Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 33

Aihe: Aloittelijalle maastopyörää

Hymy Aloittelijalle maastopyörää

Terve

Aikomuksena olisi siis hommata kesäksi maastopyörä, jonka budjettina olisi n. 1000€. Itsellä ei vielä oikein tietämystä eri valmistajien pyöristä ole, joten ajattelinikin turvautua kokeneempien mielipiteisiin.
    Muutaman vaihtoehdon olen jo kaivellut ja arvostaisin jos voisitte heittää kommenttia eroaako näistä joku paremmuudellaan. Tuo ZR-Team NX:ssä olevat SRAM osat mietityttävät, ovatko yhtä laadukkaita kuin shimanon vastaavat. Lähinnä tuossa kiehtoo että ei ole etuvaihtajaa erikseen, niin on vähemmän säädettävää aloittelijalle . Itse olen kallistunut yhä enemmän tuohon ZR-Team 8.0 puoleen.
    Ja vielä yksi kysymys: renkaiden koolla ei ymmärtääkseni ole muuta väliä kuin, että 27,5 liikkuminen vähän ketterämpää kuin 29, eli ihan miten itse tykkää.

https://www.radon-bikes.de/en/mounta...am-29-nx-2018/
    https://www.radon-bikes.de/en/mounta...am-29-80-2018/
    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod173163
    https://www.bikester.fi/serious-mt-e...ta-575729.html
    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod181553

Canyon pyöriä katselin kanssa mutta sopivissa malleissa oli kaikki koot loppuneet.

Kiitoksia avusta!

Minkälaiseen käyttötarkoitukseen tulossa?

Edit: Vaikea uskoa Canyonien loppuneen jo ennen kauden alkua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilihou Katso viesti
    ...NX:ssä olevat SRAM osat mietityttävät, ovatko yhtä laadukkaita kuin shimanon vastaavat....
    Nehän ovat jopa parempia. Itseäni tosin juuri NX-sarja ei innosta. Mutta täysin makuasia.

Lähinnä tuossa kiehtoo että ei ole etuvaihtajaa erikseen, niin on vähemmän säädettävää aloittelijalle
    1x on tosiaan ihan riittävä kaikkeen käyttöön.

Ja vielä yksi kysymys: renkaiden koolla ei ymmärtääkseni ole muuta väliä kuin, että 27,5 liikkuminen vähän ketterämpää kuin 29, eli ihan miten itse tykkää.
    Se ns. ketteryys riippuu monesta asiasta. Renkaiden kokoero on käytännössä mitätön, ota kumpi koko vaan muuten miellyttävän näköisestä fillarista niin hyvä tulee.

Noista linkkiesi fillareista Radonit vaikuttavat pikavilkaisulla järkeviltä. Joskin paljon ajavien kannattaa varautua huoltamaan vapaaratasta.
    Serious ja Vitus myös ihan jees. Cuben jättäisin kauppaan.

Teoriassa pienempi rengas on ketterämpi, käytännössä paremmuus (jos eroja on), selviää kokeilemalla. Riippuu tosiaan monesta asiasta. Ennen 27,5 muotia 29 kiekkoja oli pienissäkin rungoissa, vaikkei ne niihin oikein sovi. Nykyään tämä taitaa olla jo hallinnassa.

Kiinnitä huomiota enemmän kiekkojen ja keulan laatuun kuin vaihtajiin. Tonnin hintaluokasta ylöspäin ei kovin suurta riskiä valita huonoa pyörää ole. Noissa postimyyntipyörissä raja on vielä alempana eli ihan tervettä kalustoa katselet.

Kaikilla noilla ajelee, mutta itsellä kelpuuttaisin noista vaan Vituksen. Muut on turhan lyhyellä aksevälillä varsinkin, jos pitää olla suurin runko koko.

Niin tuo aiemmin kysytty käyttötarkoitus olis hyvä tietää ,myös se haluatko enemmän xc tyylistä vai allmountain runkoa (jyrkkä vai loiva keula).
    Itse en ainakaan ton 2x vaihteiston perusteella jättäisi mitään pois, varsinkin sekakäytössä voi olla jopa hyvä ja sen etuvaihtajan voi aina heivata pois. Katsoin ton radonin Shimano version, siellä oli 11 vaihdetta takana, joka on aina plussaa varsinkin jos haluaa joskus jättää etuvaihtajan pois.
    98% omista ajoista menis toki ihan moitteetta tolla vituksen voimansiirrolla, mutta käytän omasta maasturista löytyviä isoja välityksiä joka työmatkalla (joo eivät ole ehdottomia, mutta mukavia jos työmatkaa ajaa). Lisäksi mulla pienin välitys suunnilleen sama vituksen kanssa, mutta ei haittaa vaikka olisi vielä yks pienempi pykälä reservissä näillä reisillä (Vitus 0.76, Radon 0.62). Satunnaisesti on myös helppo jossain notkelmassa/lyhyessä mäessä vaihtaa nopeasti etuvaihtajalla kun tarve on isolle muutokselle. Kahteen vuoteen en ole maastopyörässä etuvaihtajaa joutunut säätämään. Trendi on tietty 1x vaihteiston puolella, mutta en ole itse 2x systeemissä ikinä kokenut ongelmia

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Seriouksessa surkein keula... Ei tuolla hinnalla mitään helmiä saa mutta kylla nuo Radonit aivan toimivia pelejä ja miksei Vituskin... SRAM:n osat mielestäni parempia kuin virvelitehtaan mutta pitkälti makuasia, kummatkin toimii halvimmillaankin.

https://www.canyon.com/fi-fi/mtb/gra...on-al-5-0.html

Yllä Canyon al5 ja kokoja on saatavilla. olisko niin että al6 mallia 2019 ei ole vielä julkaistu?

Kiitoksia vastauksista ja sori viivästyksestä. Pyörä tosiaan tulisi enemmän trail ajeluun eli pidempiä lenkkejä pienillä poluilla, eikä niinkään "rajussa" maastossa.

Mietin myös tätä yhtenä vaihtoehtona https://www.bikeshop.fi/Kona-Kahuna/ekauppa/pKOKH/ en sitten tiedä onko KONA millainen merkki

Alkaa enemmän ja enemmän oma mieli painottumaan tuohon Radonin NX:ään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilihou Katso viesti
    Mietin myös tätä yhtenä vaihtoehtona https://www.bikeshop.fi/Kona-Kahuna/ekauppa/pKOKH/
    Mainio lisäys listaasi. Mä annan ääneni tuolle.

en sitten tiedä onko KONA millainen merkki
    Noihin muihin verrattuna Kona on oikea pyörämerkki.

Konassa mukava lisä on tuo elinikäinen runkotakuu. Voisin kuvitella ostavani kyseisen pyörän.

^Siinä toteutuu eriarvoisuutta jos tarkoitetaan pyöräilijän elinikää.
    Todennäköisesti kuitenkin "tyypillinen pyörän elinikä".
    En kyllä tiedä...
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Konan runko miellyttää enemmän silmää ku Radonin ja Konat on kyllä aina olleet geoltaan hauskoja pyöriä ajaa. Toisaalta jos budjettia pystyis venyttämään 300€ Radonilta sais jo Craggerin.

Konaan saat 15% alennuksen, jos lähdet mukaan ostokimppaan parin meidän muun kanssa.

"Siinä toteutuu eriarvoisuutta jos tarkoitetaan pyöräilijän elinikää.
    Todennäköisesti kuitenkin "tyypillinen pyörän elinikä".
    En kyllä tiedä..."

Ainakin henk. kohtaisesti jokainen ostamani pyörä missä elinikäinen takuu, on tarkoittanut ensiomistajan elinikää. Eli jos ostat pyörän uutena, jolloin olet ensimmäinen omistaja. Täten takuu ei rajoitu viiteen, kymmeneen jne vuoteen.

Nimimerkillä kolme runkoa takuuseen menneenä.

Kyllä mä lähtisin maastokäyttöön venyttämään budjettia vähän ja katselemaan enemmän AM kuin XC-laitteita, jos tarkoitus ei ole ajaa succiksissa kisaa. Esim. https://www.radon-bikes.de/en/mounta...agger-70-2019/

Tuollainen loivakulmainen laite on paljon hauskempi ja helpompi maastossa kuin XC-kihnuttimet. Tuohon se jossain vaiheessa kuitenkin menee jos harrastus ottaa mukaansa. Toki vanhan liiton jäärien mukaan harrastus pitää aloittaa mahdollisimman hankalasti ajettavalla pyörällä että lenkillä vituttaa ja oppii ajamaan.

Samaa mieltä tuon xc- vs. am/trail/enduro-geon suhteen. Menee tekniset paikat niin paljon helpommin ku on loivempi keulakulma ja pidempi reach, eli täältä myös ääni modernimmalle geometrialle.

Onko tuo Vitus sentier VR enemmän sitten xc vai am pyörä? Itsellä houkuttanut tuo vitus jo pidempään yleispyöräksi mutta on tällä hetkellä oikea koko loppu.

Vitus Sentier on am/trail/enduro. Rapide on Vitus:in xc-fillari.

Ok, itse en näistä termeistä vielä ihan ymmärräkkään mitä milläkin tarkoitetaan. Kumpi siis tarkoittaa enemmän jotain polkuajoa/mäkiajopyörää ja mikä ns. all rounderia millä kannattaa ihan normi teilläkin ajaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeZu Katso viesti
    Ok, itse en näistä termeistä vielä ihan ymmärräkkään mitä milläkin tarkoitetaan. Kumpi siis tarkoittaa enemmän jotain polkuajoa/mäkiajopyörää ja mikä ns. all rounderia millä kannattaa ihan normi teilläkin ajaa?
    XC on yleispyörä.

Eipäs. XC = cross country ja AM = all mountain. XC ei todellakaan ole mikään yleispyörä, jos yleispyörän määritelmänä pidetään vaikka sitä, että samalla pyörällä pitää pystyä vetämään niin bikeparkia kuin polkukihnutustakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PutkisetaOy Katso viesti
    Ainakin henk. kohtaisesti jokainen ostamani pyörä missä elinikäinen takuu, on tarkoittanut ensiomistajan elinikää. Eli jos ostat pyörän uutena, jolloin olet ensimmäinen omistaja. Täten takuu ei rajoitu viiteen, kymmeneen jne vuoteen.

Nimimerkillä kolme runkoa takuuseen menneenä.

Oma lukunsa on se, mitä takuu korvaa sen jälkeen, kun mallin valmistus on lopetettu. Ja mitä reunaehtoja takuussa on (vrt. Fiskarsin kirveet, joiden takuu lakkaa, kun varressa on osumajälki). Mutta ei sen puoleen, kyllä Kona kannattaa katsoa, josko sopiva malli sieltä löytyisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pistol-Pete Katso viesti
    Eipäs. XC = cross country ja AM = all mountain. XC ei todellakaan ole mikään yleispyörä, jos yleispyörän määritelmänä pidetään vaikka sitä, että samalla pyörällä pitää pystyä vetämään niin bikeparkia kuin polkukihnutustakin.
    Kylläpäs on. Maastopyörät, joita pidetään yleispyörinä, ovat aina olleet XC-tyyppisiä. Kun ihminen kysyy yleiskäyttöön maastopyörää, niin siihen tarjotaan XC-tyylistä, eikä noita muita. Mikään bikepark ei ole ikinä kuulunut yleispyörän määritelmään. Tuossa ihminen vieläpä kirjoittikin, että "millä kannattaa ihan normi teilläkin ajaa?" Se on XC, kuten esim. nuo Radonit ketjun alussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    Kylläpäs on. Maastopyörät, joita pidetään yleispyörinä, ovat aina olleet XC-tyyppisiä. Kun ihminen kysyy yleiskäyttöön maastopyörää, niin siihen tarjotaan XC-tyylistä, eikä noita muita. Mikään bikepark ei ole ikinä kuulunut yleispyörän määritelmään. Tuossa ihminen vieläpä kirjoittikin, että "millä kannattaa ihan normi teilläkin ajaa?" Se on XC, kuten esim. nuo Radonit ketjun alussa.
    Riippuu puhutaanko pyöräilyn aloittelijasta vai maastopyöräharrastajasta. Pelkkä yleispyorä on xc ja yleispyörä maastoajoon on enemmän all mountain luokkaa

Ilmeisesti katsontakantaeroja, mut enemmän mä esim. pidän tota mun trail/enduro Sentieriä yleispyöränä ku sillä taittuu kaikki työmatkoista alamäkirymistelyyn. XC-pyörään ei kyllä ole enää ton jälkeen paluuta, sen verran monipuolisempi ja hauskempi tuollainen moderni jäpäri on!

Onkos foorumin "virallinen trendi" metsässä rimpuiluun pyörää valitessa nykyisin all mountain? Meinaan kun pitkin syksyä tuli himoittua noita xc-pyöriä, mutta ehkä vaikka se ylläkin mainittu Radon Cragger olisikin fiksumpi vaihtoehto tuommoiseen ei-kisa-kireään polkuajeluun?

Kyllähän se loiva keula vieläpä mahdollisimman pitkällä joustolla auttaa ajamaan suoraan esteitä päin keventämättä. Se ei vaan ole oikein ajamista. Itsekin amatööri ja opettelemassa vasta, mutta hirvittää vetää vaan vetää päin. Edellinen pyörä oli luultavasti vissiin 70 keulakulmalla ja kyllä silläkin ajeli maastossa mieluummin ku sotaratsulla. Pointti tässä ylipitkässä viestissä on se, että kullekin omansa. Itse pidän loivasta keulasta ihan työmatkallakin, vakaa ku mikä. Joku xc vekotin on pakko jossain vaiheessa testata. Vois olla parempi mulle maastossa alle 160cm mittasena. Long, low and slack geolla ei manuaaleista tarvi haaveilla edes.

Voisi olettaa, että am-pyörän kiekot kestää xc-pyörää paremmin tuollaista esteitä päin ajamista ja muuta rymistelyä, jota minä en oikein ymmärrä. Sen verran itseäni ja kalustoa säälin, että maastoajossa ajan maasto huomioiden, enkä kaipaa mitään surutta esteiden yli ajavaa panssarivaunua. Keskinopeuden pudotus ei ole minulle ongelma tai muutenkaan tärkeä mittari, kun esteiden määrä kasvaa. Tärkeämpää on jouheva ajaminen ja pyörän hallinta. Mutta ihan hyvä on siis näissäkin yhteyksissä tarkentaa, millainen ajotapa on tavoitteena, kun se voi hyvinkin vaikuttaa siihen, millainen pyörä on hyvä ja mikä ei.

Huoh, ei kai sen pidempi joustoisenkaan tarkoituksena ole ajaa vaan kaikkea päin vauhdilla. Toki silläkin pitää kevennellä, mutta ei ehkä niin paljon kuin XC:llä. Jo akselivälin pituus tuo XC-pyörään verrattuna varmuutta maastoajamiseen vakauden muodossa jo ihan tasaisella. Sitä paitsi se on jäykkäperä, että ei silläkään ihan mihin tahansa louhikkoon voi ajaa yli kaikesta periaattella. Keskinopeusläppäkään ei oikein toimi, kun XC-jäykkisellä saanee tasaisimmalla pätkillä eron hyvinkin helposti kurottua umpeen.

Mulla on työmatkakäyttöön XC-jäykkäperästä tehty täysjäykkis, johon taannoin laitoin kokeilumielessä joustokeulan. Kyllä se tuntui maastossa niin huojakalta jo helpoissakin tekniikkapaikoissa, vaikka itelläkin harrastustaustaa on jo pidemmältä ajalta.

Samanlaisia aiheita

1. aloittelijalle maastopyörää
    By kuoma in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 18.03.2018, 18.11
  2. Maastopyörää 500-800€
    By Jucci90 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 12.05.2017, 17.58
  3. Aloittelijalle maastopyörää, White XC275 Pro, (cube, Radon)
    By jmkdiver in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 01.06.2016, 18.28
  4. Maastopyörää totaaliselle aloittelijalle
    By Monnimies in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 105
    Viimeinen viesti: 26.03.2016, 19.00
  5. Maastopyörää aloittelijalle
    By nakkimakkara in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 30.06.2015, 14.36

Kirjanmerkit