Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 55 / 55

Aihe: Sähköpyörän moottorin vastus jos avustus ei päällä

  1. #31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    Herkkää porukkaa täällä. En ole kenenkään mielipidettä haukkunut tyhmäksi. Jokaisella on mielipide ja sitä pitää arvostaa. Ja jos joku väittää, että puolityhjällä akulla lähtö tuntemattomille reiteille on fiksua, saa toki olla sitä mieltä. Omasta mielestäni se vaan on hiton tyhmää. Jotta kommentti asettuu oikeaan valoon, todettakoon, että olen sen virheen kerran tehnyt itsekin...

    Alunperin yritin jakaa omaa tietoa Bosch CX:n käytöksestä oman kokemuksen kautta. Ehkä oli rohkeaa arvuutella, että suurin osa sähköavusteisen pyörän ostajista hakee nimenomaan moottorin ominaisuuksia sähköavustuksella ajettuna, ei miten se rullaa ilman sähköä. Ehkäpä olen väärässä, mutta omasta mielstäni se tuntuu hieman hassulta. Ja tuo em. mielipide ei siis tarkoita, että muut tai muiden mielipiteet olisivat tyhmiä. Itse olen ostanut sähköavusteisenpyörän sen takia, että pääsen metsään ajamaan lujaa, ylämäet liidellen eteenpäin ja saaden saman kokemuksen mitä ehkä huippukuntoinen ammattilainen saa luomupyörästään irti metsäpoluilla, mutta mistä tavallinen tallaaja voi vain luomupyörän kanssa unelmoida. Ja kun se 25km/h rajanopeus ylittyy metsässä, niin ainakin itselläni pää jarruttaa huomattavasti enemmän kuin moottorin vastus.
    Näissä mielipiteiden voimakkaissa esittämisissä pitäisi aina muistaa että käyttökokemuksia ja tarpeita on erilaisia. Kuten yllä selvisi niin joillekin moottorin väri on tärkeä, kun toisille joku toinen asia.


    Näitä kirjoituksia lukee kuitenkin myös pyörää vasta harkitsevia ja heille jää helposti vahvasta mielipiteestä vaikutteita, jotka voivat ohjata fillarin hankintaa jopa väärällä tavalla. Esimerkkinä tämä moottorin vastustus sammutettuna. Joitain se ei haittaa ja toisia paljon. Tällä kertaa selvisi että sinulle yli 25km/h on harvinaisempaa herkkua, joten et koe moottorin vastustusta ongelmaksi. Samalla unohdit ensimmäisessä viestissäsi että jotkut toiset saattavat ajaa paljonkin yli 25km/h nopeuksilla. Jo pelkkä kumpuileva maasto aiheuttaa sen että alamäkeen vauhti on hetkessä 30-40km/h ja olisi kiva pystyä polkemana silloinkin ilman että tuntuu kuin polkisi kuntopyörää.


    Itsellä Bosch muodostui valinnaksi sen tehokkaan potkun vuoksi. Vasta nyt on alkanut tulla markkinoille Boschin päihittäjiä. Itselle moottorin aiheuttama vastustus tuli yllätyksenä ja aiheutti ensimmäisillä lenkeillä ongelmia kun akku loppui kesken. Myöhemmin akku ei ole loppunut kesken varmaan viimeiseen vuoteen, koska on oppinut huomioimaan paremmin akun keston. Kuten sanottua, ei muillakaan sähköavusteisilla ole herkkua ajella ilman avustusta, joten ennemmin kuin alkaa moottoria ostamaan tinkien tärkeämmistä ominaisuuksista ja varautuen vain siihen että akku simahtaa kesken kaiken, kannattaa mieluummin ostaa vaikka toinen akku reppuun.

  2. #32
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    602
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ... ostaa vaikka toinen akku reppuun.
    Itselläni on aina pitkillä seikkailuilla toinen akku repussa, mutta ei se auta kuin sen yhden akullisen verran. Silti tarttee ajaa järkevästi akun kestoa optimoiden, kun suunniteltu lenkki on pitkä.

    Viime lauantaina esmes meni 125 km, 2100 nousumetriä ja puolitoista akullista. Pöljästi revitellen kaksi akkua ei olisi riittänyt. Eräällä tavalla tuo akun keston optimointi tuo jopa lisää mielenkiintoa pitkille taipaleille. Ei tuossa varmaan mitään järkeä ole, mutta mitä sitten?

  3. #33
    Sähköfillaroinnissa ensin ärsytti se että akku loppuu niin pian. Myöhemmin akun käytön optimoimisesta on tullut osittain ajelun suola. On oikeastaan kiva käyttää tehoja pohtien samalla että onko tämä sen arvoinen kohta, että kannattaa "tuhlata" akkua ja taas alamäkeen ja tasaisella pudotella avustusta pienemmälle. Vastaavasti jos on jo kotia päin menossa ja akkua on paljon jäljellä, voi käydä vielä parilla hauskalla pätkällä vähän "revittelemässä" avustus täysillä.

    Eihän sähköfillarilla kauhean pitkiä reissuja uskalla heittää ellei repussa ole useita vara-akkuja. Se on toistaiseksi tämän lajin miinuspuolia.

  4. #34
    On järkeä. Paitsi, jos akku loppuu ja tarjolla on kotiinpäin pelkkää ylämäkeä :-) Itselläni viikonlopun suunnitelmissa on myös kokeilla tuota akun kestoa vähän pidempään nousuun. Tarve olisi päästä n.1300 nousumetriä yhdellä akulla. Pexin jaloilla näyttäisi riittävän, mutta tiedä sitten miten hieman paksumman pojan käy. Tähän saakka sekalaisessa maastossa ajettuna akun kulutus on ollut luokkaa n.10% / 100 nousumetriä. Nyt tavoiteltava nousu on kuitenkin asfalttia ja kovaa hiekkatietä, joten kyllä tuo mahdollisuuksien pitäisi olla. Varmuuden vuoksi reitti on suunniteltu niin, että kotiin päin pääsee hyvin pienellä polkemisella mistä kohtaa reittiä tahansa.

  5. #35
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    49
    Uusimmassa fillarilehdessä olivat testanneet vastuksia eri moottoreista avustuksen loppumisen (25km/h) jälkeen.
    Tulos olis seuraava:

    Tasamaa keskinopeus 28,5 km/h. Keskimääräiset vaadittavat poljin watit:
    Bosch CX: 194W
    Brose Drive-S: 128W
    Shimano E8000: 130W
    Specialized 2.1: 125W
    Yamaha PW-X: 137W
    Pässilä Bicycles Kytö (luomufillari): 123W

    Brosen koneet eivät siis juuri vastusta.
    Shimano lähes sama.
    Yamaha jo vastustaa vähän.
    Bosch vastustaa paljon.

    Itse ehdin ajaa Yamahan PW-X:llä 2250 km ja usein esim työmatkalla kevlillä nopeus oli tasaisella 26-28km/h, joka meni suht kevyesti.
    Esim 25km työmatkalla (josta soratietä 4 km) keskinopeus oli usein 24,5km/h, joten valtaosa matkasta ajoin avustuksen yläpuolella, koska ylämäissä nopeus tippui alla 20 km/h. Loivassa alamäessä nopeuden sai suht kivuttomasti yli 30 km/h.

  6. #36
    Vois softaa päivittää niin, että 25km/h ylityksen jälkeen avustus kompensoisi moottorin vastustuksen.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  7. #37
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pete K2 Katso viesti
    Uusimmassa fillarilehdessä olivat testanneet vastuksia eri moottoreista avustuksen loppumisen (25km/h) jälkeen.
    Vaikuttaako näissä eripyörät miten paljon ? vai oliko moottorit kiinni samassa pyörässä ?

  8. #38
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.763
    No ei tietenkään olleet samassa pyörässä kiinni. Pyörän parin kilon painoero ei varmaan ylitä muun mittauksen (epä)tarkkuutta. Samat renkaat ja paineet kaikissa.

    Kyllähän tuo mittaustulos vahvistaa sen mitä on jo "tiedetty": Brose on kevein, Shimano sitten ja Bosch on jäykin.

  9. #39
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllähän tuo mittaustulos vahvistaa sen mitä on jo "tiedetty": Brose on kevein, Shimano sitten ja Bosch on jäykin.
    Mutta hyvä, että nyt tuon "tiedon" tueksi on ihan numerodataa, mikä toivottavasti vähentää tähän aiheeseen liittyvää mutupohjaista vänkäämistä.

    Itselleni tuo oli hyvin tärkeä ominaisuus sähköpyörää valitessa (vielä pari viikkoa pitää odotella tilatun pyörän saapumista...), koska toiveikkaasti oletan työmatka-ajossa 25 km/h nopeuden ylittyvän suht säännöllisesti. Kun kyselin tällä ja muilla foorumeilla kokemuksia/vinkkejä sopiviin pyörämalleihin liittyen, niin joidenkin ihmisten oli hyvin vaikeaa hyväksyä, että hylkäsin suorilta Boschin CX-moottorilla varustetut pyörät. Heidän mielestään Boschin ylimääräinen vastus oli lähinnä mielipideasia, jota tuskin huomaa...

    Ja vielä ihan noista Fillari-lehden julkaisemista numeroista... Boschin CX-moottori vastustaa siis niin paljon, että 28,5 km/h nopeuden ylläpitämiseksi vaaditaan noin 50 prosenttia enemmän tehoa kuin Brosen tai Shimanon tapauksessa. Onhan tuo nyt aika älyttömän iso ero!

  10. #40
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.194
    En nyt jaksa hakea, mutta väittäisin, että on tällä foorumilla (ja kaikissa lukemissani vertailuissa vuosienkin takaa) myös kerrottu, että Bosch vastustaa selvästi ilman avustusta, en ymmärrä miten kukaan voisi muuta väittää ilman mitään lehtitestejäkään. ”Kova vastatuuli 25km/h jälkeen”, kuvaa kokemusta hyvin.

    Siitä sitten voi mutuilla, että onko vastuksella väliä. Ei varmaan ainakaan rajoittimen poistaneiden kelmien mielestä. Ja toki pyörä ja ajotapa vaikuttaa. Tavarapyörällä ei yli 25km/h juuri halua edes ajella

  11. #41
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.988
    Olin vuodenvaihteessa Uudessa Seelannissa tutulla jolla oli paljon pyöriä, ja kävin pari kertaa viikossa ajamassa paikallista polkua kelloa vasten eri pyörillä. Loman loppua kohden joku jätti meille sähköpyörän (Specialized Kenevo Expert) talliin ja sanoi että saa ajella joten yhtenä päivänä yksin jäätyäni kokeilin.

    Pari kierrosta ajelin ajatellen, että eihän tämä näin voi toimia kun tuntu pirun raskaalta ajaa, aika oli n. 30% korkeampi kuin kohtuu kevyellä Turnerin 5-Spotilla tai Specialized Camberilla. Palattuani kämpälle selvis että akun luukku oli huonosti paikallaan minkä vuoksi oli välillä vähän vetänyt, ja pääosin mennyt luomuna. Seuraavalla lenkillä olikin sitten hauskempaa, eikä pyörän toimiessa ollut epäselvää vetääkö moottori vai ei...

    Mutta tolleen ummikolle joka ei tiedä mistään mitään sanoisin, että pyörää oli kevyempi polkea kuin olisi luullut. Kuitenkin tossa painoa 24kg joka taisi olla tuplat kevyimpään verrattuna, ja jotenkin ilman moottoria ajoin samanpituisen lenkin (joskin hitaammin) kuin muillakin pyörillä. Toki tilanne olis voinut olla ihan eri jos olisi ensin ajanut moottorilla.

  12. #42
    Tein kokeilua ja ajelin viikon luomufillarilla kun pyörä meni lainaan tuttavalle. Käytännössä koko talven ja kevään ajanut vain sähkärillä.

    Ensimmäisinä päivinä tuntui kuin fillarissa olisi renkaat tyhjät. Älyttömän raskasta. Ja todella outo tunne kun polkaisi muutaman polkaisun kovempaa, niin tuntui kuin pyörä juuri silloin jarruttaisi. Sähköfillarihan ampaisee kovempaa kampia painaessa eteenpäin (momentintunnistimella varustetut).
    Myös vauhti tuntui aika aneemiselta ja ekoina päivinä ylämäet tulikin kiivettyä hitaasti ykkösellä puuskuttaen.
    Samalla kuitenkin huomasin että vaikka ajoin ns. hiljaa niin silti jouduin ohittelemaan muita pyöräilijöitä. Eli en kai sitten ajanutkaan aivan älyttömän hiljaa.

    Viikon kuluessa huomasin että fillari ei enää tuntunutkaan niin raskaalle ajaa. Jalat tottuu voimankäyttöön näköjään nopeasti ja hitaaseen vauhtiin tottuu näköjään myös. Aikaa siirtymisiin piti kuitenkin varata huomattavasti enemmän kuin sähköfillarilla.
    Huomattavaa myös se että joka paikkaan mennessä oli päällä kauhea hiki. Niin hiljaa ja kevyesti ei pysty ajamaan etteikö perillä paita olisi märkä.
    Huomasin myös ajattelutavassani aikamoisen muutoksen kun pohdin että pitäisiköhän kävästä eräässä paikassa katsomassa onko se auki, niin heti perään tajusin että sehän on alhaalla ja sieltä pitää kavuta isot mäet ylös. Jätin menemättä. Samasta syystä en polkenutkaan perinteistä työmatkareittiäni vaan kiertsin toista kautta - koska reitillä oli pari isoa mäkeä. Samasta syystä miettinyt tarkasti miten liikkua ja missä järjestyksessä. Esim. sähkärillä saatoin ajaa kotona käymään hakemaan repun ja takaisin työmatkan puoleen väliin kauppaan. Nyt aloin miettiä tarkemmin että otan töihin lähtiessä jo ison repun selkään ja käyn paluumatkalla kaupassa. Sitäkin tuli mietittyä että missä käyn kaupassa ettei tarvi painavan repun kanssa ajella pitkiä matkoja.

    Eilen näin lehdessä ilmoituksia parista kesätapahtumasta ja sähköfillarilla olisin käynyt huvikseen pyörähtämässä paikalla. Nyt pohdin että tuskin ko. tapahtumat tarjoaisivat paljon uutta viime vuoteen verrattuna ja jätin menemättä.

    Lopputulemana; sähköfillarilla jalat tottuu kevyempään voimantuottoon ja erityisesti siksi avustuksen pois putoaminen tai moottori sammutettuna ajo tuntuu niin oudolta. Samalla tavoin oudolta tuntui ajaa 15 kiloisella luomufillarilla. Pitää sähköfillarilla kokeilla pyörän saatuani ajaa heti alkuun ilman avustusta ja verrata sitä luomufillariin. Jalat kuitenkin tottuu kovempaan vääntöön aika nopeasti näköjään. Ylämäissä huomasin että viikon loppupuolella tuli jo iskettyä isompaa vaihdetta ylämäkiin. Luomulla ei niin herkästi lähde satunnaisesti haahuilemaan ja tulee todella tarkasti mietittyä reittivalintoja maaston mäkisyyden perusteella.

  13. #43
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    150
    ^Taitaa olla monella meistä tosiaan korvien välissä se vastus ilman avustusta.
    Itse lähdin eilen lenkille sähköfillarilla ajatuksella että niin pitkälle kuin pääsee, ja vähän päälle. No 500metriä päästyäni kurkkasin näyttöön ja akku näytti yhtä palkkia. Oli unohtunut ladata se...
    40km lenkki kuitenkin tuli kokonaan ilman avustusta, alussa meni kuin tyhjillä renkailla ja lopussa tuntui jo ihan normaalilta vaikka alla oli 23kg pyörä Maxxis minion rengastuksella 1,2 / 1,3bar paineilla.
    Ihan kaikkia kivoja mäkiä en laskenu kahteen kertaan kuten yleensä

  14. #44
    ^ Heitin eMaxiin 2bar paineet ja totesin että mäkiä lukuunottamatta pyörä kulkee oikein kivasti. Että eipä siinä kait muuta. Matalailla paineilla läski onkin sit ihan oma lukunsa.

    ElBiken kuvaus oli mielestäni kuvaava, mitä sähkö mahdollistaa pitkässä juoksussa.

  15. #45
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.763
    Toisaalta mulla on se, että en sähköllä jaksa ajaa tasaisella. Esimerkiksi jos lähden himasta vaikka Pikkukosken maisemiin metsiä koluamaan, ajan sinne mieluummin luomulla kuin sähköllä. Himasta on sinne 10 km. Mikään ole jotenkin niin puuduttavaa, kun sähköllä mennä tasaisella. Lyhyet siirtymät on ok, mutta pidempään en viitsi.

    Sama huomio noista alamäistä. Sähköllä lähtee helpommin tutkimaan jotain paikkaa alamäessä, kun tietää että pois pääsee helposti.

  16. #46
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    697
    Pari kertaa on akku loppunut ja ajellut muutamia kilometrejä ilman avustusta,
    helposti menee tuommoiset alle 10km siivut ilman avustusta. En pahemmin ole huomannut
    vastusta ilman sähköä mun Shimano E6002 moottorissa, ei viritetty. Mutta sähköpyörällä ajankin ainoastaan asfaltilla,
    28-622 Schwalbe Pro One renkaat, tubeless vanteet on nyt tilattuna eli kohta voi sisäkumit pudottaa pois.
    Nykyään ajan aina täysteholla, samalla latauksella 2 viime lenkkiä Garmin 94km ja akkua vielä jäljellä 43%, keskari n. 26,5 km.
    Sähköpyörällä ajaessa mulla ei ole mukana juotavaa eikä syötävää.
    Metsässä ajaminen ja haasteiden etsiminen ei ole mun juttu. Tykkään ajella tuttuja reittejä.
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  17. #47
    Huomioikaahan myös se että eFillarin testissäkin Bosch vastusti eniten sammutettuna ja sillä on ajo sammutettuna hyvin raskasta. Nyt sähköfillari palautui lainasta ja kokeilin ajaa sillä moottori sammutettuna. Ekat sadat metrit oli "täähän on kevyttä" fiilis, mutta heti kun tuli ylämäkeä, moottorin vastustus kasvoi potenssiin kaksi. Se tunne kun seisaaltaan yrität polkea ylämäkeä ja joka polkaisulla tuntuu kuin mitä enemmän polkisit, sitä enemmän moottori vastustaisi. Kampien liike kun pitää kertoa 2,5 kertaiseksi eturattaalle, kulkee voima apurattaiden kautta ja jostain syystä tämä ratkaisu ahdistaa sitä enemmän mitä enemmän polkimille laittaa voimaa. Toki pitää huomata että eturatas on kampien akselilla ison neulalaakerin/kytkimen varassa ja se aiheuttaa takuulla hurjasti kitkaa vs. kuulalaakerit. Tämä järeä neulalaakeri/kytkin on siis sellainen että se päästää akselin pyörimään vain toiseen suuntaan.

    Eli omassa testissäni Boschilla = moottori vastustaa ja paljon.

    Ajelin sitten ecolla (alin avustustaso) ja jalkojen voimatason ollessa vielä luomupyörä moodissa, tuntui eco melko voimakkaalle avustukselle. Huomasin ylämäkiä kiivetessä kuitenkin sen ilmiön, että miksi väännän reidet hapoilla mäkeen, kun napsauttamalla turbon, pääsen mäen ylös vauhdilla ja voin taas ecoilla tasaisella. Jotenkin Boschin kanssa ei moottoria "vasten" ajaminen tunnu kivalle. Eli moottori avustaa johonkin tasoon ja siitä kovempaa polkiessa pitääkin pyörittää sisäistä välitystä, joka tuntuu myös tässä vaiheessa jotenkin luonnottomalle. Mieluummin siis pistän vähän enemmän avustusta peliin. Luomulla ajo tuntui enemmän kuntoilulta, mutta sähkärillä "kuntoilu" eli tahalleen liian pienellä avustuksella ajo tuntuu kuin vanhanaikaisella hihnajarrullisella kuntopyörällä ajo. Nykyäänhän on kehitetty watbiket ja magneettijarrut, jotta vastus olisi luonnollisempi eikä kuin suossa polkisi. Spinninpyörissä on huopa-"jarrupalat" ja joskus sellaisella kun ajoi isolla vastuksella, polkimet jumitti ylä ja ala-asentoon eikä niitä jaksanut polkaista liikkeelle ennenkuin vastuksen oli löysännyt kokonaan. Watbikellä taas isollakaan vastuksella ei käy samalla tavoin vaan pyörä "rullaa" aina sen verran että kampien ylä-ala asennon yli pääsee vaikka olisi miten väsynyt.

    Olen Boschiin melko tyytyväinen, mutta jos nyt sähköfillaria ostaisin, niin todennäköisesti joku muu moottori. Bosch vastustaa liikaa yli rajoittimen nopeutta ajaessa ja moottori sammutettuna ja heidän suljettu järjestelmänsä ei tarjoa dataa eikä säätömahdollisuuksia (tuskin niitä kyllä edes tarvitsisin). Päivitykset pitää hoitaa jollain diilerillä joka velottaa niistä. Päivityksien sisältöä ei kerrota ja ilmeisesti aina päivitetään vain uusin softa - eikä ominaisuuksia voi valita. Itse voisin vaihtaa emtb-moodin pois koska se on mielestäni jotenkin kökkö ja arvaamaton maastoajossa. Mieluummin napsutteleen peukalolla avustustasoja ylös ja alas kuin vaihteita käyttäisin.

  18. #48
    Vaikka olen Bosch uskovainen yhdyn näkemykseen, että vähänkin jyrkempi mäki on ainakin Boschilla luomuna aikamoista painimista. Sen sijaan tasaisella tai loivassa ylämäessä vastus ei ole ongelma. Ajan lähes päivittäin helpot siirtymät luomuna. Asfalttia/kovaa hiekkatietä ja toiseen suuntaa tulee n.7km matkalla 50m nousukorkeuttakin. Yhteensä siis 14km luomua. En ole huippukuntoinen, en edes keskiverron yläpuolella (tuskin näissä piireissä edes kesivertokuntoinen) ja homma luonnistuu ihan hyvin. Tuo, että onko sähköfillarilla mielekästä yleensäkän polkea luomuna, on taas toinen juttu. Itse otan treenin kannalta. Ompahan sitten maastossa akkukapasiteettia turboilla ilman säästöliekkiä.

    Itse tykkään emtb-moodista. Mielestäni se on aika luonnollinen avustustaso, mitä enemmän annat polkimelle voimaa, sitä enemmän saat avustusta.

    Kun puhutaan moottorin vastustuksesta ja vastustuksen tunteesta pitää huomioida missä vaiheessa ajoa luomua kokeilee. Kun ajon aloittaa luomuna, hieman kovempaan vastustukseen tottuu ja matka ei tunnu liian pahalta. Mutta, jos vaihtaa luomulle vaikkapa vartin jälkeen kun avustusta on käyttänyt, tuntuu, että koko pyörä uppoaa syvään suohon, ei kulje ei mihinkään. Suurin osa vastustuksesta johtuu tässä vaiheessa siitä, että jalat tottuvat pirun nopeasti avustuksen vaatimaan kevyeen poljinvoimaan ja jalkalihasten "uudelleen ohjelmointi" vie aikaa. Tämä ei ole merkkikysymys.

    Täällä tunnutaan dissata kovasti Boschin moottoria ja asiaa tietämättömälle jää fiilis, että kyseessä on täysin ajokelvoton moottori. Asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Vaikka kovasti on lehtitestattu ja watteja mitattu ja tultu tulokseen, että Boschilla ei voi ylittää maagista 25km nopeutta kun vastustusta on liikaa. Höpö, höpö. Jos unohdetaan ylämäet, niin tasaisella ei ole ongelmaa pitää Boschillakaan 30-35km nopeutta muutamaa kilometriä. Varmasti on jollakin kevyempää ja kunnon katuluomulla todella kevyttä.

  19. #49
    ^Asiaa, mutta muistettava myös se että ajotyylejä on erilaisia. Itsellä emtb-moodissa tuntuu kuin aina olisi väärä moodi päällä. Toki sillä tulee ajettua kovassa vauhdissa kun ei ihan turboa viitsi tuhlata ja tour on liian kesy. Mutta kun maastossa tulee vastaan vaikeaa kivikkoa niin ärsyttävää kun lähestyt vaikeaa kohtaa varovaisesti niin pyörä hyökkää aivan väärässä paikassa. Joskus taas pitäisi saada varmasti tehoa peliin tai jää jumiin (oikein jyrkkä kallionousu tms.) jossa juuria ja kun vähän kevennät polkemista juurien kohdalla ettei kammet osu niihin, niin tehot tippuu alas ja menee hetki ennenkuin moottori älyää taas että tehoahan piti olla paljon. Siksi pelaan koko ajan painonapeilla ja käytän niitä kuin vaihteita.
    Boschin vastustuksesta ärsyttävin on sen tapa leikata vauhti pois juuri kun on ottamassa vauhtia esim. ylämäkeä varten. Jarrutus on niin voimakasta että ei ehkä saa tarpeeksi vauhtia että vaikean kohdan pääsee vauhdilla ylös. Monesti on käynyt siten että kelaan seisaaltaan "hurjat" vauhdit niin 10m ennen nousua tuntuu että pyörä hyytyy siihen. Noh, rajoittimen poistolla onneksi tästä ongelmasta pääsee. Toki voi ajaa mäkiä pistämällä mäen alla hyvissä ajoin ykkösen ja sitkuttamalla ne ylös, mutta mielestäni nautittavampaa on kelata alamäkeen huiiiiima vauhti ja rullata vaikka koko vastamäki sillä liike-energialla jonka on alamäkeen kerännyt.

  20. #50
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.194
    Itsellä on kaksi Boschia ja en kumpaakaan halua ajaa ilman sähköä, sen verran kova on vastus ilman. Erinomaisia ovat kuitenkin kun sähköä on, voimaa(vääntöä?) piisaa ainakin omalta mutultani enemmän tai alemmilta kierroksilta kuin muissa testaamissani tai omistamissani moottoreissa (Shimano E8000, Yamaha PW, Brose, Bafang). Kannattaa kokeilla ja muodostaa oma käsityksensä.

  21. #51
    Itellä on shimano steps fillari ja ajattelin että siinä on järkyttävä vastus ilman moottorin avustusta..eilen kuitenkin pitkästä aikaa 8 kilon roadlitella liikenteessä niin sehän oli kuin kuminauhavetoinen fillari mutalammikossa..eli taitaa oma kuuppa olla e-modessa ja vastustuksen tuntu ilman moottoria johtuu siitä😎

  22. #52
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.194
    Jännä kun omassa Shimano E8000 taas ei ole vastusta oikeastaan yhtään. Ajelin viime talvena kerran ilman sähköä töihin ees taas yht 26km sohjossa ja se oli ihan ookoo. Onkohan noita jotenkin erilaisia malleja saman nimen alla.

  23. #53
    Uskon siis että ei ole vastusta shimanossa ainakaan paljoa vaan pää tottunut avustukseen niin kaikki avustamaton tuntuu helvetin raskaalta..canyonin roadlite hiilikuitukonkeli 25mm rullaavilla shwalbeilla tuntui helvetin raskaalta eilen kun on puoltoista kuukautta mennyt sähköisellä duuniin..

  24. #54
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.763
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    En ole huippukuntoinen, en edes keskiverron yläpuolella (tuskin näissä piireissä edes kesivertokuntoinen) ja homma luonnistuu ihan hyvin.
    ...
    dissata kovasti Boschin moottoria ja asiaa tietämättömälle jää fiilis, että kyseessä on täysin ajokelvoton moottori. Asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Vaikka kovasti on lehtitestattu ja watteja mitattu ja tultu tulokseen, että Boschilla ei voi ylittää maagista 25km nopeutta kun vastustusta on liikaa. Höpö, höpö. Jos unohdetaan ylämäet, niin tasaisella ei ole ongelmaa pitää Boschillakaan 30-35km nopeutta muutamaa kilometriä. Varmasti on jollakin kevyempää ja kunnon katuluomulla todella kevyttä.
    En tiedä mikä on keskikuntoisen määritelmä täällä tai muuallakaan, mutta kyllä mulle on mahdotonta pitää 35 km nopeutta edes muutamaa sataa metriä omalla täpärillä vaikka avustus olisi ECO. Mut ehkä näin paskakuntoisen onkin syytä ajaa sähköllä.

    Jos Boschilla pystyy pitämään ilman avustusta muutaman kilometrin 35 km/h nopeutta, niin ihan näppituntumalla heitän, että maantiepyörällä pitäisi päästä sinne 40-45 km nopeuksiin ja 35 km keskareihin. Kaipa se jossain on keskikuntoisen määritelmä.

  25. #55
    Pidän itseäni peruskunnoltani keskivertona, ei urheilutaustaa, mutta tottunut olemaan jaloillani. Kävelen rinkka selässä 20km ja ilman 30km päivässä. Pyöräilen luomulla retkikamojen kans 50km päivässä. Hölkkään 10km ja en kuole siihen. Mutta, en kyl arviois jaksavani ajaa 35km/h shimano e8000 moottoril suht tasases maastossa kun varmaan yhden kilometrin. Eriasia jos olis absoluuttisen tasasta, mut sellasia kilometrien pitusia tasasia ei meilläpäin oo. Aika vaikea kyllä sen kautta pohtia asiaa. Mulle riitti ostopäätökseen shimanon eduksi se, että se vastustaa mahdollisimman vähän, olematta silti jotenkin huono tai tehoton moottori. Mietin jopa retkeilyä sähköpyörälläni, jollon pitäis varautua polkemaan ilman sähköjä taakan kanssa.

Samanlaisia aiheita

  1. Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16
    By VirkinArtsi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 250
    Viimeinen viesti: 29.06.2019, 22.18
  2. Boschin moottorin laakerin vaihto.
    By jj-60 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 12.12.2018, 21.21
  3. Sähköpyörän moottorin avaaminen
    By Moby-lette in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.03.2016, 19.20
  4. Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 03.06.2014, 00.22
  5. Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 29.04.2014, 06.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •