Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näyttää tulokset 61 - 90 / 90

Aihe: Aloittelijalle ensimmäinen Cyclocross?

Hiili, oikeastaan ei tässä sinulle pyörää edes suositellakaan.
    Joskus sitä oikein tulee mietittyä että miksi nuo kilpapyöräilijät ajavat tuollaisilla alle seitsemän kilon pyörillä ei kä juuri tuollaisilla +12kg:n pyörillä jos painolla ei ole merkitystä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    ..
    Nure sanoo, että paino on kuitenkin aika olennainen. Kuinka olennainen? Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Onko vaikkapa 20 sekuntia tunnin matkalla olennaista? Entäpä ilmanvastustekijät? Tai jos ostetaan kapeilla renkailla ja ajetaan kovaksi pumpattuina niillä hankalaa soratietä kasvattaen vierintävastusta jopa kymmenillä wateilla tai ei uskalleta edes ajaa kovaa. Kuitenkin painoa katsotaan usein tarkasti, koska se on helppo lukea tuolta tekstistä, vaikka se ei tuntuisi enempää kuin 1,5 kiloa lihavampana uuteen kauteen lähteminen.
    ..
    Ei se ole sama, jos laihtuu 3 kiloa tai ostaa 3 kiloa keveämmän pyörän. "Ai kun tuo 8kg:n cyclo himottaisi ostaa. Noh, enpä ostakaan vaan laihdutan kaksi kiloa ja olen tyytyväinen, rahaa säästyy 1500 euroa ja Jonnet ei vaan tajua.."

No ei tosiaan tajua! Mutta jokainen tyylillään tai ilman sitä...
    Käytetty voi olla myös vaihtoehto, Fillaritorilla hyväkuntoinen perus Merida 400€... Taitaa olla juuri se mitä XXL myi, itse en ostaisi mutta kysyjän toiveet täyttyisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Ei se ole sama, jos laihtuu 3 kiloa tai ostaa 3 kiloa keveämmän pyörän. "Ai kun tuo 8kg:n cyclo himottaisi ostaa. Noh, enpä ostakaan vaan laihdutan kaksi kiloa ja olen tyytyväinen, rahaa säästyy 1500 euroa ja Jonnet ei vaan tajua.."
    Ei ole sama, koska laihtuminen on toki parempi, jos on sen tarvetta.

Miksi suositellaan kevyitä pyöriä? Suorituskyvyn takia, mutta sillehän on likimain sama, ovatko kilot pois vyötäröltä vai pyörästä. Toki kevyemmät kiekot kiihtyvät vähän nopeammin, mutta likimääräisesti puhuttuna ja tuosta vain rungosta puhuessa asia on noin. Tämän voi lukea niin, että painon merkitys on hyvin pieni. Jos sanotaan, että pyörän paino on olennainen, niin moni (eikä ainakaan aloittelija, joka ei ole tutkinut, miten paljon mikäkin vaikuttaa pyörän liikuttamiseen) ei ehkä osaa suhteuttaa sitä siihen, että kuinka paljon kovempaa sama pyörä kulkee, jos ajan sitä vaikkapa 78-kiloisena kuin aiemmin 76,5-kiloisena. Onko se ero olennainen? Pyörä retkivarusteilla täyteen lastattuna voi olla vähän hankala käsitellä, mutta eihän tässä puhuta sellaisista ja niissäkin ongelmat ovat usein enemmän siitä, että mihin se paino on sijoittunut: ylös ja sivuille näin vaikuttaen painopisteeseen ikävästi.

Tämän minä soisin ihmisten ymmärtävän. Onko siis tärkeä kriteeri pyörän valinnassa se, että toinen on esim. 1-2 kiloa painavampi. Tällä palstalla jopa useimmat sanovat sen olevan. Tällä palstalla moni on myös optimoinut pyöränsä jo ihan harrastuksen kannalta sellaiseksi, että on vuosikymmeniä jopa haettu aina jotain parannusta. Minä yritän tässä suhteuttaa asiaa siihen, mitä tuollainen painoero merkitsee käytännön ajamisen kannalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Hiili, oikeastaan ei tässä sinulle pyörää edes suositellakaan.
    Joskus sitä oikein tulee mietittyä että miksi nuo kilpapyöräilijät ajavat tuollaisilla alle seitsemän kilon pyörillä ei kä juuri tuollaisilla +12kg:n pyörillä jos painolla ei ole merkitystä...
    Ei tässä minulle pyörää suositella, mutta enhän minäkään suosittele tässä pyörää sinulle sen enempää, joten mihin tuosta ajatuksestasi pitäisi päästä?

Kilpapyöräilijät ajavat kevyillä pyörillä, koska heille sille on valtava merkitys, koska he kamppailevat sekunneista jopa työkseen. Kuntoilijalle ei ole yleensä merkitystä sillä, onko hän perillä lenkiltä esim. puoli minuuttia nopeammin, eikä sitä niin pientä jatkuvaa (mäissä ja kiihdytyksissä, jos tarkkoja ollaan) nopeuseroa pysty tuntemaan. Toisin sanottuna käyttötarkoitus määrää sen, onko pienillä painoeroilla merkitystä vai ei.

Silti tässä jää se suhteellisuudentajuttomuus, vaikka näkisikin tällaisissa tuolla merkitystä, koska mm. ilmanvastuksella pystyy vaikuttamaan paljon enemmän, mutta siihen ei näissä edes yritetä kiinnittää huomiota. Ei mietitä ajoasennon optimointia, eikä pinnojen määriä tai vanteiden muotoja. Vanteissakin tuijotetaan aina painoa, paitsi he, jotka ajavat kilpailuita. Heitä kiinnostaa mm. se, että painavampi vanne voi olla nopeampi.

Vuodesta toiseen tämä sama painolla pyörien myyminen jatkuu. Minä uskon, että se johtuu siitä, etteivät ihmiset yleensä tiedä noiden kilojen todellisia merkityksiä sekunneiksi muutettuina. Sinä sanoit, että paino on "aika olennaista". Minä kysyn, että kuinka olennaista? Mitä se oikeasti tarkoittaa? Ei tarvitse vastata, mutta tästä olennaisen määrittelystä erimielisyydessämme on kyse. Ja kyllä, minä ihan ajattelen sitä kysyjän tarvetta, enkä omaani, joten toivottavasti et vetoa siihen toistamiseen. Minä suosittelen mieluummin katsomaan esim. mieleisemmän väristä pyörää.

Ei ole sama, koska laihtuminen on toki parempi, jos on sen tarvetta.

Miksi suositellaan kevyitä pyöriä? Suorituskyvyn takia, mutta sillehän on likimain sama, ovatko kilot pois vyötäröltä vai pyörästä. Toki kevyemmät kiekot kiihtyvät vähän nopeammin, mutta likimääräisesti puhuttuna ja tuosta vain rungosta puhuessa asia on noin. Tämän voi lukea niin, että painon merkitys on hyvin pieni. Jos sanotaan, että pyörän paino on olennainen, niin moni (eikä ainakaan aloittelija, joka ei ole tutkinut, miten paljon mikäkin vaikuttaa pyörän liikuttamiseen) ei ehkä osaa suhteuttaa sitä siihen, että kuinka paljon kovempaa sama pyörä kulkee, jos ajan sitä vaikkapa 78-kiloisena kuin aiemmin 76,5-kiloisena. Onko se ero olennainen? Pyörä retkivarusteilla täyteen lastattuna voi olla vähän hankala käsitellä, mutta eihän tässä puhuta sellaisista ja niissäkin ongelmat ovat usein enemmän siitä, että mihin se paino on sijoittunut: ylös ja sivuille näin vaikuttaen painopisteeseen ikävästi.

Tämän minä soisin ihmisten ymmärtävän. Onko siis tärkeä kriteeri pyörän valinnassa se, että toinen on esim. 1-2 kiloa painavampi. Tällä palstalla jopa useimmat sanovat sen olevan. Tällä palstalla moni on myös optimoinut pyöränsä jo ihan harrastuksen kannalta sellaiseksi, että on vuosikymmeniä jopa haettu aina jotain parannusta. Minä yritän tässä suhteuttaa asiaa siihen, mitä tuollainen painoero merkitsee käytännön ajamisen kannalta.
    Minusta ainakin kiekkojen ja keulan painoa keventämällä yhteensä ~3kg sai pyörästä ihan eri tuntuisen. Paljon kivempi sillä on ajaa. Ehkä vauhtikin ensialkuun vähän parani, mutta nykyään se on tahtonut oman painon ja kunnon myötä hiipua. Ja vaikka paino on itsellä lisääntynyt, niin sillä pyörällä on yhtä mukava ajaa kuin silloin laihempana. Siis sitä (pyörää) on helpompi ainakin mielikuvissa polkea kun se ei ole niin painava. Ei sekuntikellolla vaan tatsilla mitaten.

Tässä yksi video, kelaa kohtaan 5:18, conclusion. Samaa mieltä justiinsa olen.

https://www.youtube.com/watch?v=le_LSWfGJUo

Minusta ainakin kiekkojen ja keulan painoa keventämällä yhteensä ~3kg sai pyörästä ihan eri tuntuisen.
    Kiekkojen merkitys onkin paljon selvemmmin huomattavissa, joskin yleensä kyse on tottumuksesta. Muutaman ajokerran jälkeen keveyden tunne muuttuu uudeksi normaaliksi, jota ei oikein huomaa kuin vaihtaessa taas raskaampaan pyörään. Mutta en minä täysin mitätöi painon merkitystä, enkä etenkään kiekoissa. Kevyempi on parempi, jos sen saa antamatta mitään vaihdossa, mutta useinhan siitä jotain joutuu maksamaan. Vastahan itsekin suosittelin toisessa ketjussa, että 670 gramman vanne ei ole välttämätön retkipyörään, kun puolenkin kilon vanteella pärjää. Mutta etenkin rungossa herkkyyden ero on sitä, että juomapullot täysinä ja tyhjinä. En ole ikinä kokenut siitä mitään herkkyyden muutosta kuin kantaessani pyörää. Ajaessa minä en tunne sitä, että nyt olen juonut 2 pulloa tyhjäksi, joten nyt on todella herkkä pyörä. Se on kuitenkin omilla juomapulloillani 1,42 kiloa pyörän runkoon liitettynä, mikä tekee noin 1,5 prosenttia yhdistelmän kokonaismassasta. Jos se nostaisi suorassa suhteessa ajoaikaa, niin se tekisi vähän alle minuutin tunnissa, mutta eihän se tietenkään nosta.

Minulle on ihan hyvä asia, jos ihmiset maksavat kalliimmista kevyistä pyöristä enemmän, koska se pitää talouden pyörät pyörimässä, mutta on hyvä, jos ihmiset tietävät, mistä he maksavat, jotta he osaavat tehdä valistuneita päätöksiä.

Kiekkojen merkitys onkin paljon selvemmmin huomattavissa, joskin yleensä kyse on tottumuksesta. Muutaman ajokerran jälkeen keveyden tunne muuttuu uudeksi normaaliksi, jota ei oikein huomaa kuin vaihtaessa taas raskaampaan pyörään. Mutta en minä täysin mitätöi painon merkitystä, enkä etenkään kiekoissa. Kevyempi on parempi, jos sen saa antamatta mitään vaihdossa, mutta useinhan siitä jotain joutuu maksamaan. Vastahan itsekin suosittelin toisessa ketjussa, että 670 gramman vanne ei ole välttämätön retkipyörään, kun puolenkin kilon vanteella pärjää. Mutta etenkin rungossa herkkyyden ero on sitä, että juomapullot täysinä ja tyhjinä. En ole ikinä kokenut siitä mitään herkkyyden muutosta kuin kantaessani pyörää. Ajaessa minä en tunne sitä, että nyt olen juonut 2 pulloa tyhjäksi, joten nyt on todella herkkä pyörä. Se on kuitenkin omilla juomapulloillani 1,42 kiloa pyörän runkoon liitettynä.
    Jep, siksi vierastankin juomapulloja ja laukkuja pyörässä. No jos pitempää lenkkiä heittäisi, niin ottaisin kyllä puolilitraisen juomapullon varuilta mukaan, jos tulee jano matkalla. Äh tämä riittänee tähän ketjuun, ajelkoon kukin miten haluaa ja millaisella pyörällä haluaa.

Jep, siksi vierastankin juomapulloja ja laukkuja pyörässä. No jos pitempää lenkkiä heittäisi, niin ottaisin kyllä puolilitraisen juomapullon varuilta mukaan, jos tulee jano matkalla. Äh tämä riittänee tähän ketjuun, ajelkoon kukin miten haluaa ja millaisella pyörällä haluaa.
    Juomapullo voi jopa joissain pyörissä nopeuttaa menoa oikein sijoitettuna ja siten ilmanvastusta parantamalla Samoin hyvä nesteytys voi nopeuttaa, mutta kukin tavallaan. Jätetään tämä vain tähän. Minusta tällaisia keskusteluja on kuitenkin hyvä joskus käydä, niin tulee vastapainoa eri näkemyksille.

Suosittelen planet x london roadia, itse ajan 10km temmot, triathlonikisat ja yli 200km lenkit tällä pyörällä. Mahtuu lokareiden kanssa 38mm renkaat. Olen ajanut myös strava segmentteihin pohjat tällä pyörällä. Maantiepyörä jäi käyttämättä kun tämän hommasin.

Aloittaja, jos et lähikaupoista löydä hyväntuntuista ja kooltaan sopivaa pyörää ja myyjien jutut epäilyttävät, laita tuo Planet X London Road tilaukseen. Ei varmasti mene pieleen - täällä sitä on monikin kehunut ja varmasti syystä. Turha vaivata päätään ja miettiä monimutkaisia.

^ Tuota jo tuolla ketjun alussa, vaikka omissani onkin etuvaihtaja ja kaksi ratasta kammissa, niin hyvin tuolla voisi aloittaja ajaa niitä teitä ja matkoja, joita hän pyöräänsä tavoitteli alun määrittelyssään. Tämä ketju on noussut raketin lailla ulkogalakseihin, toivon mukaan aloittaja ei ole hypännyt kyydistä jo ennen ilmakehän loppua.😁

^ Jep, tämä ketju lähti kivasti lentoon. Paha oli tuo vaihteistokysymys, sen melkein arvaa mitä siitä seuraa..

Mietin, että mistä mulle tulee deja vuuta, mutta selvenihän se, juomapullo -ja painoväittelyitä on täällä ollut kolme vuotta sittenkin..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54149-Hybridin-hankinta&
    Padex muokkasi tätä : 02.11.2018 at 22.32

Painon merkitys on tosiaan olemassa, mutta pyörää ostavan on syytä tiedostaa, mistä on kyse. Nopeuteen ei parin kilon erolla tosiaankaan arkiajossa ole merkittävää vaikutusta, joten sillä ei asiaa voi perustella, jos pyörän laihdutus maksaa merkittävän määrän rahaa. Suurin ero on ajotuntuma. Kevyt pyörä (etenkin kevyet kiekot) tuntuu kevyeltä ajaa, koska se kiihtyy herkästi, on herkkä käsitellä jne. Tällainen pyörä todennäköisesti tuntuu mukavammalta kuin painavampi pyörä, joten se on ihan merkittävä kriteeri pyörän valinnassa (erot voi korostua tai kumoutua myös eri pyörien geometrian erojen takia). Kuitenkin kun retkipyörillä ajetaan ajoittain todella pitkiä matkoja, keveys ei ole edellytys mukavalle ajamiselle. Niissä geometria on usein ns. rauhallinen, joten pyörä on vakaa, eikä välttämättä samalla tavalla herkkä kuin kisakäyttöön soveltuva cyclo. Täytyy siis vain osata painottaa asiat omien toiveiden mukaan. Karrikoiden voisi sanoa, että oikeaa ja väärää ei ole, on vain käyttötarkoitukseen sopivat ja soveltumattomat ominaisuudet. Tämän asian kanssa on syytä olla tarkkana, kun muiden mielipiteitä kuuntelee. Kaikki eivät osaa asettua kysyjän saappaisiin, vaan arvioi pyöriä omien mieltymysten perusteella.

Aloittajalle (älä pidä itseäsi aloittelijana, minusta se on huono luokittelu) en osaa suositella mitään tiettyä pyörää varsinkaan tuossa hintaluokassa, kun en vähään aikaan ole markkinoita tarkkaan seurannut. Muutama ominaisuus on sellainen, jota itse arvostan ja niitä kannattaa katsoa (jos koet vastaavan tarkoitusta), kun sopivaa etsii. Näitä ovat monikäyttöisyyden takia kiinnikkeet kiinteille lokasuojille, lokasuojienkin kanssa riittävä rengastila (talveksi vähintään 35 mm nastarengas, mutta 40 mm on vielä parempi) ja kiinnikkeet tavaratelineelle. Joissain malleissa on 47 mm leveät 650b-renkaat tavanomaisen 622-kiekon sijaan ja ne ovat muuten on, mutta kunnollisia talvirenkaita ei ole (vielä?) saatavilla.

Ajoasento pitää olla itselle mukava, todennäköisesti pitkä ja/tai matala ei ole arjessa yhtä kiva kuin hiukan pystympi. Selviää kokeilemalla ja hienosäätöä voi myöhemmin tehdä ohjauskannakkeen vaihdolla (30 €) tai asennon muutoksella. Välitykset kannattaa valita riittävän kevyeksi, ykkösvaihteella etu- ja takarattaan piikkien lukumäärän suhde 1,0 riittää minulla ylämäkeen myös kuormattuna. Vielä kevyempi eli pienempi luku on tietysti mukavampi, kun pelivaraa riittää pidemmänkin lenkin loppupuolelle. Itselläni on suurin vaihde 3,83 (46/12) ja se riittää hienosti kovissa nopeuksissa. Eturattaat (2 kpl) on minulla 36/46 hampaiset ja sitä pidän toimivana yhdistelmänä. Nykyään monissa pyörissä eturattaiden kokoero on usein isompi ja niihin suhtaudun epäillen, mutta kokemusta ei ole. Ero on siksi kiinostava, että etuvaihdetta vaihtaessa pitää palauttaa takavaihtajalla pari pykälää, jotta välitys pysyy suunnilleen samana tai muuttuu yhden vaihteen verran. Ylä- ja alamäessä tuo kompensoituu kivasti ilman takavaihtajan käyttöä, mutta loivemmassa maastossa ei. Mutta rattaiden vaihto jälkeenpäin ei ole iso ongelma, joten liikaa ei tätä kannata painottaa.

Mekaaniset jarrut voi olla ihan ok. Takajarrussa sijoitus takakolmion sisään voi tuottaa talvella jäätymisongelman, koska vesi valuu vaijeria pitkin kuoren sisään. Jarrun sijoitus runkokolmion päälle poistaa ongelman (vesi valuu toiseen suuntaan) ja hydraulisissa jarruissa ei jäätymisongelmaa ole sijoituksesta riippumatta. Kolmion päälle sijoitettu jarru voi vaikeuttaa tavaratelineen asennusta, joten tuokin yksityiskohta kannattaa katsoa.

Keskiön tyypistä saadaan hyvä keskustelu, jos näin halutaan. Itse edelleen välttäisin pressfit-tyyppistä keskiötä, koska siinä on ollut paljon ongelmia. Pidän kierteellistä keskiötä parempana. Moni ajaa silti pf-keskiöllä tyytyväisenä. Pyörien teknisistä tiedoista asia ei aina ilmene, pf ei ehkä ole hyvä markkinointivaltti (korkeintaan kerrotaan sen jäykkyydestä yms. teoreettisista eduista), mutta kierteellinen useammin ilmoitetaan. Valmistaja valitsee tyypin todennäköisesti valmistuskustannusten perusteella, pf-keskiötä käyttävä pyörän runko on halvempi valmistaa.

Varvastilan puute on näissä pyörissä oleva ominaisuus. Useissa pyörissä varpaat osuut eturenkaaseen, kun ohjaustankoa kääntää sopivasti. Normaalissa ajossa tällä ei ole merkitystä, kun tuollaisia kääntökulmia ei vauhdissa tehdä. Joissain pienpiirteisissä tilanteissa silti se voi yllättää. Esim. jos liikennevaloissa odottaessa etupyörä kääntyy ja polkimella oleva jalka jää eturenkaan ulkopuolelle, tulee liikkeellelähdössä ylimääräistä ohjelmaa varsinkin, jos käyttää lukkopolkimia. Kannattaa siis tiedostaa tämäkin asia. Jalan sijoituksen muutos polkimella ei ole asia, jolla tätä piirrettä kannattaa yrittää poistaa. Joko ominaisuus pyörässä on tai sitten ei ole ja sen mukaan eletään. Uuden pyörän ostajalla on kuitenkin mahdollisuus huomioida se.

Pyöriä tutkiessa ei kannata lukkiutua cycloihin, koska nykyinen muoti on kehittänyt gravel-pyörät moneen arkeen ominaisuuksiltaan sopivammaksi. Cyclon rasitteena on kilpailusäännöt ja tietyt kilpailukäytön edellyttämät ominaisuudet. Gravel on usein suunniteltu enemmän tavallisen ihmisen arkeen sopivaksi. Erot ei välttämättä ole isoja tai ei ollenkaan, mutta olennaista on, että myös gravel- tai adventure-nimikkeiden alta löytyy sopivaa kalustoa.

Sitten kun kuitenkin aletaan tuijottaa vaihtajan tyyppiä (=pyörän kenties tärkein markkinoinnissa käytettävä highlight), kannatta muistaa kyseessä olevan muutaman kympin arvoinen osa. Esim. kiekot maksaa helposti 200 €/pari, mutta niiden laatua on paljon vaikeampi arvioida ja runko on vielä kalliimpi. Toki kaikki voimansiirron osat yhteenlaskettuna maksaa jo kohtalaisen summan, joten ei sekään asia merkityksetön ole. Shimanolla Tiagra ja Sramilla Apex ovat kaikinpuolin ongelmattomia valintoja. Merkkien erona on pieni ero käytettävyydessä ja paremmuuden ratkaisee makuasiat. Monesti pyörissä takavaihtaja on parempaa sarjaa kuin muu voimansiirto ja pyörää myydään tuon perusteella, joten tähän harhautukseen ei kannata mennä.

[QUOTE=Leewi;2822558]Itse laittaisin varmaan tän tulemaan: Oho tää olikin jo, ja syystä.
    Vitus Substance 705,49 eur https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908

tämä on ollut jo tovin vertailussa parin muun kanssa joita olen netistä löytänyt. Kiitos silti vinkistä
    "we stopped checking monsters under our beds when we realized they were inside us"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    ^ Tuota jo tuolla ketjun alussa, vaikka omissani onkin etuvaihtaja ja kaksi ratasta kammissa, niin hyvin tuolla voisi aloittaja ajaa niitä teitä ja matkoja, joita hän pyöräänsä tavoitteli alun määrittelyssään. Tämä ketju on noussut raketin lailla ulkogalakseihin, toivon mukaan aloittaja ei ole hypännyt kyydistä jo ennen ilmakehän loppua.
    Hahhaha . Kieltämättä yksinkertainen avunpyyntö erilaisiin pyöriin on lähtenyt aasinsiltaa pitkin korkeakiitoiselle laukalle.... sitä se tuppaa foorumeilla olemaan kun mielipiteet on vahvoja ja kinaamisen tarve on suuri. Olen saanut kyllä hyviä vinkkejä ja samalla itseäni huvitettua lukemalla foorumilaisten kiivasta keskustelua. Muutamia pyöriä olen löytänyt kyllä, mutta päätösken tekeminen tuntuu silti hankalata.
    "we stopped checking monsters under our beds when we realized they were inside us"

https://www.fun-corner.de/en/14-road-bikes

tuolla olisi hintahaarukkaani nähden hyvinkin sopivia pyöriä, varsinkin cube ja trekki. Osaisko joku foorumilaisista kertoa mikä noista olisi järkevin?

Mukava kuulla että olet vielä hengissä ja et muutoinkaan ihan kypsynyt meihin.
    Vähän kaposia ovat renkaat noissa, mitä nyt edullisen pään pyöriä katselin. Pyörän oikea koko on hyvin tärkeä seikka, meillä sentit täsmäävät, joten kun sopivan ehdokkaan löydät, voin yrittää auttaa kokovalinnassa, myyjät monestikin ehdottavat sopimatonta kokoa, jostain syystä jotain kasvuvaraa, vaikka senttejä ei olisi varmasti enää tulossa. Ylisuureen runkoon kasatulla on tuskaista ajaa ja sopivaan suuri nautinto!

Ainakin Cubessa on 28mm renkaat vakiona, kyllähän niillä useimmat soratiet ajelee. Mielestäni aika hyvä kompromissirengastus, jos kuitenkin suurin osa on asvaltilla ajelua. Levyjarrullisena tuohon voi mahtua vähän isompikin, 30 - 32 millinen rengas.

Alun luonnehdinnan mukaan pidän noita leveyksiä miniminä, vaikka 28 mm renkaalla jo ajaakin eikä mitään hurjan leveää tieajoon tarvitse.

https://www.baiks.fi/poistonurkka/kt...cx70-20-v.html

tuohon törmäsin tänään, laitoin heille viestiäkin että onko koko 55 liian suuri itselleni mutta vastausta ei ole vielä kuulunut. Osaisko joku asap neuvoa. Mittasin itseni uudestaan tällä kertaa avustajan kanssa ja jalan sisäpituus onkin 84, pituus edelleen siinä 172-173 pintaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ZeroG Katso viesti
    https://www.baiks.fi/poistonurkka/kt...cx70-20-v.html

tuohon törmäsin tänään, laitoin heille viestiäkin että onko koko 55 liian suuri itselleni mutta vastausta ei ole vielä kuulunut. Osaisko joku asap neuvoa. Mittasin itseni uudestaan tällä kertaa avustajan kanssa ja jalan sisäpituus onkin 84, pituus edelleen siinä 172-173 pintaan
    Pahoin pelkään että on liian pitkä. Ihteeni verraten (83/178) sulla on lyhyt selkä ja luultavasti tuo koko olisi mulle sopiva. Tuossa voi tulla ongelmia yltää sarville.

Mittoja pyörälle ei löytynyt, mutta samoin pelkään koon 55 olevan liian iso, keskusvarastosta myyjältä löytyy kokoa 52, se voisi olla se oikea, keskeiset mitat olisi hyvä saada ennen hankintaa. Pyörässä ei kummempaa moitetta.

PS mitat löyty samaan runkoon ja pitkäjalkaiselle kuskille mielestäni 52 sopisi. Tarvittaessa hienosäätöä putkiosilla, ajopituutta hitunen lisää tarvittaessa.
    https://www.merlincycles.com/ktm-can...ke-101371.html

Tuota ajopituutta hitunen lisää olisi 75 asteisen satulaputken ja pitkähköjalkaisen kuskin ehken parasta ottaa sattulaputkeen jättöön lisää sentti tuohon vakioputkeen. Satulan kiskoissa säätövara on pieni ja kuvan mukaan putki on pienellä jätöllä. Hyvin lähelle optimia pienellä hienosäädöllä olettaisin päästävän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuota ajopituutta hitunen lisää olisi 75 asteisen satulaputken ja pitkähköjalkaisen kuskin ehken parasta ottaa sattulaputkeen jättöön lisää sentti tuohon vakioputkeen. Satulan kiskoissa säätövara on pieni ja kuvan mukaan putki on pienellä jätöllä. Hyvin lähelle optimia pienellä hienosäädöllä olettaisin päästävän.
    mites jos esimerkiksi tuolta linkkaamaltasi sivustolta pyörän tilaa, niin onko vaarana järkyttävät tullimaksut tai jotain muita ylimääräisiä kuluja hähetyskustannuksien päälle? kokemuksia ulkomailta tilatessa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ZeroG Katso viesti
    mites jos esimerkiksi tuolta linkkaamaltasi sivustolta pyörän tilaa, niin onko vaarana järkyttävät tullimaksut tai jotain muita ylimääräisiä kuluja hähetyskustannuksien päälle? kokemuksia ulkomailta tilatessa?
    Britannia kuuluu vielä EU-alueeseen, joten sehän on sisämarkkinoilta tilaamista, joten ei siiihen mitään tulleja tai veroja tule. Tarvittaessa kauppias huolehtii alv:ista, jos se eroaa Suomen alvista. Takuujutut voivat olla vaikeita. Ei siinä muuta.

^ Näin se on.
    Kokonaista pyörää ei ole minulle tullut, yksi runkosarja Saksasta ja osia hyvin monia kertoja niin briteiltä kuin saksalaisiltakin. Kaikki nämä menneet kiitettävästi, samoin tältä palstalta nähnyt monilla menneen hyvin maailmalta tilattuna koko pyöräkin, joitakin ongelmia myös. Aivan hyvin voi tilata, kun tietää oikean koon, pyörän osakoostumuksen, takuuasiat ei ihan samoin kuin lähikaupasta. Lähettäjä vastaa tuotteen perille vastaanottajalle saakka.

Minä olen ostanut ulkomailta. Viimeksi oli rungossa vähän virhettä, mutta hioin itse sen kuntoon ja sain vähän hyvitystä vaivani palkaksi. Sen lisäksi etuhaarukassa oli vikaa, mutta irrotin sen ja hoidin maahantuojan kautta. Minulla oli siis aika huono tuuri, mutta selvisin omaa vaivaani käyttäen. Ehkä todennäköisin ongelma on vaihteiden säädöissä tai jossain vastaavassa, eli aina on hyväksi, jos postimyyntinä tilatessa osaa tarvittaessa itse tehdä pyörälle jotain. On toki mahdollista joskus käyttää paikallisessa korjaamassa myyjän laskuun yms. Jos pitää lähettää takaisin, niin se vie jo aikaakin aika paljon, mutta sanoisin, että huonoja säätöjä lukuun ottamatta viat ovat aika harvinaisia.

Britannia kuuluu vielä EU-alueeseen, joten sehän on sisämarkkinoilta tilaamista, joten ei siiihen mitään tulleja tai veroja tule. Tarvittaessa kauppias huolehtii alv:ista, jos se eroaa Suomen alvista. Takuujutut voivat olla vaikeita. Ei siinä muuta.
    Ok, hyvä tietää. Juoksuun olen kyllä tarvikkeita tilannut ulkomailta vielä kun polveni sitä iloa kesti. Mietitytti tuossa tullikysymyksessä lähinnä se että paketin koko ja paino on paljon isommat kun esimerkiksi barefoot- kenkien tilaamiseen vertaa, niin ajattelin ottaako suomen tulli siitä jotain (suomen valtio kun tuntuu nykyään vievän tuhkatkin pesästä säännöksillään)

Tässä on aika kiva vertailu CX vs gravel pyörä.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZRe3rMyw5F8

Loppupäätelmä taisi olla; "ellei niitä ajaa peräkanaa, ei välttämättä huomaa eroa"

Samanlaisia aiheita

1. Cyclocross aloittelijalle
    By Johnson in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 08.05.2016, 11.03
  2. Ensimmäinen cyclocross 1-2k€
    By -Bn in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 28.12.2015, 20.10
  3. Ensimmäinen cyclocross
    By mahead in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 345