Minulla meni pyörästä eräs osa rikki. Osan rikkoutuminen voi olla käyttäjän vika tai sitten se voi olla valmistusvirhe, en itse ota tähän kantaa. Meni kuitenkin niin, että kävin kaupassa ja kysyin meneekö takuuseen. Osalla oli ikää noin 1,5v. Toinen myyjistä sanoi että osalla on vuoden takuu, eli ei mene. Tuo oli minulle ihan ok, ei taloudellisesti mikään hirveän iso tappio, ja ostin tyytyväisesti uuden korvaavan osan. Toisaalta jäi vaivaamaan että miksi noin nopeasti osa mennyt rikki, vaikka tavallista kalliimpi osa.
Illalla netissä surfatessa päätin lähettää mailia valmistajalle, jota kyseinen liike myös edustaa. Halusin vain saada selville kuinka yleistä tuo kyseinen vika on. Vastauksena tuli että on mahdollista että käyttäjä on voinut rikkoa osan, mutta suosittelivat osan näyttämistä myyjäliikkeellä, koska osalla on 2v takuu. Tuossa vaiheessa itselläni alkoi valjeta, että kivijalkaliikkeessä myyjä oli tahalteen valehdellut takuun. Tiesi aika todennäköisesti että tuotteella on 2v takuu, mutta ajatteli että helpommalla saa asiakkaalta rahaa kun valehtelee takuuajan. Minulle olisi riittänyt sekin että olisi sanottu takuu voimassa mutta näyttää siltä että käyttäjän vika.
Pitäisikö tämmöisen tilanteen jälkeen lopettaa kokonaan asiointi kivijalkaliikkeissä? Verkkokaupoissa yllättävän hyvin monikin tuote mennyt takuuseen, vaikka kuvitellut että ei ehkä mene, mutta yritetään kuitenkin. En tiedä johtuuko siitä, että käytän yleensä 2-3 verkkokauppaa, jotka aika isoja.
Kirjanmerkit