Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789
Näyttää tulokset 241 - 256 / 256

Aihe: Miksi pyöräilijöitä on niin vähän?

^Mutta silti auton käyttö on häpeä. Paitsi niillä mammografia-reissuilla? Miksi mammografiaan ei voi mennä polkupyörällä? Ja miksi auton käyttö muulloin on häpeä? Vai onko se muulloinkaan häpeä, mutta erityisesti anoppia mammografiaan viedessä ei?

Nyt menee kyllä käyttötapaukset aika sekaisin auton ja pyörän osalta.

Lyhyesti: suosittelen ajamaan pyörällä sen minkä voi, mutta auton käyttöäkään en kaikessa paheksu.

Ja jos nyt hirveästi vaivaa, niin helpompi oli anoppi kuljettaa autolla kuin pyörällä. Saati että olisin tutkimuksen suorittanut itse.

Otsikon ja muutaman viestin jaksoin kelata mutta missä pihvi? Täällä Kiteellä taidan olla ainoa ympärivuoden ajava. Siis pidempää matkaa, ynnä hyötymatkaa, mulle nostaa autokuskit kättä vaikken heitä ees tunne. Joko säälistä tai myötätunnosta veikkaan.
    Autoa en enää omista joten fillareilla mennään.
    Tietenkin omaishoidettavani takia taksi on tärkeä. Ja joskus jopa ambulanssi. Tuossa joskus laskin päissäni että jos ostettaisiin auto versus mun fillarikulut niin pirusti halvemmalla pyörällä selvitään.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    mulle nostaa autokuskit kättä vaikken heitä ees tunne. Joko säälistä tai myötätunnosta veikkaan.

Itse veikkaisin, että ei säälistä eikä myötätunnosta, vaan arvostuksesta.

Se, että joku ajaa ajan hetkellä X autolla, ei tarkoita että hän ei olisi sydämmeltään ja sielultaan pyöräilijä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Tässä kai on ollut tarkoituksena pohtia miksi pyöräilijöitä on niin vähän... Suurin osa ihmisistä ei ole valmiita kärsimään pyöräilyn takia, kuten joku sanoi, että pitäisi näin tehdä.
    Tästä esimerkistä säätä ei pysty parantamaan, mutta teiden aurauksen, pyörien varastointipaikat ja suihkutilat. Siis jos niistä olosuhteista puhutaan...
    Ja ehkä jotain kannusteita, ilmaisia aamiaisia yms...
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan

-PMMP -

Sähköläski on oikeasti hyvä peli. Ei haittaa teiden auraukset, tai suihkutilojen puute. Ainoa haitta on oikeastaan varastointipaikan laatuvaatimus. Sen verran voi laittaa kuorta päälle että sateessakin voi pyöräillä smart casual pukineet alla. Minulla on usein vielä nahkakengät ja säärystimet niitten päällä, pärjään jopa ilman reppua (joka vielä vähentää hikoliua). Muuten edellämainittu laskelma 2,5 k€ pyörä ja 6-700 € vaatteita kypärineen pitää aika hyvin paikkansa.

Kun tulee paljon valmentajana liikuttua tuli joskus hankittua kasan teknisiä pikee-paitoja (t-paitoja.com n 10 € kpl). Nämähän sopivat täydellisesti työmatkapyöräilijälle, näyttää suht freesille vaikka olisi pikku spurtinkin ottanut vrt. puuvillaiseen paitaan johon tulee tummia alueita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Otsikon ja muutaman viestin jaksoin kelata mutta missä pihvi?
    Pihvi vaihtui melko nopeasti porkkanaraastepuristeeseen.

Mutta edelleen pidän yhtenä isona syynä pyöräilyn vähäisyyteen täällä säätä. Helsinki voisi huvikseen ja akateemisen kiinnostuksen vuoksi pitää yhden vuoden ympäri kaupunkipyöriä saatavilla, niin saataisiin päiväkohtainen korrelaatio sään ja pyörällä ajamisen välillä. Josta tulikin mieleen, että onkohan kukaan rouhinut tuota kaupunkipyörädataa suhteessa säähän?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tästä esimerkistä säätä ei pysty parantamaan, mutta teiden aurauksen, pyörien varastointipaikat ja suihkutilat. Siis jos niistä olosuhteista puhutaan...
    Ja ehkä jotain kannusteita, ilmaisia aamiaisia yms...
    Suihkutilat on ihan hyvät. Ainoa mutta on se, että kenellekään ei jaeta omaa kaappia vaan ne on first come, first served periaatteella ja jätettävä auki avaimet lukkoon illalla. Ko. kompleksissa on useampi firma ja vuokranantaja on näin halunnut "tasapuolisen" kohtelun kaikille tarvitsijoille. Pääsääntöisesti noita käyttää viereisellä kuntosalilla kävijät, joihin luen myös itseni. Ihan hyvä järjestely sinänsä ja aina sieltä on kaappi löytynyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mutta edelleen pidän yhtenä isona syynä pyöräilyn vähäisyyteen täällä säätä.
    Olen tässä kyllä samaa mieltä (eli voin lisätä tämän omaan listaani).

Mutta tässä kohtaa tullaa siihen yhteen kohtaan, jonka mainitsin. Kuinka paljon on valmis tekemään ja (lainausmerkeissä) kärsimään omassa peffassa, jos olot ei olekaan kohdallaan. Toiselle pyöräily on kilpa-ajoa (eikä muuta), toiselle se on harrastus, toiselle se on liikkumista paikasta A paikkaan B, toiselle se on hyötyajoa. Mulle se on myöskin harrastus, mutta ennen kaikkea se on paikasta a paikkaan b pääsemistä ilman autoa. Ja auto tulee mukaan tähän tekstiin ilmastopoliittisista syistä eli halu käyttää autoa mahd. vähän. Lähialueella pyörä korvaa sen todella hyvin. Ja lenkkiä olen ajanut monasti reppu selässä eli olen hoitanut jonkin asian / asiat samalla reisulla.

Enemmän mä ajan kuitenkin lenkkiä pyörällä, mutta joka kerta kun otan pyörän auton sijaan niin se on sanoinkuvaamaton fiilis. Että tuli tehtyä jotain hyvää itselle mutta myöskin kanssaihmisille ja maapallolle (vaikka se hyvä onkin häviävän pieni).

Aikaisemmin ite ajoin kelillä kuin kelillä kaiken hyötyajon, jonka repun kanssa pysty ajaan (parhaimmillaan kävin 3-5 kertaa kaupassa per vko). Nykyään katon aika tarkkaan sääolot ja ajan sen mukaan. Auton käyttö ei ole kuitenkaan lisääntynyt, koska sitten käytän julkisia, jos sataa vaikka räntää tai lunta on se 15 cm.

Suuri osa vaan ajaa siitä kirjoittelematta.
    Tietty "eka kerta" tai kun sen "tekee itse".
    Muutama välipäivä vuodessa sään takia ei lisää eikä vähennä pyöräilevien määrää.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Meillä on työpaikalla runkolukittavat pyörätelineet, suihkut, pukukopit ja kaapit ja työnantaja vieläpä tarjoaa aamupuuron pyöräilijöille. Talvella päivittäin pyörällä töihin tulevia on noin 10 % koko henkilöstöstä ja kesällä varmaan yli 30 %. Se on mun mielestä aika hyvin.

Pyöräilijöitä olisi varmaan vielä enemmän, jos infra ja talvikunnossapito olisivat parempia. Jos pyöräilijöille olisi esimerkiksi omat väylät, jotka olisivat samalla korkeudella ajokaistojen kanssa, niin ettei jokaisessa risteyksessä olisi kynnystä ja talvikunnossapito olisi laajemmin samalla tasolla kuin Helsingin keskuspuistossa, niin pyöräilykokemus olisi jo niin paljon parempi, että pyöräilyn suosio kasvaisi varmasti.

Pyöräilijöiden pitäisi lisääntyä, jotta pyöräilijöiden määrä voisi lisääntyä - jälkikasvu kasvatetaan pyöräilijöiksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Pyöräilijöiden pitäisi lisääntyä, jotta pyöräilijöiden määrä voisi lisääntyä - jälkikasvu kasvatetaan pyöräilijöiksi.
    Todellakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä voisi mennä tuonne vituttaako ketjuun. Tässä talvilomalla lueskelin työkännykästä sähköposteja, niin luin että minua on kaupattu Raumalaisiin asiakaskohteisiin. 140 km on vähän liikaa työmatkapyöräilyyn.

Kiinteistö- ja talotekniikka-ala on oikein kiinnostava, mutta työmatkafillaristille pahin mahdollinen.
    Itse teen myös matkatyötä, joten työmatkapyöräily on vähän out. Siis jonkin verran olen jopa kateellinen niille jotka voivat hurauttaa töihin pyörällä. Olen kyllä nyt pohdiskellut yhden asiakkaan toimipisteen pyöränsäilytysmahdollisuuksia (sähköpyörän haluan takuuturvalliseen paikkaan). Voisi pyöräillä asemalle, pistää pyörän IC-junaan ja taas toisessa päässä suhauttaa muutaman kilsan asiakkaalle tai peräti pidemmän pätkän ja välttää junanvaihdon. Mut vasta sitten olisi realistista, kun asiakkaan kanssa voi luopua puvun käytöstä ja siirtyä rentoihin kuteisiin. Oon myös selvitellyt, miten helsinkiläiset hotellit tykkäisivät pyörän sisäsäilytyksestä, joten kyllä varmaan jossain vaiheessa kokeilen pyöräilyn ja työmatkan yhdistämistä. Mutta ei tätä nyt säännöllisesti voisi tehdä.

Kevään tullessa oon tässä elvytellyt hyötyajelua ja tässä omat huomioit pyörän helppoon arkikäyttöön max 5 km matkoille.

-flätti polkimet että voi käyttää normaaleja ulkoilukenkiä.
    -veden pitävä kuoriasu (ei liian kuuma) jonka voi vetää farkkujen ja muiden arkivaatteiden päälle.
    -lokasuojat (ei ole vielä mutta hankinta listalla)
    -hyvä ja helppo lukko
    -oikeanlainen pyörä (tänne sopii parhaiten nyt plussa nastarengas).
    -hyvä ja riittävän iso reppu.
    -valot mitkä uskaltaa jättää varkaiden armoille kaupan pihalla.

Kaikki pitää tehdä mahdollisimman helpoksi että kynnys on matalalla. Normi vaatteiden päälle vedettävä kuoriasu on ehkä tärkein. Jos arki ajot tapahtuvat 2-4 ajosuoritteesta joiden kesto on 10-20 min/ajo oleellisinta mulle on helppo pukeminen ja riisuminen. Sekä totuttelu siihen että hetki ajon jälkeen puskee kevyttä hikeä vaikka kuinka rauhallisesti ajoi.

^Itse kun ajan suurimman osan kaikista matkoista fillarilla (tai kävelen), niin tuo kuoriasukin on tipahtanut pois, arkitakki muuttui vedenpitäväksi, housuissakin on vähän tätä ominaisuutta, mutta tärkein niissä on väri: mustat, pieni kura ei haittaa. Sade, pitemmät ja hiostavat matkat tms. ottavat sitten eri varusteet.

Flätit on, iso reppu (tai olkalaukkuhan tuo 40 litran Chrome on) on, pitkien lokasuojien kaipuu on näin keväisin ja syksyisin kova (pikalokarit on). Valot saan taskuun helposti ja lukko on tarpeeksi helppo. Aika pitkälle juuri tuo edellä oleva check listi täyttyy
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Samanlaisia aiheita

1. Genevestä - ja vähän Sveitsistäkin
    By MIJ in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 01.07.2017, 19.17
  2. Onko Fillarifoorumilla nykyään liian vähän äänestyksiä?
    By JackOja in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 22.12.2016, 15.02
  3. 10000 km vuodessa, paljon vai vähän?
    By Matijas in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 137
    Viimeinen viesti: 30.12.2015, 23.11
  4. Vähän laadukkaampi 20" maasturi lapselle
    By mako in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 04.01.2014, 10.34
  5. Ketkä tai kuka puolustaa pyöräilijöitä?
    By hannupulkkinen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 07.10.2012, 12.04

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •