Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 174

Aihe: Pyöräilyn pimeyden aika uhkaa - Kansalaisaloite kesäajasta

Joo mäkään en ymmärrä mitä huonoa on valoisissa illoissa. En tiedä mihin aikaan muilla alkaa työt mutta aamun valoisuudesta noin kasiin menevänä mulle ei ole mitään hyötyä. Korkeintaan pieni haitta kun meinaa kesäajallakin aamut olla liian valoisia, minkä senkin voi ehkäistä pimennysverhoilla. Jos jota kuta haittaa valoisat illat niin suosittelen verhoja heillekin. (ois kiva tietää mikä konitohtori ton unihyödyn on keksinyt. Mulle suurimmat uniongelmat aiheutuvat nimenomaan liian aikaisista valoisista aamuista, ei valoisista illoista.)

Biznestäkin tulee tehtyä eri aina vyöhykkeille ja kun se normaali konttori aika on siestoineen eri maissa aivan eri niin eipä sillä aikavyöhykkeellä ole mitään väliä. Sähköposti jaksaa odottaa aamuunkin.

Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty). Kuten sanoin, tutkimukset puoltaa normaaliaikaa tai jopa Keski-Euroopan aikaa terveyssyistä. Onko kesäajan puolesta muita kuin mieltymykseen pohjautuvia perusteita?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty). Kuten sanoin, tutkimukset puoltaa normaaliaikaa tai jopa Keski-Euroopan aikaa terveyssyistä. Onko kesäajan puolesta muita kuin mieltymykseen pohjautuvia perusteita?
    Tuo "normaaliaika" on sieltä maatalousyhteiskunnan ajoilta kun herättiin viideltä lypsylle. Maailma on muuttunut.

Tutkimustuloksetkin ovat itse tutkijat todenneet ohkaisiksi. Sen sijaan päivän selvää ja tilastoissa näkyvää on että pimeys lisää liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää lisätä sitä ihmisten kaupassakäynti ja ulkoilu aikaan.

Voihan sitä herätä aikaisemmin, monet voivat mennä duuniin aikaisemmin (en minä tosin) ja pääsevät näin ollen aikaisemmin pois. Ei ongelmaa. Vai onko pakko esim. "syödä kello 18.00"
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

^ niin siis mikä on ihmisten kaupassakäynti ja ulkoiluaika? Ihan sama se kaupassakäynti, ja meitä aamulenkkeilijöitä ja iltalenkkeilijöitä on varmaan aika tasan. Mä kannatan aamulenkkiä - siinä on se etu että - se lenkki on tehty jo eikä tarvi enää stressata töitten jälkeen. Tekee päivän pääharjoituksen aamusella, ja iltasella voi vaan löntystellä rauhassa, ehdottomasti parempi.

Kesäisin on nyt valoisaa jo ennen kuutta muutenkin, joten siinä sen enempää perusteluita tarvita. Mutta keväisin ja syksyisin se yksi tunti aamulla on ihan kiva jos olisi valoisampaa. Talvella on pimeetä aamulla ja illalla, kuten kuuluukin.

^ toisilla on ruoka-ajat, mulla on nälkä-ajat. Syön kun on nälkä, yleensä aamulla herättyäni ( tosin odottelen vähän aikaa jos vaikka lehti ennättäisi tuleen aamupalalle....) ja iltapäivällä vähän jälkeen kuuden, kun olen kotiutunut töistä tai sitten muuten vaan. Mutta vapaapäivinä vaihtelee.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Mä meen joka toinen viikko aikasi töihin(6-14 vuoro). Ainaki itelle suuri merkitys ulkoilun kannalta laskeeko aurinko 15:00 vai 16:00.

Harmi, että tuollaista kansalaisaloitetta ei pysty vastustamaan, vaan voi ainoastaan kannattaa. Jos vastustaminen olis mahdollista niin heti niin tekisin.

Olisi iso helpotus, jos Suomi olisi samassa ajassa läntisen manner-Euroopan kanssa.

Vuorokauden valoisat tunnit ei lisäänny kellon käskemänä. Aloitteen allekirjoittajat menee mulla samaan kategoriaan hopeaveden juojien ja litteän maan porukoiden kanssa

Ehdottomasti pysyvä kesäaika. Täällä keskisessä Suomessa kaipaa valoisia iltoja syksyllä ja keväällä.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Peukalo ylös

Seurasin varsin eilen kun tämä lanka avattiin, että miten kannatuskäyrän käy? Kolmessa vartissa noin 100 ääntä lisää. Voihan se tietysti olla että me pimeät pyöräilijät havahduttiin
    Hyvä että joku muistutti.
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Vuorokauden valoisat tunnit ei lisäänny kellon käskemänä. Aloitteen allekirjoittajat menee mulla samaan kategoriaan hopeaveden juojien ja litteän maan porukoiden kanssa
    Otetaas talteen kun on niin paksua juttua. Valoisat hereilläolotunnit lisääntyvät suurimmalla osalla, se on yksinkertaisesti totuus. Eri asia sitten tietysti on onko se hyvä vai huono asia.

Ihan Sama...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Voihan sitä herätä aikaisemmin, monet voivat mennä duuniin aikaisemmin (en minä tosin) ja pääsevät näin ollen aikaisemmin pois. Ei ongelmaa. Vai onko pakko esim. "syödä kello 18.00"
    Vaikka mulla on vapaat työajat niin jostain ihmeen syystä ihmiset kuvittelee että minut tavoittaa neljään asti. Eli harrastus hommia en viitsi yleensä aloittaa ennen viittä. Ikävä vastailla puuskuttaen puhelimeen. Ties mitä mielenyhtymiä aiheuttaa.

Kyllä se ny vaan fakta on että ihmiset liikkuvat eniten ulkona "vapaalla" kello 16 ja 19 välillä, ihan sama missä aurinko on keskipäivällä. Niin se tämä yhteiskunta vaan on rakennettu. Tosiaan kuten sanottu niin se on sitten jokaisen oma asia haluaisiko asioinnit koulun/töiden jälkeen suorittaa valoissa vai pimeässä.

Varmaan sekin hieman parkua aiheuttaisi että siirrytään talviaikaan ja samalla siirretään virastot, koulut sekä koko yhteiskunta aukeamaan kello kuusi aamulla että kaikilla on valoisa iltapäivä vapaana.

Ja noita sama aika Euroopassa kommentteja en ymmärrä kuin ehkä Finnairin työntekijöiden suusta.

Mutta eipä se munkaan maailma siihen kaadu, sama millä aikavyöhykkeellä ollaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Vaikka mulla on vapaat työajat niin jostain ihmeen syystä ihmiset kuvittelee että minut tavoittaa neljään asti. Eli harrastus hommia en viitsi yleensä aloittaa ennen viittä. Ikävä vastailla puuskuttaen puhelimeen. Ties mitä mielenyhtymiä aiheuttaa.
    .

No älä sitten vastaa puhelimeen. Mä vastaan. Jos nyt joku soittaa, yleensä pyydetään rahaa että auta koulukiusattuja tai jotain..
    Siis viiden maissa mä olen kohta miettimässä jo nukkumaan menoa....kyllä ne päivän hommat on hoidettu jo ennen puoltapäivää.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Tuo "normaaliaika" on sieltä maatalousyhteiskunnan ajoilta kun herättiin viideltä lypsylle. Maailma on muuttunut.

Tutkimustuloksetkin ovat itse tutkijat todenneet ohkaisiksi. Sen sijaan päivän selvää ja tilastoissa näkyvää on että pimeys lisää liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää lisätä sitä ihmisten kaupassakäynti ja ulkoilu aikaan.
    Joten loogista on alkaa heräämään neljältä viiden sijaan?

Tuo vähän riippuu tutkijasta. Mutta päivänselvää on, että valoisamman illan ja pimeämmän aamun aiheuttamat kaamosoireet ja unihäiriöt lisäävät liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää pakottaa ihmisiä iltavirkumpaan rytmiin.

Ei tämä nyt niin vakavaa ole, kai sitä ajan kanssa tottuu lähes mihin vain aikavyöhykeeseen. Mutta kuten joku täällä jo aiemmin sanoi, hyvin pitkälti ainoastaan henkilökohtaisista mielipiteistä ja mieltymyksistä täällä keskustellaan. Tutkimustietoa on rajallisesti. Mitä jostain Tiede-lehden artikkelista yms. on tullut vastaan, kaamosoireet tutkimusten mukaan on pahemmat aikavyöhykkeiden länsilaidalla, eli mitä aikaisemmassa on kello auringonnousuun nähden. Toistaalta valoisammat illat ainakin jossain tutkimuksessa lisäsivät marginaalisesti lasten liikunnan määrää, mikä on tietenkin positiivinen asia - ellei sitten sitä ulosmitata huonommalla unirytmillä... Go figure.

Mutuilua tämä siis on omalta osalta, ja niin väittäisin muidenkin kohdalla. Mutta niinhän se on melkein kaikissa kansanäänestyksissäkin. Peace!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Nykyisellä kesäajalla aurinko laskee Helsingissä kasilta maaliskuun lopussa. Jos siirryttäisiin keskieuroopan aikaan, se laskisi kahdeksalta toukokuun puolivälissä, vajaa 7 viikkoa myöhemmin. Ja sama toisinpäin syksyllä. Noin 13 viikkoa vuodessa eroa että on arki-iltana valoa. En pitäisi tuota lyhyenä siirtymävaiheena.
    Voitko avata tätä? Aurinko laskee 24.4. klo 21:01 helsingissä, ja jos olisimme normaaliajassa, se tapahtuisi siis klo 20:01. Jos siirrymme normaaliaikaan auringonlasku siirtyisi kesäaikaan nähden noin 25pv eli reilut 3vk. Minusta tuo on lyhyt siirtymävaihe. Mistä tuo 7 viikkoa tulee, ei kai tässä kukaan ole kahdella tunnilla kelloa siirtämässä?
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Kävin kannattamassa kesäaikaa. Muksujen tähden, olisi mukavampi ulkoilla heidän kanssaan valoisalla, kuin pimeällä. Itsellä talviaikaan herääminen on hieman helpompaa, mutta uskoisin että rytminmuutokseen tottuisi jos kesäaika olisi pysyvä. Keväällä on aika vaikeaa tällä hetkellä totutella, muutama viikko menee että kroppa oppii uuden heräämisajan. Syksyllä sama juttu. Tärkeintä että tuo veivaaminen loppuu.

Olen itse viettänyt aikaani jonkin verran pelloilla töissä, ja jo yli kaksikymmentä vuotta sitten traktoreissa oli aika hyvät valot, joten maatalous on kyllä sopeutunut jo pimeään kauan sitten, eli sitä ei kannata miettiä.

Suurin uhkakuva tässä on, että kun POLITIIKKA ja ÄÄLIÖT pääsevät tähän väliin VAIKUTTAMAAN, niin lobbauksen ja klikkien myötä päädytään säätämään kellot pysyvästi 33 minuuttia talviajasta eteenpäin. Vuonna 2035 sitten päädytään siirtämään vielä neljä minuuttia. Hallinnollinen yhteiskustannus (Suomen osalta) noin 75 miljardia.

Ja noita sama aika Euroopassa kommentteja en ymmärrä kuin ehkä Finnairin työntekijöiden suusta.

Mutta eipä se munkaan maailma siihen kaadu, sama millä aikavyöhykkeellä ollaan.
    Mä reissailen Englantiin monta kertaa vuodessa ja koen aikaeroväsymyksen aika herkästi, Jenkkireissuilla olen yleensä vajaasta viikosta yli viikkoon "joka toinen yö klo 2 jälkeen ei saa unta"-moodissa, riippuen kummalla rannikolla olen, vaimo on vielä herkempi. Tiedän että 2h ei ole juuri mitään, mutta tehdään yleensä niin, että eletään Suomen ajassa, mistä syystä olen aamuviideltä googlettelemassa onko mikään kahvila auki.

3h alkaisi olemaan jo kohtuu paljon ja 2h joka paikkaan eurooppaan vituttaisi hieman. Mutta samalla linjalla yleisesti, ei tämä mikään kynnyskysymys ole mihinkään, enemmänkin ihmettelen porua asiasta.

Toi liikkumisfakta ei pidä ainakaan mun osalta yhtään paikkaansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti The flying Chocobo Katso viesti
    Voitko avata tätä? Aurinko laskee 24.4. klo 21:01 helsingissä, ja jos olisimme normaaliajassa, se tapahtuisi siis klo 20:01. Jos siirrymme normaaliaikaan auringonlasku siirtyisi kesäaikaan nähden noin 25pv eli reilut 3vk. Minusta tuo on lyhyt siirtymävaihe. Mistä tuo 7 viikkoa tulee, ei kai tässä kukaan ole kahdella tunnilla kelloa siirtämässä?
    Nykyinen kesäaika = UTC +3, Keski-Euroopan normaaliaika = UTC +1. Voi olla että kommentoin sun kohdalla väärin, mutta tätäkin UTC+1 vaihtoehtoa on nostettu paljon esille. Toki jos Keski-Eurooppakin siirtyy kesäaikaan, tarkoittaa se että Suomessa eletään kesällä UTC+2 ajassa eli tunnin ero nykyiseen jolloin ero on maitsemasi reilu kolme viikkoa sekä keväällä että syksyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Harmi, että tuollaista kansalaisaloitetta ei pysty vastustamaan, vaan voi ainoastaan kannattaa. Jos vastustaminen olis mahdollista niin heti niin tekisin.
    Tästä voit vastustaa eli kannattaa normaaliaikaa. Valitettavan huonosti perusteltu aloite vaikka asia onkin oikea:
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4198
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Itse taas pidän juuri pimeitä syysiltoja parhaana maantiepyöräily säänä. Ajan silloin enemmän, kuin koskaan muulloin. Näin on ollut vuosia.
    Kosteus ja lämpötila on parhaimmillaan. Muuta liikennettä ei ole juuri ollenkaan. Tuoksut tuntuu voimakkaammilta. Melua on vähemmän. Usvahuntu laaksoissa antaa vilvoittavan syleilyn. Näkee enemmän eläimiä, vaikka onkin pimeää. Ilma tuntuu puhtaalta ja raikkaalta kaikkialla. Illalla yksin pyöräillessä ei välttämättä näe koko matkalla toista pyöräilijää. Tuntuu että juuri minä osaan elää oikein.
    Olen ajanut pimeässä joka puolella eri tyyppisissä paikoissa se sopii niihin kaikkiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Olisi iso helpotus, jos Suomi olisi samassa ajassa läntisen manner-Euroopan kanssa.
    Anna edes yksi esimerkki, niin olisi helpompi uskoa.

Minä kävin allekirjoitamassa tuon kesäajan. Ja perusteena enemmän valoisaa aikaa illan ulkoilulle.
    Nykyinenkin systeemin kelpaa minulle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty).
    Jep, aikoinaan sovittiin myös että naisilla ei ole äänioikeutta ja homoseksuaalisuus on rikos. Tuo on paskin perustelu mitä vastaan on tullut. Pännimistä lisää se että sitä kuulee huolestuttavan usein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mä reissailen Englantiin monta kertaa vuodessa ja koen aikaeroväsymyksen aika herkästi, Jenkkireissuilla olen yleensä vajaasta viikosta yli viikkoon "joka toinen yö klo 2 jälkeen ei saa unta"-moodissa, riippuen kummalla rannikolla olen, vaimo on vielä herkempi. Tiedän että 2h ei ole juuri mitään, mutta tehdään yleensä niin, että eletään Suomen ajassa, mistä syystä olen aamuviideltä googlettelemassa onko mikään kahvila auki.

3h alkaisi olemaan jo kohtuu paljon ja 2h joka paikkaan eurooppaan vituttaisi hieman. Mutta samalla linjalla yleisesti, ei tämä mikään kynnyskysymys ole mihinkään, enemmänkin ihmettelen porua asiasta.

Toi liikkumisfakta ei pidä ainakaan mun osalta yhtään paikkaansa.
    Mä reissaan monta kertaa vuodessa Virossa, Venäjällä ja Aasiassa. Siitä huolimatta en perustele suomen aikavyöhykettä näillä. Vaikka itse asiassa jos mennään Viron kanssa eri aikavyöhykkeeseen siitä koittaa päivittäistä konkreettista haittaa kun konsernin yksi tyttäristä siellä jonka kanssa ollaan päivittäin tekemisissä. Muutenkin järjetöntä että Suomi olisi muka ruotsin kanssa samalla pituuspiirillä mutta Baltian maiden kanssa eri...

Kiva aihe vängätä. Oikeestaan minustakin on kiva ajaa pimeässä ja voitaisiin siirtyä suoraan +12 h (tai - 12h riippuen kumpaa aikaa kannattaa) aikavyöhykkeelle niin saadaan olla pimeässä koko ajan prkl

^No voisit mielestäni perustella. Mua ainakin vähän haittaa nuo kellon siirtelyt ja jos tässä nyt ollaan kaikki itsensä puolesta ja itse vain minun puolesta hengessä liikkeellä, niin toki valitsen tämän "ei kellon siirtelyä ainakaan Eurooppaan"-vaihtoehdon.

Mites se että siirrytäisiin kesäaikaan +8h? Silloin olisi valoisat illat ympäri vuoden (jos oikein laskin)

Jokainen näyttää ajattelevan asiaa vain omalta kohdaltaan. Niin myös minä. Itselläni ei ole mitään väliä vaikka Englannissa olisi kello 4h eri ajassa. Onhan se eri ajassa joka tapauksessa jos matkustaa vähänkään kauemmas. Itse olen myös oppinut käyttämään keinovaloa lenkeillä, joten melkein kaikki liikunta onnistuu myös pimeässä. Retkiluistelu heikoilla jäillä on vähän hazardia ja arki-iltaisin on lähes mahdotonta ehtiä ensijäille ennenkuin on niin pimeää ettei näe kunnolla. Luistellessa olisi kuitenkin kiva nähdä ympäristössä olevat vaaranpaikat.

Aikuiset ihmiset osaa aamulla laittaa pimeällä sarastevalon syttymään aikaisemmin, jos on uniongelmia. Muutoinkin pitäisi ihmisen hakea uniongelmiinsa apua - eikä yrittää pakottaa kelloja tiettyyn rytmiin. Illalla voi laskea pimennysverhon.

Mutta lapset - nuo tulevaisuuden toivot - jotka päiväkodin ja koulun jälkeen nykyään katsovat vain että "onpa pimeää, mennään pelaamaan xboxia sisälle". Heille soisi edes tunnin pitempään valoisaa aikaa, jotta iltapäivällä voisi leikkiä ulkona ja nimenomaan luonnossa eikä keinovalon alla lähiön leikkipuistossa.

^^hyviä perusteluita.

^^^en perustele matkustelulla haluamaani aikavyöhykettä koska aina on paikkoja joihin se ei auta kuitenkaan...

Kävin myös allekirjoittaan. Ihan vaan siitä syystä, että käyn normaali päivätöissä ja vaikuttaa positiivisesti elämänlaatuuni kun saa olla enemmän ulkona vapaa-aikana valoisalla ja lämpimällä ilmalla. Ei vaikuta rytmiin millään tavalla, enkä matkustele läntisemmässä Euroopassa töissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 29er Katso viesti
    Anna edes yksi esimerkki, niin olisi helpompi uskoa.
    Mun maailmassa ja maailmankuvassa Suomessa tehdään melko paljon businesta ja yhteistyötä läntisen Euroopan ja rakkaan naapurimme Ruotsin suuntaan. Jos aikavyöhykkeemme olisi näiden alueiden kanssa sama niin

1. Etäpalaverit olisi tehokkaammin sovittavissa, koska "yhteistä normaalia työaikaa" olisi enemmän.

2. Euroopan työaikarytmi on enemmän iltapainotteinen kuin Suomessa, jossa jengi tulee duuniin varhain ja lähteen kotiin vielä varhaisemmin. Kun Suomalaiset lopettavat duunit klo 16, on (nykyisin) kello 15 Euroopassa ja iltapäivän duunit vasta päässeet kunnolla alkuun. Ja toisinpäin, kun aamuvirkut suomalaiset haluavat aloittaa hommansa ja puhelunsa kello 8 aamulla, niin Euroopassa on vasta liian varhainen aamu, klo on 7. Jos kellon aiheuttamasta aikaerosta päästäisiin eroon, se vähentäisi tästä elämän rytmistä aiheutuvaa haittaa.

3. Matkustan itse työni vuoksi melko paljon Euroopan ja Suomen väliä, vähintään kerran-pari kuukaudessa. Tuo pieni tunnin aikaero on alkanut vähän syömään miestä näin iän karttuessa. Mulle olisi siis ihan henkilökohtaisesti vaan helpompaa, jos aikaeroa ei olisi. Ja en varmaankaan ole matkustamisen kanssa yksin, aika paljon lentokentillä suomalaisia näyttää kulkevan.

4. Olen varmaan julma kapitalisti, mutta ajattelen niin, että yhteiskunnan olisi pyrittävä järjestämään liiketoiminnan ja vientiteollisuuden toimintaedellytykset mahdollisimman hyviksi, jotta talouteen saadaan voimaa. Sama aika Euroopan kanssa on yksi ihan pieni asia tällä matkalla, mutta kaikki pienetkin nyanssit vaikuttavat. Ja tosiaan Ruotsi ja Eurooppa omaa mun päässä aika isomman painoarvon kuin Viro ja Latvia (joiden aikavyöhykevalinnoista en tiedä mtn). Vapaa-ajan valoisan ajan muka-optimointi tulisi yhteiskunnassa olla toisarvoinen asia, varsinkin kun siellä kyse on yksilöiden tottumuksista, mielipiteistä, painotuksista ja elintavoista.

5. Kun syksyaamun usvaisessa pilkkopimeydessä lähdet kukonlaulun aikaan ajamaan kohti päivän kohdetta ja odotat painavin silmin aamun kajon ilmestymistä horisonttiin, niin silloin sitä helposti miettii, että olis se vaan sillai ihan kivaa kun tuo aurinko nousisi vaikka vaan tuntia aikaisemmin.

jos vain kaivettaisiin wanha swatchin kehittämä internet-aika esille, jossa ei ollut aikavyöhykkeitä vaan sama aika kaikille.
    idea ei vain ottanut tuulta siipien alle, en kyllä ihmettele miksi.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 63
    Viimeinen viesti: 14.09.2018, 22.13
  2. Aika-ajo for dummies
    By fiber in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 182
    Viimeinen viesti: 14.09.2018, 13.47
  3. Aika-ajo runko.
    By Laroute in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 27.08.2017, 22.23
  4. Kansalaisaloite pyöräilyn liikennesäännöistä
    By tvain in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 30
    Viimeinen viesti: 13.06.2013, 17.12
  5. Aika muikee Corratec
    By EsaJ in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 15.05.2013, 16.08

Kirjanmerkit

Viestin säännöt