Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 74

Aihe: Tankoraivo

Tankoraivo

En tiedä onko asiasta keskusteltu palstalla, mutta tässä nyt aloitus. Julkisuudessa tästä on puhuttu paljonkin.

Olen viimeisen parin viikon aikana päässyt osalliseksi ja todistamaan tankoraivon purkauksia nyt kolme kertaa. Viimeksi tänä aamuna työmatkalla Espoon Keilaniemessä.

Näitä esimerkkejä yhdistää muutama havainto:
    - pyöräilijän raivonpurkaus auton hakkaamisen muodossa
    - pyöräilijän kärjistämä 'ongelma'. Kaikki kolme ovat olleet aivan normaaleja liikennetilanteita.
    - keski-ikäinen, miespuolinen aktiivipyöräilijä

Tuossa aamulla ajoin itse tämän luomakunnan kuninkaan perässä. Etenimme Keilanimen ahtaalla kevyenliikenteen väylällä liian suurella nopeudella. Pysäköintipaikalta tulleen auton kohdalla edellä pyöräillyt kaveri aloitti teatraalisen auton takomisen. Mitään vaaratilannetta ei ollut ja olisimme molemmat päässet auton takaa ohi ongelmitta.

Mikä jengiä vaivaa? Kauniisti sanottuna tässä ei ole mitään järkeä. Miksi muusta liikenteestä opittu possuilu pitää siirtää pyöräteille?
    Mainittakoon, että olen itsekin keski-ikäinen, miespuolinen, aktiivipyöräilijä, mutta yritän välttää pk-seudun kaupungeilla liikkumista.

^En osaa sanoa mikä vaivaa mutta joillain vaan on se karvahattu liian kireällä?
    Viimeisin episodi nähty kun kategoriaan passaava keski-ikäinen mieshenkilö raivosi nuorelle tytölle joka ajoi jaettua kelviä "väärin". Oisko sit kotona tai muussa elämässä huono olo ja pitää päästellä höyryjä?

Edit. Mainittakoon että poikkeuksetta joka työmatkalla voisin hakata autoja kun tunkevat pyörätielle....mutta paikka ei ole helppo autoilijallekaan, vilkasliikenteiselle tielle pitäisi päästä ja näkyvyys kehno
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Normaalilla ihmisellä 1000->0 pitäis sujua 1-2sekunnissa eikä siinä ajassa ehdi hakata mitään.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Eiköhän tankoraivo ole ihan samaa alkujuurta kuin muutkin raivot, esim. hyvin yleinen perintöriitaraivo.
    -L.

Maailman vaativin kilpailu rivouksien puhumisessa on Tourette de France.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Propjock Katso viesti
    En tiedä onko asiasta keskusteltu palstalla, mutta tässä nyt aloitus. Julkisuudessa tästä on puhuttu paljonkin.
    On keskusteltu - eri yhteyksissä, vaikkei mitään erityistä ketjua muistukaan mieleen - mutta ei liene mitään syytä olla keskustelematta nytkään tai vieläkin.

Julkisuudessa on aivan varmasti puhuttu, onhan se yksi tyhjänpäiväisten kolumnistien ja kommenttiosastojen vakiokirjoittajien lempiaiheista. Syystä tai toisesta. Aiheesta tai aiheetta.

En lähde kehumaan sillä että itse en ole koskaan syyllistynyt tankoraivoon enkä hakannut autoa - vaikka syytä kenties olisi ollut - mutta kaksi kertaa olen ajanut perään ja mennyt keskustelemaan kuljettajan kanssa niin asiallisesti ja rauhallisesti kuin tilanrteessa kykenin. Mutta tässäkään ei ole kyse pelkästään minusta

Kuitenkin lisäisin sen verran että kertaakaan en ole päässyt todistamaan tankoraivoa. Joko se ei sittenkään ole niin tavattoman yleistä tai se on valtavasti yleisempää pääkaupunkiseudun työmatkatemporeiteillä ja -aikaan.

Toinen kysymys kuuluu vaivaako jengiävai vaivaako joitain yksittäisiä tyyppejä - joita toki voi olla sen verran monta että voi syntyä vaikutelma yleisestä ilmiöstä tai käyttäytymistavasta, vaikka kyse on sittenkin hyvin pienestä osasta pyöräilijöitä - jotka syyllistyvät tankoraivoon toistuvasti.

Kolmas kysymys voisi olla onko kyse silkasta tankoraivosta eli stressin ja ärsytyksen aiheuttamasta hallitsemattomasta käytöksestä vai tietoisesta harkitusta ja ohjelmallisesta toiminnasta eli eräänlaisesta aktivismin muodosta.

Mainittakoon, että olen itsekin keski-ikäinen, miespuolinen, aktiivipyöräilijä, mutta yritän välttää pk-seudun kaupungeilla liikkumista.
    Pk-seudun kaupungeilla liikkumisen välttäminen lienee täysin mahdotonta useimmille pk-seudun työmatkapyöräilijöille - vaikka se eittämättä olisi yksi parhaista keinoista alentaa stressitasoa

Mulla tankoraivo tuppaa kohdistumaan viattomiin luontokappaleisiin, kuten kiviin ja juurakoihin. Välillä hävettää, kun puskan takaa tulee joku koiran ulkoiluttaja samalla kun itse käskyttää jotain kiveä

Mutta joo, veikkaan että näillä tankoraivoilijoilla on ongelmat syvemmällä kuin pelkissä pyöräilyn perussäännöissä. Usein nämä raivoilijat kyllä sitten ajavat melko luovasti valoissa ja pystyvät yhdistelemään kelviä ja ajorataa sulavasti oman tarpeen ja mielihalun mukaan.

Trolli haisee.

Muistelen jostain lukeneeni tilitystä aloittajan kuvailun kaltaisesta miespyöräilijästä Espoossa (kertokoon se, joka tapauksen muistaa). Liekö yksi ja sama asianosainen ollut useammassa tapauksessa läsnä, tiedä häntä. Kyllähän tähän maahan muitakin vatipäitä mahtuu kulkutavasta riippumatta. Uskon näiden käyttäytyvän liikenteessä samalla tavalla, olipa sitten alla satula, auton istuin tai omat jalat. Ei kulkumuoto tai sen vaihtaminen kenestäkään toisenlaista persoonaa leivo.

Parhaiten tuolla pärjää, kun ei itse provosoidu eikä provosoi. Kaikille löytyy tilaa, ja apuaan voi tarpeen tullen tarjota.
    Festina lente

Mun tmt-reitin varrella on yks risteys, jossa autot jostain syystä pysähtyy aina siihen suojatien päälle. Mun raivo on siinä kun koputan kevyesti auton takalasiin(hmm... Olisko syynä se että autot ovat kaikki farmareita tai tila-autoja) itse siitä ajan pari kertaa viikossa 9,5m pitkällä autolla ja joudun peittämään puolet suojatiestä.

Tässä viikko-pari sitten sattui huvittava tankoraivo-kohtaus omalle kohdalle.

Ajoin autolla ja olin aikeissa kääntyä risteyksestä vasemmalle. Edessäni ajoi toinen autoilija, joka lähti niin ikään kääntymään vasemmalle, muttei huomannut että ajoradan vieressä kulkevaa kelviä pitkin tuli risteykseen noin kuusissakymmenissä oleva mieshenkilö kolmivaihteisella fillarillaan. Tämä aiheutti sen, että edelläni ajanut autoilija puikkasi risteyksestä läpi pyöräilijän nenän edestä, jonka seurauksena fillarimies joutui vetämään liinat kiinni välttääkseen törmäyksen ja jäi sitten hölmistyneenä seisomaan pyöränsä kanssa keskelle risteystä.

Minä takaa tulevana näin tilanteen hyvin, jäin antamaan miehelle tilaa ja näytin käsimerkein: "ole hyvä, mene vain". Mies kuitenkin vain tuijotti minua vihaisen näköisenä ja alkoi puimaan nyrkkiä meikäläiselle. Hetken raivottuaan jatkoi sitten matkaansa ja minä pääsin kääntymään autoni kanssa risteyksestä.

Jäi sellainen tunne, että olin kanssa-autoilijana ikään kuin sijaiskärsijänä tässä insidentissä, jossa varsinainen syyllinen pääsi livahtamaan tilanteesta pois ja miehen piti saada purkaa suuttumuksensa johonkin toiseen autoilijaan.

^ vähän niinku kaikki pyöräilijät on kusipäitä niin kaikki autoilijat mulkkuja

En muista että olisi muutamaan vuoteen eli noin kymmeneen tuhanteen kilsaan "Pk-seudun kaupungeilla" tullut mainittavaa raivotapausta vastaan. Tänäänkin tosin otin mittaa ison mustan bemarin kanssa, tuli kolmion takaa ja katsoi ensin vain toiseen suuntaan, sitten huomasi minut mutta meinasi väkisin hivuttautua eteen mutta kun huomasi etten meinaa väistää niin pysähtyi.

Tunnustan häpeäkseni (ja vaimo häpee myös) tuntevani ja toteuttavani tankoraivoa satunnaisesti - aivon sisilisko-osa saa vallan.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Ei jostain yksittäisestä tapauksesta voi mitään laajempia johtopäätöksiä vetää. Kyseessä voi olla esimerkiksi:

-raivoaja on hetkeä aiemmin tullut mielestään jollain huonosti kohdelluksi, vaikka liikenteessä.
    -henkilöllä pitemmän aikaa kovaa stressiä, purkautuu yhtäkkiä.
    -henkilö huonohermoinen ja vetää vääriä johtopäätöksiä asioista.
    -vainoharhaisuutta ja kuvittelee jonkun vainoavan tai seuraavan.
    -avohoitopotilas ja unohtanut ottaa lääkkeet, tai tropit on loppu.
    -puoliso kyykyttänyt kotona oikein kunnolla ja päreet jo valmiiksi kytemässä.(yksi työkaveri oli tällainen)
    -tai jotain muuta vastaavaa.

^ Näinpä. Yksi lyhyt havainto ihmisestä ei kovin paljoa kerro. Ja jos muutaman tankoraivoavan näkee niin onko se sitten jo isompi ilmiö? Eipä itselle ole osunut rattiraivoajiakaan juuri kohdalle, vaikka niistä kaikkialla kohkataan. Uutisista tietysti aina saadaan ylilyönnit lukea. Mediahan näistä tykkää muutenkin kirjoitella ja ilmiöistä luodaan helposti mielikuva isompina ja yleisempinä kuin ovat.

Juuri näin. Olen jonkin aikaa työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä ja sielläkin aina silloin tällöin tulee esimerkiksi tilanne joka saattaa johtaa asiakkaan maltin menettämiseen. Samassa tilanteessa ja aivan samanlaisella palvelulla suurin osa päättyy asiakkaan tyytyväisyyteen ja osa menee ns neutraalisti. Onneksi näitä huonompia tapauksia on suht harvoin kuitenkin. Mutta turha niistä on ongelmaa ottaa. Maailmassa ei koskaan eikä missään mikään mene niin että kaikki olisivat aina tyytyväisiä.

Uskon että pyöräily muiden pyöräilijöiden kanssa ei ole poikkeus tässäkään mielessä. Ja voi hyvin olla että kaikilta ei suju pyöräily edes yksin liikkuessakaan. Mutta tietysti raivoaminen ja käämien palaminen yksikseen, vaikkapa metsässä, on muiden kannalta paljon miellyttävämpää.

Joten ei kannata muuta kuin sopivalla tavalla pyrkiä eroon huonosti käyttäytyvistä henkilöistä, niin pyöräilyssä kuin muuallakin, ja keskittyä sen jälkeen muihin asioihin.

ps. Ihan mielenkiintoista on ollut lukea kuvauksia erään suuren matkapuhelimia valmistavan yhtiön aiemmasta suuresta johtajasta. Itsehillintä ja maltti ei aina heilläkään ole hallussa.

Usein ilmiöön liittyvät kireät pyöräilyhousut ja tavoitehakuisuus. Teoriani on, että kireät pöksyt puristavat pissan päähän ja tavoitehaluisuus vääristää maailmankuvan. Lisämausteen tuo astetta paremman koulutuksen luomailluusio kaikkivoipaisuudesta. Ei jatkoon.
    Roots, bloody roots

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Usein ilmiöön liittyvät kireät pyöräilyhousut
    Perustuuko väite nähtyihin useisiin tapauksiin vai ainoastaan vilkkaaseen mielikuvitukseen?

Tuskin se kusipäisyys johtuu mistään kiristävistä kostyymeistä. Siihen on niinkin yksinkertainen selitys, että nesteellä on aina tapana hakeutua sinne missä on tyhjää tilaa.

Ongelma ei voi olla kovinkaan iso, sillä näyttää, että olen ainoa, joka on koskaan tuntenut tankoraivoa.
    Enkä minäkää usein.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Usein ilmiöön liittyvät kireät pyöräilyhousut ja tavoitehakuisuus. Teoriani on, että kireät pöksyt puristavat pissan päähän ja tavoitehaluisuus vääristää maailmankuvan. Lisämausteen tuo astetta paremman koulutuksen luomailluusio kaikkivoipaisuudesta. Ei jatkoon.
    "Käytän löysiä housuja, en ole käynyt kouluja enkä oikein halua saavuttaakaan mitään elämässäni. Muut ovat perseestä."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Ongelma ei voi olla kovinkaan iso, sillä näyttää, että olen ainoa, joka on koskaan tuntenut tankoraivoa.
    Enkä minäkää usein.
    En minä mutta ne muut on yleistä näillä palstoilla.

Yleensä vältän raivoa toteamalla "come on girl" tai "come on dyyd" jos toikkaroi väärällä puolella pyörätietä jne. mutta parasta on aina vaan olla ja hengitellä rauhalliseti, yleensä aina raivon jälkeen tajuan homman tyhmyyden ja olen nyt opetellut sitä välttämään,

ymmärrän kyllä jos jollain keittää, se vaan vituttaa kun kaupungissa pyöräily on sellaista selviytymistä että saattaa välillä purkauta jollain.... Itselläni tulee kelviä 300 kilometriä viikossa pahimmillaan joten kokemusta on monenlaisesta....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Enkä minäkää usein.
    Olen minäkin kopauttanut tai kevyesti läimäyttänyt autoa aina joskus varsinkin ennen muinoin mutten tuota mainittavaksi tankoraivoksi lue. Sukksikset on saattanut olla fifty/sixty, todennäköisemmin kesäaikaan shortsit.

Täytyy tunnustaa että kyllä joskus keihahtaa.
    Varsinkin kun on juuri ollut ns "tilanne". Kerran kun kuski ajoneuvollaan lähti paikaltaan kolmion takaa tuuppaamaan eteen/päälle, sain juuri pysäytettyä että jäi reilusti 5 cm pelivaraa mutta niin vaan lähti nyrkki konepeltiin kun se niin oli siinä tyrkyllä.
    Toinen tapaus kun vastaantuleva kääntyi risteyksessä jatkeen yli vieden takapyörän kautta meikäläistä tankojen yli naamalleen asfalttiin. Siitä kun kamoja keräilin niin taisin jotain kommentoida tyyliin: "Ulos autosta ********* *******!", ei kuitenkaan tullut mutta hetkenpäästä kuljetti lääkärille.
    Kummassakaan mainitussa tilanteessa ei ollut hetkenkään harkintaa vaan ns "välitön palaute" irtosi kyllä välittömästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti karhile Katso viesti
    Perustuuko väite nähtyihin useisiin tapauksiin vai ainoastaan vilkkaaseen mielikuvitukseen?
    Eiköhän se perustu vain ja ainoastaan siihen rajattomaan itsetyytyväiseen kaikkitietävyyteen, jonka maastopyöräily niissä sen harrastajille kovin rakkaissa rennonlöysissä pöksyissä kovasti vaikuttaisi joillekin heistä tuovan

Ja tietysti ihan pikkuruiselta osin tavanomaiseen trollaushaluun ja normaaliin tarpeeseen saada pientä huvia itselleen pyrkimällä ärsyttämään meitä succishemmoja

Kuopipolulla on tietty pointti, mutta tuo perustuu useaan nähtyyn juttuun. Jopa niin, että nämä katukiiturit ovat huudelleet lapsille autojen lisäksi. Jokaisella (tapauksia pystyn muistamaan viisi kpl) on ollut kippurasarvinen ja succikset. Neljä niistä ollut autoja, eikä tapaukset ole olleet MPS:n kaltaisia "hyvin läheltä piti" tilanteita vaan läheltä piti tilanteita, jossa ao. pyöräilijä on käyttäytynyt hämmentävän aggressiivisesti. Olen käytännössä ympäri vuoden 5 kertaa viikossa, 2 kertaa päivässä työmatkalla pyörässä Helsingissä, joten otos on aika kattava. No, ikään kuin autoilijoista ei löytyisi vielä enemmän vastaavia, mutta tankoraivosta tässä oli puhe. Yhtään löysemmällä vaatetuksella olevaa maastopyöräilijää en näissä puuhissa ole tavannut (metsässä succishemmot eivät yleensä normien mukaisesti morjesta, taitaa olla niilläkin niin kiire).
    Roots, bloody roots

Usein ilmiöön liittyvät kireät pyöräilyhousut ja tavoitehakuisuus. Teoriani on, että kireät pöksyt puristavat pissan päähän.
    .
    Olen huomannut saman. Kippurasarvella succikset jalassa keskisormi nousee herkästi ylös, mutten muista milloin olisin maastossa lökärit jalassa keskaria näyttänyt

Johtuisiko tämä pelkästään niistä succicsista vai voisiko olla muitakin vaikuttavia tekijöitä?

No joo, on ehkä myönnettävä että lienee todennäköisempää että tietyntyyppiset ihmiset harrastavat succis(työmatka)pyöräilyä kuin että he harrastaisivat (löysäpöksy)maastopyöräilyä. Ennen puhuttiin A- ja B-personallisuustyypeistä:

https://aitologia.fi/oletko-a-vai-b-laatua/
    https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-63284

Lienee helppo arvata kummasta luultavasti löytyy enemmän tankoraivoajia ja kummasta enemmän maastopyöräilijöitä

Itsellä huono omatunto yhdestä tapauksesta. Vastaan tuli kelvillä ihan oikein, oikeaa reunaa äiti ja pieni poika fillarilla. Molemmat näki minut taatusti hyvin. Ajelin loivaa alamäkeä vastaan ja vauhtia oli varmaan reilut +25km/h. Yht'äkkiä tuo muksu minua koko ajan tuijottaen (varmaan katseen ohjaama tai jostain kummallisesta syystä) alkoi kääntää pyöräänsä eteeni. Tiukka jarrutus ja pääsin juri ja juuri kelvin oikean reunan pientareen kautta muksua jyräämättä ohi. Tuossa tilanteessa pääsi silkasta säikähdyksestä iso *KELE suusta - sen verran lähellä törmäys kävi. Jatkoin matkaa ja vasta hetken rauhoituttuani kävi mielessä, että olisi ehkä pitänyt palata pyytämään anteeksi, kun mietin mitenhän mukula tuon koki. Jälkikäteen ihmettelin kun normi-työmatkan maksimisykkeissä uusi ennätys. Juuri kyseisessä paikassa. Eli syyllistyin lapselle "huutamiseen" silkasta säikähdyksestä ja tuo harmittaa vieläkin...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •