Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Akun ja muiden sähköosien suojaus kuljetettaessa?

  1. #1
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853

    Akun ja muiden sähköosien suojaus kuljetettaessa?

    Löytyykö noihin Shimanon akkuihin mitään suojakoteloa? Tuntuu hieman hurjalta kuljetella akkua ne liitännät paljaana, vaikka ovatkin naarasliittimiä, mutta silti.

    Josta jatkokysymys: miten porukka on suojannut pyörän sähköosat, jos fillaria kuljetetaan esim. peräkoukkutelineessä? Sateella se on ainakin sellaisessa sumussa, että vettä on joka paikassa.

    Fiksuin olisi varmaan kuljettaa fillari akku irrotettuna, mutta e.m. syistä se on hiukka hankalaa: akun nyt saa vaikka muovikassiin, mutta sitten se fillarin liitin jää melko suojattomaksi.

    Moottori lienee edes jotenkin suojattu. Toivottavasti.

  2. #2
    Mitään asiasta tietämättä ja ilman kokemusta heitän idean, että koko pyörän voisi pussittaa vaikka sellasella mp-peitteellä joita saa esim. motonetista. Sen avulla säästyis maantiesaastalta sähköjen lisäks kaikki muukin. Siitä en tiedä kuinka hyvin sellanen peite kestää käyttöä. Ja kuinka sen pyörän sais pussitettuna kiinni telineeseen - kokeile ja tiedä :P

  3. #3
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.681
    Tuntuu hurjalta ajatella pyörän kokoinen purje auton perässä.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    414
    Pikaisella haulla löytyi esim. tällainen suoja akun yhteyspisteisiin: "FAHRER Electric Cap L frame contact protection", https://www.rosebikes.fi/fahrer-elec...ection-2654855 . Varmaan vastaavia saa muualtakin.

    Samoin itse moottorille: https://www.rosebikes.fi/fahrer-prot...-drive-2654850

    Ja näytöllekin löytyi. Ja lisäksi vähän muitakin erilaisia suojia näytetään valmistettavan.

  5. #5
    Edellisen viestin poistin vahingossa kun piti lisätä tämä linkki,

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/452795...olkupyorasuoja

    Mä väittäsin kyllä et ton tapasella pääsis tavotteeseen ja sais vielä lisäks suojattua koko pyörän. Väitän ettei maantiesuolat ja muu tien poskesta pölynä nouseva aines ole pitkässä juoksussa hyväks missään pyörän osassa. Ei ole aerodynaamisin vaihtoehto mutta en usko siitä olevan paljoakaan haittaa jollei paketti kohoa senttikaupalla auton katon yläpuolelle.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.339
    Jos tarve ei ole jatkuvaa ja lompakko ohut, voi vetäis elmukelmut tiukasti suojattavien osien ympärille. Henkilökohtaisesti kuljetan "paremmat" pyörät sisätiloissa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  7. #7
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Pikaisella haulla löytyi esim. tällainen suoja akun yhteyspisteisiin: "FAHRER Electric Cap L frame contact protection", https://www.rosebikes.fi/fahrer-elec...ection-2654855 . Varmaan vastaavia saa muualtakin.

    Samoin itse moottorille: https://www.rosebikes.fi/fahrer-prot...-drive-2654850

    Ja näytöllekin löytyi. Ja lisäksi vähän muitakin erilaisia suojia näytetään valmistettavan.
    Joo, noita Fahrereita olen itsekin katsellut. Pitänee laittaa tilaukseen. Ilmeisesti kenelläkään ei ole noista kokemusta?

    Mutta huomenna varmaan pitää turvautua elmukelmuun.

    Kaiken kaikkiaan luulisi, että Shimanolla olisi ainakin akun paikalle joku "dummy" ja akulle myös sellainen dummy-pohja, joka suojaa kontaktit. Mutta luullaahan sitä muutakin...

  8. #8
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Mä väittäsin kyllä et ton tapasella pääsis tavotteeseen ja sais vielä lisäks suojattua koko pyörän. Väitän ettei maantiesuolat ja muu tien poskesta pölynä nouseva aines ole pitkässä juoksussa hyväks missään pyörän osassa. Ei ole aerodynaamisin vaihtoehto mutta en usko siitä olevan paljoakaan haittaa jollei paketti kohoa senttikaupalla auton katon yläpuolelle.
    Veikkaan, että tuo on auki tuolta auton puoleiselta sivulta. Muutenhan sitä ei saa kiinni telineeseen.

  9. #9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Veikkaan, että tuo on auki tuolta auton puoleiselta sivulta. Muutenhan sitä ei saa kiinni telineeseen.
    Joo, pakko olla niin. Ratkasevaa olis tietää onko kuinka paljon auki, tosiaan ei ole mitään kokemusta. Sellnen halvempi mp-peite vois olla sen verran iso, että sillä vois ikäänkuin huputtaa valmiiks telineessä olevan pyörän. Remmin tai verkon avulla ylimääräset liepeet kuriin ja napakka kiinnitys telineen piikkien ympärille. Sinne sisää vois mahtua useammankin pyörän paketti. Ainoo mikä epäilyttää on peitekankaan kestävyys. Tällasta ideointia vaan :P

  10. #10
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska, Espoo, Tampere
    Viestit
    557
    Topeakilla on tuohon tarkoitukseen ihan toimivia pyörän suojahuppuja: https://www.bike24.com/1.php?content...menu=1000,5,73

    Maantiepyörää olen tuollaisella road-versiolla aikanaan kuskannut, ihan ok tuloksella.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Maantiepyörää olen tuollaisella road-versiolla aikanaan kuskannut, ihan ok tuloksella.
    Ilmeisesti kuitenkin katolla? Luulisi että perässä tuo on aika purje.

  12. #12
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska, Espoo, Tampere
    Viestit
    557
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ilmeisesti kuitenkin katolla? Luulisi että perässä tuo on aika purje.
    Ei vaan vetokoukussa. Moottoritienopeutta 130 kmh tuli varmaan ajeltua maksimissaan, enkä muista havainneeni mitään eroa auton käytöksessä olipa fillarit huputettu vaiko ei. Voi tietysti olla, että korimalli vaikuttaa.

  13. #13
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Ei vaan vetokoukussa. Moottoritienopeutta 130 kmh tuli varmaan ajeltua maksimissaan, enkä muista havainneeni mitään eroa auton käytöksessä olipa fillarit huputettu vaiko ei. Voi tietysti olla, että korimalli vaikuttaa.
    Okko. No eihän tuo missään hinnan kiroissa olisi vaikka ihan vaan testaisi. Auton käytöksestä en itsekään kauheasti olisi huolissani, kun nykyisessä vehkeessä on 2tn omapaino ja 300+ sitkeähenkistä pollea, mutta enemmän se että miten se fillari siellä takana pysyy. Jos tuo toimii yhtään purjeena, koukkuun kohdistuu valtava vääntö. Koukku varmasti kestää, mutta kestääkö teline ja sen kiinnitykset.

  14. #14
    Ei huoli ole tuulesta temmattu. Mulla oli yhdellä maantiematkalla Thule Express 970 koukkutelineessä kaksi pyörää ja pyörät kelmutettuna alla. Niinhän se teline pian oli 100 km/h etapin jälkeen vinossa. Vaakasuunnassa siis kääntyi, toisen pyörän renkaat takapuskurissa kiinni. Joutui renkaan ympäriltä kelmupurjeen nykimään pois. Passat farkku oli vetäjänä. Tuommoisen matkailuauton takana varmaan ei varmaan samaa ongelmaa synnyt.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Se koukun palloon tuleva kiinnitys pitäisi olla sellainen, että se ottaisi tukea koukun varresta. Mielellään vielä siitä etupuolelta. Eli kiristettävä U-rauta, joka kulkisi sen koukun varren ympäri. Tällöin siinä olisi kahden pisteen kiinnitys ja vääntökin kohdistuisi koukkuun ylöspäin. Mutta jos purjetta tulee kunnolla, niin joku siinä antaa periksi jossain kohtaa. Oma auto, vaikka citymaasturi onkin, on muotoiltu siten, että se ilmavirta kyllä osuu tuohon aika hyvin (BMW X4).

  16. #16
    Boschissa akussa on suojaus oikosulun varalta. Esim. itsellä tuli joskus fillarin pesun jälkeen vikakoodi ja testerillä luettiin että akun navat oikosulussa. Akkua kuljetan irti, jos fillari auton perässä. Jo ihan siitäkin syystä että keventää pyörätelineen rasitusta. Peräkärryn sisällä fillarissa saa olla akku kiinni - paitsi talvipakkasilla otan sen lämpimään autoon.

    Tuollainen huppu pyörän yli saattaa joillekin - varsinkin uusien fillarien omistajille - olla ikävä maalipinnan tuhoaja. Kaveri huputti kelkan kun hinasi sen lappiin ja uuden uutukaisen kelkan konekopassa oli nähtävissä himmeitä kohtia, mihin huppu oli läpsyttänyt 12h ajan

  17. #17
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Joo, kyllä minäkin akun irrotan. Vaikka olisi mitä suojia, niin ei sitä tiedä jos se menee kunnolla oikkariin. Tai saa jonkun kohtauksen ja heittää boost-moden päälle kesken kaiken.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    706

  19. #19
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    794
    Toisaalta kyllä kai sähköpyörällä voi sadesäällä ajaa? Ei se auton perässä tai katolla nyt sen enempää kastu?

  20. #20
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Voi ajaa, mutta harva viitsii kuitenkaan ajaa missään rankkasateessa tuntitolkulla. Autolla sellainenkin onnistuu. Lisäksi riippuen pyörän kuljetuspaikasta voi pyörään tulla vettä lähes samaan tyyliin kuin painepesurilla ammuttaessa. Veikkaan, että noissa sähköpyörissä on keskitytty suojaamaan lähinnä roiskeita ja niitäkin pääosin edestäpäin.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    794
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Voi ajaa, mutta harva viitsii kuitenkaan ajaa missään rankkasateessa tuntitolkulla. Autolla sellainenkin onnistuu. Lisäksi riippuen pyörän kuljetuspaikasta voi pyörään tulla vettä lähes samaan tyyliin kuin painepesurilla ammuttaessa. Veikkaan, että noissa sähköpyörissä on keskitytty suojaamaan lähinnä roiskeita ja niitäkin pääosin edestäpäin.
    Itse uskon kyllä, että Bosch/Shimano/Yamaha -linjalla suojaukset on tehty asiallisesti. Ihan pikagooglauksella ei oikein löytynyt yhtään kosteuden aiheuttamia ongelmia sähköpyörissä. Toki mahdollista se on, mutta erittäin epätodennäköistä. Ei se suojaaminen niin vaikeaa ole valmistajille.

  22. #22
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    95
    Omassa sähköpyörässä näytössä akussa ja moottorissa on ip luokituksena ip65 joka kyllä riittää hyvin suomen sateisiin. Ja onkin tullut ajettua muutaman kerran rankkasateessa kun sade yllätti. Itse litimärkänä, ja toki pyörä, mutta hyvin toimii eikä mitään ongelmia sen suhteen.

    Tuossa muistin virkistämiseksi miten nuo luokat menee. Ja kun tosiaan itsellä on se 5 tuossa vedenkestävyydessä, niin sehän kattaa kaikki nuo kohdat tuonne vitoseen asti (ja siis toki sen myös) Eli upottamista ei kestä, ei kannata siis ainakaan omalla fillarilla leikkiä sukellusvenettä


  23. #23
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Voi ajaa, mutta harva viitsii kuitenkaan ajaa missään rankkasateessa tuntitolkulla. Autolla sellainenkin onnistuu. Lisäksi riippuen pyörän kuljetuspaikasta voi pyörään tulla vettä lähes samaan tyyliin kuin painepesurilla ammuttaessa. Veikkaan, että noissa sähköpyörissä on keskitytty suojaamaan lähinnä roiskeita ja niitäkin pääosin edestäpäin.
    Kannatta muistaa, että auton katolla tai perässä vesisumu sen suunta ja ilmanpaineet vaihtelee ihan eri tavalla kuin sateessa ajaessa. En olisi ollenkaan niin varma, että ilman mitään lisäsuojauksia murheita ei tulisi, jos pitkää matkaa sateessa kuljettaa. Ainakaan IP65 luokka ei tarjoa riittävää suojaa.

    Jotta voisi sanoa, että kestää varmasti, niin pitäisi olla vähintään IPX7, mieluummin IPX8 luokkaa. Ei kai se niin vaikeaa ole vaikka pientä pakkauskelmurullaa kuskata autossa mukana ja vetäistä sillä lisäsuojaa tarvittaessa. Mihinkään alle 10 km siirtoihin en laittaisi lisäsuojia, mutta pidemmälle reissulle kyllä.

  24. #24
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.853
    Marmarin kanssa kyllä sitä mieltä että itse ainakin ajattelin suojata ja suojaankin kun kuljetan pyörää. Veikkaan, että mikään takuu tai muu virhevastuu ei korvaa, jos moottoriin tai muualle on päässyt kosteutta. Esimerkkinä sääsuojatut valokuvauskamerat. Mainoksissa hehkutetaan sääsuojausta, mutta jos huollossa löytyy kosteutta sisältä, vastuu siirtyy tiskin toiselle puolen. Ja kuluttajan kannalta sille väärälle.

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköavusteisten maasturien akun kesto
    By Puuhis80 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 33
    Viimeinen viesti: 19.05.2018, 11.50
  2. Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 08.05.2018, 08.34
  3. Sähköpyörän akun suojaaminen talvella
    By golemi in forum Varusteet
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 26.08.2015, 17.38
  4. Ultegra Di2:n akun lataus puolityhjänä?
    By Misko in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 24.02.2015, 01.23
  5. Muiden huomioon ottaminen
    By Puoskar1 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 64
    Viimeinen viesti: 14.02.2014, 21.50

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •