GiantHelkamaCanyonHuntteriElectrobikeRide
Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Levyjarrun sylinterit liikkuu toispuoleisesti

  1. #1

    Levyjarrun sylinterit liikkuu toispuoleisesti

    Mulla on ollut ensimmäistä kertaa hydrauliset levyjarrut käytössä noin puolisen vuotta. Talvirenkaita pyörään vaihtaessani nykäisin epähuomiossa etujarrun kahvasta pohjaan saakka, kun levyä ei ollut välissä. Jostain kohti etujarrua kuului pieni naksahdus, eikä toinen sylinteri enää sen jälkeen palautunut kunnolla. Sylinterin saa kyllä painamalla sisään, mutta se jättää palautumatta taas seuraavassa jarrutuksessa.
    Jarrukahvaa painaessa tämä sisempi sylinteri alkaa liikumaan ensin yksin, ja toinen aloittaa liikkeen vasta ihan loppuvaiheessa. Ero on sen verran suuri että jarru vääntää levyäkin vaikka keskityksen säätö on aivan tapissaan.

    Ensiavuksi koitin avata sylinterin päästä ilmausruuvia ja painoin samalla sylinterin sisään. Ulos tuli vähän öljyä mutta muuten ei mitään vaikutusta. Koitin laittaa myös vähän voiteluöljyä sylinterin pintoihin ja nitkutella sitä edestakaisin, mutta sama homma jatkuu. Itsellä tulee mieleen että olisiko sylinteriin päässyt ilmaa, voikohan pitää paikkaansa?
    Jarru on merkiltään Tektro, mallia en löydä. On kumminkin Meridan 500€ pyörässä, eli varmaan hyvin perusmallia.

  2. #2
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    En muista että onko tekrot öljyllä vai jarrunesteellä, mutta männän voiteluun ei saa käyttää muuta kuin samaa mitä on jarrunestesäiliössä.
    Voi olla ilmaa.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.080
    Crc:llä olen itse noita herkistellyt ja yleensä on herännyt eloon.

  4. #4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    En muista että onko tekrot öljyllä vai jarrunesteellä, mutta männän voiteluun ei saa käyttää muuta kuin samaa mitä on jarrunestesäiliössä.
    Voi olla ilmaa.
    Tuollaista punaista Tektron öljyä siellä olis sisällä. https://www.bikeshop.fi/Tektro-miner...auppa/pLU7300/
    Täytyy hankkia ilmausvehkeet ja kokeilla.

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Crc:llä olen itse noita herkistellyt ja yleensä on herännyt eloon.
    HHS oli mulla käytössä, sillä ei ainakaan heräillyt..

  6. #6
    Jotenkin tuntuu että systeemissä vois olla ilmaa, tarkkaan kun kuuntelee niin jarrusta kuuluukin jotain epämääräistä ääntä painaessa.

  7. #7
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aideron Katso viesti
    Tuollaista punaista Tektron öljyä siellä olis sisällä. https://www.bikeshop.fi/Tektro-miner...auppa/pLU7300/
    Täytyy hankkia ilmausvehkeet ja kokeilla.
    Elikkäs normaali öljy, kuin shimano

  8. #8
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.472

    Levyjarrun sylinterit liikkuu toispuoleisesti

    Jos ja kun olet avannut ilmausruuvin niin luultavasti sinne on mennyt ilmaa sisään. Tektrolla on omat ilmausvehkeensä, mutta neste tosiaan lienee samaa mineraaliöljyä kuin Shimanolla. Ainakin minun Tektroissani oli.

    Tuo herkistely auttaa toisinaan eli yritä saada kumpaakin mäntää ulos varoen että eivät kuitenkaan pullahda ulos. Sitten voitele männän ”kyljet” sillä samalla jarrunesteellä. Park toolin opetusvideoissa taisi olla tilanteeseen sopiva pätkä, jossa asia selitetään. Pahimmassa tapauksessa männän ympärillä oleva O-tiiviste on alkanut vuotaa, mihin ei sitten auta muu kuin uusi. Estääksesi tämän tapahtumista, älä laita mitä tahansa glideriä herkistelyvaiheessa männän kylkeen.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.080
    Jos jarrut vuotaa, niin suosiolla uudet tilalle, perusjarruja saa parilla kympillä. Kalliimpia toki kannattaa yrittää huoltaa.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.472
    Tarkoittanet jarrusatuloita? Niitä voi halvimmillaan tosiaan saada muutamalla kympillä, usein pitää pistää tiskiin enemmän. Usein pitää sitten vaihtaa myös satulaan tulevia liittimiä, jotka ovat siinä letkun päässä. Uusia tiivisteitä ja mäntiä saa noin kympillä per satula.

    Ehkä tässä tapauksessa selvitään kuitenkin vain herkistelyllä ja ilmauksella.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.080
    Ihan koko jarrun saa 20e. https://www.bike-discount.de/en/buy/...5-front-585836

    Vastaavia olen käyttänyt työmatkapyörässä ja hyvin pysäyttää.

  12. #12
    Tilasin tuollaisen ilmaussetin, toivotaan että ihan sillä selviää: http://www.epicbleedsolutions.com/pr...ts/tektro-trp/
    Täytyy varmaan myös pyyhkiä parhaan mukaan HHS:t pois ja toivoa ettei mitään pahempaa päässyt käymään

Samanlaisia aiheita

  1. Levyjarrun ongelmat pystysäilytyksessä
    By N-Man in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 09.08.2016, 21.29
  2. Vanteen keskiö liikkuu
    By wumbaa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 18.06.2016, 00.41
  3. Sisuri liikkuu paikaltaan
    By vaskisielu in forum Renkaat
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 13.02.2014, 01.21

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •