Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 96

Aihe: Gravel / CX pyörä työmatkoille

  1. #1
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    47

    Gravel / CX pyörä työmatkoille

    Vanhalla teräsrunkoisella Helkama Kulkurilla on väännetty työmatkaa tähän mennessä. Toivon mukaan lähitulevaisuudessa työmatka hieman pitenee joten olisi aika päivittää. Helkama on oppllut muuten varsin kiva ajella mutta en oikein tykkää tuon 3-vaihteisen coaster hubin ominaisuudesta että isommilla vaihteilla kun alkaa polkemaan niin eka varttikierros pyörähtää tyhjää ennenkuin vaihde kytkeytyy. Jalkajarrukin olisi mukava päivittää levyyn, ehkä jopa kahteen. Fauber kammissa on polkimille samat kierteet kuin lasten pyörissä eli kunnon flättejä tähän ei löydy mistään, ja quill-stemmin säätelykin on vähän hakean puoleista. Makoisa baaripyörä tämä on kyllä edelleen.



    Mutta mitäs seuraavaksi? Itselläni on lista ominaisuuksia mielessä mitä pitäisin hyvänä, mutta aika loputon suo noita on alkaa selaamaan ja vertailemaan. Kaipaisinkin kanssapyöräilijöiden apua, onko mielessä runko joka istuisi näihin minun spekseihin?

    - Terästä
    - Tilaa isoille kumeille.. 38x700C Triggerit kesäksi kuten helkamassa, ja 650B 2.25" ISP EVO talveksi?
    - Threadless headset tapered ohjainputkelle
    - Levyjarrut
    - BSA keskiö
    - Shimano tai XD vapari ulkoisella vaihtajalla, 1x11? jopa Eagle? (Maastopyörässä mulla on XX1 Eagle ja tykkään pirusti...)
    - Paikat kunnon lokasuojille
    - Suhteellisen lyhyt reach ja jyrkkä seat tube angle (Mulla on pitkät jalat ja lyhyt selkä, monesti ongelmia ylettää sarviin mukavasti kun jakkara on nostettu taivaaseen. Helkamassakin äärettömnän lyhyt stemmi ja todella korkealla.)

    Kiitoksia jo etukäteen jos joku vaivautuu avittamaan!

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.829
    Budjettisi? Briteistä löytyy hyviä rungontekijöitä niin saa kerrallaan elämänsä pyörän.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.503
    Gravelpyörälangassa olisi voinut kysellä tätä. Tuon sivun ylälaidassa linkki, josta löytyy kattava listaus käyrätankoisista 650b-pyöristä ja olikohan se seuraavalta sivulta, kun löytyy vastaava kaksysimonsterkrossareihin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #4
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.304
    Geometriasta en tiedä, mutta Spessulla on Sequoia, johon menee kohtuu leveät renkaat.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    163
    Eikös täällä ole tapana omaa hehkuttaa, niin tutustu Fairilght Secaniin:

    https://fairlightcycles.com/product/...v=f0aa03aaca95

    Taitaa osua aika hyvin toiveisiin:

    - Terästä: Reynoldsin 853 pääkolmio profiloiduilla putkilla
    - Tilaa isoille kumeille.. 38x700C Triggerit kesäksi kuten helkamassa, ja 650B 2.25" ISP EVO talveksi: Itsellä ollut 43 mm 700C Gravelkingit lokareiden kanssa (aika rajoilla, mutta toimii). 650b ISP pitäisi foorumin mukaan kanssa mahtua
    - Levyjarrut: Juu
    - BSA keskiö: 68 mm BSA, mukavan kapea, jos siitä tykkää
    - Shimano tai XD vapari ulkoisella vaihtajalla, 1x11? jopa Eagle? (Maastopyörässä mulla on XX1 Eagle ja tykkään pirusti..Saa valmiina kokoonpanona aika monella vaihteistolla, runkoon sitten mitä huvittaa
    - Paikat kunnon lokasuojille: Juu, itsellä oli syksyn sateilla metalliset kokopitkät
    - Suhteellisen lyhyt reach ja jyrkkä seat tube angle: Löytyy korkea, sekä matala versio geometriasta

    Geometriaa joudut itse tarkastelemaan, mutta noista tosiaan saa sekä matalammalla, että hieman korkeammalla emäputkella varustettua versiota rungosta, eroa taisi olla 30 mm emäputkessa. Omaani olen ollut todella tyytyväinen, ei ole mitään valitettavaa ilmennyt. Runkosetti taitaa nykyään kustantaa n. 1200 puntaa posteineen. Tuolta sivulta löytyy linkki Lookbookiin, josta selviää kokoonpanot, geo ja hinnoittelu tarkemmin. Tietenkin hintataso alkaa lähenemään kustomoituja runkosettejä.

    Miinusta ehkä pitkästä toimitusajasta tällä hetkellä(-kin), kysyntä kasvanut aika isoksi...

  6. #6
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    770
    Onpahan törkee hinta Secanilla. No, sehän on köyhien ongelma

  7. #7
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    47
    Mielummin tuon (koko pyörän) ostaisi tietysti tonnilla kuin kahdella, mutta se mieleisiin spekseihin sopiva mankeli maksaa sen mitä myyjä sanoo hinnaksi. Kahden tonnin yli en taida kyllä mennä, alkaa olemaan rajoilla viittiikö sitä jättää sitten töissä pyörätelineeseen kolhittavaksi.

    Nuo 29" monstercrossarit vois olla kyllä mieleinen setuppi. Käytännössä jäykkäperä XC pyörä korkeemmalla keulalla, lyhyemmällä reachilla ja käppyräsarvilla.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    770
    En oo varma mutta äkkiseltään arvelisin noiden olevan melko kalliita joihin ISP mahtuu. Tässä kuitenkin kohtuuhintainen. Vaijerivetoisilla jarruilla tosin. https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod172445

    Edit: Saa myös runkosettinä.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.829
    ^Toimiva paketti, Spyren jarrut parhaasta päästä ja Apex aivan riittävä setti. Genesis oli aikoinaan hyvinkin vahva ehdokas projektiin mutta toisen väritys voitti...

  10. #10
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Nuo 29" monstercrossarit vois olla kyllä mieleinen setuppi. Käytännössä jäykkäperä XC pyörä korkeemmalla keulalla, lyhyemmällä reachilla ja käppyräsarvilla.
    Maastureissa on pitkä akseliväli ja pitkä fc-mitta. Tämä on harvinaista kippurasarvisissa.

    Genesis on monessa suhteessa kiinnostava, vain paino on omituisen suuri. Koskee niin Vagabondia kuin Fugiotakin.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    860
    Olisiko Kona Sutra LTD noilla spekseillä se mitä etsit: https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-L...uppa/pKOSULTD/ ?

  12. #12
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    770
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Maastureissa on pitkä akseliväli ja pitkä fc-mitta. Tämä on harvinaista kippurasarvisissa.

    Genesis on monessa suhteessa kiinnostava, vain paino on omituisen suuri. Koskee niin Vagabondia kuin Fugiotakin.
    Eipä tuo nyt teräsrunkoiselle kovin suuri paino ole.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    770
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Toimiva paketti, Spyren jarrut parhaasta päästä ja Apex aivan riittävä setti. Genesis oli aikoinaan hyvinkin vahva ehdokas projektiin mutta toisen väritys voitti...
    Kyllä mun mielestä hydrauliset jarrut paremmat on

  14. #14
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Onpahan törkee hinta Secanilla. No, sehän on köyhien ongelma
    Eihän tuo halpa ole sinänsä, mutta ostaisin heti uuden, jos olisi tarvetta. Itse sain runkosetin onneksi hieman halvemmalla ennakkovaraajana viimevuonna. Ja kasailin siihen käyttäen osittain varaston osia (vaihteisto), joita sitten päivittelen, kun tarvetta.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    163
    Kannattaa myös miettiä saako noista painavimmista teräsrungoista mitään käytännön hyötyä, tietenkin "Steel is real" jne... Ja tetenkin, jos tulee tarvetta hitsata/hitsauttaa runkoa, niin se onnistuu aika helpolla.

    Itsellä kokemusta mm. Genesiksen ja Specializedin perus teräsrungoista ja niiden mukavuusominaisuudet ovat ehkä enemmän mielikuvituksen varassa, kuin oikeasti havaittavissa. Tietenkin raskaasti lastattuna (kuormaa esim. 20-30 kg tai raskas kuski) nämäkin rungot alkavat toimimaan jo paremmin. Tämä johtuu siitä, että perus teräslaadusta on huomattavasti halvempi suunnitella ja valmistaa hieman ylipainoinen runko, joka menee varmasti CE-määräykset läpi. Tämä sitten tuhoaa käytännössä noita teräksestä saatavia mukavuusominaisuuksia. Alurunko voi olla mielestäni ihan yhtä mukava/epämukava, kuin noi noin 3 kiloiset teräsrungot. Sitten, kun mennään kahteen kiloon tai alle (keskikokoinen runko), niin aletaan saamaan enemmän niitä teräksen jousto-ominaisuuksia esiin. Reilusti alle kahteen kiloon taitaa vaan olla mahdoton päästä ilman kustomirunkoa, joita ei tarvitse CE-hyväksyttää. Esim. Cannondale taitaa tehdä ihan mukavaksi kehuttuja alurunkoja, tietenkin kysyjä halusi terästä, mutta kannattaa näitä miettiä hieman syvällisimminkin välillä...

  16. #16
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    163
    Lisäyksenä vielä, että eiväthän kaikki välttämättä kaipaa sitä äärimmäistä mukavuutta rungolta, kuten itse taidan kaivata... 😀

  17. #17
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.911
    Teräs voi olla myös esteettinen valinta. Sirot pyöreät putket vaan näyttävät niin paljon paremmalta kuin möhkälemäiset ja muotoillut alumiini- saatikka hiilikuituputket.

    Vaatii ehkä retrot aivot, ei kiinnosta kaikkia. Silloin ei paljoa merkitse 1800g alurunko vs 2200g teräsrunko. Valmispyörien tapauksissa enempi on merkitystä niillä 2,5kg ensiasennuskiekoilla..

    Missä teräsfillarissa on kolmen kilon runko? Sehän on jo törkeän paljon.


  18. #18
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.304
    Vagabond + haarukka (oletettavasti n. kilo) koossa M: 3,92 kg
    https://www.evanscycles.com/en-fi/ge...meset-EV289589

  19. #19
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.911
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ... + haarukka (oletettavasti n. kilo)
    Jaa-a, mun Reynolds-teräshaarukka painoi katkaisemattomana +1100g joten väittäisin tuon "Mjölnir" -chromohaarukan painavan merkittävästi enemmän.

    Ainakin Genesikseltä lähtiessä pakettiin kuuluu vielä painava ohjainlaakeri ja satulatolpan panta. Lopputulemana arvelen tuossakin tapauksessa itse rungon painavan 2500-2700g.

    Ei nyt liity juuri asiaan, mutta itse pidän "kolmen kilon teräsrunkoa" toteennäyttämättömänä myyttinä.


  20. #20
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.304
    Joka tapauksessa tuo paketti on mielestäni turhan painava, mutta ehkä ok retkipyörän alustaksi. Tavalliseen lenkki/työmatkakäyttöön pitäisi keksiä jotain parempaa, kun raskaan rungon kompensoiminen erityisen kevyillä kiekoilla ei oikein kuulosta tasapainoiselta kokonaisuudelta.

  21. #21
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.911
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Joka tapauksessa tuo paketti on mielestäni turhan painava, mutta ehkä ok retkipyörän alustaksi.
    ...ja retki- matkailupyörähän tuo onkin.

    Tavalliseen lenkki/työmatkakäyttöön pitäisi keksiä jotain parempaa, kun raskaan rungon kompensoiminen erityisen kevyillä kiekoilla ei oikein kuulosta tasapainoiselta kokonaisuudelta.
    Asia on juuri näin, olet satumaisen oikeassa. Kaikkein parasta onkin kevyt runko ja kevyet kiekot. Tarkoitin, että noin yleisesti ottaen valmispyörissä on ensiasennuskiekoina jotkin noin. 2,5-kiloiset ankkurit (ja punnittuna oikealla, ei fillarilehden tavalla) jotka vaihtamalla pääsee parempaan lopputulokseen kuin murehtimalla runkojen ~puolien kilojen painoeroja.


  22. #22
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    163
    Tuo 3 kg oli nyt vaan suuntaa-antava arvio, ehkä juuri 2.4-2.7 kg on lähempänä totuutta noissa perusrungoissa.

    Piti kaivaa netistä painot Specialized Awolin rungolle ja haarukalle. Runko painaakin "vain" 2.4 kg ja haarukka 1.1 kg. Olen ajanut tuota aika paljon, vielä samoilla kiekoilla ja renkailla, kuin Secania ja onhan noissa mielestäni todella iso ero mukavuudessa, mutta myös tehon välittymisessä tiehen. Tietenkin Awol on suunniteltu kantamaan isojakin kuormia, ja silloin mukavuus kevyellä kuormalla yleensä kärsii. Eli käytännössä tuomoinen 400-500 grammaa terästä rungossa jäykistää putkia aika paljon.

    Ei minunkaan mielestäni runkojen painoero ole muuten se ensimmäinen huolenaihe, kiekoilla ja renkailla paljon isompi merkitys, jos ei nyt ihan tasamaalla ajele.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.503
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Vagabond + haarukka (oletettavasti n. kilo) koossa M: 3,92 kg
    https://www.evanscycles.com/en-fi/ge...meset-EV289589
    CE-hyväksytty cyclocross-perusteräshaarukka painaa 1-1,1 kg katkaisemattomalla kaulaputkella. Tuollainen retkikäyttöön tehty 29-tuumainen(?) helposti lähempänä puoltatoista. Mutta kannatta muistaa, että ellei runko ole kokoa "hirvi" kaulaputkista lähtee mittaa pois yleensä helposti kymmenisen senttiäkin, joten todelliset painot on 100-150 g pienempiä. Sinällään työmatkakäytössä tuollakaan ei juurikaan ole merkitystä.

    Se, mitä ainakin täällä PK-seudulla kannattaa enemmän miettiä, on suola, jonka käyttöä lähitulevaisuudessa tuskin ainakaan tullaan vähentämään. Vaikka teäspyöristä itse tykkäänkin, en puhtaasti (ympärivuotiseen) työmatkakäyttöön ostaisi ainakaan mitään arvokkaampaa teräsrunkoa ja kuten Jukka tuossa ylempänä mainitsi, noissa kaikkein edullisimmissa teräsrungoissa sillä "teräs"-sanalla taas ei kovin isoa merkitystä ajo-ominaisuuksien kannalta ole, jos siis se on syy teräksen haluamiselle. Toisaalta taas, kun on paksummat putket, ne syöpyy hitaammin puhki ja syitäkin voi olla myös muita, kuten Jackoja tuossa jo mainitsi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #24
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    2.304
    Hiusten halkomista, mutta Bike-Discountista tarkistin, että 1,1-1,2 kiloa on siellä muutamien Surly/Salsan 29-teräshaarukoiden painot ja nehän kai toimii retkipyörässäkin. Toki Genesiksen haarukka voi silti painaa ihan mitä tahansa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Ei minunkaan mielestäni runkojen painoero ole muuten se ensimmäinen huolenaihe, kiekoilla ja renkailla paljon isompi merkitys, jos ei nyt ihan tasamaalla ajele.
    Periaatteessa näin. Käytännössä kuitenkin sopivan rungon löytäminen voi olla vaikeampaa kuin sopivien kiekkojen+renkaiden löytäminen ainakin, jos edes jonkinlaista kustannuskuria koittaa ylläpitää. Ja kuten Awolista totesit, painavien runkojen osalta ongelmaksi todennäköisesti tulee herkästi kovuus, vaikka painosta ei niin välittäisikään. Ja ainakaan itse en ole valmis kovin suuria puutteita hyväksymään, jos rungon ympärille pyörää alan kasata. Mukavuus on jatkuvasti läsnä ajettaessa. Siksi kiinnostus ainakin minulla on rungossa.

    Monien muiden keskustelijoiden tavoin olen samaa mieltä siitä, että terästä materiaalina ei kannata nostaa itseisarvoksi varsinkaan nyt, kun kyse oli työmatkapyörästä. GG-osastolla on nykyään runsaasti tarjontaa alumiinirungoilla, jotka oletettavasti toimii hienosti myös kevyessä retkikäytössä. Moni suosii 650b-rengastusta, mutta valitettavasti edelleen talvirengas taitaa olla ongelma, jos maasturin renkaat ei alle mahdu.

  25. #25
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.829
    Ja kyllä perus teräsrunkoonkin saa rakennettua mieleisen suht kevyen pyörän, oma MachoMan painaa about 8.6kg... Rungon paino noin 2.3kg...

  26. #26
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    860
    Ketjun aloittaja etsii teräsrunkoista pyörää, eikä missään kohti ilmoittanut olevansa kiinnostunut pyörän painosta . Esittäisin edelleen, että tsekkaisit sen Kona Sutra LTD:n joka täyttää aika monet noista vaatimuksista.

  27. #27
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    47
    Teräksen laitoin vaatimukseksi mukavuuden sekä ulkonäön tähden. Ei alumiini kuitenkaan pois suljettu ole jos se oikea pyörä tulee vastaan ja sattuu olemaan alumiiniä.
    Helkaman kohdalla en ole painoa osannut moittia ollenkaan, kiekotkin painaa taatusti paljon kun kehät on swissin e-bike malliset 545d "vitosen kipale crc:n alekorista".
    Kuskilla on 120 kiloa notkeeta lihasta joten ratakiskokin taipuu mukavaksi.

    Haluaisin päästä pyörää vähän käpistelemään ja koeajamaan ennen ostoa joten nuo brittien customit ja piensarjatuotannot jäänee hyllyyn jos ei sitten satu löytymään testipyörää lähistöltä.
    Täytyy mittailla vähän tuon kulkurin strategisia mittoja niin tietää edes vähän suuntaa mitä etsii.

    Konaa on käytävä katsomassa ajopyörässä kun turun suunnalla on välillä työreissuja. Spessulta ainakin Sequoiaa pääsen testaamaan paikallisin voimin.

  28. #28
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    110
    Sutra LTD:tä voisi olla myös Hi5Bikesissa Itä-Helsingissä, tosin en tiedä onko tähän aikaan vuodesta (no näyttää olevan paria kokoa). Meillä oli pyöräkellarissa yksi, mutta sen omistaja tais lähteä ajamaan Uutta Seelantia päästä päähän.

    Teräs ja suola kannattaa tosiaan muistaa. Yritän pestä omaani suolakkoon joutumisen jälkeen.

  29. #29
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.829
    ^Useissa nykyisissä teräsrungoissa harrastetaan ED coating käsittelyä runkojen vaurioitumisen varalta. Toisaaltaan suola vahingoittaa myös alumiinia ja komponentteja kaikissa pyörissä.

  30. #30
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Helsinki, Mellunkylä
    Viestit
    147
    Itse käsittelin Sutra Ltd:n Dinitrol ML ruosteenestoaineella. Tosin pyörä odottelee kyllä tällä hetkellä keväisempiä kelejä, nyt mennään vielä läskillä

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 57
    Viimeinen viesti: 17.09.2018, 18.43
  2. Pyörä työmatkoille
    By Arikk in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 30.09.2017, 08.21
  3. Pyörä maastoon ja työmatkoille (900€)
    By Bamsed in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 01.09.2016, 22.42
  4. Nopea pyörä työmatkoille
    By Miggo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 04.09.2013, 09.21
  5. Pyörä työmatkoille, Hybrid
    By Maggie in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 24.08.2013, 09.14

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •