Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 55

Aihe: Sähköpyörän moottorin vastus jos avustus ei päällä

  1. #1

    Sähköpyörän moottorin vastus jos avustus ei päällä

    Olen käynyt koe-ajamassa kahta eri Shimanon keskiömoottorilla varustettua keulajoustomaastopyrää (Polycon Entrat TR-E ja Cannondale Neo) ja paria Bosch moottorilla varustettua mm. Trek. Onko nyt niin ettei sellaista keskiömoottoria ole vielä kehitetty jossa ei olisi moottorin aiheuttamaa poljinvastusta jos ajaa ilman avustusta? Boshcissa tuntui olevan hieman enemmän kuin Shimanossa.

  2. #2
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    93
    Mielestäni Shimano ei vastusta ollenkaan, mutta pyörän paino tekee tunteen, että vastustais, en sitten tiedä onko näin.

  3. #3
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    438
    Brose oli tässä suhteessa kai paras valtamerkeistä, itsellä Shimano ja väittäisin kanssa että paino tuo tunteen vastustuksesta, tasamaalla menee ihan kivasti ilman avustusta.
    Ja ajaessa se fiilis kun avustus loppuu tuntuu siltä kuin rupeaisi vastustamaan mutta sekin johtuu todennäköisesti vaan siitä että moottori putoaa pelistä pois.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Shimano vastustaa hieman. Brose ilmeisesti ei yhtään. Eikös EMBN näitä testaillut? Ja seuraavassa fillari-lehdessäkin taitaa olla jotain.

    Ei kun se olikin e-Mountainbike Magazine... https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/

  5. #5
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reba Katso viesti
    Mielestäni Shimano ei vastusta ollenkaan, mutta pyörän paino tekee tunteen, että vastustais, en sitten tiedä onko näin.
    Helppohan se olisi kokeilla pyörittelemällä kampia käsin ilman ketjua.

  6. #6
    Fazua moottori taisi viedä kärkipaikan vastuksettomuudessa. Liekkö vielä Suomessa tarjolla.

    Senhän saa kokonaan irti pyörästä akkuineen jolloin ei ole sitä ylimääräistä painolastiakaan

  7. #7
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Helppohan se olisi kokeilla pyörittelemällä kampia käsin ilman ketjua.
    Kun menen seuraavan kerran pajalle, niin kokeilen ja kerron. Moottori on nyt hyllyssä, niin sormin pitäisi pystyä pyörittämään akselista, jos ei vastusta yhtään. Villi veikkaus on, että ei riitä mun sormivoimat.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    367
    Minulla on Yamaha-moottorisessa pyörässä toinen kanki rikki. Kun pyörä roikkuu katosta riittää toisen puolen polkimen paino pyörittämään moottoria sekä takapyörää.

  9. #9
    Ottakaas huomioon että esim. rattaiden aiheuttama kitka ei ole vakio vaan kitka lisääntyy väännön lisääntyessä. Käsin kevyesti pyöritettäessä moottori voi olla hyvinkin kevyt, mutta kun mukaan tulee vääntöä niin homma muuttuu. Boschissa akilleen kantapäänä on tämä voiman kierrätys kammesta rattaiston kautta eturattaalle ja moottori sammutettuna kevyesti rullaillessa pystyy vielä ajamaan, mutta ylämäet on todella raskaita.

    Siinäkin on totuus että ihminen tottuu sähkömoottorin avustukseen ja siitä tulee uusi normaali. Lähdin kaverin kanssa lenkille ja vaikka ajoin eco-avustuksella ja mielestäni aivan köröttelyvauhtia, jäi kaveri jatkuvasti. Jokainen tietää miten esim. asfaltilla toisen imuun siirtyminen säästää voimia tai miten hiton paljon raskaampaa on polkea kavereiden kanssa samaa vauhtia, jos renkaissa on liian vähän ilmaa. Pienikin moottorin tuoma avustus vaikuttaa paljon vs. omin voimin polkeva.
    Ajelin melko paljon sähköavusteisella maastopyörällä ja kun lähdin pitkän tauon jälkeen kapearenkaisella maantiepyörällä ajamaan, tuntui että siinä oli ketjut rasvattu tervalla ja laakerit täynnä samaa ainetta. Ei kertakaikkiaan kulkenut mihinkään, vaikka aina ennen maantiefillari on todella kevyt ja rullaavan tuntuinen heti kotipihasta lähtien. Mutta kun ajeli pari tuntia, niin loppumatkasta fiilis oli palautunut taas siihen keveyteen ja rullaavuuteen.

    Tässä samalla huomaa että sähköavusteinen fillari vaan on niin mahtava; tulee pitkäjoustoisella maastofillarillakin ajamiseen vauhtia ja vauhdin tuntua eikä ole semmoista hidasta lyllertämistä.

  10. #10
    Aiemmin tässä ketjussa mainitun e-Mountainbike Magazinen artikkelissa kerrotaan huhuna että Bosch lanseeraisi uuden sukupolven moottorin kuluvana kesänä. Onko kukaan kuullut (lukenut) mistään muualta tästä asiasta? Kiinnostaa koska olin "sormi entterillä" hankkimassa Cuben pyörää mutta täytyy nyt varmaan vähän odotella jos sieltä onkin uusi moottori tulossa.

  11. #11
    Tää on tätä päivää; itsekin mietin pari vuotta sitten että pitäisikö odottaa että tulee veikeämpiä ja parempia malleja tarjolle, mutta totesin että menee pari vuotta elämää hukkaan ja siltikään ei olisi kehityksen huipulla vaan vielä lisää odottamalla tulisi vielä kevyempiä, tehokkaampia ja ties mitä tarjolle.

  12. #12
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    109

  13. #13
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    ^^Joo, uusinta uutta on turha jäädä odottelemaan tai sitten saa odotella maailman tappiin. Kamerabusineksessa tuon on oppinut varsin hyvin: kaupasta tuotu digikamera mätänee nopeammin kuin banaani auringossa. Mutta jos kuvia meinaa ottaa, on se kamera oltava.

  14. #14
    Itse olen ollut todella tyytyväinen että on saanut pari vuotta harrastaa sähköavusteisella. Alkuun vähän kirpas lompakkoa ja mietin mitä hölmöä olen hankkimassa. Mutta kertaakaan ei ole sen jälkeen kaduttanut.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kun menen seuraavan kerran pajalle, niin kokeilen ja kerron. Moottori on nyt hyllyssä, niin sormin pitäisi pystyä pyörittämään akselista, jos ei vastusta yhtään. Villi veikkaus on, että ei riitä mun sormivoimat.
    Riittää sormivoimat, mutta vastus on selvä varsinkin jos vertaa normi-keskiöön. Eli vastustaa. Ei paljon, mutta kuitenkin.

  16. #16
    jokunen sata kilsaa tullut ajeltua Bosch Performance Line CX moottorilla varustetulla fillarilla. Mitä tulee tuohon moottorin vastustukseen ilman avustusta niin eipä juuri vastusta. Tasaiset siirtymäpätkät maastoilun aloitusmestoille menee ihan kivuttomasti ilman avustusta, jos näin haluaa. Mutta, siinä vaiheessa kun avustuksella on sutinut tovin menemään (vaikka ihan ecollakin), ja napsauttaa avustuksen pois niin tuntuu kuin pyörä vajoaisi napoja myöden toffeeseen. Tässä ei kuitenkaan ole kyse moottorin vastustuksesta vaan jalkojen lihasten tottumisesta kevyeen kuormaan.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Helsinki / Ala-Tikkurila
    Viestit
    105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    jokunen sata kilsaa tullut ajeltua Bosch Performance Line CX moottorilla varustetulla fillarilla. Mitä tulee tuohon moottorin vastustukseen ilman avustusta niin eipä juuri vastusta. Tasaiset siirtymäpätkät maastoilun aloitusmestoille menee ihan kivuttomasti ilman avustusta, jos näin haluaa. Mutta, siinä vaiheessa kun avustuksella on sutinut tovin menemään (vaikka ihan ecollakin), ja napsauttaa avustuksen pois niin tuntuu kuin pyörä vajoaisi napoja myöden toffeeseen. Tässä ei kuitenkaan ole kyse moottorin vastustuksesta vaan jalkojen lihasten tottumisesta kevyeen kuormaan.
    Pikkaisen varauksella suhtautuisin tähän.

    Boschissa voima välittyy hammaspyörien välityksellä eli ne pyörivät mukana myös ilman sähköä. Omalla kokemuksella Brosella ilman sähköjä voi vaikka spurtata ja Boschilla oli ikimuistoiset 5 km ilman sähköä.

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petrivet Katso viesti
    Pikkaisen varauksella suhtautuisin tähän.

    Boschissa voima välittyy hammaspyörien välityksellä eli ne pyörivät mukana myös ilman sähköä. Omalla kokemuksella Brosella ilman sähköjä voi vaikka spurtata ja Boschilla oli ikimuistoiset 5 km ilman sähköä.

    Kaikkeen kannattaa suhtautua varauksella. Aina. Varsinkin fillarifoorumeilla.

    Itselläni ei ole, enkä usko kenelläkään muullakaan normijalkaisella olevan, mitään ongelmaa polkea Boschin CX konetta ilman avustusta.
    En osaa sanoa onko Boschin Active Line jotenkin erilainen luomuna, mutta CX:n kanssa toimii ainakin ihan riittävästi.
    Tasaisella 5km ei tuota mitään ongelmia. Ylämäkeen en toivottavasti joudu koskaan kokeilemaankaan.

    Sinänsä tämä keskustelu siitä millä sähköpyörällä on kevyin polkea ilman avustusta on vähän sama kuin keskustelisi mitä autoa on kevyin
    työntää polttoaineen loputtua. Kyllä reitit pitää suunnitella etukäteen niin, että "bensa" riittää niin pyörässä kuin ukossakin. Omaa tyhmyyttä, jos
    lähtee vajaalla akulla seikkailemaan teille tietämättömille.

  19. #19
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    605
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    Sinänsä tämä keskustelu siitä millä sähköpyörällä on kevyin polkea ilman avustusta on vähän sama kuin keskustelisi mitä autoa on kevyin
    työntää polttoaineen loputtua. Kyllä reitit pitää suunnitella etukäteen niin, että "bensa" riittää niin pyörässä kuin ukossakin. Omaa tyhmyyttä, jos
    lähtee vajaalla akulla seikkailemaan teille tietämättömille.
    Melko ontuva vertaus, sillä sähköavusteista pyörää poljetaan ilman avustusta muutenkin kuin "bensan" loputtua.

    Joillekin asialla ei ole mitään merkitystä, joillekin on. Sama asia kuin moottorin äänekkyys, maksimivääntö, maksimiteho, muotoilu, softamuokattavuus, paino, valmistusmateriaalit, käyttökytkimet, tarvikevalikoima, paikallinen huolto, takuu, hinta tai vaikka väri. Kaiken voi aina vähätellä mitättömäksi jos niin haluaa. Ja aina löytyy foorumilta yhden totuuden tietäjiä, jotka omaa tietämättömyyttään korostaakseen julistavat omasta käsityksestä poikkeavat mielipiteet tyhmiksi.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Itse päädyin viime syksynä Meridaan kahdesta syystä: ei ollut entuudestaan tuttu merkki ja moottorina Shimano, koska valmistaja oli tuttu.

    Ganz logisch, da?

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Melko ontuva vertaus, sillä sähköavusteista pyörää poljetaan ilman avustusta muutenkin kuin "bensan" loputtua.

    Joillekin asialla ei ole mitään merkitystä, joillekin on. Sama asia kuin moottorin äänekkyys, maksimivääntö, maksimiteho, muotoilu, softamuokattavuus, paino, valmistusmateriaalit, käyttökytkimet, tarvikevalikoima, paikallinen huolto, takuu, hinta tai vaikka väri. Kaiken voi aina vähätellä mitättömäksi jos niin haluaa. Ja aina löytyy foorumilta yhden totuuden tietäjiä, jotka omaa tietämättömyyttään korostaakseen julistavat omasta käsityksestä poikkeavat mielipiteet tyhmiksi.
    No, onhan se vähän outo lähtökohta miettiä mitä moottoria on kevyintä polkea akun loputtua kun +22 kiloista fillaria ei ole kiva polkea vaikka moottori puuttuisikin kokonaan. Tottakai asia saa kiinnostaa ja itseänikin kiinnostaa siinä mielessä että muodostuuko ajaminen mahdottomaksi jos fillarista loppuu akku. Nafu:n mainitsema tuntemus on aivan totta ja kun testasin Boschin CX ja Brosen moottoria välittömästi peräkkäin siten että moottori oli sammutettuna, niin aikalailla samalla tavoin ne vastustaa polkemista. Suurin "kauhistus" tulee siinä vaiheessa kun on ajellut tovin avustuksen kera ja sammuttaa moottorin. Jalat kun on tottuneet kevyempään kiihdyttelyyn, niin meno tuntuu jähmeältä. Ajelin lenkkiä avustamattomalla pyörällä ajavan kaverin kanssa ja vaihdoimme fillareita päittäin. Vaikka kyseessä oli kevyt 13kg 29" täpäri, niin silti meno luomuna tuntui nihkeälle. Se on veikeä tunne kun fillari lievimmälläkin avustustasolla kiihtyy aivan eri tavalla kuin luomufillari samoilla jalkojen tuottamalla voimalla.
    En kuitenkaan lähtisi tinkimään muista ominaisuuksista kauheasti sillä perusteella että moottori on kevyt polkea sähköttömänä.

  22. #22
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    helsinki
    Viestit
    392
    Aika helppo asia kokeilla. Heittää wattipolkimet kiinni ja ajaa eri moottorilla varustetuilla fillareilla samaa nopeutta. Niin me tehtiin viime syksynä. Testiniilo veti suunnilleen samoilla pyörityksillä samaa tasanopeutta. Kokeiltiin sekä tasaisella että loivaan nousuun. Ihan absoluuttinen totuus ei sekään ole sillä ihminen ei pysty toistamaan vetoja täysin samanlaisina mutta tarpeeksi oikealla hehtaarilla.
    Me kokeilimme nopeuksia avustuksen loppumisen jälkeen, eli noin 28 vauhdeissa. Filon kakkosnumeron moottorijutussa paljastetaan watit.
    Pelkällä tuntumalla arvioiminen on kyllä mahdotonta, paitsi Boschin sisäisestä välityksesta vai voiko sanoa puolitoistakertaisesta ylennysvaihteesta johtuva kitka.
    toimitus/jh

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Melko ontuva vertaus, sillä sähköavusteista pyörää poljetaan ilman avustusta muutenkin kuin "bensan" loputtua.

    Joillekin asialla ei ole mitään merkitystä, joillekin on. Sama asia kuin moottorin äänekkyys, maksimivääntö, maksimiteho, muotoilu, softamuokattavuus, paino, valmistusmateriaalit, käyttökytkimet, tarvikevalikoima, paikallinen huolto, takuu, hinta tai vaikka väri. Kaiken voi aina vähätellä mitättömäksi jos niin haluaa. Ja aina löytyy foorumilta yhden totuuden tietäjiä, jotka omaa tietämättömyyttään korostaakseen julistavat omasta käsityksestä poikkeavat mielipiteet tyhmiksi.
    Niin, yritin tuossa aikaisemmin kertoa, että Boschilla ei ole ainakaan itselläni mitään ongelmaa polkea ilman avustusta. Ja jos sähköpyörällä haluaa ilman avustusta polkea, se tehdään yleensä sen takia, että halutaan lisätreeniä luomuna. Niimpä sillä onko jossain Brosessa tai Shimanossa vastus 10%-20% (tai jotain muuta) pienempi ei kyllä mielestäni ole mitään merkitystä. Vastuksen saa pienemmäksi laittamalla vaihteista pienempää silmään. Jos haluaa vauhtia niin varmaan on sitten kivempi laittaa sähköä päälle. Villi veikkaukseni on kuitenkin, että 99% sähköfillarin ostajista haluaa nimenomaan ajaa sillä sähköllä ja luomut sitten ihan eri peleillä. Tähän peilaten tuo autovertaus ei ole ontuva ollenkaan.

    Täältä foorumilta saa hyviä vinkkejä ja näkökantoja e-pyörän ostoon, mutta tärkein on silti se fiilis pyörästä, että onko se sopiva omaan käyttöön vai ei. Ja sen saa selville VAIN koeajamalla eri pyöriä. Ja lisäksi kaikki on suhteellista. Tuttavani ihmetteli miksi päädyin Boschin moottoriin kun se on kuulemma niin äänekäs. No, kuuluuhaan siitä toki ääni (jos ajaa sileällä asfaltilla eikä hiekan rapinaa kuulu), mutta jos navan vapaaratas pitää enemmän ääntä kuin moottori, niin onko syytä jättää olemattoman äänen takia hankkimatta, jos muut ominaisuudet ovat omaan käyttöön passelit.

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Helminen Katso viesti
    Aika helppo asia kokeilla. Heittää wattipolkimet kiinni ja ajaa eri moottorilla varustetuilla fillareilla samaa nopeutta. Niin me tehtiin viime syksynä. Testiniilo veti suunnilleen samoilla pyörityksillä samaa tasanopeutta. Kokeiltiin sekä tasaisella että loivaan nousuun. Ihan absoluuttinen totuus ei sekään ole sillä ihminen ei pysty toistamaan vetoja täysin samanlaisina mutta tarpeeksi oikealla hehtaarilla.
    Me kokeilimme nopeuksia avustuksen loppumisen jälkeen, eli noin 28 vauhdeissa. Filon kakkosnumeron moottorijutussa paljastetaan watit.
    Pelkällä tuntumalla arvioiminen on kyllä mahdotonta, paitsi Boschin sisäisestä välityksesta vai voiko sanoa puolitoistakertaisesta ylennysvaihteesta johtuva kitka.
    Tälle peukku. Samalla miinus siitä että eFillari-liitteitä julkaistaan vain joka toisessa lehdessä. Eikö juttuja voisi tehdä jokaisen lehden yhteyteen niin tilaajien ei tarvitsisi odotella niin pitkään seuraavaa eFillaria. Esim. nyt kausi on jo niin pitkällä, että kun uusi lehti ilmestyy on melko turha koettaa saada joitain malleja toimitukseen ennen heinäkuuta.

  25. #25
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    605
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    Niin, yritin tuossa aikaisemmin kertoa, että Boschilla ei ole ainakaan itselläni mitään ongelmaa polkea ilman avustusta. Ja jos sähköpyörällä haluaa ilman avustusta polkea, se tehdään yleensä sen takia, että halutaan lisätreeniä luomuna. Niimpä sillä onko jossain Brosessa tai Shimanossa vastus 10%-20% (tai jotain muuta) pienempi ei kyllä mielestäni ole mitään merkitystä. Vastuksen saa pienemmäksi laittamalla vaihteista pienempää silmään. Jos haluaa vauhtia niin varmaan on sitten kivempi laittaa sähköä päälle. Villi veikkaukseni on kuitenkin, että 99% sähköfillarin ostajista haluaa nimenomaan ajaa sillä sähköllä ja luomut sitten ihan eri peleillä. Tähän peilaten tuo autovertaus ei ole ontuva ollenkaan.

    Täältä foorumilta saa hyviä vinkkejä ja näkökantoja e-pyörän ostoon, mutta tärkein on silti se fiilis pyörästä, että onko se sopiva omaan käyttöön vai ei. Ja sen saa selville VAIN koeajamalla eri pyöriä. Ja lisäksi kaikki on suhteellista. Tuttavani ihmetteli miksi päädyin Boschin moottoriin kun se on kuulemma niin äänekäs. No, kuuluuhaan siitä toki ääni (jos ajaa sileällä asfaltilla eikä hiekan rapinaa kuulu), mutta jos navan vapaaratas pitää enemmän ääntä kuin moottori, niin onko syytä jättää olemattoman äänen takia hankkimatta, jos muut ominaisuudet ovat omaan käyttöön passelit.
    Kaameeta tekstikiroilua, mutta kyllä kyllä. Jo aiemmasta viestistäsi kävi se _oma_ mielipiteesi asiasta selväksi. Sulle ei asialla ole mitään merkitystä ja ne, kenelle sillä on merkitystä, ne ovat niitä tyhmiä. Tämä asia on ihan klaari.

    Jollekulle muulle (esimerkiksi minulle) sillä on kyllä jonkun verran merkitystä, koska joskus on suunnaton tarve mennä kovempaa kuin avustuksen rajanopeus. Silloin on kiva, että se kone vastustaa mahdollisimman vähäsen, vaikka bensaa olisi tankissa kuinka mahottomasti. Ja siis _mun mielestä_ tällaisesta lähtökohdasta se "auton työntäminen bensan loputtua" on melko ontuva vertaus.

  26. #26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kaameeta tekstikiroilua, mutta kyllä kyllä. Jo aiemmasta viestistäsi kävi se _oma_ mielipiteesi asiasta selväksi. Sulle ei asialla ole mitään merkitystä ja ne, kenelle sillä on merkitystä, ne ovat niitä tyhmiä. Tämä asia on ihan klaari.

    Jollekulle muulle (esimerkiksi minulle) sillä on kyllä jonkun verran merkitystä, koska joskus on suunnaton tarve mennä kovempaa kuin avustuksen rajanopeus. Silloin on kiva, että se kone vastustaa mahdollisimman vähäsen, vaikka bensaa olisi tankissa kuinka mahottomasti. Ja siis _mun mielestä_ tällaisesta lähtökohdasta se "auton työntäminen bensan loputtua" on melko ontuva vertaus.
    Pahoittelut tekstikiroilusta. En osaa sanoa mistä moinen tekstitys ilmestyi. Siis ulkoasu.

    Herkkää porukkaa täällä. En ole kenenkään mielipidettä haukkunut tyhmäksi. Jokaisella on mielipide ja sitä pitää arvostaa. Ja jos joku väittää, että puolityhjällä akulla lähtö tuntemattomille reiteille on fiksua, saa toki olla sitä mieltä. Omasta mielestäni se vaan on hiton tyhmää. Jotta kommentti asettuu oikeaan valoon, todettakoon, että olen sen virheen kerran tehnyt itsekin...

    Alunperin yritin jakaa omaa tietoa Bosch CX:n käytöksestä oman kokemuksen kautta. Ehkä oli rohkeaa arvuutella, että suurin osa sähköavusteisen pyörän ostajista hakee nimenomaan moottorin ominaisuuksia sähköavustuksella ajettuna, ei miten se rullaa ilman sähköä. Ehkäpä olen väärässä, mutta omasta mielstäni se tuntuu hieman hassulta. Ja tuo em. mielipide ei siis tarkoita, että muut tai muiden mielipiteet olisivat tyhmiä. Itse olen ostanut sähköavusteisenpyörän sen takia, että pääsen metsään ajamaan lujaa, ylämäet liidellen eteenpäin ja saaden saman kokemuksen mitä ehkä huippukuntoinen ammattilainen saa luomupyörästään irti metsäpoluilla, mutta mistä tavallinen tallaaja voi vain luomupyörän kanssa unelmoida. Ja kun se 25km/h rajanopeus ylittyy metsässä, niin ainakin itselläni pää jarruttaa huomattavasti enemmän kuin moottorin vastus.

    Tein aikaisemmassa kommentissa varmaankin sen virheen, että en ajatellut niinkään tuota 25km/h rajanopeutta vaan kokonaan ilman avustusta polkemista. Tuo rajanopeus ylittyy itsellänikin melko helposti hyvällä tiellä, mutta en ole kokenut sitä ongelmaksi. Bosch CX avustaa kyllä jonkun verran myös tuon rajanopeuden jälkeen (ainakin oma pyörä). Kun avustuksen sammuttaa kokonaan, pyörä vajoaa toffeeseen. En sitten tiedä teknisesti mitä siellä moottorissa tapahtuu, mutta ero on selkeä avustuksella ja ilman avustusta myös yli 25km nopeudessa. Selkein ero on juuri tuon rajanopeuden ylityksen jälkeen 25-27km/h nopeudessa. Tiedä sitten liittyykö se Boschin eMTB asetukseen, joka mittaa poljinvoimaa ja antaa avustusta sitä enemmän mitä enemmän runttaa. Haasteellisilla metsäpoluilla, johon ympäristöön itse olen pyörän hankkinut, tuolla 25km/h rajoituksella ei ole ollut itselleni mitään merkitystä. Jep, ja uskon myös, että jollekin tuolla on se suurin merkitys, joten sen takia ei tarvitse enää tätä viestiketjua jatkaa.

    Ugh, olen puhunut, toivottavasti en tällä kertaa loukannut ketään.

  27. #27
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    93
    Sähköpyörällä, jos haluaa ajaa lujempaa kun 25kmh, apu löytyy SpeedBoxista, mutta eihän sellaisia laittomuuksia kukaan käytä.😉

  28. #28
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    477
    Ei niin... ja kukaan ei käytä kännykkää ajaessa eikä aja autolla 82 kmh 80 kmh alueella

  29. #29
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Siitähän ei tuossa yllä tainnut olla niinkään kyse, vaan siitä, että ahistaako jos sähkö loppuu. Jos olisin valitsemassa fillaria tosi pitkille vaellusreiteille, jossa sähkönsaanti ei olisi aina selviö, niin ottaisin moottorin joka jarruttaa mahdollisimman vähän.

  30. #30
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    207
    No en tiedä tartteeko nuo nyt mitään kovin pitkiä vaelluksia olla - tuntuu että minun akku on joka kerta melko tyhjä kun lenkiltä tulee. Pitäisi kai malttaa lopettaa ajoissa, mutta kun ei malta.. Ja oma kun on vakio, niin kyllä sitä aika paljon tulee poljettua alamäkiin vauhtia vielä tuon 25km/h rajan jälkeenkin - ei se nyt niin kummoinen vauhti ole paremmilla poluilla.

    Eikä oo yksi eikä kaksi kertaa kun on viimeinen iso mäki kotiin ajettu luomuna ylös ja joillakin raskaammilla yhdistelmillä on mennyt työntämisenkin puolelle.. Ja ei ole kyllä mitään intohimoa ajaa sähköpyörällä ilman sähköä jo ihan pyörän painonkin takia (vaikka sitäkin on tullut testattua useammankin tunnin verran putkeen ihan vaan kokeilumielessä), mutta joskus se vaan ainakin omissa ajoissa tulee eteen että se akku ei riittänytkään ihan niin kuin kuvitteli ja silloin on kiva kun se pyörä on edes jotenkin inhimillinen ajettava myös ilman sähköä. Kai ne kaikki muut vastustaa jonkun verran kuin Brose, mutta ainostaan Boschin kohdalla itselleni tuli sen verran tuskainen loppumatka, että jätin sen omista laskuistani sitten pyörää valitessani sen takia pois. Ja tätä tunnetta varmaan korostaa vielä sekin, että Boschin koneella olevat pyörät ovat hyvin usein useammankin kilon painavempia kuin muun merkkisellä motilla olevat vastaavat pyörät (muutenhan tuo kone on ominaisuuksiltaan vallan mainio).

Samanlaisia aiheita

  1. Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16
    By VirkinArtsi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 250
    Viimeinen viesti: 29.06.2019, 22.18
  2. Boschin moottorin laakerin vaihto.
    By jj-60 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 12.12.2018, 21.21
  3. Sähköpyörän moottorin avaaminen
    By Moby-lette in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.03.2016, 19.20
  4. Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 03.06.2014, 00.22
  5. Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 29.04.2014, 06.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •