Mietin tässä yksinäin ja yksipäin, että missähän vaiheessa joku valmistaja suunnittelee sähköpyörän aivan nollasta. Samaan tapaan kuin Tesla suunnitteli sähköauton nollasta ja sähköauton ehdoilla. Aiemmat vähemmän onnistuneet yritykset olivat olleet tyyliin polttomoottorin tilalle sähkömoottori ja akut takaloosteriin. Kunnes Tesla suunnitteli ja rakensi auton akkujen ympärille.

Niin sama noiden sähkötäpärien takajousituksista: mun käsityksen mukaan näissä ei kannata painottaa jousituksen jäykistymistä / vähäistä keinumista polkiessa vaan enemmänkin sitä, että jousitus toimii koko ajan, ajetaan sitten putkelta tai satulasta. Ylämäkeen tai alamäkeen. Moottori kuitenkin kompensoi helposti jousituksen notkumista ja siitä aiheutuvaa tehohäviötä.

Eli ovatko nämä nykyisten pyörien monimutkaisetkin takajousitusratkaisut optimaalisia sähkövehkeeseen? Itse en ole käyttänyt esimerkiksi takajousituksen lukitusta kertaakaan tässä nykyisessä vehkeessä. En koe tarpeelliseksi, itse asiassa vain haittaa kun takapää on yhtä puuta.