän ja jossa on silti riskinä epäonnistunut geometria. Sen sijaan joitain pieniä parannuksia voi tuohonkin tehdä, jolla pidemmän matkan ajamisen mielekkyyttä voi parantaa. Yksi keino on innerbarendsien laitto ohjaustankoon:

    https://www.sq-lab.com/en/products/innerbarends/

    Ei nuo kippuraa sarvea korvaa, mutta antaa hiukan valinnanvaraa otteisiin.

    Vaihteiden tai jarrujen muutoksilla tuskin mitään merkittävää voi saavuttaa, jos osat toimii kuten niiden kuuluukin. Yksivaihteiseksi muuttaminenkin vaatii uuden pakan (11-32 on mielestäni turhan suppea) ja todennäköisesti vaihtajan, mahdollisesti myös eturattaan ja ketjut. Painoa säästyy puolisen kiloa. Samalla tulee mieleen, pitäisikö vipujen olla samaa sarjaa vaihtajan kanssa ja näin onkin rahaa kulunut jo 150 €.

    Mielestäni pyörän houkuttelevuus perustuu ko. pyörälle soveltuvan käyttötarkoituksen tunnistamiseen ja omasta arjesta sen löytämiseen. Siksi ehkä alkaisin katsella (ellei pyörässä jo ole), sopivia lokareita ja tavaratelinettä yms. käyttökelpoisuutta lisäävää varustetta ja niiden tueksi toimivia laukkuja tms. ratkaisuja.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    https://sg.carousell.com/p/team-cann...end-168531802/ Tuollaiset itsellä oli, saa melko aeroasennon kyynäråpäät tangolla... On kaupankin jos kiinnostaa, kunto mitä lie mutta toimivat...

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel / CX pyörä työmatkoille
    By Divi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 95
    Viimeinen viesti: 22.04.2019, 15.20
  2. Työmatka Gravel/Adventure pyörä
    By Camdo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 13.07.2018, 08.29
  3. Cycloross- vai Gravel -pyörä? Mitä eroa pyörillä?
    By drifter1 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 04.07.2018, 17.22
  4. Uusi cyclo/gravel grind -pyörä alle kesäksi
    By Kymppiuutiset in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 89
    Viimeinen viesti: 28.04.2018, 10.15
  5. Endurance tai gravel -pyörä hakusessa cyclon tilalle
    By Penseilijä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 11.05.2016, 19.46

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •