Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Cyclocross Tubeless

Cyclocross Tubeless

En löytänyt ainakaan haulla, mutta tubeless lienee olevan tulossa, mutta ei ihan maasturitasolla vielä. Tähän ketjuun juttua, että mikä toimii, miten saada toimimaton toimimaan ja niin edelleen.

Mutta aloitan itse. DT 470 vanteet, yksi kerros Stanin 21mm teippiä, Donnelly PDX tubeless renkaat, 2,1-2,2bar painetta (takana ehkä 2,2-2,3), stanin litkua 60ml per pää. Liimasin renkaan vanteelle, eli Mastik Onea renkaan reunalankaan, annoin kuivahtaa noin 20 minuuttia ja rengas vanteelle. Toimi, siis ei röyhtäillyt, mutta en uskaltanut laskea paineita mutakelin vaatimalle tasolle, eli alle 2 bariin. Ilman liimaa toi kombo ei pitänyt ilmaa sisällä käsin pahoinpidellessä, eli toi liimaus auttoi ihan törkeesti.

kuuleman mukaan kaksi teippiä, kapea ja kokoleveä, auttavat kunhan laittaa se kapean niin, että se korostaa vanteen hyllyä.
    6.7 WTF/kg

Miten rengas pysyy hyllyllä ilman paineita? Mulla on mtb ja cyclo kehät sellaiset, että peukaloilla saa painaa ihan kunnolla, jotta renkaan saa alas.

Tämän setin saa kyllä ihan paljain käsin pois hyllyltä kun on laskee ilmat pois. Mulla ei ole tullut eteen sellaista tubeless settiä etteikö olisi helposti lähtenyt rengas vanteelta. Olen pelkkänä korvana jos joku viitsii vinkata mikä setti istuu tiukassa vaikka päästää ilmat pihalle.

Isot pojat (oikeastaan pienet pojat sekä iän että ruhon suhteen) kertovat Vittoria TNT:n toimivan hyvin tubelessina Eastonin vanteella. Myös IRC Zippin vanteella on kuulema OK. En tiedä miten toimivat tällaisen 85 kiloisen läskiperseen alla etenkään jos on alumiinivanteet klommoontumassa.

Huomenna on luvassa melkoinen mutaralli ja ajattelin pudottaa PDX paineet kylmästi sinne 1,7-1,9 bar lukemiin ja testata miten toimii. Jos pykii niin vauhtia ei ainakaan ole niin paljon, että pystyisi itsensä pahemmin loukkaamaan.

Viritin myös painepesurin toimimaan ämpärisyötöllä ja jos olisin kauppamies, niin tarjoaisin itsepalvelupesua parin rahan maksua vastaan.
    6.7 WTF/kg

Maasturin bor kehät ovat kyllä niin tiukat, että saa painaa ihan kunnolla, jotta rengas laskeutuu keskelle. Samoin wtb i19 kehä on kohtuullisen tiukka. Ainakin maxxiksen mud wrestler ei ilman painelua hyllyltä tipu nolla paineillakaan.

Lähinnä sitä tarkoitin, että jos rengas blurbsahtaa ilman paineita yksinään alas, niin eihän sillä ole mitään mahdollisuutta pysyä hyllyllä pienillä paineilla.

Tätä mietin kun cyclokalustoa päivitin nyt syksyksi. Päädyin lopulta Mavicin Elite Allroad -kiekkoihin ja Vittorian Terreno Wet -ulkokumeihin. Pääsen aloittamaan cyclokauden vasta kahden viikon päästä, mutta voin palata miten tuo yhdistelmä toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Lähinnä sitä tarkoitin, että jos rengas blurbsahtaa ilman paineita yksinään alas, niin eihän sillä ole mitään mahdollisuutta pysyä hyllyllä pienillä paineilla.
    OK. Kyllä noi pitää auttaa käsin pois hyllyltä kun päästää ilmat pihalle mutta ei siinä tarvitse niin paljon voimaa kun renkaan vanteelta poistamisessa. Jos ajopaineet sisällä saa käsivoimin pahoinpideltyä kumin vuotamaan, niin en luota sen toimivuuteen ajossa ja siksi lähdin liimalinjalle. Teippiä lisäämällä tietty saa tiukennettua sovitusta, mutta en tiedä tuleeko ongelmia jos laittaa enemmän kuin kaksi kerrosta teippiä.

Bor kehät ovat vähän turhan kevyitä mun makuun vaikka mulla onkin Bor kehät yhdessä tuubisetissä. Crossissa napsuu vanteelle aina toisinaan ja Bor kehät ovat niin ohutta tavaraa, etten oikein luota niiden kestävyyteen.
    6.7 WTF/kg

Laskin paineet 1,8-1,9 bariin ja renkaat pysyivät vanteella vaikka oli aika tiukkaa kanttaamista ajoittain. Tosin noi kumit on UCI laillisia leveämmät, noin 35-36 mm leveät, eli toi paine on vielä vähän korkea.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    . Myös IRC Zippin vanteella on kuulema OK. En tiedä miten toimivat tällaisen 85 kiloisen läskiperseen alla etenkään jos on alumiinivanteet klommoontumassa. .
    Squidin tiimi ajaa tänä vuonna pelkästään just tuolla kombolla kisaa, ilmeisen hyvin näyttää toimivan, eikä niiden mekaanikkokaan Kiinassa juuri asian kanssa tuskaillut. Mut tosiaan kuitukiekot, alumiinin kanssa voi olla ihan eri homma.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Squidin Chris Namban kanssa juttelin IRC/Zipp combosta Iowassa. Ne kayttaa just kapea+levea teippi comboa. Tosin mainitsi myos, etta IRC:n sponssidollarit jeesasivat kun piti laittaa testikomboja kasaan. Kun on artisti maksaa linjalla, niin itse testaaminen on vahan nihkeampaa ja tuubi on edelleen se testattu, tuttu ja luotettava ratkaisu, mutta menee nopeasti vahan hintavaksi.
    6.7 WTF/kg

Olen ajanut syksyn ajan Vittoria Terreno Mix ja Dry renkailla tubelessina.
    Paineet ovat olleet aikalailla 25-27psi eikä ole blurpannut kertaakaan.
    Jos reitille eksyy isoja kiviä tai juuria niin kyllähän tuo silloin pehmeästi vanteelle lyö muttei mitään vaurioita ole tullut.
    Olen siis ollut todella tyytyväinen noihin. Toki tuntuma on hiukan erilainen kuin tuubilla mutta jokseenkin helpompaa harrastelijalla.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

Mikä vanne/kiekko on alla?
    6.7 WTF/kg

Bontrager affinity pro kiekot alla. Vanne on 17.5mm sisäleveydellä ja 23mm ulkoleveydellä. Näin saa pidettyä juuri 33mm leveydessä ja saa myös korkeutta (mukavuutta) renkaaseen.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

Teippiä vanteeseen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TurboKoo Katso viesti
    Bontrager affinity pro kiekot alla. Vanne on 17.5mm sisäleveydellä ja 23mm ulkoleveydellä. Näin saa pidettyä juuri 33mm leveydessä ja saa myös korkeutta (mukavuutta) renkaaseen.
    Hei, itsellä löytyy kaapista Vittoria Terrano tlr-kumit. Pyörässä on alla Bontragerin tlr-vanteet. Tarviiko vannetta teipata, jos heitän noi renkaat tubeleksinä alle?

No nyt on testailtu vähän lisää ja toi mun setuppi ei toimi luotettavasti ainakaan alle 2 bar paineilla. Tiukempaa kanttausta ja renkaat royhtailevät ilmat pihalle. Pitää kokeilla uudella teippauksella ja taidan laittaa Vittoriatkin tilaukseen.
    6.7 WTF/kg

Kolme iltaa tappelin Bontragerin aluvanne tlr / Vittoria Terrano mix - kombon kans ja päädyin heittään sisurit alle 😣.

Muutama kysymys olisi heittää, mikä meni pieleen?

1. Jätin renkaaseen alkuperäiset vannenauhat. Olisiko vannenauhat täytyneet uusia/teipata? Takarengas tuntui pitävän jotenki, mutta litkutuksesta muutaman minuutin kuluttua rengas oli tussu ja samalla se oli tullut hyllyltä alas. En omista kompuraa, joten en jaksanut enää rampata kämpän ja huoltsikan väliä. Eturengas vuosi venttiilin juuresta heti ku kompuralla laittoi ilmaa sisään. Meinasi toimia kun vaihdoin venttiilit ja laitoin pienen palan gorillateippiä venttiiliin juureen

2. Onko uusi rengas niin jäykkä, että se tulee väkisin hyllyltä alas paineiden laskettua?

3. Jotenkin tuli sellainen fiilis, jos litkutus on noin hankalaa cc-pyörään, niin ei se kyllä toimi ajossakaan. Läskipyörän litkutus oli lastenleikkiä tohon hommaan verrattuna.

4. Kuinka iso hyöty tubeless-renkaasta on cc-ajossa? Läskissä se on kyllä valtava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wahis Katso viesti
    Päädyin lopulta Mavicin Elite Allroad -kiekkoihin ja Vittorian Terreno Wet -ulkokumeihin.
    Nyt tullut noin kuukausi ajettua tällä kombolla ja ei ole kyllä pahaa sanottavaa. Paineina olen käyttänyt noin 2 baria ja ei ole ongelmia ilmennyt. Myöskin ajotuntuma on ollut hyvä. Asennus oli suhteellisen napakka, mutta ilman rengasrautoja meni ja jalkapumpulla nousi.

Cyclocross Tubeless

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekxi Katso viesti
    Jätin renkaaseen alkuperäiset vannenauhat. Olisiko vannenauhat täytyneet uusia/teipata?
    Koitappa teipata uudestaan. Omissa kiekoissani vuotava ilma tulee ulos useimmin venttiilin juuresta, vaikka vuoto oliskin jossain muualla. Itsekin aina välillä luulee, että vika on venttiilissä tai sen asennuksessa, vaikka vika olisikin nippelin reiässä. Ilma vaan tulee helpoimmin ulos venttiilin kohdalta.
    Omien tietojen mukaan vannenauhat(rim strips) eivät ole tubelessointiin soveltuvia, vaan ovat sisärenkaita varten olemassa, ettei terävät nippelin reiät puhko kumia.
    Tosin Bontin vannenauhat on tarkoitettu tubelesshommiin. Itse olen ollut vannenauhoja kohtaan vähän skeptinen tubelessasennuksien suhteen.
    Sent from my iPhone using Tapatalk

^Mä en ainakaan saanut millään Bontin kiekkoja pitämään ilmaa niillä niiden mukatubeless -vannenauhoilla, vaan teippaamaan joutui. WTB:n Crosbosseja joutui myös venyttämään muutaman päivän sisureilla, ennen kuin alkoivat toimimaan tubelessina. Sen jälkeen toimivat hyvin.

Kiitokset tiedoista 👍 onko näin että vanha vannenauha pois ja teippi tilalle? Ajattelin nyt ajaa muutaman viikon sisureiden kanssa ja kokeilla sitten tubelesssäätöä uudestaan. Noi Vittorian Terrano Mixit oli kohtuu hankala saada ees vanteella ja vielä suurempi työ oli saada ne vanteelta pois. Tarvin kaksi rengasrautaa, että sain kumin vanteelta.

Mikä olisi hyvä vanneteippi?

^Joo, vannenauha pois ja teippi tilalle. Mä olen teippaillut aina Tesa 4289:llä eli samalla mitä Stan's myy omana keltaisena teippinään, mutta on niitä varmaan muitakin ihan toimivia. Tilasin joskus 5v sitten 66m rullan Ebaysta, vielä on riittänyt .

Kiitos!! Kyllä näillä tiedoilla nyt pärjää 👍

Samanlaisia aiheita

1. Tubeless maantielle
    By Janne Lehti in forum Renkaat
    Vastaukset: 258
    Viimeinen viesti: 05.10.2018, 09.06
  2. Tubeless
    By jmjlaine in forum Renkaat
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 30.09.2016, 11.30
  3. Tubeless vanteet
    By Alxwe in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 21.04.2016, 10.45
  4. UST ja tubeless
    By fillaristi in forum Renkaat
    Vastaukset: 545
    Viimeinen viesti: 11.03.2016, 22.18
  5. Bontrager tubeless kit
    By xtrainer80 in forum Renkaat
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 11.05.2014, 14.49

Kirjanmerkit

Viestin säännöt