Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Pitkästä aikaa maasturin ratissa: tuskaa ranteille/käsille

  1. #1
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    244

    Pitkästä aikaa maasturin ratissa: tuskaa ranteille/käsille

    Droppitankoon tottuneelle totuttelu suoraan on ollut tuskan takana. Ranteissa tuntuu kokoajan epämukavuutta ja käsiä saa olla nostelemassa jatkuvasti.

    Tokihan googlesta löytyy juttuja joita on testailtu mutta ajattelin vielä hakea kanssafoorumilaisten kokemuksia.

    Pyörä (27.5 Commencal Meta HT AM runko) on koon puolesta hyvä eikä ainakaan liian pitkä. Penkkiä on venkslattu eteen/taakse ja ylös/alas. Olen tottunut ajamaan cyclolla jossa aina raju droppi satulan ja ohjaistangon välissä (ainakin 20cm) joten en usko että ongelma on oma taipuisuus tai tottumattomuus agressiiviseen asentoon. Maasturissa penkki ja stonga on suurinpiirtein samalla tasolla. Tanko pyörässä on suht suora, 740mm/7°/10mm risellä, joku isompi riser/backsweep voisi auttaa mutta toivoisin että ongelma olisi muualla ettei tarvitsisi vaihtaa ihan jopostongaan.

    Olen myös katsonut että penkin nokka on levelissä ja rannelinja olisi mahdollisimmman suorassa ajoasennossa.

    Kokemuksia vastaavanlaisesta ongelmasta? Onko kyse vain tottumattomuudesta ja ajo parantaa vai onko jotain ilmeistä jota MTB miehet tietää?

  2. #2
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.791
    Tuppien halkaisija? Itsellä ainakin liian paksut tupit aiheuttaa puutumista. En tiedä johtuuko sitten siitä, että alitajuisesti tulee puristettua liikaa vai mistä. Käyräsarvissahan tupin paksuus == tangon paksuus + muutama milli.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tuppien halkaisija? Itsellä ainakin liian paksut tupit aiheuttaa puutumista. En tiedä johtuuko sitten siitä, että alitajuisesti tulee puristettua liikaa vai mistä. Käyräsarvissahan tupin paksuus == tangon paksuus + muutama milli.
    Kiitti vinkistä. Kiinni on aika basic gripit, ei pitäis olla ainakaan erityisen paksut. https://www.sram.com/sram/mountain/p...amps-end-plugs

  4. #4
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.095
    Joskus tuli tästä juttua, joku droppihemmo sanoi että kädet menevät luonnillisesti roikkuessaan sivuttain, kuten kahvoille. Mulla taas menee rystyset eteenpäin, kuten suoralla tangolla. En tiedä mistä johtuu, mutta ehkä suora tanko ei ole sun juttu. Nousukahvat?
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  5. #5
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.949
    Answer 20/20 stonga tai vastaava vois auttaa.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.846
    Hae luonnollista asentoa ja älä jännitä, kyllä se siitä asettuu. Tangon tyypillä ja kulmilla myös fiksaillaan hommaa.

  7. #7
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi/Sodankylä
    Viestit
    2.559
    Näin se männöö. Maastopyöräilyssä kaikki iskut otetaan suoraa käsille. Normaalilla 9 asteen taivutuksella ja jäykällä keulalla =ranteet paskana koko kesän. Vaihoin 16 astee sqlab 311 joka myös antaa periksi hieman = ranne kivut loppu. Laitoin vielä bluton keulalle ja Alas mennään liianki kovaa. Pitäs hommaa DH suojat

  8. #8
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    650
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Answer 20/20 stonga tai vastaava vois auttaa.
    Answerista on monet sanut apua, varsinkin jäykillämaastureilla ajelevat. Answerissa on sitä paistsi runsaasti eri asento varoita jos pistää oikein/ väärinpäin. Ja kulmaa ,muuttamalla ne kertautuu monin kertaseksi.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.846
    Joskus täytyy vain yksinkertaisesti myöntää ettei kaikki sovi kaikille.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    1.649
    Hartia ja käsilukko. Rentouta niska/hartiaseutu+kädet koukkuun ja rennoksi.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Hartia ja käsilukko. Rentouta niska/hartiaseutu+kädet koukkuun ja rennoksi.
    Tarkoitatko kyynärtaipeesta koukkuun? Ei muuten ole äkkiseltään tullut pohdittua kyynärpäätä kun on keskittynyt pitämään ranteen suorassa.

  12. #12
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.041
    Tanko on hurjan leveä, rengaskoosta päätellen pyörä ja kuskikin on "normaalikokoa". Tangon päistä jokunen sentti pois niin ranteet asettuvat luontevammin, rennommin.

  13. #13
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    1.649
    Joo kyynärpäät koukkuun ja hartiat rennoiksi. Jännitys johtaa käsien puutumiseen.

  14. #14
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi/Sodankylä
    Viestit
    2.559
    Tanko saa kyllä olla mielestäni leveä maastopyörässä. Hallinta on tarkempaa. Taivutuksella lähtisin hakemaan suorempaa kulmaa ranteille

  15. #15
    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    1.083
    Siis tä? Ei kai 740mm tanko ole maasturiin mikään leveä vaan aivan perussettiä? Varsinkaan tuollaisessa AM-tyylisessä kamppeessa. En kyllä lähtis kaventamaan, tulee huono ajaa.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    244
    Taitaa nykypäivänä 740mm tanko olla jo kapeaa päätä. Pyörän ensiasennustanko oli 780mm mutta vaihdoin 740mm koska tuntui paremmalta. Foorumien mukaan jengi ajelee AM/Enduro vehkeillä jo 800mm stongilla nykypäivänä.

  17. #17
    Aikani tappelin itsekin etenkin pitkilllä lenkeillä puutuvien sormien yms. kanssa. Kaikki vaivat ja ongelmat poistu kerralla kun vaihdoin fattiin ja maasturiin jo ylhäällä mainitun SQlab 311 tangon.
    Suosittelen kokeilemaan tankoa jossa enemmän taivutusta, sen kyllä saa pienellä tappiolla myytyä etiäpäin jos ei miellytä.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  18. #18
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    317
    Suurin ongelma saattaa olla ihan ajoasennossa. Varsinkin AM jäykkäperällä pitäisi olla aktiivinen ja enemmän "hyökkäysasennossa". Enemmän edessä ja vähemmän pystyssä takana.
    Ranteet asettuu heti suoremmin tankoon nähden, kun on "kyynärpäät koukussa", kuten aiemmin mainittiin. Ja ei tosiaan tarvitse puristaa tangosta kovinkaan paljoa.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.424
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tanko on hurjan leveä, rengaskoosta päätellen pyörä ja kuskikin on "normaalikokoa". Tangon päistä jokunen sentti pois niin ranteet asettuvat luontevammin, rennommin.
    Perustanko, jopa kapeahko. Ajan 800mm myös jäykkäperällä. Puutuminen viittaa hermon puristukseen tai venyttymiseen. Missä kohtaa puutuu, pikkusormessa, keskimmäisissä sormissa, peukalossa?
    Roots, bloody roots

  20. #20
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.041
    Putkiosilla hienosäätöviimeistely kuskin, ajon ja pyörän koon mukaan, jos jotain toiveita ajoasennon suhteen ilmenee, eikö totta?

  21. #21
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.424
    Tuossa varmasti auttaa ohjaamon tuunaus. Sopivat gripit ovat varmasti tärkeät, samoin tangon backsweep. Toisaalta kannattaa kiinnittää huomiota ranteen asentoon: liiallinen ranteen ojentuminen venyttää ja puristaa hermoja ja voi aiheuttaa oireita. Eli vanha ohje "ranteet alas" on tämän takia hieman ristiriitainen. Samalla tavalla vaikuttaa leveä tanko riittämättömällä backsweepillä. Hermo venyy, jos rannetta loitontaa paljon.
    Roots, bloody roots

  22. #22
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Perustanko, jopa kapeahko. Ajan 800mm myös jäykkäperällä. Puutuminen viittaa hermon puristukseen tai venyttymiseen. Missä kohtaa puutuu, pikkusormessa, keskimmäisissä sormissa, peukalossa?
    En sanoisi että ongelma on puutuminen, vaan enemmin lievä kipu/epämukavuus käsissä. Ranteen, peukalon juuren seutu kuvan mukaisesti.



    Ehdotettu Sqlabb-tanko voi tietysti toimia, mutta ennen kun alan vaihtaa osaa yritän mielummin tekniikalla säädöillä löytää ratkaisun.

  23. #23
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.041
    Kämmenhermot kipuilee, kuten pturunen ehdotti ergo gripit tasaisivat kämmeniin kohdistuvaa painetta. Halpagripit vaikka tällaiset koemielessä https://spectraparts.com/product/bio-130-mm-2/
    Tällaiset omassa käytössä kylläkin ihan vaan tieajossa.

  24. #24
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    En sanoisi että ongelma on puutuminen, vaan enemmin lievä kipu/epämukavuus käsissä. Ranteen, peukalon juuren seutu kuvan mukaisesti.



    Ehdotettu Sqlabb-tanko voi tietysti toimia, mutta ennen kun alan vaihtaa osaa yritän mielummin tekniikalla säädöillä löytää ratkaisun.
    Mulla on jäykistetty tuo nivel kulumisen takia. Toinen käsi menossa myös remonttiin. Käy kuvauttamassa nivel.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  25. #25
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    367
    Kiitos kaikille tuosta SQlab 311 vinkistä. Minulla on haibike fatsix läskipyörä, jossa vakiona 780 mm ehkä 9° sweepillä oleva tanko. Olen pitkään ihmetellyt miksi puolen tai kokonaisen tunnin jälkeen alkaa ranteet kipeytymään. Kun luin tätä ketjua älysin laittaa kädet suoraan etten ranteet normaaliasennossa, ja viemään ne noin tangon leveydelle. Sweepiä pitää olla, jotta ranteiden kulma pysyy samana. Tänään SQlab-tangolla (joka on 740 mm leveä, medium korolla) 1h 45 min lenkki joka sisälsi paljon metsää, polkuja sekä kallioita eikä ollenkaan kipeitä ranteita. Iso lihas peukalon puolella rupesi väsymään, mutta se johtuu siitä että on niin nöösi.

  26. #26
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.424
    Yksi alottelevan (tai miksei tauon jälkeen uudelleen starttaavan) ajajan kättä/ranteita kuormittava "tapa" on liika puristus. Otteen höllääminen rasittaa käden ja kyynärvarren lihaksia vähemmän, mutta myös parantaa ajotekniikkaa ja pyörän käyttäytymistä teknisessä maastossa. Wanha hokema "tension kills" pätee tässä asiassa.
    Roots, bloody roots

  27. #27
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    En sanoisi että ongelma on puutuminen, vaan enemmin lievä kipu/epämukavuus käsissä. Ranteen, peukalon juuren seutu kuvan mukaisesti.
    Mulla on samassa kohdassa ongelma droppitangon kanssa, kun ei ole vuosiin ajanut semmosella. Ainakin itellä tuossa tasan samassa kohdassa, ja sellainen omituinen "hapotuksen" tunne. Mä luulisin, että joku kanava on tukossa väärän asennon/painojakauman takia, ohjaamoa säätämällä oon tuota pikkuhiljaa koittanut korjailla.

Samanlaisia aiheita

  1. 100 valmista kinkkua. Otetaan aikaa
    By tommi2 in forum Off-topic
    Vastaukset: 37
    Viimeinen viesti: 02.04.2019, 11.35
  2. Maasturin vaihde
    By H.O.H. in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 08.11.2016, 17.00
  3. Näin kulutan aikaa...
    By HMK in forum Off-topic
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 02.11.2016, 06.18
  4. Maasturin paino?
    By pontus in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 04.11.2014, 20.24
  5. Maasturin lukitseminen
    By Ilmari Hurja in forum Varusteet
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 29.08.2013, 10.00

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •