Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Pyörän valinta työmatkoja varten

Pyörän valinta työmatkoja varten

Helou!

Mietiskelin tässä pyörän ostoa ja eksyin tälle foorumille etsiskelemään apua!

Pyörä tulisi käyttöön työmatkoilla ja vapaa-aikanakin pääasiassa kaupunkipyöräilyyn.

Työmatkaa tulee noin 10km/suuntaan.
    Pyörältä vaadin sopeutumista säätiloihin. Ketuttaa ajaa nykyisellä pyörällä, kun ajautuu urien mukana talvella ja sohjossakin on yhtä taistelua päästä eteenpäin.
    Nykyinen pyörä myös kolisee, kilisee ja on raskas muutenkin ajaa.

Työmatka kasvaa mahdollisesti lähitulevaisuudessa ja haluaisin pystyä nauttimaan matkan pyöräilystä!

Jousitus etuhaarukassa mietityttää, tekeekö se ajosta hieman pehmeämpää vai onko jousituksella merkitystä enemmän maastopyöräilyssä?

Olen myös pitkään miettinyt, soveltuuko fatbike miten ylläkuvailtuun pyöräilyyn? Olen kuullut, että sohjossa ja muuten talvella pyöräily olisi helpompaa kyseisellä pyörällä.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!

Terve. Hyvä fatbike toimii todella hyvin kuvailemaasi ajoon ja sellaisesta joutuu pulittaamaan uutena varmaan 700-1000 euroa. Halvemmallakin ehkä pärjää mutta tuskin on kovin mielekästä ajaa raskaammilla ja huonommilla osilla.

Itse olen ajanut parina talvena 29 jäykkäperäisellä maasturilla kelvejä ja ihan hirveää sontaa se on sohjon ja reilun lumen aikaan. Fatbikella pääsee 100x paremmin kun lunta on reilusti eikä ole kovin raskasta, jos kapeaan renkaaseen vertaa. Kovalla peilijäällä taas kapea nastarengas on parempi mutta kyllä fätillä nekin pärjää paremmin kuin kapearenkaisella sohjon seassa.

Kesällä ajaisi tommosen matkan mieluummin jo jollain asfalttikäyttöön tarkoitetulla pyörällä kuin fätillä mutta kyllähän se silläkin onnistuu. Joustokeulasta ei työmatkalla ole hyötyä jos et jostain syystä halua tehdä puolen metrin droppeja joka portaikosta mitä tulee vastaan. Enemmän juurakkoon ja kivikkoon niistä on hyötyä ja hybridien joustokeulat taitaa olla pääosin kuraa.

Itse olen todella positiivisesti yllättynyt fatbiken poljentatehokkuudesta lumen aikaan. Täällä ei aura-autot todellakaan ehdi jokapaikkaan. Suosittelen jumbo jimejä renkaiksi, rullaavat hyvin. Liukkaalle jäälle ehkä jotain muuta tai asennuttaa nastat noihin, en ole itse vielä tarvinnut. Joku tietysti tulee fätitkin haukkumaan mutta sellaiset ei joudu lumen seassa ajamaan jos ei leveästä renkaasta huomaa hyötyä saavansa.

e: jos fätistä innostuu niin parhaimman hintalaatusuhteen taitaa tarjota XXL:n white merkki tai verkkokaupan silverbackit.
    e2: ja jos paalua löytyy/ei halua hikoilla työmatkan takia niin en pitäisi sähköavusteista fätiä yhtään huonona vaihtoehtona. tai kyllähän mikä tahansa sähköavusteinen pyörä tekee pehmeässä ajamisesta kevyempää

Talvesta selviämisstrategioita on niin paljon kuin erilaisia talviakin.
    Yleensä joustokeula on turha kun lunta on maassa, jäisellä kelillä on hyvä olla joko joustoa tai tarpeeksi ison ilmatilan renkaat, jotta pehmentää röykyissä.
    Käytettävä vauhtialue myös sanelee kuinka rajuihin iskuihin tarvitsee varautua. Maltillisessa vauhdissa pärjää ilman joustoa, jolloin ohjautuvuus on tarkempaa ja keula kevyempi.

Leveämmät renkaat eivät lähde uriin ihan helposti ja leveät nastarenkaat vielä vähemmän.
    Fatbike on hyvä silloin kun on jonkinlainen kantava lumi alla, muuten sen etu muihin katoaa.
    Vetistä loskaa leveä rengas syrjäyttää enemmän, eli silloinkaan rengas ei kanna ja rullaa muita kummoisemmin.
    Leveä pitoalue auttaa vetopitoa pehmeällä ja fatbike on vakaa ajettava niin kauan kuin ei erehdy jäälle ilman nastoja.

Hyvä kompromisssi talvipyöräksi on täysjäykkä 27.5" plussapyörä, johon laittaa Suomityresin Fat Freddie 3" talvirenkaat.
    Jääkeleille paras rengas on Schwalben Ice Spiker Pro, joka pienemmällä ilmatilalla ja pyöreämällä profiililla ei lumella toimi yhtä hyvin kuin edellinen.
    Sitä saa useisiin eri vannekokoihin ja leveyksiä, pyörässä pitää olla riittävä rengastila rungossa, yleensä maastopyörä käy.

Kannatan myös tuota plussapyörän hankintaa talvikeleille mutta oman kokemukseni mukaan myös toinen pyörä sen rinnalla on mukava. Toinen pyörä siis kapeammalla renkaalla ja täyspitkillä lokareilla. Mikä mahtaa olla aloittajan budjetti?

En kyllä suostuisi fätillä ajamaan 10km suuntaansa.

Ideaaliratkaisu olisi tietysti kaksi pyörää, joita vaihdella kelin mukaan.

Mutta jos vain yksi pyörä, niin jäykkäperäinen maasturi tai gravel grinder, johon mahtuu ice spikerit olisi minun valinta (esim. Kona Sutra ltd).

Plussa vois olla aika optimaalinen, itse ajan ympäri vuoden täysjäykällä maastopyörällä, ISP:t alla talvella ja ei kummoisiakaan ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Vetistä loskaa leveä rengas syrjäyttää enemmän, eli silloinkaan rengas ei kanna ja rullaa muita kummoisemmin.
    No tämä ei pidä paikkaansa ainakaan ajamisen keveyden suhteen, fätillä on paljon kevyempi ajaa loskassa ja pehmeässä lumessa kuin 29:llä. Kyllä ice spikereillä ajaa talven kaikki kelit mutta hiki tulee. Jotenkin omituista miten paljon raskaammat ne on jo 5km matkalla kuin jumbo jimit, jos ei ole täyskova aurattu alusta koko matkalla. En minäkään huvikseen leveämpään vaihtanut.

Eli kannattaa miettiä myös millaisia talvia omassa kaupungissa on ollut.

Onkos se vakavaa jos tulee hiki? Turun nurkilla aurauksesta riippumatta ISP:t toimineet mainiosti...

10km matkalla minulle tulisi hiki fillarilla kuin fillarilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Onkos se vakavaa jos tulee hiki? Turun nurkilla aurauksesta riippumatta ISP:t toimineet mainiosti...
    Niin, riippuu missä asuu. 600km turkua pohjoisemmassa sataa lunta.

Kun kyse on ympärivuotisesta pyörästä, jolla todennäköisesti 95% kilometreistä ajetaan paljasta tai ainakin sileää tietä, en painottaisi kovin paljon vaikeimpien kelien ominaisuuksia. Ainakaan niin paljon, että läskiin tai edes plussaan päätyisin. Täysjäykkä hybridi tai maastopyörä n. 2-2.2" renkailla pitäisi toimia hienosti ja olla vielä kohtalaisen kevyt ajaa. Sutra ltd tms. leveärenkainen gg olisi myös kiinnostava valinta, mutta kannattaa kokeilla, onko se liian huono ajettava talvella.

Jos tuollainen muistuttaa liiaksi nykyistä pyörää, sitä ei kannata säikähtää. Pyörien geometriassa ja renkaissa on suuria eroja. Itse hylkäsin viime talvena yhdet hyvän näköiset, mutta liian liukkaiksi muuttuneet talvirenkaat muutaman kaatumisen ja siitä seuranneen kokeilun jälkeen.

Paras tietty on sähköavusteinen fätti, sitä ei parempaa yleispyörää voi oikein löytää. Sähköfätin isoin miinus lienee varasmagneettina oleilu eli riippuu myös työpaikan pysäköintipaikoista.

Sähkö poistaa ne tyypilliset ”raskas”, ”rullaa huonosti” vikinät ja töihin pääsee vuosisadan lumimyräkästä huolimatta raikkaana. Palatessa todennäköisesti haluat tehdä vielä ylimäärisen kierroksen. fätillä voi ajaa asvaltilla ja ne ei oo tarkoitettu vain ja ainoastaa suolle Talvella suosittelen nastoja, jotta sinne töihin voi paahtaa huoleti reipasta vauhtia, keleistä riippumatta. Kesäksi toiset renkaat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Metsämuija Katso viesti
    Paras tietty on sähköavusteinen fätti, sitä ei parempaa yleispyörää voi oikein löytää. Sähköfätin isoin miinus lienee varasmagneettina oleilu eli riippuu myös työpaikan pysäköintipaikoista.

Sähkö poistaa ne tyypilliset ”raskas”, ”rullaa huonosti” vikinät ja töihin pääsee vuosisadan lumimyräkästä huolimatta raikkaana. Palatessa todennäköisesti haluat tehdä vielä ylimäärisen kierroksen. fätillä voi ajaa asvaltilla ja ne ei oo tarkoitettu vain ja ainoastaa suolle Talvella suosittelen nastoja, jotta sinne töihin voi paahtaa huoleti reipasta vauhtia, keleistä riippumatta. Kesäksi toiset renkaat.
    Sähköpyörä on kyllä mielestäni jo ihan eri kulkuneuvo kuin polkupyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Harmi kun et tiedä totuutta Mutta enemmän sähköläskillä töitä joutuu tekemään kuin maantiepyörällä. Maantiepyörä vaan on talvella vähän epäkäytännöllinen...

En puhunut kait mitään maantiepyörästä, enkä sellaista edes omista. Eikä minulla ole mitään sähköpyöriä vastaan, itsekin sellaista olen vakavasti harkinnut.

Mutta silti se on mielestäni aivan eri kulkuneuvo kuin polkupyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Aloittaja puhui pyörästä, ei polkupyörästä. Kun tavoitteena on kulkea työmatkoja, sähköavusteinen polkupyörä kannattaa pitää vaihtoehtojen joukossa mukana. Harrastepelit on sitten erikseen.

Eiköhän tällä osastolla keskustella ns. konventionaalisista pyöristä jo lähtökohtaisesti, ja sähköpyöräkeskustelua varten on oma osastonsa. Ja syystä, kyllähän siinä on melkoisesti eri asiasta kyse.

Mutta itse ketjun aiheeseen. Täysjäykkä 29 / 27.5 maasturi mahdollistaa esim. ISP-nastarenkailla talviajon käytännössä kaikissa olosuhteissa, ja pyörä on esim. 1*10/11 -vaihteistolla yksinkertainen, kestävä ja jos mahdollista teräsrunkoisena myös hyvännäköinen. Kesäksi voi laittaa sileämpää ja kapeampaakin rengasta alle. Tämä on tietysti enemmän talvi- kuin kesäpyörä, jos puhutaan asfaltilla ajosta, mutta huonoimmat olosuhteet määräävät valinnan aika pitkälle. Läski on kuvattuun käyttöön täysin yliammuttu vaihtoehto.

^Niinpä, polkupyörä on polkupyörä ja sähkö on mitä on. Itsellä teräsrunkoinen, kylläkin 26" mutta talven jälkeen kesäksi muuttuu alla 2.2" RaceKingit jotka rullaa mainiosti, kestävät ja ovat vielä suht mukavatkin.

Itse olen ajanut työmatkaa maastopyörillä: 26", 29" , 27.5+, hybrideillä ja näitä sinkulana tai vaihteilla, fiksillä ja läskillä. Läski ei ollut missään vaiheessa valintani, normimaasturi toimii ainakin täällä päin talvellakin. Nastoista tykkään nykyisin ja juuri nyt on 28" ohutpyöräinen ja 26" maastopyörä sään mukaan työmatkakulkineena. Itselläkin fiilis vaihtuu tuon tuosta mikä on "paras".

Kokeile erilaisia jos pystyt? harkitse näitä ehdotuksia täältä, ehdotus minulta olisi 29" maasturi, mihin mahtuu esim. 2.4" renkaat tarvittaessa.
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Mä lähtisin hahmottamaan pyörävalintaa myös siitä suunnasta että onko työpaikalla suihku ja mahdollisuus kuivata hikiset ajokamat ?? Jos ei niin hommaa sähköpyörä, muuten perinteinen - molemmat esim. Tommi2:sen ehdottamia 29 maastureita johon mahtuu leveät renkaat/nastarenkaat talveksi. Ite olen 10 vuotta ajanut 12 km/suunta matkaa täysjäykällä 26:lla, joka korvautuu 29:llä ensi vuonna. Sähkö 29 maasturi /sähkö fat bike on ollut myös vakavassa harkinnassa, mutta kun haluan pitää ajokuntoa yllä ja työpaikalta löytyy suihkut sun muut niin sen aika ei ole vielä . Oma reitti käsittää niin lyhyitä metsäpolkuja, asfalttia kuin hiekkatietäkin suunnilleen 10/40/50 suhteessa. Kesällä ajan reitin 4-5 krt/vko, talvella 3-4 krt/vko. Tallista löytyy kyllä muitakin pyöriä joilla voisi tuon matkan tehdä mutta tuo täysjäykkä maasturi on huolettomin ja oikealla rengasvalinnalla (RalliRane kesällä, Icespiker Pro /Contin nastat talvella) suht. kevyt ajaa etenkin kesäisin.

Näen joka aamu kun oman taajamani läpi ajaa naishenkilö sähköavusteisella pyörällä töihin, siis viitenä aamuna viikossa. Hän vetää täysillä myös omilla voimillaan. Pyörä on naistenpyörä korkealla ohjauksella ja sähkömoottori etunavassa, vaatimattoman oloinen välineenä, mutta joka päivä ainakin jo kymmenisen vuotta! Lähtöpistettä en tiedä, mutta määränpään kylläkin, koulu kunnan itäreunalla, työmatkaa arvioni mukaan lähes kymppi. Joskus olen yrittänyt vastatuuleen matalana ajaen pysyä samalla etäisyydellä kuitenkaan peesaamatta, mutta ei onnistu, hän vetää ihan pystyssä n. 25 mittarissa. Esimerkillinen tapaus, sähköapu ei ole huono juttu, sille joka tuhon päätyy, oman ajon laatu ei avustusta kaipaa.

Minulla ei ole mitään sähköpyöriä vastaan, mutta en pidä suihkun puutetta syynä sähköpyörän ostamiselle. Ajan joko 8km tai 18km työmatkaa, jälkimmäistä vain silloin tällöin ainakin talvisin, ja suihkut ovat käytettävissä kyllä mutten koe tarvitsevani niitä. Hikoilussa on huomattavaa yksilövariaatiota. Lisäksi moni voi ajaessa pukeutua oikein, niin ettei tule hiki. Oikein pukeutuminen on itselleni ongelma lähinnä vain helteellä tai kovassa pakkasessa, jälkimmäisessä tarkka säätäminen on jostain syystä hankalaa. Kolmanneksi, voi hankkia vaatteita jotka eivät haise, eli lähinnä merinovillaa. Neljänneksi, vauhtia voi säätää.

Yli 10km matkalle sähköpyörä kannattaa pitää mielessä, lyhyemmällekin jos on huono kunto. Riippuu maastoista ja mieltymyksistä mikä pyörä on hyvä, itse suosisin ns. monsterikrossaria eli gravel/adventure-pyörää johon mahtuu n. 2" rengas. Mutta tämä vain koska tykkään ajaa soralla ja haluaisin talveksi leveän renkaan. 29" maasturi on toinen vaihtoehto, mutta ei sellaisella aja mielellään asfaltilla pitkiä matkoja.

Omat vaihtoehdot 13-16 km työmatkalle:

- cyclocross lokareilla ja slickseillä: parhaimmillaan kesällä kun vaatetusta ei tarvitse paljon, lokarien ansiosta sadekaan ei ole este. Kiva joskus tehdä vähän pidempää mutkaa maantietä pitkin. On tuolla tullut talvellakin ajettua nastoilla, mutta ei ole erityisen kivaa.
    - 26" täysjoustomaasturi: niitä työmatkoja varten kun tekee mieli poiketa asvaltilta, sekä jatkossa talvella peilijäällä, tähän löytyy parhaat nastarenkaat. Lähinnä tällä kuitenkin tulee ajettua kaikkea muuta kuin työmatkaa.
    - sähköläski: Tällä voi vapaasti valita onko työmatka kevyttä palauttavaa liikuntaa vai onko sykkeet tapissa. Toimii lähes yhtä mukavasti asvaltilla, hiekkatiellä, metsäpolulla ja lumella. Aina kuitenkin pääsee nopeasti töihin ja sieltä pois.

Jos pitäisi valita vain yksi, niin ei tarvi miettiä, se on tuo viimeinen.

Samanlaisia aiheita

1. Sähköpyörä työmatkoja varten
    By satamansapokki in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 25.02.2018, 19.39
  2. Pyörän koon valinta
    By Marsa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 25.02.2018, 11.20
  3. Valmistelu 200 km varten?
    By rjrm in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 33