Näyttää tulokset 1 - 26 / 26

Aihe: Spessun Roubaix 2018 - kokemuksia kaivattaisiin kipeästi

Spessun Roubaix 2018 - kokemuksia kaivattaisiin kipeästi

Eli tuota 2018-mallia saisi noin 2000 eurolla hiilariversiona hydraulisilla jarruilla jne. Ideana tykkään tuosta keulaiskarista ja hakusessa olisi työmatkapyörä (asfalttia 95% ja hiekkatietä 5%). Onko teillä kokemuksia pyörästä ja haittaako/rajoittaako tuo renkaiden kapeus (max taitaa olla 32mm) liikaa kuvatunlaiseen käyttöön?
    Diverge olisi varmasti kiva, mutta vastaavilla osilla on yli 1000 euroa lisää =/

Kiitos ja kumarrus.

Eihän nuo edes kapeat ole...

Vannejarru cyclossa 32mm renkaat ja sillä ajetaan 10% asfalttia, 40% metsässä polkuja ja juurakoita ja 50% soratietä

Olen ajanut Specialized Roubaix Expert mallilla vm. 2017 (=sama kuin 2018) nyt kaksi kesää. Maksoi ennen kiekkojen päivityksiä kuituisiin yms. pientä viilaamista 3800€, Olen ollut tyytyväinen, suorastaan innoissani tuon fillarin monipuolisuudesta. Asfaltilla tubeless 28mm -renkailla on jopa nopeampi kuin aiempi höyhenenkevyt maantie -Bassoni.

Roubaix ei todellakkan säikähdä nupukivetysta, rosoista asfalttia, hiekkapolkuja noilla renkaillakaan. Nyt syksyksi vaihdoin 30mm vähän karkeampipintaiset Schwalbe G-Onet alle. Levyjarrut ovat nykyisin lähes itsestäänselvyys jopa maantiepyörään.

Roubaixilla on erittain vaakata ja turvallisen tuntuista lasketella esim. Alppien serpentiinejä alas, myös huonolla rupuasfaltilla ja sateessakin. Samoin Mallorcalla olen ajanut tuolla. Erityisesti vauhtilaskuissa pyörä tuntuu turvalliselta vrt. aiempaan...kiitos sen pienen etujouston (FutureShock) ja vakaan rungon.

Jotkut etsivät etujoustosta jotain haittoja.. noo, pikkuisen painoa lisää. En näe jouston lukitukselle mitään tarvetta.. joissain Divergen malleissa se taitaa jo olla. Mutta Diverge ei ole enää oikein maantiepyörä, Roubaix on ja paljon muutakin... työmatkoille täydellinen vaikka hiekkaa olisi enemmänkin reitillä. Työkaverilla on Roubaix Expert 2018 ja ei malta lopettaa kehumasta sitä, koeajoi minun fillarin ja tilasi itselleen samanmoisen.

Vähän tuli nyt kehuttua, mutta minkäs teet. Siltä tuntuu.

Kannattaa koettaa päästä koeajamaan jossain tuo pyörä - sillähän se selviää, onko siitä mihinkään - itse pidän esimerkiksi Focus Paralanea ja GT Gradea paljon mukavimpina pyörinä ajaa kuin tuota Roubaixia - koeajossa en havainnut tuosta "pomppukeulasta" mitään lisäarvoa - mutta nuo ovat monesti makua-asioita, joten koeajolle siis

Kylläpä kyllä..
    - no, monet kehuvat tuntevansa paljon eri pyöriä muutaman kilometrin koeajon perusteella. Yhtä tyhjän kanssa. Olen "koeajanut" Roubaixiani 12 000km ja ajanut monenlaisilla fillareilla ja pysyn sanoissani vakavalla naamalla. Ei aleta tätä juupas eipäs juttua, lapsellista.
    Roubaix Expert valittiin Vuoden Pyöräksi 2017, voittanut lukuisia vertailutestejä tai ainakin ollut kärkisijoilla. Koeajaa tietysti kannattaa, mutta se on melko vaikeata, mistä löytyisi pyörä. Sullahan oli tiedossa.. siis alkuperäisellä kirjoittajajalla.

Vastasin vain kysymykseen, mikä oli esitetty. Onhan maailma täynnä erilaisia ja -merkkisiä pyöriä ja niitten kannattajia.

Niillä ulkomaan vertailulla ei vaan mitään tee, jos alle ei sovi omaan käyttöön riittävän leveä rengas. Tuo tarvitsee päättää ensin. Sen jälkeen voi miettiä muuta.

(uusi) Roubaix on muilta osin koeajon perusteella erittäin hyvä endurance pyörä mutta se keulan jousi (ei iskari) on outo viritys. Kokonaisuus toimisi paremmin ilman sen tuomaa epävarmuutta keulan käsittelyyn. Tilanne ei ole ongelmallinen, jos ajelee pystyasennossa rentoa ajelua.

Tämä FutureShock -jousipatruuna sisältää kolme jousta, yksi niistä vaimentaa paluujoustoa, eli on ns. iskunvaimennin. Pääjousta on kolmea eri jäykkyyttä ja on helppo itse vaihtaa. Tämä kohta pyörässä on aiheuttanut eniten epäluuloja, mielestäni ei rajoita kovaa ajoa millään lailla, päinvastoin kun on tunnottomampi epätasaisuuksille eikä lähde käsistä näin ollen niin helposti.

Iso kiitos vastauksista, arvostan!
    No sit vielä tooosi typerä kysymys; olen ajanut vuoden sähkötäpärillä metsässä ja nyt kokeilin wanhaa giantin kapearenkaiseksi (Bilteman kumit) muuttamaani hybridiä ja voi jessus kun se ei tuntunut näillä reisillä kulkevan mihinkään. Nyt iski duubio että onko tossa Giantissa ongelma rullaavuuden kanssa vai omissa voimissa? :/
    Eikös tollasen esim. Roubaixin pitäisi kulkea normimaasturiin verrattuna asfaltilla huomattavasti kevyemmin?
    En pääse valitettavasti koeajamaan tuota pyörää kun tulisi UK:sta.

Hyvä havainto watson. Ne biltsun renkaat sen huonon rullaavuuden tekee, eikä maastopyörä vs 3te spessu.

Toinen pieni syy voi olla tuo moottorin puute.

"Eikös tollasen esim. Roubaixin pitäisi kulkea normimaasturiin verrattuna asfaltilla huomattavasti kevyemmin? "
    - ja aivan varmasti, ero on kuin yöllä ja päivällä olipa maasturissa mitkä renkaat tahansa. Btw. en minäkään ole päässyt koeajamaan pyöriäni kun ne olen tilannut, oikea koko täytyy vaan tietää

no niitä renkaita vähän mietin, kun nuorempana ja tuo Giant uudempana kuitenkin kulki aika raikkaasti. Fillari oli veljellä, joka vähän laiminlöi kaikkea siitä ja sitten ajattelin keventää pyörän riisumalla kaikesta "turhasta" ja ostin siihen kapeammat renkaat ajatuksena, että se olisi kulkevampi, mutta toisin taisi käydä =/ Jotenkin kamalan tahmean tuntuinen laite.
    Kovasti tuo Roubaix houkuttaisi.

Varmista oikea koko. Itse olen 172cm, jalan sisämitta on 800. Kokoni on 52 tuolle pyörälle.

Olen kaksi kesää ajanut Roubaix Expertillä ja allekirjoitan kaiken mitä KSi tuossa aiemmin pyörästä kirjoitti. Erinomainen endurance-pyörä, Future Shock toimii huomaamattomasti ja vie terävimmän tärinän pois. Itse vuokrasin Gran Canarialla Spessun ja verrokiksi Cannondalen SuperSix Evon. Pitkillä lenkeillä tuli pyörien erot selviksi ja Roubaix lähti tilaukseen Sigma Sportista, kun pyöriä ei Suomessa enää ollut (huhtikuu 2017). Tänä keväänä päivitin kiekot hiilareihin ja tubeleksiin samalla. Nyt on pyörä kohdillaan ja mukavia kilometrejä takana ja edessä. Kokospeksaukseen mittoja, omani on kokoa 56, jalan sisämitta 89 cm ja pituus 182 cm.

Kiitos ja kumarrus vastauksista.

Viimeisenä vielä kysymys lokareista; onko 2018-mallissa lokareille paikkoja vai ei, ja jos ei, niin oletteko löytäneet hyviä yleislokareita?

Roubaixiin ei ole kiinteille lokareille paikkoja. Kuuluu vielä ns. maantiepyöräkategoriaan. Irtolokareita kyllä löytyy.. SKS ym.

Tota noin, mikset osta vaan cyclo/gg-pyörää? Haluat leveetä rengasta ja tilaa lokareille siis ns. työmatkatykin. Olkoot vaikka kuinka hyvä tarjous spessusta, mutta käyttötarkoitus varmaan ratkaisee. Tulee niitä tarjouksia myöhemminkin.

Futureshock on aivan huippu. Itsellä on työmatka/gravel pyörässä kyseinen kapistus käytössä, ja en kyllä mielellään siitä luopuisi. Huvittaa tuollaiset "pomppukeppi" ja "jousi viritys" ilmaisut. Se on ennemminkin tärinän vaimennin ja ei kyllä tuo minkäänlaista epävarmuutta keulaan.

Kuten ksi tuossa sanoikin, ei malta olla iloitsematta tästä härvelistä, hyvä peli on ollut. En tosin omaa kokemusta kuin yhdestä alumiinirunkoisesta maantiepyörästä, mutta on tämä Roubaix Expert 2018 aivan toisenlainen, kuin edellinen härveli.
    Ajan päivittäin pyörällä ja pääosin pks seudulla, joten sen osalta olen kokenut tuon etujouston olevan itselle hyvä juttu. Sopii myös kuntoajoihin, joissa kesällä olin kahdessa mukana.

Niin hieman jatkoa, jos pyörän saat niinkin edullisesti kuin 2000 eurolla, ostaisin sen vaikka talvipyöräksi. Maksoin itse 4000€ joten hinta on kyllä minusta edullinen.

Jep, Specialized Roubaix on hyvä vaihtoehto monenlaiseen käyttöön. Saamarin nopea myös sileällä asfaltilla

”Huvittaa tuollaiset "pomppukeppi" ja "jousi viritys" ilmaisut. Se on ennemminkin tärinän vaimennin ja ei kyllä tuo minkäänlaista epävarmuutta keulaan.”
    - niin todella minuakin, tunnen jollain lailla kirjoittajan ja kommentin taustalla on jotain outoa.. täysin arvotonta puhetta

Olen todella pahoillani, jos olen pahoittanut Roubaixin ystävien mielen 'väärillä' mielipiteilläni, toivon kaikille pyörällä ajaville miellyttävän tärinättömiä ajohetkiä !
    The Power is in the Peloton

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Olen todella pahoillani, jos olen pahoittanut Roubaixin ystävien mielen 'väärillä' mielipiteilläni, toivon kaikille pyörällä ajaville miellyttävän tärinättömiä ajohetkiä !
    En huomannut sun pahoittaneen kenenkään mieltä, mut voin toki olla väärässä. Sitä vastoin nähdäkseni mielipiteesi esitettiin olevan ohut ja perusteeton. Toki sangen kärkevään sävyyn. Tässä mielessä olen muiden kanssa samaa mieltä: yksittäinen koeajo on erittäin suppea pohja uskottavan näkemyksen muodotamiseen uudesta fillarista.

Jostain syystä FutureShock herättää tosi paljon tarvetta dumata keksintöä. Yleisesti dumaamisen pohjalla näyttäisi olevan hyvin ohut tai jopa olematon kokemus tällaisen käytöstä. Itse tutustuin aiheeseen perusteellisesti, kun olin hankkimassa uutta fillaria ja pohdin Spessun Roubaixia yhtenä vaihtoehtona. Mulla valinnan ratkaisi lopulta tuttu ja luotettava paikallinen kauppias. Muut vaihtoehdot olis varmaan olleet ihan yhtä hyviä omassa käytössä, mutta päädyin kuitenkin tähän Roubaixiin. Päivän koeajoissa en huomannut merkittäviä eroja.

Sittemmin kun fillarilla on tullut kerrytettyä enemmän kilsoja olen huomannut joitain jänniä eroja aikaisempaan maantiefillariin verrattuna. Jälkimmäinen Cervelo R3SL vm 2010. Toki muita muuttujia tohon aiempaan mm. leveämmät kumit ja painavampi pyörä joiden vaikutusta en osaa täysin eritellä esim tosta futureshockista.

Mulle merkittävimmät muutokset mitä roubaix on tuonut on olleet vauhti ja mukavuus epätasaisella alustalla, sekä vakaus/varmuus alamäissä joissa pientä epätasaisuutta. Tokikaan en ole kummoinen kuski tälläkään pyörällä, se sanottakoon.

Voin kuitenkin suositella tätä pyörää. Tokikin uuden teknologian hankintaan liittyy aina joitain riskejä. Mut hei ostaahan suomalaiset uusia elementtitalojakin vaikka mitään pitkäaikaistutkimusta näiden kestävyydestä ei ole olemassa ja empiria viittaa siihen et talot ei kauaa kestä!

"... yksittäinen koeajo on erittäin suppea pohja uskottavan näkemyksen muodotamiseen uudesta fillarista."

Valitettavasti johonkin mielipide täytyy kuitenkin perustaa - harvoin saa pyörää lainaksi useaksi päiväksi, jotta voi kunnolla erilaisissa olosuhteissa tutustua kaikkiin ominaisuuksiin. Hyvän pyörän tunnistaa mielestäni melkein ensipolkaisulla - erilaisia pyöriä olen koeajanut varmaan parisenkymmentä - kalleimmat olivat 10K+ euron hintaluokassa - mutta makuasioita kaikki tyynni. Kireitä ketjuja vaan kaikille !

Samanlaisia aiheita

1. Spessun Tricross
    By Kugelschreiber in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 183
    Viimeinen viesti: 31.03.2014, 20.54
  2. Eka maantiepyörä: Specialized Roubaix???
    By frp in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 52
    Viimeinen viesti: 05.09.2012, 20.16
  3. Pariisi-Roubaix 8.4.2012
    By vetooo in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 99
    Viimeinen viesti: 13.04.2012, 13.27
  4. Spessun pyörät.
    By xc-pyöräilijä in forum Kaupat
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 05.02.2012, 19.46
  5. Pariisi-Roubaix 10.4.2011