Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 59

Aihe: Takapakat, jotka "yhtä puuta"

  1. #1
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545

    Takapakat, jotka "yhtä puuta"

    Alkaa hermo menemään näiden irtolehtisten pakkojen ja alumiinisten vapaarattaan runkojen kanssa. Joka fillarista saa vääntämällä vääntää pakan irti, kun irtolehdet on uponneet siihen voinpehmeään runkoon.

    Eikö perkele näitä voi tehdä metallista joka kestää. Tai onko 11-lehtisiä pakkoja, joissa ei ole irtolehtiä? Shimpalla taitaa olla normaalisti 1x4 + 1x3 + 4x1 -konfiguraatio.

  2. #2
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.728
    Vapari, jossa on metalli insertti yhdellä kohtaa?

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.216
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eikö perkele näitä voi tehdä metallista joka kestää...
    Onhan niitä. Esim. Hopeen saa teräksisen vapaarattaan. Jossain Mavicin kiekoissa mulla joskus oli myös teräksinen kasettirunko. Ja sitten on niitä, joissa yhden uran reunassa on teräskaistale estämässä rattaiden pureutumista.

    Jotkin nettitietäjät ovat joskus kertoneet, ettei pakan lukkorengas ole ollut tarpeeksi tiukalla jos noin käy.

    Tai onko 11-lehtisiä pakkoja, joissa ei ole irtolehtiä?.
    Sram XX1. Vai olikos se silloin isoisän kymppipakkojen aikaan näin?

    Auttaisko XD? Joka kiekkoon XD-vapari ja -pakka?


  4. #4
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.728
    Dt swissiin taitaisi myöskin saada teräksesisen vaparin. Kyllähän tuo on ihan oikea ongelma shimanon kanssa. Dt swissin vapari on vielä törkeän kallis.

    Ainakin novatecilla on alu vapareita, joissa siis teräs kisko yhdellä kohtaa. Viisas ratkaisu.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    1.329
    Ainoastaan Sramin kärkipään pakat on "yhtä puuta" ja sit nähnyt joitakin aftermarket takapakkoja. Itselläni kun muutenkin käytössä Redin osat ja Dt swissin alumiinivapaaratas niin en ole hetkeäkään miettiny toista takapakkaa. Tarjouksesta/ebay olen noita hankkinut edullisesti, koska listahinta melko kallis.

    paaton, se perus Dt swissin vapaaratas maksaa 60€ mikä on melko normihinta muillakin valmistajilla. Jos taas olet katsonut sitä SL versiota niin se on (137€ R2-bike) ja menisin tuolla normaalilla.

  6. #6
    Laittaa XD-pakan niin pääsee ongelmasta.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jotkin nettitietäjät ovat joskus kertoneet, ettei pakan lukkorengas ole ollut tarpeeksi tiukalla jos noin käy.
    Tämä on paljon mahdollista. Keväällä vedin pakan kyllä momenttiin, mutta eihän sitä joka lenkin jälkeen ole tarkistettu.

    Auttaisko XD? Joka kiekkoon XD-vapari ja -pakka?
    Miten tuo XD eroaa Shimanosta? Mutta onhan se aika kallista vaihtaa joka kiekkoon XD-vaparitkin (ja pakat myös).

    Pitää katsella noita teräsrunkoja. Sähkikseen tulevissa uusissa Crankbrothersin kiekoissa on jo valmiiksi teräsrunko ja juuri sovin Mcarbonin kanssa, että laitetaan tilattuihin i9-napoihin teräsrunko. Sitten olisi vielä Salsan napa ja toinen Crankbrothersin napa, jossa lienee alumiinirunko.

    Mutta miksei kaikilla voi olla sitä teräsinserttiä? Ei varmasti lisää painoa yhtään, eikä ole edes pyörivää massaa (käytännössä).

  8. #8
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.728
    Normaalisti tuo vaparin hammastus kuitenkin kestää sen minkä laakeritkin, eikä laakereita yleensä vaihdella. Tuon dt swissin sl vaparin tapauksessa laakerit pettää paljon aiemmin.

    Maasto puolella ongelma taitaa olla paljon suurempi.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Maasto puolella ongelma taitaa olla paljon suurempi.
    Maastossa mennään... varmaan tosiaan maantiepuolella ongelma ei ole näin suuri.

  10. #10
    Minulla myös tuota ongelmaa. Shimanon 11s XT 11-46:ssa on 3+3 alumiinirungolla, mutta 5 irtonaista. Ja nämäkin, ehkä pienintä lukuunottamatta, pureutuvat Hope 4 pron alumiiniseen vapaarattaan runkoon. Lukitusrengas ei kyllä viimeksi irroittaessa ollut erityisen kireällä. Liekö ylimääräinen muovinen spaceri pakan takana syypää. Hopen vapaarataas kun on 11s maantiestandardia eli aavistuksen 10s vapaaratasta leveämpi. Sunracen 11-46:ssa on vain neljä irtonaista ratasta, mutta nämäkin pureutuivat omalla käytöllä.

    Garbarukilla on shimanolle 11s 11-46, 11-48 ja 11-50 -pakkoja (https://r2-bike.com/GARBARUK-Kassett...kring-farbig_1) jotka yhtä puuta pl. isoin alumiiniratas. Näissäkin on ollut omat ongelmansa, joten vähän epäilyttää maksaa 200e kuluvasta osasta.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen. Samaa mieltä, että ei järkeä laittaa kahtasataa pakkaan.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.216
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen....
    Parillasataa? Hopen teräsvapari maksaa muutaman kympin (EDIT: seitsemisen kymppiä).


  13. #13
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.690
    Terästä pakan pohjalle ja lukinta riittävän kireälle, niin pakka on "yhtä puuta" kun pakan irtolehdet eivät pääse elämään. Ei kuluta vaparia kun ei liikettä rattaiden lehtien kesken.

    Irtolehtipakoista ei ole oikein mitään hyötyä, kun yksittäisiä rattaita ei kuitenkaan ole mielekästä uusia. DA sattais olla poikkeus.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Irtolehtipakoista ei ole oikein mitään hyötyä, kun yksittäisiä rattaita ei kuitenkaan ole mielekästä uusia.
    Ei ole hyötyä ei, kuten ei oikeastaan alumiinisesta vaparinrungostakaan, mutta minkäs teet.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Parillasataa? Hopen teräsvapari maksaa muutaman kympin (EDIT: seitsemisen kymppiä).
    Salsaa tässä haeskelen. Näköjään Crankborthersit on valmiiksi teräksisiä. Sähköpyörän Shimano-navan vapaaratas on varmaan "hienon" näköinen kunhan sen joskus puran.

    Ja siis pointti oli se, että homma kannattaa ratkaista vapaarattaan rungolla, ei millään hipo-pakalla, joka kuluu kuitenkin. Foxcompissa olisi joku Salsan runko 45 EUR.

  16. #16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen. Samaa mieltä, että ei järkeä laittaa kahtasataa pakkaan.
    Toki Garbarukit rutkasti Shimanon vastaavia keveämpiä ja teräksinen vapaaratas vielä lisää painoa. Sitä voi kukin pohtia paljonko on valmis ~200g kevennyksestä maksamaan.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    11.694

  18. #18
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Joo, melko halpaa. Mutta ei oikeastaan ole mitään syytä, miksei nämä "normaalihintaiset" (<100€) pakatkin voisi olla tehty kunnolla. Varsinkin kun alumiininen vapaaratas on enemmän normi kuin poikkeus.

    Toinen mahdollisuus olisi se, että ne prikat siellä välissä olisi hammastettu tyyliin se kiristysrengas. Tällöin yksittäiset rattaat eivät pääsisi liikkumaan suhteessa toisiinsa.

    200g painonsäästöstä navassa en ole valmis maksamaan yhtään mitään harrastevehkeessä.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    1.329
    Todennäköisesti tuotantokustannukset sen verran merkittävämmät noissa kiinteissä pakoissa. Siinä yksi merkittävä syy. En ymmärrä mitä niiden prikkojen hammastus vaikuttaisi, mutta aina kun tälläistä alkaa tekemään niin luonnollisesti kustannukset nousevat.

    Taitaa vaihtoehdot olla vähissä jos ilman kustannuksia haluat ongelman ratkasta. Joko ostat sen parin sadan takapakan, maksat parisataa vaparin vaihdosta tai sit vain jatkat ajamista ja pyrit minimoimaan vahingot. Tietenkin vaihtoehto hommata kokonaan uudet kiekot ja myydä vanhat pois.

    Aikoinaan mekaanikon kanssa puhuttiin takapakkojen momenteista ja kuulemma iso osa harrastajista laittaa lukkorenkaan aivan liian löysälle. Ei ne vaparit tai takapakat mene rikki vaikka ne oikeasti laittaisi siihen oikeaan momenttiin. Sen pohjalta ei välttämättä täysin tuulesta temmattu tuo JackOjan lukkorenkaan kommentti. Ehkä vaaditulla momentilla ja alumiinin valinnalla saattaa olla jotakin yhteyttä toisiinsa, jos välineitä käyttää oikein niin välttämättä materiaaliongelma ei ole ylitsepääsemättömän suuri. Tai jos runttaa sen 1500w niin sit pienillä valinnoilla voi ehkäistä ongelman.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, melko halpaa. Mutta ei oikeastaan ole mitään syytä, miksei nämä "normaalihintaiset" (<100€) pakatkin voisi olla tehty kunnolla. Varsinkin kun alumiininen vapaaratas on enemmän normi kuin poikkeus.
    Tässä tapauksessa alumiiniset vapaarattaat ovat kuitenkin se, jota ei ole tehty kunnolla. Shimano itse on aina tehnyt vapaarattaiden rungot teräksestä tai titaanista. Campan/Fulcrumin Shimano-yhteensopivat vapaarattaat ovat uskoakseni niinikään terästä, vaikka se nyt vähän enemmän painaakin. Urat olisivat korkeammat tai niitä olisi enemmän jos tuossa paikassa olisi ajateltu käytettävän pehmeämpää alumiinia.

    Vertailun vuoksi Campan vapaarattaat on alunperinkin mitoiltaan suunniteltu valmistettavaksi alumiinista, eli urat ovat selvästi syvempiä ja pintapaine siksi pienempi. Toinen esimerkki on Shimanon uudet Micro Spline -vapaarattaat, joissa uria on selvästi enemmän.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  21. #21
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.659
    Yksi vaihtoehto on upottaa vapariin vahvike tai pari.

  22. #22
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Aikoinaan mekaanikon kanssa puhuttiin takapakkojen momenteista ja kuulemma iso osa harrastajista laittaa lukkorenkaan aivan liian löysälle. Ei ne vaparit tai takapakat mene rikki vaikka ne oikeasti laittaisi siihen oikeaan momenttiin.
    Kyllä mä ne yleensä olen vetänyt ihan momenttiavaimella siihen 40 Nm, mitä niissä lukkomuttereissa lukee. Mutta tosiaan en tiedä josko löystyy ajaessa. Nyt laitoin ruuvilukitetta.

    Ratkaisen ongelman omalta kohdaltani siirtymällä teräksisiin vapaarattaan runkoihin. Yhdet kiekot on työn alla ja sain niihin vielä vaihdatettua vapaarattaan rungon. Salsan napaan pitää Foxcompista tilata uusi runko hintaan 45 EUR. Ja Crankbrotherseissa näyttää olevankin teräksiset rungot jo valmiiksi.

  23. #23
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Tässä tapauksessa alumiiniset vapaarattaat ovat kuitenkin se, jota ei ole tehty kunnolla.
    Tämä on kyllä totta. Pienellä muutoksella niistä saisi ihan kestävät, vaikka olisivatkin pääosin alumiinia. Mutta nostaahan se kustannuksia. Kaipa tuo ei sitten maailman mitassa ole ongelma.

  24. #24
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.545
    Joo, kyllähän tämä näyttää siltä, että tarkoituksenmukaisinta on vaihtaa vapaarataan rungot teräksisiin sitä mukaa kun alumiiniset hajoaa alta. Alunperin tämä pohdinta lähti varmaan siitä, että muistelen 9-pakkojen aikaa: silloin taisi XT-pakka olla "yhtä puuta" ja LX joko irtolehdillä tai ainakin niin, että spider ei ollut erillinen runko, vaan lehdet oli niitattu yhteen.

    Mitään 200-400 EUR pakkoja en kyllä ala hankkimaan, eivät ole hintansa väärti mulle. Mieluummin tosiaan vahvistan tuota vapaaratasta.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.690
    Simpan pakat vaihtelee miten niitattu pakka on, hintavammat useimmiten ihan melkein kokonaan hiluina. BBB pakat toisinaan yhteen niitatut. Niittaus ei ole niin tiukka etteikö sitä kuitenkin tarttis kiristää kunnolla ja tuo tarvittaessa pakan pohjalle pantava terässovitin on hyvä, jos vaan se sopii tilan puolesta, ja etenkin jos on pelättävissä ettei pakka muutoin tule hyvin tiukkaan.

  26. #26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Simpan pakat vaihtelee miten niitattu pakka on, hintavammat useimmiten ihan melkein kokonaan hiluina.
    No ei.

  27. #27
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.690
    No ei, kaksi Ultegra pakkaa nyt, ysi ja kymppi, molemmissa muistaakseni keskellä taisi olla kolme ratasta paketissa, mutta joku ollut ihan hiluinakin. Vaihtelua on. Pitääpä katsoa, kun hyllyssä on yksi korkkaamaton mainittua laatua ysipakka, kevällä tuo tulee käyttöön.

  28. #28
    Tässä kuitenkin on koko ajan keskusteltu maastopakoista.

  29. #29
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.690
    Hups, oman täysjäykän suoratankoisen hybridintyyppisen pakkakin on viimeaikoina ollut manntiepakan tyyppinen, johtuu tasangoista ympärillä, joten vähän maastopakat olleet sivuosassa. Tuttuja nekin ja onhan niissä irtolehtiäkin vaikka niitattu osa onkin useamman lehden paksuinen. Ei taida liioin saada tuollaista normaalihintaista pakkaa, joka olis "yhtä puuta", tai että enintään pienin olisi irtonainen.

    Ps. Vieläkin pakan kiristämisestä vapaarattaaseen, vapaarattaan väljä laakerointi hämää, kun tunnustelee pakan tiukkaa asettumista, rattaiden tulee kiinnittyä lukintarenkaalla tiukasti yhteen, pakan pohjalle täytettä, jos ei muutoin kiristy tarpeeksi.

  30. #30
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Tässä kuitenkin on koko ajan keskusteltu maastopakoista.
    Shimanon 11spd SLX-pakassa oli 3 isointa ratasta yhtä puuta, loput rattaat irtona, hammastetut muovispacerit mukana.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 13.11.2018, 21.48
  2. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 09.02
  3. Maantie fillari, "pehmeähkö/ pysty asentoinen runko"
    By jarit in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 67
    Viimeinen viesti: 13.05.2014, 17.50
  4. Commencal Super 4 Comp 2011 ja takahaarukan "avomurtuma"
    By jeepodi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 13.12.2011, 00.11
  5. Jarruletku "ampui läpi" kiinnityksestään - mikä neuvoksi?
    By LJL in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 26.02.2011, 14.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •