Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 43

Aihe: Renkaat 28mm. versus 25mm.?

  1. #1
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845

    Renkaat 28mm. versus 25mm.?

    Mikä muuttuu jos maantierenkaat vaihtuu 28 millisistä vastaavan merkkisiin 25 millisiin. Lähinnä maantiepaineilla ajellaan, kärsiikö mukavuus paljoakaan ja saavutetaanko nopeutta lisää merkitsevästi?
    Rengas tod.näk. Conti GP4000/5000/4Season...

  2. #2
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    778
    Mukavuus kärsii mutta sekin tosin on subjektiivista. Nopeudessa tuskin huomaa eroa

  3. #3
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    173
    Vähän renkaasta riippuen ilmatila pystysuuntaan voi olla yllättävän erilainen ja tätä kautta vaikutus mukavuuteen tai sen vähenemiseen ilmenee jos on ilmetäkseen.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    Tottakai 4000/5000 rullaa paremmin mutta yleisajossa itselle merkitsee myös renkaan kestävyys (4Season)....
    Aina sama vaikea valinta keväällä kun jotain pakko duunata😆

  5. #5
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.034
    Samassa pyörässä on ollut nuo molemmat leveydet käytössä ja pieni on ero, kapempi on hiukan kovempi, koska vaatii hiukan kovemman ilmanpaineen. Hiekkateitäkin noilla molemmilla ajettu. Rengasmallit eivät samat kuin kysytyt, kysymyksen asettelun perusteella suositus kallistuu leveämpiin, jos homma on tilausvaiheessa, eihän nuokaan ihan läskit ole.🙂

  6. #6
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.110
    Mitä tässä on testejä tullut luettua (valitettavasti en osaa tältä istumalta nimetä yhtään) niin yleensä viesti on ollut tämä: leveämpi on mukavampi ja nopeampi - siis kun puhutaan muutaman millin eroista. Mainitsemani hyödyt korostunevat Suomen huonoilla ja epätasaisilla teillä. Kokonaismassallakin lienee merkitystä. Trendi on siis selkeästi levempää kohti. Sitten ovat vielä päälle itse kunkin mieltymykset.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    778
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tottakai 4000/5000 rullaa paremmin mutta yleisajossa itselle merkitsee myös renkaan kestävyys (4Season)....
    Aina sama vaikea valinta keväällä kun jotain pakko duunata
    Muutamalta henkilöltä olen kuullut 4seasonin keräävän aikalailla kiviä mutta sitä en tiedä onko se aiheuttanut normaalia enempää puhkeamisia. Itselle tulee käyttöpyörään kesäksi Gatorskinit ja maantiekonkeleihin GP4000.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    ^Viime kesänä 4Seasonit 28 millisinä alla, mietin vaan jos samat kapeampina ta sitten vaikka 5tonniset...

  9. #9
    Ilmeisesti leveydellä ei juurikaan ole väliä nopeudella, jos tie on tasainen. Jos taas tie ei ole niin tasainen, niin leveämpi rengas on parempi.

    Tosin kapeammat renkaat voivat tuntua nopeammilta, koska pyörä tärisee enemmän.

    Näin ainakin tämän jutun perusteella https://janheine.wordpress.com/2018/...es-are-slower/

    And since we now have very similar tires in widths from 26 to 54 mm, we could do controlled testing of all these sizes. We found that they all perform the same. Even on very smooth asphalt, you don’t lose anything by going to wider tires (at least up to 54 mm). And on rough roads, wider tires are definitely faster.

  10. #10
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.034
    Samoin renkaan leveydestä riippumatta, kun syksyllä ajaa ensikertoja pimeällä, vauhtia tuntuu olevan, mutta kun mittarin faktaa katsoo, niin eipä kulje kovempaa kuin valoisassakaan.😊

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.845
    Itselle olennaisinta itselle nopeus, paino ja kestävyys. Jostain syystä nuo Contin renkaat vakuuttaneet itseäni, sekä maanteillä ja maastossa.
    4Season ihan ok mutta ainakin vaihtuu mustiin versioihin ja juuri siksi tuli mieleen tuo leveyden vaihto.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.513
    Jos samaa rengasta ajetaan samoilla paineilla kapeampana ja leveämpänä versiona, leveämpi on nopeampi mutta epämukavampi. Jos halutaan, että renkaat ovat yhtä mukavia, pitää leveämpää ajaa matalemmilla paineilla kuin kapeampaa. Jos renkaita ajetaan sellaisilla paineilla, että ne ovat yhtä mukavia, nopeuserot ovat merkityksettömiä. Jos haluaa mahdollisimman mukavaa kyytiä, siihen pääsee leveimmällä renkaalla, koska niitä voi ajaa matalimmilla paineilla ilman riskiä käärmeenpuremista, mutta tämä siis nopeuden kustannuksella.

    Jos tubeless, niin leveämpi parempi, koska voi käyttää pienempiä paineita ilman, että rullaavuus kärsii ja pienempien paineiden kanssa blurppaus- ja läpivuotamisriski on pienempi. Jos ajaa sisureilla ei ole juurikaan väliä, kunhan rengas on sen verran korkea, että sitä voi ajaa omaan makuun riittävän alhaisilla paineilla ilman puhkeamisriskiä.

    Taulukoituna tuolla: https://www.bicyclerollingresistance...000-comparison

    E: olikin näköjään sama jo tuolla GP 5000 -ketjussa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #13
    ^ Käytännössä tuosta datasta varmaankin kannattaa muistaa, että todellinen tienpinta on *paljon* möykkyisempi kuin tuo "simulaatio" (The test) eli kevyesti kuvioitu metallilevy. Eli en luottaisi tuhon sivuun liikoja verrattuna oikeisiin olosuhteisiin.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.302
    ^Maapallon halkaisija on huomattavasti rumpua, (77cm), suurempi ja kosketusmatka pitempi.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  15. #15
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.513
    ^^ Juu ja pelkkää yksittäisen renkaan vierintävastusta mittaavat testit ei huomioi lainkaan sitä, mitä kuskille tapahtuu pyörän päällä silloin, kun alusta on epätasainen. Kun huomioidaan kokonaisuus, niin tarpeeksi epätasaisella alustalla asiat kääntynee niin päin, että mukavampi on aina nopeampi. Siksi joustava etuhaarukkakin vähentää vierintävastusta. Sitä kannattaa pohtia jarrujen kantilta. Levarit vaatii yleensä vannejarruja jäykemmän etuhaarukan. Samasta syystä joustava teräsrunkokin voi sopivalla alustalla tuntua "tehokkaammalta" kuin jäykkä hiilarirunko.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #16
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.940
    Niin, rulla ei huomio mitä pyörän päällä tehdään. Luttero ja iso rengas on kaamea, kun yrittää vääntää jyrkkää mäkeä putkelta ylös.

    Toi menee just niinkuin stenu yllä sanoi. Eli jos rengas ei pohjaa halutulla mukavuudella, niin leveämpää ei ole tarvetta laittaa.

    Mutta voi sillä leveällä ajaa kovillakin paineilla, jos kestää pienen lisäpainon. Tuossa on se etu, että voit täräytellä huoletta routareikiinkin. Kapealla renkaalla hajoaa ulkokumi ja kuttaperkkakiekoista lentelee sälöt. Ihan sama onko alla tubeless vai sisuri.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Muutamalta henkilöltä olen kuullut 4seasonin keräävän aikalailla kiviä mutta sitä en tiedä onko se aiheuttanut normaalia enempää puhkeamisia. Itselle tulee käyttöpyörään kesäksi Gatorskinit ja maantiekonkeleihin GP4000.
    Ainakin GP4000 imi itsellä märkänä kiviä kuin magneetti rautalastuja. Sepeli aiheutti myös isoja (0.5 - 1.0 cm) viiltoja. Gatorskinilla häviää rullauksessa sen 19W jos oikein muistan edellä mainittua testisivua. Sillä on ollut kuitenkin aika pomminvarma ajaa mm. samoilla nakeilla #Ruska2017 ja #Ruska2018.

    Muuten leveyksien suhteen samat ajatuksen kuin muillakin edellä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  18. #18
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    168
    Onko kokemusta kenelläkään Contin ultrasport 2 (25mm) päivitystä GP 4000 (28mm)? Ylipäätään saavutanko mitään/mikä on näiden kumien suurin ero?
    Uuteen maantiepyörään Merida Scultura 4000 on ultrat esiasennuskumeina ja GP 4000 renkaita saisin XXL kautta kohtuuhintaan. Tietty kolmas kysymys on mahtuuko edes Shimanon 105 vannejarrujen kanssa 28mm renkaat, mittailemaan ei pääse kun pyörä ei ole vielä kotona.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  19. #19
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Onko kokemusta kenelläkään Contin ultrasport 2 (25mm) päivitystä GP 4000 (28mm)? Ylipäätään saavutanko mitään/mikä on näiden kumien suurin ero?
    Uuteen maantiepyörään Merida Scultura 4000 on ultrat esiasennuskumeina ja GP 4000 renkaita saisin XXL kautta kohtuuhintaan. Tietty kolmas kysymys on mahtuuko edes Shimanon 105 vannejarrujen kanssa 28mm renkaat, mittailemaan ei pääse kun pyörä ei ole vielä kotona.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Ainakaan ultegran vannejarrujen kanssa ei 28mm kumi mahdu.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika_koo Katso viesti
    Ainakaan ultegran vannejarrujen kanssa ei 28mm kumi mahdu.
    Mahtuu.

    Eli tuo tosiaan riippuu pyörästä ja siitä, että mihin kohtaan jarrun reikä on porattu.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    173
    Focuksessani ei mahdu. Mihin mahtuu?

  22. #22
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.940
    Mikä focus sinulla on? Mulla menee cayoon.

  23. #23
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.991
    Kuinka leveä vanne on käytossä? Esimerkiksi 17c vanteella 25mm kumi toimii todennäkoisesti paremmin kuin 28mm kumi, siis jos puhutaan Contista.
    6.7 WTF/kg

  24. #24
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    168
    17 on joo sisäleveys. Voi olla että käyn parin noita renkaita kuitenkin ottamassa, ihan testin vuoksi. Saahan ainakin sen arvaamattoman palauttaa jos ei tunnu sopivan

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  25. #25
    Canyon Speedmax ja Ultegra mahtuu myös 28 mm Gatorskin.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.762
    Gp4000 on erityisen iso, 28 mm on oikeasti luokkaa 30 mm, vähän vanteen leveydestä riippuen. Parissa eri pyörässä olen kokeillut, ja hiukan liian tiukka sovitus on takana, eturenkaana toimii paremmin. Tämä 17 mm vanteella. En tiedä mitä OJ tarkoitat huonommalla toimivuudella?
    Gp5000 on hiukan pienempi, joten pitänee koittaa jos se sopisi paremmin.

  27. #27
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    250
    Tuossa kuvat kapeammalla, 13mm sisäleveyden vanteella: renkaat gp4000, edessä 25mm ja takana 28mm koossa

    Jarrut Ultegra br-6700, tilaa jarrujen puolesta hyvin, edessä haarukka on se mikä rajoittaa paksumman kumin käytön

    Lähetetty minun SM-J600FN laitteesta Tapatalkilla

  28. #28
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.940
    Jep, ja tosiaan directmount jarrut poistavat haarukan tuoman rajoitteen.

  29. #29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jos samaa rengasta ajetaan samoilla paineilla kapeampana ja leveämpänä versiona, leveämpi on nopeampi mutta epämukavampi. Jos halutaan, että renkaat ovat yhtä mukavia, pitää leveämpää ajaa matalemmilla paineilla kuin kapeampaa. Jos renkaita ajetaan sellaisilla paineilla, että ne ovat yhtä mukavia, nopeuserot ovat merkityksettömiä. Jos haluaa mahdollisimman mukavaa kyytiä, siihen pääsee leveimmällä renkaalla, koska niitä voi ajaa matalimmilla paineilla ilman riskiä käärmeenpuremista, mutta tämä siis nopeuden kustannuksella.

    Jos tubeless, niin leveämpi parempi, koska voi käyttää pienempiä paineita ilman, että rullaavuus kärsii ja pienempien paineiden kanssa blurppaus- ja läpivuotamisriski on pienempi. Jos ajaa sisureilla ei ole juurikaan väliä, kunhan rengas on sen verran korkea, että sitä voi ajaa omaan makuun riittävän alhaisilla paineilla ilman puhkeamisriskiä.

    Taulukoituna tuolla: https://www.bicyclerollingresistance...000-comparison

    E: olikin näköjään sama jo tuolla GP 5000 -ketjussa.
    Laitoin tuonne mainitulle sitellekin kysymyksen että mistä tiedetään että eri levyisissä renkaissa sama ”drop” vastaa samaa ”comfort leveliä”.

    Niin. Miksi? Voihan se noinnii ollakin mutta onko sille sille jotain tieteellistä perustetta tai peräti mittausta tärinänvaimennuksesta? ”Mukavuus” on myös aika subjektiivinen käsite.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.565
    Ainakin Suomen routateillä 28 mm on mun mielestä mukavampi samoilla paineilla kuin 25 mm ihan siitä syystä että rengas mahtuu huonommin kaikenlaisiin uriin ja rupiin.

Samanlaisia aiheita

  1. 28mm rengas Bianchi Impulsoon?
    By drifter1 in forum Renkaat
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 21.06.2018, 20.28
  2. Parhaat 25mm ja 28mm "endurance" renkaat?
    By van damme in forum Renkaat
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 01.05.2015, 15.10
  3. Kokemuksia /Shwalbe Durano 28mm?
    By 843 in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 22.08.2012, 13.49
  4. 23mm vai 25mm
    By k10ra in forum Renkaat
    Vastaukset: 85
    Viimeinen viesti: 31.07.2012, 16.24
  5. Maantiepyörä versus CC
    By pikku-mihkali in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 99
    Viimeinen viesti: 27.02.2012, 22.36

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •