ElectrobikeGiantRideCanyonHuntteriHelkama
Sivu 1 / 26 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 762

Aihe: Sähköpyörään valot

  1. #1

    Sähköpyörään valot

    Nyt kun alkaa olemaan taas tuo pimein ajokausi käsillä niin tekisi mieli ostaa pyörään kunnon valot. Sähköpyörään tuntuu vaan todella hassulta ostaa mitään erillisellä akulla toimivaa valoa, kun pyörän sähköihinkin sellaisen pystyisi lisäämään siten että käyttäisi pyörän akkua.

    Onko tuollaisista valoista kokemusta tai edes mitään vinkkiä mistä niitä voisi etsiä? Tarjonta tuntuu olevan todella vähäistä ainakin tällä hetkellä.

  2. #2
    Kyllä noita pedeleccien akuja käyttäviä valaisimia löytyy kaikilta suurilta valmistajilta. Omassa sähköfillarissa oli vakiona B&M:n valaisin. Täsä pari linkkiä Edeluxin ja B&M:n sähköfillarivalaisimiin:

    - https://nabendynamo.de/en/products/h.../for-pedelecs/
    - https://www.bumm.de/en/products/e-bi...60ts7-01.html?

  3. #3
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.900
    Minulla on Yamahan säätimessä USB-lähtö, johon sain kiina CREE:n kiinni ja toimiikin jopa. Johto on vain vähän arassa paikassa.


    Maksoin 12 € tuosta.

    Jos virrantuotto ei riitä valolle voi väliin laittaa USB-akun. Sellaisen joka antaa virtaa vaikka sitä ladataan samaan aikaan. Se tasaa käynnistymispiikin ja valon saa päälle. Kuinka kauan riippuu niin monesta asiasta.

    Olisi kiva saada virtaa suoraan akusta, mutta olen jossain lukenut että jos sieltä akun johdoista menee varastamaan virtaa menee akku lukkoon ja sellaiseen vikatilaan että pitää ostaa uusi akku.

    Yamahan moottorissa on kyllä lähtö valoille, mutta taitaa olla 6 V ja max 0,5 A. Minulla on valokatkaisin vielä muussa käytössä.

  4. #4
    Helpointa ostaa kompakti akullinen valaisin. Suosittelen erittäi lämpimästi tätä, Lumonite Compass R,

    https://www.valostore.fi/tuote/otsal...SACEgJ8HfD_BwE

    Eikä jää pelkästää fillarin valoks vaan on todella monikäyttönen ja laadukas lamppu.

  5. #5
    Ja nämä lisävarusteeksi,

    https://www.valostore.fi/tuote/tasku...erisuuntainen/

    https://www.valostore.fi/tuote/tasku...mansuuntainen/

    Lampun laaja valokeila antaa myös mutkissa valoa, joten toimii mielestäni erittäin hyvin juuri pyöräilyssä.

  6. #6
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    284
    Lupinella on siisti systeemi, hieman hintava, mutta ei tarttis pelata noiden kiinike viritysten kanssa ja saa olla aina paikallaan.

    linkki
    https://www.lupine.de/products/bike-...ghts/for-bosch
    petev muokkasi tätä : 18.10.2018 at 18.24 Syy: Linkki lisätty

  7. #7
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    141

    Sähköpyörään valot

    Vähän tarkentavia kysymyksiä, niin osaa vastata paremmin.

    Maastoon vai liikenteeseen? Minkä valmistajan sähköt pyörässä on? Pitäisikö saada halpa ja kätevä lamppu, vai pitäisikö sen muuttaa yö päiväksi hinnasta riippumatta?

    Ainakin liikenteeseen ja Boschin sähkölle löytyy kaikkea ihan muutaman kympin tuikusta Busch & Müllerin 50€-150€ valojen kautta 250€ maksavaan Supernovan M99 -malliin. Rahalla saa parempaa valoa ja tuossa Supernovassa se onkin jo aika hyvin kohdillaan.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.083
    Tuli illalla pyörätiellä vastaan 2 sähköpyörää joissa "hyvät", "tehokkaat" ja rajaamattomat valot, tosin vastaantulijana en nähnyt mitään ja pakko katsoa vaan omaa etupyörää ja hidastaa vauhti kun omassa pyörässä vain stvzo valo. Aikamoinen surina, ilmeisesti kiire.
    Näyttää jo 2 henkilön seurue muodostavan joukon jossa tyhmyys tiivistyy.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  9. #9
    que2: En halunnut pelkästään omaan tarpeeseen nostella keskustelua, vaan yleisesti saada tietoa valoista jakoon.

    villariveijari: ostamisen kannalta tällä hetkellä on tosiaan helpointa ostaa akullinen valo, mutta halusinkin saada selville onko fiksumpia vaihtoehtoja tarjolla jos haluaisi hyödyntää sähköpyörän ominaisuuksia.

    Minulla on nyt Shimanon sähköt maastopyörässä ja tällä hetkellä Knog PWR Trail akullinen valo tangossa kiinni (valmistajan mukaan 1000lm, tuskin todellinen mutta riittävä valoteho), kun en muuta minun tarpeisiin sopivaa helposti löytänyt (#SupportYourLocalBikeStore ). Sen verran korjaan aloitusta että kyllähän sitä tarjontaa tietysti on. Minun mielestä nuokin edellä mainitut on vaan melko arvokkaita valaisimia, kun akulliset versiot on joko samaa hintaluokkaa tai halvempia. Siis samalla tai huomattavasti paremmalla valoteholla varustettu valaisin, missä on myös oma akku maksaa vähemmän tai korkeintaan saman verran kuin se pelkkä e-bike valaisin. Tuo Supernova M99 on hyvä esimerkki tästä, sen hinnalla saa 2-3kpl noita Knoggeja akkuineen.

    Tuo Knogin lamppu on aikalailla passeli minun tarpeisiin, ajan 99% valaisemattomilla metsäpoluilla (missä on vastaantulijoina viime aikoina ollut jäniksiä ja supikoiria, erittäin harvoin ihmisiä) ja tuossa valossa riittää tehoa sekä keilan leveyttä sopivasti siihen puuhaan. Ainoa mikä siinä häiritsee on se turha akku mikä pitää aina erikseen olla mukana ja ajon jälkeen akku pitää muistaa erikseen irrottaa ja viedä lataukseen. Sähköpyörässä valon oma akku tekee valosta painavemman (kevyempi valaisin on helpompi kiinnittää tukevasti eikä tärise yhtä helposti) ja kooltaan suuremman ihan turhaan.

  10. #10
    oem: oliko se häikäisyn syy siinä että vastaantulijoilla oli sähköpyörät vai oliko syy olosuhteisiin liian tehokkaissa valoissa?

  11. #11
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    141
    Joo, nuo tehokkaat ei-StVZO-valot häikäisevät kyllä todella tehokkaasti, eikä siihen oman kokemuksen perusteella tarvita edes sitä kahden henkilön ryhmää. Jäi itseltäkin mainitsematta että liikenteeseen olisi syytä valita StVZO-luokitellut valot.

    Tämän ketjun ehdotuksista Haraldin ja Villariveijarin mainitsemat soveltuvat siis maastokäyttöön, muut myös liikenteeseen.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.083
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tero V. Katso viesti
    oem: oliko se häikäisyn syy siinä että vastaantulijoilla oli sähköpyörät vai oliko syy olosuhteisiin liian tehokkaissa valoissa?
    Olosuhteisiin sopimattomat metsävalot.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti que2 Katso viesti
    Joo, nuo tehokkaat ei-StVZO-valot häikäisevät kyllä todella tehokkaasti, eikä siihen oman kokemuksen perusteella tarvita edes sitä kahden henkilön ryhmää. Jäi itseltäkin mainitsematta että liikenteeseen olisi syytä valita StVZO-luokitellut valot.

    Tämän ketjun ehdotuksista Haraldin ja Villariveijarin mainitsemat soveltuvat siis maastokäyttöön, muut myös liikenteeseen.
    Liikenteessä suuntaan ja valitsen tehon siten, ettei valo häikäse vastaantulevia. Olen suunnittelut värkkääväni jonkun lipan siihen, että sais häikäsevyyttä pois. Käytössä siis tuo Lumonite Compass R.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.900
    Liikenteessä riitää ainakin minulle joku lezyne femto drive huomiovaloksi

  15. #15
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.083
    ^^Miksi ei toista lamppua liikennekäyttöön vaikka tankoon?
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  16. #16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^^Miksi ei toista lamppua liikennekäyttöön vaikka tankoon?
    Se vois toimia, jos olis maastolenkeillä lumonite kypärässä ja joku paremmin tieliikennekäyttöön soveltuvampi tangossa. Periaatteesta välttelen ylimääräiseten asioiden omistamista, että jos jostain voi selvitä mokikäyttösellä vaihtoehdolla, niin valitsen aina sen. Esim. en nyt osta erikseen pitkävartisia kenkiä pyöräilyyn syksyksi/talveksi, koska vaelluskengilläkin on mahdollista pyöräillä. (ja lisäksi vaelluskengät tykkää siitä että niitä käyttää)

  17. #17
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.083
    Virran ottaminen sähköpyörän akusta valo(i)lle käy siihen tarkoitetuilla osilla helposti mutta jos
    liitäntää ei ole, on mahdollista käyttää jotain muunninta vaikka 18-100V to esim. 12V jonka ottaa akun liittimen johdoista mutta takuu- tai vahinkovastuuasioista ei ole tietoa. On myös suoraan akun jännitteelle käyviä valoja mutta itse kytkeminen saattaa käydä syyksi korvauksen menetykseen jos vahinko syntyy.

    Toistaiseksi on ladattava StVZO tangossa ja metsävalossa oma 4X18650 (ncr18650B) akku ja vielä kamerallekin omansa 5v powerbank.
    Haaveilen vielä tilanteesta jossa nuo kaikki olis yksinkertaisilla päälle/pois kytkimillä ja virta ajoakusta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  18. #18
    Itse olen ratkaissut ongelman siten että fillarissa on kiinteinä etu ja takavalot. Etuvalo enemmän huomiovalo, mutta tarvittaessa pystyy etenemään myös pilkkopimeässä. Kun lähden pimeän aikaan metsälenkille, otan mukaan erillisen valon, jossa oma akku. Mielestäni aika turhaa yrittää ympätä hirveitä valonheittimiä kiinteänä fillariin kun jos ne ovat laadukkaat, myös varkaat kiinnostuu niistä.

  19. #19
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^Aika lailla sama metodi. Paitsi että mulla ei ole normisti mitään valoja Lenkillä mukana kulkee pieni, mutta tehokas valo, jossa akku kiinteänä. Sen voi sitten tarvittaessa napsauttaa paikalleen, kun tarve vaatii.

    Jos löytyisi stonga tai stemmi, johon olisi upotettuna parit teholedit. Siitä saisi sähkäriin "huomiovalot".

  20. #20
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tero V. Katso viesti
    Onko tuollaisista valoista kokemusta
    Itselläni on tuoretta kokemusta Supernovan V6s HBM lyhdystä Shimanon koneeseen kytkettynä. Luulen, että fiilikset olisi aivan samat olipa valaisimen valmistaja mikä merkkivalmistaja tahansa: paluuta erillisten akkupakettivalojen aikakauteen ei ole, olen nähnyt valon. Tai itse asiassa valot voi kokonaan unohtaa, ne on aina päällä kun pyörä on päällä. Päivällä huomiovalona ja pimeälläkin valoteho ja -kuvio riittää hyvin omiin ajoihini. Tuollaisen StVZO valon valokuvio on kyllä eri universumista kuin nuo taskulamppumaisten viriviritysten pistevalopaiskarit lumeneista ja luxeista riippumatta.

    Asennus otti kyllä oman aikansa, kun rungon sisään piilotetun ajoakun vieressä kulkeva kaapelikanava oli jo ennestään ihan täynnä tavaraa, mutta vaivan palkkana piuhat on nyt supersiististi rungon sisällä kokonaan piilossa, näkymättömissä ja risujen ulottumattomissa - lukuun ottamatta 25 cm pätkää keulassa. Otin tänään kuviakin:




  21. #21
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.900
    Kuva pimeässä valokeilasta olisi kiva

  22. #22
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Tuollaista kiinteästi asennettavaa voisi ajatella, kun joka tapauksessa pitää pyörä purkaa sen Di2-asennuksen vuoksi keväällä.

  23. #23
    Liittynyt
    05/2017
    Paikkakunta
    Hankasalmi
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Itselläni on tuoretta kokemusta Supernovan V6s HBM lyhdystä Shimanon koneeseen kytkettynä.
    Mikä on Shimanon antama jännite ja virta? Paljonko tuo valo vaatii toimiakseen?

  24. #24
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.843
    ^ Tuo valo on suunniteltu Shimanon antamalle jänniteelle ja virralle.

  25. #25
    ^Shimano antaa ulos 6V. Mielestäni useimmat sähköfillareihin suunnitellut valot on hinnoiteltu aivan törkeästi kun huomioidaan ettei niiden mukana tarvi toimittaa edes laturia ja akkua. Shimanon systeemi on mielestäni tökerö kun valojen päälle laitto mittarista on monen valikon takana. Boschissa painetaan pitkään + nappia ja valot syttyy.



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Aika lailla sama metodi. Paitsi että mulla ei ole normisti mitään valoja Lenkillä mukana kulkee pieni, mutta tehokas valo, jossa akku kiinteänä. Sen voi sitten tarvittaessa napsauttaa paikalleen, kun tarve vaatii.

    Jos löytyisi stonga tai stemmi, johon olisi upotettuna parit teholedit. Siitä saisi sähkäriin "huomiovalot".
    Itse laitoin huomiovalot kun muutaman kerran töissä, kirjastossa, kaupassa, kaverilla, asioilla, vierailla käydessä pimeä yllätti ja huomasin että muut ei noteeraa pimeää vauhdikkaasti liikkuvaa pyöräilijää mitenkään Samoilla pimeän reissuilla huomasin että pilkkopimeässä en näe mitään. Esim. kuulin yhtäkkiä edessä puhetta ja siellähän käveli ihmisiä. Pimeitä polkuja oli aivan turha yrittää ilman valoja. Nykyisillä huomiovaloilla näkee ajaa rauhalista vauhtia jopa täysin säkkipimeässä metsässä. Ja kun ne on kiinteästi pyörässä, ei tarvi muistaa ottaa matkaan paristovalaisinta.

  26. #26
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Shimanon systeemi on mielestäni tökerö kun valojen päälle laitto mittarista on monen valikon takana. Boschissa painetaan pitkään + nappia ja valot syttyy.
    Tuo on kieltämättä aika vammainen toteutus Shimpalta. Voisivat huoletta kopioida Boschin vastaavan.
    ei tarvi muistaa ottaa matkaan paristovalaisinta.
    Pullotelineen puutteen vuoksi mulla on lenkillä aina reppu tai vyötärölaukku, jossa valo kulkee kuin itsestään. Mutta on tuossa pointtia.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.900
    Löytyihin se keskustelu missä joku ottaa pyörän akusta virtaa lampulle dc/dc-muuntimella.

    https://www.pedelecforum.de/forum/in...3/#post-921547

    https://www.pedelecforum.de/forum/in...-2#post-953129

    Tuolla saa valon ohjautumaan Yamahan valokytkimellä, ja vaikka 12 V 2 A tehoa. Tuolla saa esim juuri Supernova M99 Mini Pron toimimaan Yamahan kanssa. Nyt rupesi houkuttelemaan. Ainoa joka mietityttää on että minulla tuo Yamahan valonappi on jo muussa käytössä, enkä välttämättä halua pitää noin kallista valoa päällä yötä päivää.

    Harmi kun en löydä sitä keskustelua missä joku oli saanut akkunsa lukkoon kytkemällä akkuun suoraan. En edes muista oliko se keskustelu ruotsiksi, suomeksi, saksaksi tai englanniksi.

    Muokkaus: löytyihän se https://www.pedelecforum.de/forum/in...-4#post-612737

    Tässä tapauksessa elektroniikkainsinööri oli rakentanut USB-lataus ja 12 V valo-ohjauksen ja saanut akun juntturaan. Erona tässä oli että laite oli ilmeisesti päällä koko ajan, josta BMS ei tykkää (tai tämä on mun teoria). Jos se aktivoituu vasta valokytkimen kautta kuten edellisessä tehtiin, virran kulutus on 0 kun Yamahan virrat on pois päältä ja BMS ei silloin rupea itkemään. Ehkä?

  28. #28
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    511
    Kompataan Pexiä, paluuta vanhaan erillisiin valovirityksiin ei ole.
    Mulla on jälkiasennettuna Axa ECHO15 valo (ilmeisesti sama kuin Helkaman sähköpyörissä vakiona).

    Uudessa Shimanon mittarissa 6000-sarjaan kyllä valot saa yhdellä painalluksella päälle, namiska oikealla
    esim. https://www.bikester.fi/shimano-step...ta-644432.html

    Muutenkin tuo mittari on paljon mukavampi käyttää kuin se vanha.

    Ei käy tosiaan 8000-sarjaan, monella näyttää semmoinen olevan...….

    Täytyy ottaa tarkempaan tutkiskeluun tuo Supernovan valo, tuo tankokiinnitys on houkutteleva......
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  29. #29
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^6000-sarjan Shimanoissa... täällä ajellaan 8-tonnisilla...

  30. #30
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.843
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^6000-sarjan Shimanoissa... täällä ajellaan 8-tonnisilla...
    Tämä mittari taitaa sopia nykyään 8-tonniseenkin, jos haluaa valolle omaa nappia. Mutta ehkä Shimano on kuvitellut että 8-tonnisen omistajat hankkivat näitä parempia valoja, missä on automaattinen daylight ominaisuus ja se syttyy aina kun sähköt on päällä, esim.: https://www.lupine-shop.com/en/led-l...-international

Samanlaisia aiheita

  1. Tee-Se-Itse valot
    By troh in forum Varusteet
    Vastaukset: 4194
    Viimeinen viesti: 25.11.2022, 10.59
  2. Sähköpyörien valot
    By kuokkaz in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 30.09.2020, 23.32
  3. Valot päivällä
    By Jani73 in forum Varusteet
    Vastaukset: 46
    Viimeinen viesti: 13.06.2018, 23.53
  4. Nastarenkaat sähköpyörään ?
    By samig76 in forum Renkaat
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 13.09.2016, 09.51
  5. Nastat sähköpyörään
    By gsxf in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 18.08.2016, 21.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •