Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: Maastonavi?

  1. #1
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    317

    Maastonavi?

    Moikka ja pahoittelut alkuun, jos kysymykseni on jo moneen kertaan koluttu, mutta tuolla on niin monta säiettä sykemittareista, kartoista, Garmineista jne. eli ajattelin laittaa vielä uuden ketjun.
    Poistettakoon, jos tarvetta.

    Siispä kriteerit:

    Mahd. simppeli, kevyehkö ja säänkestävä gps navi mahdollisimman pitkällä akun kestolla.
    Ei tarvitse mitään hifi-tietokoneominaisuuksia, mutta mahdollisuuden ladata siihen muiden tekemiä gpx -maastoreittejä sekä selkeät nuoliopasteet "käänny tälle polulle".
    Eli kaipaisin polkujen koluamiseen tarkkaa navia.

    Suunnon Ambitilla koetin kerran töistä kotiin suunnistaa ja kenties en osaa käyttää, mutta se nuoliopastus minimaalisen pienellä näytöllä on yhtä tyhjän kanssa jo keskuspuiston poluilla Hgissä.
    Ei niin, että pääsisin eksymään, mutta joskus olisi kiva olla ajamatta niitä muutamia ylimääräisiä kilometrejä kun on kiire.
    Ja toisaalta, jos lähtee vaikka ajelemaan toisten tekemiä reittejä ja on vain se tunti pari aikaa ja haluaa hyvävauhtisen treenin niin ei viitsi joka mutkassa kaivella puhelinta tai karttoja esiin.
    Kännykät taidan suosiolla unohtaa, kun työ-iphone tuntuu jo vetelevän muutenkin akun osalta viimeisiään.

    Siis ideoita, ehkä vielä joku kohtuuhintainenkin mielellään.
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  2. #2
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.233
    Miksi kännykät on poissuljettu? Joku parin huntin ip suojattu android navigoi ihan hyvin.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    ^Niinpä, miksi kaikkein simppelein vaihtoehto suljetaan pois? Joku esim. Samsungin X-cover säänkestävänä tai joku muu suojaboxilla toimii aivan mainiosti...

  4. #4
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    92
    Olen aika paljon ajanut mp:llä tuolla asfaltin tuolla puolen ja sanoisin, että opastus maastopoluilla on täysin turha. Paras on ajaa sitä jälkeä pitkin, reititys ei muutu aiotusta. Makuasia tosiaan sitten valita kännykkä tai oikea navi, ero lähinnä siinä, että oikean navin näkee auringonpaisteessa, kännykkää ei välttämättä.

  5. #5
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    109
    Onko kännykälle kunnollisia pidikkeitä/telineitä? Naveille on.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    ^Eiköhän tänäpäivänä joka laitteelle löytyy teline. Nykyisten kännyjen näyttö toimii myös auringossa ja tuskin navikaan suorassa paisteessa...
    Hieman passee ajatus että joka touhuun oma opastin mutta aina löytyy yksi luotettava yhdistelmä: Kartta ja kompassi!

  7. #7
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    151
    Quad Lockilla ainakin oma kännykkä pysyy hyvin kiinni ohjaustangossa ja sen saa myös tarpeen tullen helposti irti.

  8. #8
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    41
    m.rerkikartta.fi osoitteeksi ja navigointi omia kartanlukutaitoja käyttäen. Kiinnikkeitä kyllä löytyy.

  9. #9
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    92
    No mulle ei o sattunut vielä kännykkää, jonka näkis suorassa auringon valossa, mut varmaan johtuu siitä, ettei ole ihan viimeisintä laitetta käytössä ( nyt Iphone 7)

  10. #10
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.233
    Miten sen navin näkee auringonpaisteessa, mutta kännykkää ei? Luulisi, että niissä on ihan samat lcd/amoled -näytöt?

  11. #11
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    317
    Juu, tässä ehkä tällainen turhautuminen noihin älyluureihin, kun työn puolesta iPhone 6S jonka akun kesto ei enää ihan uuden veroinen, kulukuurit päällä eli uusiminenkaan ei ihan juuri näköpiirissä.
    Toki päivittäin latailemalla (kuten taitaa yleensäkin älypuhelimilla olla) selviää työ/puhelukäytöstä.
    Ja kun puhelinetu on niin en oikein viitsisi ostaa itselle omaa puhelinta, toki kotona jotain vanhoja androidejakin saattaisi olla pyhittää tähän käyttöön (tosin jotain android 4.2 ikäpolvea).

    Ymmärrän kyllä tuon puhelimen käytön edun, mutta sillä oikeastaan lähdinkin kyselemään, että onko kokemuksia jostain hyvän akkukeston navilaitteista, jotka oikeasti toimivat tuolla maastossa eli tarkkuus sitä luokkaa, että risteyksissä missä useampi polku haarautuu kartasta näkisi aidosti mille polulle suunnata, tokihan tässä tulee jo se perus GPS -tarkkuusongelmakin esiin eli se 10 metrin heitto tarkimmillaankin teettänee maastossa ongelmia.

    Ja ei pidä ymmärtää tätä tarvetta nyt väärin - silloin, kun ei ole minkään maailman kiire niin mikäs siinä harhailla väärille poluille, todeta, että hemmetisti monttuja tai puunkarahkoja edessä, palata takaisin ja seikkailla/samoilla metsissä, se on sitä rentoilua ja ulkoilmaelämää.
    Välillä vaan tästä pääkaupunkiseudultakin olisi kiva arki-iltana ottaa vaikka poika mukaan, fillarit auton perään ja käydä heittämässä joku tunnin tai parin lenkki jossain.
    Jos löytyy hyvä navi niin sen avulla noista tuollaista ex-temporee lenkeistä ehkä saisi pidempiä ja tehokkaampia, kun ei mene aikaa siihen joka risteyksessä tuumailuun.
    Kotinurkilla, Pakkalassa ja Paloheinässä jo jotenkin osaa suunnistaa tai ainakin tuttuja polkuja kulkemalla saa sellaisen jonkunpituisen lenkin.

    Eli en itsekään mielelläni haluaisi erillistä laitetta, mutta jotenkin tuntuu, että puhelimet ovat vähän turhankin isoja ja heti jos on vähänkään isompi ruutu, akku jo kärsinyt niin tuollainen gps -päällä ruutu kirkkaalla käyttö ja siihen vielä vaikka hieman viileä ilma niin hyvä jos puhelin sen muutaman tunnin lenkin edes kestää.
    Ja sitten ahdistaa, kun tarvitsisi se tarpeellinen puhelu tehdä vaikka lenkin varrelta ja saa jännittää kestääkö akku.

    Todennäköisesti teen tästä isomman ongelman kuin se onkaan, mutta tosiaan.... lähinnä kokemuksia noista Garmin -laitteista ja vastaavista, että onko niissä halvimmissa maastokäyttöön hyviä ominaisuuksia ja sitten toisaalta,
    mitä lysti tulee niissä maksamaan?
    Pitääkö siihen halvimmillaan n. +200€:n Garminiin vielä ostaa jotain maastokarttapaketteja tms. koska ne näyttivät olevan aika suolaisen hintaisia?
    Kova hinta kyllä puoltaa sitten mieluummin näitä maastokartat sovelluksia puhelimeen, joihin saa ladattua karttaruutuja haluamaltaan alueelta eli jonkinlainen navigointi onnistunee huokeaan hintaan.
    En osaa sanoa miten nuo uudemmat sykemittarit toimivat, mutta Ambit 3 Peak mikä itselläni on on kyllä muutoin pätevä, nauhoittaa reitit hyvin ja akunkesto on hyvä.
    Se vaan, että se navigointitoiminto on kyllä aika onneton, toki jos ollaan jumissa metsässä tms. niin kyllähän sillä kompassilla ja reittijäljellä sieltä pois selviää nuolta seuraamalla, mutta tosiaan fillarikäyttöön vähän onneton.

    Edelleen tulen tässä siihen, että kun lähtee uusia reittejä etsimään ihan pääkaupunkiseudullakin niin välillä ne keskuspuiston yms. pyörätiet on kyllä mielenkiintoisesti viitoitettu
    -> ei ongelmia, jollei ole kiire, mutta sitten kun yrität olla ympäristön ystävä ja valita auton sijasta fillarin ja on samalla se rajallinen aika ehtiä jonnekin niin kylläpä ärsyttää ne muutamatkin harhakilometrit.

    Täytyy pähkäillä vielä, mutta se kokoluokka kun juurikin voisi olla jotain kännykän ja tuon sykemittarin väliltä, että ruudusta auttavasti näkyy karttapohjaa ja polkuja ja reitti/nuolet minne mennä.
    Hyväksi havaittuja ideoita otetaan edelleen vastaan.
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  12. #12
    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    1.078
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YoHannes Katso viesti
    Ymmärrän kyllä tuon puhelimen käytön edun, mutta sillä oikeastaan lähdinkin kyselemään, että onko kokemuksia jostain hyvän akkukeston navilaitteista, jotka oikeasti toimivat tuolla maastossa eli tarkkuus sitä luokkaa, että risteyksissä missä useampi polku haarautuu kartasta näkisi aidosti mille polulle suunnata, tokihan tässä tulee jo se perus GPS -tarkkuusongelmakin esiin eli se 10 metrin heitto tarkimmillaankin teettänee maastossa ongelmia.
    Itsellä Wahoo Elemnt ja siinä ainakin on hyvin riittänyt tarkkuus seurailla polkuja valmiin jäljen perusteella. Ei toki osaa neuvoa ainakaan käyttämilläni urilla risteyksissä nuolimerkein, että tuonne.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    446
    Elemnt Bolt näyttää piirretyillä reiteillä ne kääntymisnuolet, kuvatus vepistä:
    sähköpyörä on mopo

  14. #14
    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    1.078
    Tieolosuhteissa kyllä. Maastossa ei ainakaan tuolla mukana tulevalla karttapohjalla.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    446
    No yhden xc-kisan olen ajanut niin että boltin reittikarttakin ohjasi, nimenomaan tuolla "mukana tulevalla karttapohjalla".
    Boltiin voi ladata gps-jälkiä ja niitä jälkiä voi piirrellä itsekin ja siirtää laitteeseen. Ihan maastopuolellakin futaa, enpä muuten olisi tähän topikkiin raapustellut.
    sähköpyörä on mopo

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    Ymmärrän kysyjän murheet jos oltaisiin erämaassa mutta keskuspuistossa...
    Toisaaltaan "eksyminen" on mukavaa, jotkin parhaat reitit löytyneet niin ja voi sitä riemua!

  17. #17
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    317
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ymmärrän kysyjän murheet jos oltaisiin erämaassa mutta keskuspuistossa...
    Toisaaltaan "eksyminen" on mukavaa, jotkin parhaat reitit löytyneet niin ja voi sitä riemua!
    Moikka,

    edelleen, ei niinkään iso murhe vaan olisi mukava apu silloin, kun on tiukka aikataulu, vähän aikaa lenkille ja haluaa käydä koluamassa itselle tuntemattomia nurkkia.
    Jos mulla on vaikka vaan se tunti aikaa lenkille niin sellaisissa paikoissa missä on risteäviä polkuja menee hyvää lenkkiaikaa välillä harhailuun ja jos vaikka nappaa fillarin mukaan auton kyytiin ja ajaa vähän kauemmas niin sitä soisi lenkin olevan edes kelvollisen mittainen.
    Jos joku on vaivautunut piirtämään jonnekin hyvän gpx jäljen niin sitähän olisi eri kiva kyetä seuraamaan.

    Olen erittäin samaa mieltä, että silloin kun on hyvin aikaa niin eksyminen ja ulkoilmasta nauttiminen on ihan mukavaa, jopa suotavaa.
    En keskuspuistoon ihan eksy eli ei tässä nyt siitä ollutkaan kyse vaan siitä, että saisi tehokkaasti koluttua muiden tekemiä reittejä vaikka arki-iltaisin.
    Kun viikot menevät lapsia harrastuksiin kuskatessa niin sitä omaa aikaa ei työnteon ja nukkumisen välillä ole niin mahdottomasti.
    Ja tottakai esim. tässä Pakkala, Ylästö yms. alueella ja osin Paloheinässäkin alkaa olla jo ihan hyvässä muistissa reittejä eli saan kyllä sellaisen tehokkaan reipasvauhtisenkin lenkin tarvittaessa, mutta aina uusilla alueilla ja vähän pääkaupunkiseudun ulkolaidoilla ja ulkopuolella nmenee aikansa siihen harhailuun, jota koettaisin välttää, jos sopivan lainen laite olisi tarjolla.
    Eli ei murhe, ei edes iso tai maailmaani järisyttävä, mutta kiitos vastaajille noista muutamista vinkeistä ja laitteista - täytyy vähän testailla ja tutustua onko järkevää tuollaista erillistä karttalaitetta hommata vai koettaa vain jollain kännykän raadolla selvitä.

    t. Mikko
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  18. #18
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    58
    Mä olen kyllä eksynyt Keskuspuistoon työmatkalla (tai oikeastaan silloin oli kyse koulumatkasta). Eräänä aamuna ajattelin Itä-Helsingistä tullessa oikaista Pasilasta puiston läpi Meilahteen. No lopulta päädyin Ruskeasuolle Tenholantien paikkeille. Ei siis tullut oikaistua ja aikaa kului vähän yli sallitun.
    Ne opaskyltit on mielestäni aika harvassa ja hiekkateitäkin risteilee paljon enemmän, mitä nopeasti kartalta katsottuna arvaisi.

  19. #19
    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    1.078
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
    No yhden xc-kisan olen ajanut niin että boltin reittikarttakin ohjasi, nimenomaan tuolla "mukana tulevalla karttapohjalla".
    Boltiin voi ladata gps-jälkiä ja niitä jälkiä voi piirrellä itsekin ja siirtää laitteeseen. Ihan maastopuolellakin futaa, enpä muuten olisi tähän topikkiin raapustellut.
    Tuskinpa tuo Bolt eroaa Elemnt:stä mitenkään tuon suhteen. Riippunee paljon tehdystä jäljestä osaako se tuota tehdä. Itse olen käyttänyt pääasiassa jonkun tallentamia jälkiä, joissa ei tosiaan ole kuin koordinaatit.

  20. #20
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    Jokainen tavallaan, itse pidän ajelua myös hieman menttaalitoimintana jolloin ei kiire sovi asiaan.
    Pääasiahan kuitenkin on ajaminen, kartalla, navilla tai ilman!

  21. #21
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    183

    Maastonavi?

    Aikaisemmin ajelin ambit3 navigoinnin turvin juurikin muiden jakamia hyviä reittejä läpi. Kyllähän silläkin pärjäsi kun kiinnitti kellon tankotelineeseen, että viivaa pystyi seuraamaan kokoajan. Nykyisin käytössä on garmin oregon 600 maastonavigaattori. Kartat löytyy täältä: http://kartat.hylly.org/

    Navi tuli hommattua kun ”tarvitsi” muissakin harrasteissa, mutta kyllähän tuo kartta pohja on hyvä jos ajelee pidempää reissua tuntemattomilla reiteillä. Maastossa opastusta ei ole käytössä. Laitteen omalla kartalla sekä lataamalla netistä opencyclemap saa opastuksen tiellä ajoon.

    Satunnaiseen käyttöön garminin laitteilla on tietysti hintaa ja pyöräilyyn tarkoitetuista laitteista saa enemmän/ helpommin dataa myös ulos. Poistuvia malleja löytyy välillä alennuksesta ihan suomen verkkokaupoista.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  22. #22
    Liittynyt
    11/2000
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    362
    Meikäläisellä on Garminin Etrex 30x ja nuo hylly.orgin kartat. Toimii! Nuoliopastusta ei ole mutta jäljen seuraaminen on helppoa ja syöö AA-paristoja. Garminin oma tankokiinnike on toimiva ja edullinen, joka pyörään voi laittaa oman.

    Sent from my Moto G (5) using Tapatalk
    Kerran luulin notta olin vääräs, mutta sitte huomasinki notta erehryyn.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    324
    Hyvä akun kesto ja laadukas näyttö tullee vaan puhelimissa, esim Garminin teknologia tulee valovuoden jäljessä... itsellä on Garmin Oregon ja auringossa siitä ei näe mitään ja paristot se syö äänennopeudella. Kesto muuten varmasti puhelinta parempi ja toivon myös että GPS toimisi myös tarkemmin.

  24. #24
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    351
    Itse olen käyttänyt navina vanhaa puhelinta ilman sim korttia, kaikki turha pois päältä. Akunkesto on riittävä, mutta keskuspuistossa trail ajo navin kanssa ei ole sujuvaa millään laitteella.
    Kun pyörä liikkuu 10m/s ja polkuja on tiuhaan ja risteyksiä jatkuvasti niin huteja tulee paljon. Sekä rinnakkaiset polut rinnepaikoissa jne. ihan mahdoton sanoa kumpaa polkua ajaa ilman että pysähtyy tai ajaa ja katsoo mihin päätyy Mutta toisten gps jäljillä löytää kyllä hyviä mestoja, sikäli palkitsevaa touhua. Mountain bike club finlandin ajoihin joskus osallistuin tuolla keskuspuistossa ja pirun kivaa oli, suosittelen!

  25. #25
    Aloitin viime vuonna polkuja ajelemaan ja olen käyttänyt puhelimessa Topo GPS:ää .gpx -tiedostojen näyttämiseen puhelimessa ja polun seuraamiseen. Siinon vaan hankalaa, kun näyttö ei vierity, kun matka etenee. Eli tarkoittaa, että puhelimen näyttöä pitää scrollata, jotta oma sijainti taas näkyy kartalla. Löytyisikö jotain ohjelmaa iPhonelle, joka osaisi tehdä tuon scrollauksen automaagisesti? Tai vielä parempi, jos löytyy Toposta sellainen ominaisuus.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    257
    Garminin etrex, dakota... molemmat nykyään, hommasin kerta paristokäyttöisiä ja alun perin idea että löytäisi takaisin vieraassa maastossa, ollut viikon kuusamon reissulla mukana 4 paristoa tarttin matkan aikana.
    Ei helpoin luettava "ikänäkö tulossa"
    Karttoja ja jälkiä löytyy.
    Syy miksi hommasin on luurini, apple ja garmin painaa vähemmän kuin virtapankki.

  27. #27
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi/Sodankylä
    Viestit
    2.559
    Oisko olemassa navia joka sinkuis moneen käyttöön? Niin maastopyöpäilyyn ku autolla navikointiin tiellä. Muuko kännykkä

  28. #28
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.400
    Garmin Etrex ?0 sopinee hyvin. Karttoja saa (openstreetmaps, hylly.org jne.), niin rasteripohjaisia (ei navigoiva) kuin vektoripohjaisiakin (navigoiva).
    Ainoa pieni harmi on navigoivissa, ettei reitille (GPX route) voi laittaa 50 pistettä enempää tai se menee sekaisin reitin suhteen.
    Maastossa lienee paras käyttää träkkiä (GPX track), joka ei siis näytä kääntymisohjeita.

    Itsellä on x-malli, jossa ei ole kosketusnäyttöä, on helpompi operoida sateessa. Patterit (AA) kestävät sen 8 h. Varapattereita on helppo kantaa yksi lisäpari mukana.
    Lisäksi Etrexille löytyy runsaasti 3d-printtauskaavoja erilaisille tanko- yms. mounteille.
    Fuuga muokkasi tätä : 28.05.2019 at 07.20 Syy: 3d-printtaus
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  29. #29
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.940
    ^komppaan ja kannatan eTrexia myös. Päivitin juuri oman ikivanhan eTrex Vista HCX:n eTrex Touch 25:een.

    Vanhaa en saanut keskustelemaan Win10:n kanssa, mutta pidän kyllä sen "joystick"-ohjainta kosketusnäyttöä käyttökelpoisempana.

    Sehän näissä GPS-laitteissa harmittaa kun puhelimiin verrattuina näytöt on surkean pieniä ja resoluutio onneton. Mutta kaipa virrankulutus pysyy aisoissa noin?


  30. #30
    Minulla on ollut käytössä Wahoo Elemnt Bolt ja Komoot appi kaksi kuukautta. Hyvin on toiminut maastossa ja maantiellä. Suurin hyöty tästä on ollut kun pitää tietää tarkkaan milloin palaa lenkiltä.
    Suurin syy tämän hankinnalle oli tulevan kesän lenkit Espanjassa. Komootin kautta saa paljon valmiita reittejä hyvillä reittikuvauksilla. Helpottaa tuntemattoman alueen haltuunottoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •