Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Väärä koko ?

Väärä koko ?

Terve

Ostin tuommosen Merida Big nine 300 vm. 2018 pyörän 18.5" ja 29" renkailla https://www.baiks.fi/merida-big-seven-big-nine-300.html , ja tänään sen sain ( myyjä ja hinta eri) . Pyörä on muuten hyvän kokoinen mutta kun nousee satulalta pois,
    niin pallit on keskiputkessa kiinni, palleja nostamalla jää haarovälin ja putken väliin pari senttiä tilaa. Eli runko on liian iso vaikka vaikka taulukoitten mukaan pitäisi olla oikean kokoinen.
    Pituuteni 178cm/ jalanmitta 83cm. Pyörä tuntui kyllä muuten aika hyvältä, mutta eniten vaivaa tuo munakokkelin mahdollisuus kun jalka lipsahtaa polkimelta, tai pysähtyy liikennevaloihin tipauttaa itsensä satulasta pois...

Mitä tehdä ?

Enkä nyt tarvi sepostusta pyörän osien huonoudesta, vaan tuohon koko ongelmaan ratkaisu etsin, onko muilla samaa ongelmaa, haittaako se teitä ?

Tämän taulukon https://www5.merida-bikes.com/de_at/...-300-9842.html mukaan standover-korkeutta olisi L-koossa 763mm. Mikä kuulostaa itseasiassa matalalta ja kyllähän tuosta 83cm on yli pari senttiä matkaa. Mutta onhan noissa vähän kirjavuutta mistä kohden standover-mitta ilmoitetaan ja missä kohden sitä oikeasti seisoo pyörällä.

Kassien tyhjennykseen.
    Kaitpa se hipoo pyörässä ku pyörässä ku putki menee vinottain.
    Jos nyt pakko vaihtaa ton takia pyörä niin oisko 26, 27.5" sitte. Tai munasuojus

Mun läskipyörässäki on korkeampi standover vaikka pienempi runkokoko. Eikä ole ollu ongelmia.

Turhapa sitä on enää itkeä, mutta 18,5" tuntuisi kyllä isolta sinulle. Oppiipahan ajamaan, kun pari kertaa kulkuset soi.

Mun hybridi on kanssa itelle turhan iso, mutta ei ole soinut siltikään.

Siis mulla kohtuu persjalkaisena on jossain rungoissa toi, että kassit ottaa kiinni kun nousee satulasta. En ole kokenut ongelmaksi, kertaakaan en ole iskenyt kivuliaasti. En pitäisi minään ihme ongelmana. Tai sanotaan näin, kyllä sä huomaat jos toi on ongelma
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Ei tuo standover ole sellainen mitta mitä ensinmäiseksi mietitään pyörää ostaessa, itse 180 senttisenä ajan 18/19" runkoisilla ja 52 senttisessä gravelissa putki hipoo haaroja ja en koskaan muniani vielä survonut mutta harvoin lukkopolkimilta hallitsemattomasti polkimilta putoakaan...

Mulla olis kaksi(2) ehdotusta.

1) Uudet ajohousut:

Tai.

2) Lakkaa seisoskelemasta pyörän päällä molemmat jalat maassa. Miksi kukaan koskaan ikinä olisi pyörän päällä molemmat jalat maassa?

Edit. Tervetuloa foorumille!

^ esimerkiksi punaisissa valoissa kun odottelee lupaa ylittää tie, mulla on melkein aina molemmat jalat maassa ( ei ole klossikenkiä)
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Itse ei 168 senttisenä voi seisoa minkään 29 tai fatin päällä vaakaputki jalkojen välissä niin että olisi tilaa reilusti Ratkaisu on hissitolppa tai pyörän selästä nouseminen. Toi laskettava satula maksaa nykyään satasen ja on yhtä hyödyllinen kuin vaikka vaihteen vaihtaminen. Ilmankin pärjää mutta miksi pitäisi pärjätä

Ei ole maastossa kyllä koskaan tullut tilanteita että meinaisi kassittaa, olematon ongelma.

Niin ja osta kunnon polkimet missä on metallipiikit ja tasapohjaset kengät niin ei jalat lipsu ikinä. Ei pysty muokkaa vanhaa viestiä kun tämä softa poistaa sen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Kassien tyhjennykseen.
    Samaa mietin. Tai sitten jos vain leikkaisi saksilla kylmästi liiat pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    ^ esimerkiksi punaisissa valoissa kun odottelee lupaa ylittää tie, mulla on melkein aina molemmat jalat maassa ( ei ole klossikenkiä)
    Itse pyrin aina tasapainottelemaan, yleensä jopa onnistuukin. Hyvää treeniä.

Onks jengillä joulustressiä tai jotain? Perseilyn määrästä päätellen vois ainakin epäillä..

Merida näyttäis melkoisen korkealta ja lyhyeltä geometrialtaan. Pykälää pienempi olis varmaan oikeamman kokoinen korkeussuunnassa, mutta turhan lyhyt.

Mä olen 180/80 ja omassa kaksysimaasturissani on suunnilleen sentin pitempi reach kuin L-kokoisessa Meridassa, mutta sekä emäputki että satulaputki on noin sentin matalammat kuin M-kokoisessa Meridassa. Ja se on siis ihan tavallinen, vanhanaikainen xc-runko, ei todellakaan mikään long, low, slack -geometria.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Liian iso pyörä. Vaihtaisin oikeaan jos oma olisi. Tieto väärästä rungosta ei häviä, vaikka muuta itselleen ostohuumassa uskottelisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onks jengillä joulustressiä tai jotain? Perseilyn määrästä päätellen vois ainakin epäillä..

Merida näyttäis melkoisen korkealta ja lyhyeltä geometrialtaan. Pykälää pienempi olis varmaan oikeamman kokoinen korkeussuunnassa, mutta turhan lyhyt.

Mä olen 180/80 ja omassa kaksysimaasturissani on suunnilleen sentin pitempi reach kuin L-kokoisessa Meridassa, mutta sekä emäputki että satulaputki on noin sentin matalammat kuin M-kokoisessa Meridassa. Ja se on siis ihan tavallinen, vanhanaikainen xc-runko, ei todellakaan mikään long, low, slack -geometria.
    Sekä stressiä, että sitä jotain. Anteeksi perseilyt 😪

Oletko mitannut tuon standover-mitan siitä kohtaa missä itse seisot. Yläputki putoaa sen verran rajusti, että 5cm tekee jo paljon korkeudessa. Mutta kyllä mulla taitaa olla samaa vikaa ainakin 29" maasturissa: pysähtyessä vain toinen jalka maahan.

(ja tietysti kokeile housut jalassa, jos auttais... sori, oli pakko... )

Jos kysyjä yrittää muiden kokemusten perusteella selvittää, että haittaako häntä itseään palliensa osuminen yläputkeen, niin kyllä on vaikeata vastata kovin asiallisesti.

Kun kysytään korjausehdotuksia ongelmaan, jos se sellainen kysyjälle itseleen on, niin taas jälleen sitä alkaa miettimään, että yhtälössä, jossa ovat pallit, jalkojen pituus ja pyörän korkeus, on yksi helposti muokattava asia.

Oma vastaukseni: ei haitannut.

Ja minun mielestä varsinkin tuo housujen jalkaan laittaminen on tosi hyvä ehdotus. Ainakin talvella.

158cm "pitkänä" kunnollista maasturia havitellessa totesin, ettei lyhyille tehdä mitään. Toinen jalka polkimella ja toinen maassa. Trackstand harjoituksesta menee ku pitää kummatkin jalat polkimilla. Ei ole ollut ongelma korkeat rungot, vaihdoin kyllä 29er maasturin 27,5 kokoiseen. Oli vähän hankala käsitellä persjalkasena.

No nii, kiitoksia keventävistä vastauksista. Joo, tarkoitus olisi kyllä housut jalassa ajella, ja väliin yrittäny kyllä tyhjennelläkin .

Tarkennetaas vielä, että juurikin tuossa Standover over kohdassa, pallit hiertää putkeen ja jää pari senttihaaroista putkeen .( Voihan se tietty tehä ihan mukavaakin kun kollauttaa silleen sopivasti toivoen että turvotus jää ja kipu lähtee) .

Toisaalta Canoyn laskurilla tarjos mulla M-koon pyörää, jossa Standover oli 82cm .

Pyörällähän tarkotus ajella työmatkoja ympärivuoden, asfaltti/hiekkateitä pitkin, ja kesällä myös ehkä metässä ja pururadoilla

Piti käydä vielä mittaamassa vanhan hybridin keskiputken korkeus, ja se oli 79cm. Joten ei eroa uuteen juurikaan ole. Kaipa sitä ajan kanssa oppii kun eka maasturi, aina ollu vaan pappapyöriä ja perus 13 vuotta vanha hyrbidi

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    158cm "pitkänä" kunnollista maasturia havitellessa totesin, ettei lyhyille tehdä mitään. Toinen jalka polkimella ja toinen maassa. Trackstand harjoituksesta menee ku pitää kummatkin jalat polkimilla. Ei ole ollut ongelma korkeat rungot, vaihdoin kyllä 29er maasturin 27,5 kokoiseen. Oli vähän hankala käsitellä persjalkasena.
    Ei välttämättä täytä vaatimuksiasi "kunnollisesta" maastopyörästä, mutta tuollainen https://www.xxl.fi/ghost-lector-kid-...145310_1_style vähän lyhyemmille kuskeille tarkoitettu on olemassa

Samanlaisia aiheita

1. Aina väärä satula, laihan pepun syytä?
    By Mikkomoe in forum Varusteet
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 12.12.2018, 10.22
  2. Väärä takavaihtajan korvake?
    By tonalt in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 23.06.2018, 17.12
  3. Pikalinkun vastapuolen pienen tulpan merkitys (väärä hälyytys)
    By Nakki in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 18.07.2016, 16.40
  4. Aina väärä kadenssi
    By Del in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 02.08.2015, 17.40
  5. Väärä pyörä vai ajoasento?
    By jakroo in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 06.06.2012, 19.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt