Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Pyöräilyyn liittyvä tiede ja tutkimus

  1. #1
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    113

    Pyöräilyyn liittyvä tiede ja tutkimus

    Olisiko tällaiselle ketjulle kiinnostusta, jossa käsiteltäisiin pyöräilyyn liittyviä asioita julkaistujen tieteelisten artikkeleiden pohjalta.
    Nykyäänhän tutkittua tietoa on helposti saatavilla ilmaisten open access tiedejulkaisujen kautta.


    Tässä esimerkki. Olen törmännyt monessa pyöräilyjutussa/oppaassa/kirjassa ym. että maantiepyöräilyssä pitäisi pyrkiä kadenssiin, joka on 90-110 rpm hujakoilla. Tässä tutkimuksessa verrattiin kahta kadenssia, 100 rpm vs. 80 rpm 3h maantiepyöräilyssä eri rasitustasoilla. Loppupäätelmä on, että 100 rpm on vähemmän tehokas:


    ''Findings suggest that in conditions simulating those seen during prolonged competitive cycling, higher cadences (i.e., 100 vs. 80 rpm) are less efficient, resulting in greater energy expenditure and reduced peak power output during maximal performance.''




    https://www.jssm.org/hf.php?id=jssm-13-114.xml


    Olisiko aika päivittää ohjeistusta kadenssin suhteen vai onko tässä jotain mitä pitäisi huomioida?

  2. #2
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.066
    Alku kommenttina aiheeseen voisin sanoa, että alkaa polvet ja lihaksisto olla aika kovilla, jos aina vedetään 80 kadenssilla. Rasitusvammojen mahdollisuus todennäköisesti kasvaa. Käsittääkseni korkeamman kadenssin yksi tarkoitus on siirtää kuormitusta väsyviltä lihaksilta, väsymättömille lihaksille, kuten keuhkot ja sydän.

    Ammattipyöräilijä saattaa sen viisi tuntia vedellä esim. 350 wateilla, niin alkaa olla aikamoista voimailua jaloille noin matala kadenssi. Siihen sitten ne 500-reilun 1000 watin jaksot, niin taitaisi Tourit jäädä ajamatta ja pokaalikaappi aika tyhjäksi.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.996
    Voisi ajatella, että lihaksikas pyöräilijä jaksaa helpommin ajaa matalalla kadenssilla, koska voimantuotto ei ole ongelma. Olen myös nähnyt artikkeleita, joissa kerrotaan matalamman kadenssin olevan energiataloudellisesti tehokkaampi kuin korkea. Ultramatkoilla tämä havainto oli selkeä. Omalla kohdalla huomaa muutaman satasen reissuilla konkreettisesti, että kadenssi putoaa aika alas loppumatkalla. "Vääntäminen" ei ole ongelma, kun ei siinä suuria tehoja käytetä. Varmaankin myös pyöräilijästä/matkasta/tapahtumasta riippuen optimikadenssi vaihtelee.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.112
    Matala kadenssi kuormittaa lihaksia, korkeampi kadenssi siirtää rasituksen hengitys- ja verenkiertoelimistölle. Vaikka lihasvoimaa löytyisikin, kannattaa sitä silti mieluummin käyttää korkealla kuin matalalla kadenssilla: vauhtia riittää pidempään.

    Tuo tutkimuksen kadenssi 100 on niin korkea, että vain pitkään treenanneet voivat ajella sillä pitkiä lenkkejä.
    If you are not riding solo, you're cheating.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    113
    Kiitti kommenteista, tässähän tuli paljon lisää tietoa asiasta, ainakin mulle.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    1.447
    Väitöskirja:

    https://github.com/dashdotrobot/phd-thesis/releases/download/v1.0/Ford_BicycleWheelThesis_v1.0.pdf

    Reinventing the Wheel:Stress Analysis, Stability, and Optimization of the Bicycle Wheel
    December 2018

    Valmista pohdintaa:
    https://weightweenies.starbike.com/f...f=113&t=155048

  7. #7
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    57
    Kirjassa: Max Glaskin: "Pyörä ja ihminen" on suomeksi monenlaista pyöräilyyn liittyvää tutkimusta referoitu ja on lähdeviitteetkin mukana. Kirjastoista löytyy.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti

    Tässä esimerkki. Olen törmännyt monessa pyöräilyjutussa/oppaassa/kirjassa ym. että maantiepyöräilyssä pitäisi pyrkiä kadenssiin, joka on 90-110 rpm hujakoilla. Tässä tutkimuksessa verrattiin kahta kadenssia, 100 rpm vs. 80 rpm 3h maantiepyöräilyssä eri rasitustasoilla. Loppupäätelmä on, että 100 rpm on vähemmän tehokas:


    ''Findings suggest that in conditions simulating those seen during prolonged competitive cycling, higher cadences (i.e., 100 vs. 80 rpm) are less efficient, resulting in greater energy expenditure and reduced peak power output during maximal performance.''


    Olisiko aika päivittää ohjeistusta kadenssin suhteen vai onko tässä jotain mitä pitäisi huomioida?
    Sanoisin, että yhden tutkimuksen perusteella ei kannata vielä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Tässäkin tutkimuksessa oli mukana vain 8 kuskia, eli jonkinlainen epävarmuus tulee jo siitä. Toisekseen, tuo 100 rpm näytti olleen monelle korkeampi kadenssi kuin heidän itse preferoima (joka oli ~90 +/-7 rpm), eli tässä mielessä 100 rpm saattoi mennä monelle selkeästi yli mukavuusalueelta. Koska polkijat ovat yksilöitä, niin tällaisissa tutkimuksissa, jossa kadenssi määrätään tietyksi samaksi kaikille ei oteta tuota yksilöllisyyttä huomioon. Omakohtaisesti ainakin minulla on helpompi ylläpitää liian matalaa kadenssia kuin liian korkeaa.

    Suuri linja kadenssitutkimuksissa sanoo, ainakin vielä viimeksi kun asiaa luin, että matala kadenssi (~65-75 rpm) on hyötysuhteeltaan paras, eli energiatehokkain, mutta että kokeneiden harrastajien käyttämä suurempi kadenssi (~85 - 90 rpm) minimoi lihasväsymystä.

  9. #9
    Liittynyt
    10/2017
    Viestit
    113
    ^Varmaankin näin, ihmiset on yksilöitä pyöräilyssäkin. Ostin viime kesänä Suomen pyöräilyn laatiman aloittelijan 12 viikon treeniohjelman Helsinki Velotouria varten. Siinä kaikki harjoitukset oli merkitty tehtäväksi 90-110 rpm kadenssilla, paitsi voimaharjoitukset 50-60 rpm kadenssilla. Tähtäsin sitten treenatessa n. 100 rpm kadenssiin, kevyellä vaihteella ja tasaisella se onnistui jonkun aikaa. Näistä kommenteista voi sitten päätellä, että ehkä treeniohjelman laatija oli halunnut painottaa 90-110 rpm kadenssilla enemmän verenkierron ja hapenottokyvyn kehittämistä ja voimatreenit sitten erikseen 50-60 rpm:llä.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.811
    Sen olen huomannut että kovemmalla kadenssilla (+90) tahtoo äkkinäisellä tehot karata turhan "korkealle". 75-85 saa pidettyä paremmin halutulla tehoalueella. Varmasti oppimiskysymys, eli lisää ketjua

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 09.05.2016, 23.20
  2. Hybridin takavaihtajaan liittyvä (tyhmä?) kyssäri.
    By G0rd0n in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 06.04.2015, 15.10
  3. Pyörän myynti ja siihen liittyvä valitus..
    By felt66 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.09.2014, 13.21
  4. Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 18.08.2013, 20.54
  5. Tutkimus yliopiston tuotekehityskurssille
    By TBA in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 61
    Viimeinen viesti: 16.03.2013, 13.01

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •