Näyttää tulokset 1 - 26 / 26

Aihe: Vanhan lukon avaus

  1. #1
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102

    Vanhan lukon avaus

    Sain isoisän 80-luvun Terässiiven, jonka lukko ei aukea, vaikka avain on. Muistelen nähneeni näitä lukkoja porattuina tai sahattuina. Kaikki vinkit huomioidaan



    Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Oho, tuohan on Öglaendin runkoon kasattu pyörä, onko vielä 26" rengas? Kun on avain niin lukkoon öljyä ja nitkuttelua avamella, avain pohjaan saakka eikä podarin voimin runksuttelu!

  3. #3
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    ^Musta tossa on 28" . 3 vaihdetta ja kaikki, ajettu sen verran vähän, että ketjusuojuksen sininen tarra on vielä paikoillaan!!! Olisi hieno peli entisöintiin. Joo, kokeilin tota nitkuttelua.. ei se lupaa yhtään. Lähinnä mietin, että jos tuo ei auta, millä ton nyt "murtaisi"?
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  4. #4
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Oho, tuohan on Öglaendin runkoon kasattu pyörä, onko vielä 26" rengas? Kun on avain niin lukkoon öljyä ja nitkuttelua avamella, avain pohjaan saakka eikä podarin voimin runksuttelu! Niin ja tarkistus ettei tuo teräsjööti ole jumissa lukon vastakkaisella puolella.

  5. #5
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    ^Heiluu vähän, ei pitäisi olla jumissa. Yritin papukaijapihdeillä jeesata tosta lukkoparrusta, ei apua.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  6. #6
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Oho, tuohan on Öglaendin runkoon kasattu pyörä, onko vielä 26" rengas? Kun on avain niin lukkoon öljyä ja nitkuttelua avamella, avain pohjaan saakka eikä podarin voimin runksuttelu! Niin ja tarkistus ettei tuo teräsjööti ole jumissa lukon vastakkaisella puolella.

    No jos ei millään onnistu pelastaa lukkoa, voi tuon lukkopesän porata piloille.

  7. #7
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    Onko mitään ohjeita poraukseen? Jos vaan poraan lukkopesään, aukeaako tuo itsestään vai mitäs sitten jos se jää vaan lukkoon?
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  8. #8
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Itse en ole porannut, mutta lopputuloksen nähnyt, lukkopesä porataan kokonaan pois ja tuo teräsjööti laskeutuu alas omaan lokeroonsa johon se jotenkin on kiinnitettävä ettei mene pinnoihin. Tangon poistaminen kokonaan on jo toinen juttu.

    Odotas, jos jollain olisi parempi neuvo, nämä täältä ovat vähän hataria.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.808
    Hoitaisko aika? Vai oletko kuinka kauan antanut liemien seistä lukossa? Fillari kyljelleen ja niin paljon jotain ohutta öljyä kuin menee.

  10. #10
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    ^Täytynee kokeilla tota seuraavaksi, sitten porausta (johon ohjeita, kiitos, jos joku tietää).
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  11. #11
    Kerran suihkuttelin johonkin vanhaan runkolukkoon reilusti öljyä, odottelin vuorokauden, enkä saanut rämpättyä auki. Otin lopulta jakoavaimella avaimen tyvestä kiinni ja väänsin. Avaimen katkeamisen sijaan lähti koko lukkosylinteri irti. Vähän laski luottamus kiinteisiin runkolukkoihin.

  12. #12
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    ^Ton vois kokeilla just ennen porausta...

    Tarkastin rengaskoon: on se 26" ! Näyttää isommalta.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  13. #13
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.856
    Jos lukkopesä on karkaistua niin poraaminen vaatii kärsivällisyyttä ja kunnon välineet... Tietenkin voi rälläköidä koko romun irti.

  14. #14
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Ajoin vuosia saman tapaiseen runkoon kasatulla retkipyörällä, merkki oli Fennia ylevästi, oululainen Iisakki Kauppi kasannut, viisi ketjuvaihdetta, lukkona sellainen peltinen runkolukko. Poika ajoi sitten koulumatkaa ja nyt se on hänellä vielä Rovaniemellä vähän jo raatona kun Fauber-kampi on polkimenkierteestä poikki. Eikä raski luopua vieläkään vaikka ei olekaan enää noin hienossa maalissa kuin tommin "uusi" pyörä. Tämä on väriltään täsmälleen sama ja rengas on 26x1 3/8", tai 37x584 mm. Norjalaisen tehtaan väri jäi näihin vaikka Suomessa kasattiin pyöräksi.

    Voispa aika tehdä tehtävänsa ja lukkopesän sisuskalut ryhtyis pelaamaan entiseen tapaan, tuohan kävis hyvin lukkona edelleen, sopisi parhaiten tyyliinkin.

    Ps. Tuo teräsjööti on kovaa tetästä lukkopesän levyt ihan pehmeää seosmetallia.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    984
    Tuon pinnojen välissä olevan lukitustangon saa poikki helposti pikkurälläkällä, sen jälkeen tuo lukko taipuu jousen vetämänä ajoasentoon. Semmoinen minuutin homma. Voi sen lukon teräsosankin leikata pois rungosta, mutta ole varovainen ettei tule chainstayhyn reikää. Kun leikkaat rälläkällä, märkä rätti vintagerenkaan päälle ettei mene hieno rengas pilalle.
    26 ain't dead.

  16. #16
    Entisöinnin kannalta rälläköinti lienee vihoviimeinen toimenpide, mutta jos lukko ei millään aukea, käy lukon poisto rälläkällä hujauksessa. Kuten yllä todettiin, kipinöintiin kannattaa varautua. Myös maalipinta on vaarassa, joten koko pyörä kannattaa suojata hyvin vaikkapa juuri paksulla, märällä rätillä. Kuvan perusteella maassa on vielä lunta, joten nurmikkopalon vaara taitaa toistaiseksi olla pieni.

  17. #17
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    Täytynee edetä öljy, poraus, rälläköinti järjestyksessä, seuraavaan vaiheeseen edellisen pettäessä.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  18. #18
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    957
    Dremelillä vedin yhen runkolukon poikki tuosta lukitussalvasta, tosin se lukko ei ollut kiinteästi pyörässä kiinni niin sai siististi koko roskan pois.

  19. #19
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Täytynee edetä öljy, poraus, rälläköinti järjestyksessä, seuraavaan vaiheeseen edellisen pettäessä.
    Mikä keino tehosi?

  20. #20
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    Öljy kokeiltu, nyt on vuorossa lukkosepille soittelu. Erehdyin lähestymään nettisivujen kautta ja eiväthän ne vastaa, menee siis ensi viikkoon. Eli lukko on kiinni edelleen.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  21. #21
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Erehdyin tuolta kuvasta nähtynä sen olevan jo auki, eipä kiirehditä liikaa...

  22. #22
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    芥兰牛肉
    Viestit
    1.475
    Et koettanut tiirikkasettiä?
    I have never said that you are not good at what you do. It’s just that what you do is not worth doing.

  23. #23
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    Ei satu olemaan moista. Eikä taitoa käyttää niitä. Katotaan mitä ammattilainen ottaisi tiirikoinnista ekaks.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  24. #24
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    芥兰牛肉
    Viestit
    1.475
    Voip olla, että vanha oiljy on pikeentynyt ja jumittaa haitat. Lämmitys voisi tepsiä. Hiustenkuivaaja tai kuumailmapuhallin voisi toimia.

    Bilhelvetessä myydään lukkooiljyä, jossa on propanoliviinaa, oiljyä ja teflonia. Isopropanoli liuottaa.

    Semmonen tuli mieleen, että käännät fillarin ylösalaisin, koska haittatapit ovat todennäköisesti lukon yläosassa ja öljy ei välttämättä ole levinnyt haittoihin saakka.
    mgcc muokkasi tätä : 22.04.2019 at 17.32
    I have never said that you are not good at what you do. It’s just that what you do is not worth doing.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.045
    Tuon sylinterilukon periaate wikipediasta.
    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lukko

    Avaimen uppoaminen oikealle syvyydelle on ehdoton vaatimus ja jos sylinteri on jumittunut aukkoonsa ei lukko avaudu vaikka haittatapit olisivat ihan oikeinkin. Jälleen mutua, vaikka omissa cressuissa oli muinoin samankaltainen lukko. Sellainen karhean toimivuuden mielikuva jäi noiden toiminnasta.

  26. #26
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.102
    Poraamalla lähti. Laitan muun läpän "pyöräsi kuva"-ketjuun.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Samanlaisia aiheita

  1. Vanhan ajan dynamolamput
    By assari in forum Varusteet
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.04.2019, 22.58
  2. Colnago C50 keskiön avaus
    By WetWillie in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 02.05.2017, 09.05
  3. Vanhan maastopyörän remontointia
    By aitoa nahkaa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 30.05.2016, 21.22
  4. EVOC MTB 7.5.2016 Rajamäki / Maratoncupin avaus
    By Antti Kuitto in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 61
    Viimeinen viesti: 11.05.2016, 18.35
  5. Ketjun lukon avaus
    By markot in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 22.04.2015, 22.50

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •