Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 76

Aihe: 3x9 päivitys 1x11 mitä vaatii?

  1. #1
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35

    3x9 päivitys 1x11 mitä vaatii?

    Eli pyöränä Kross Hexagon b5. https://www.kross.pl/en/2017/mtb/hexagon-b5
    Muuten alkuperäisosilla, mutta takavaihtaja Shimano XT Rd-M772-Sgs Shadow 9 Vaihteinen Pitkä Häkki. Ja vaihdevipu Deore M590 9-v. Eli mitä kaikkea joutuu vaihtamaan jotta saan 1x10/11 vaihteiston toimimaan. Saako esim nykyiseen takanapaan 11lehtisen pakan entä muut?

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Pakka, vaihtaja, vaihdevipu, ketjut. Eteen joku n/w -ratas.

    Shimanon 11-kasetti menee nykyiseen takanapaan. Myös Sramin NX ja lisäksi vaikka SunRacelta löytyy sopiva.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  3. #3
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    409
    Shimanon 11-pakat tai Sramin NX 11 -pakka käy. Sitten tarvitsee takavaihtajan ja vaihtajavivun (keskenään samalta valmistajalta). Ketjun. Uusi kuori ja vaijeri (tulee varmaan vaihtajan mukana). Nykykampien rattaat taitaa olla niitattu kiinni? Silloin tarvitset myös BSA-kierrekeskiön ja siihen sopivat kammet yhdellä rattaalla. Esim nämä kammet: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod146212 . Keskiö pitää hommata erikseen, Shimanon Hollowtech II keskiöt toimii oikein hyvin.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.678
    Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.

    10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.

    Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.

    *myöhässä, taas*
    Enimmäkseen vaaraton.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    ...Nykykampien rattaat taitaa olla niitattu kiinni?...
    Pulteilla ovat.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  6. #6
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.

    10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.

    Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.

    *myöhässä, taas*
    Mitäs välityksia suositellaan eli mikä esim eturattaaksi ajo enimmäkseen xc tyyppistä.

  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hencca Katso viesti
    Mitäs välityksia suositellaan eli mikä esim eturattaaksi ajo enimmäkseen xc tyyppistä.
    Kuinka vahvajalkainen olet?
    Oletko enempi runttaaja vai pyörittäjä?
    Minkälaista se sun XC on?
    Minkälaista sun ajomaasto on?
    Minkä pakan laitat?

    jne.

    Tahdon vain sanoa, ettemme me muut voida sinulle kertoa minkäkokoinen ratas sulle on hyvä. Miltä se nykyinen keskiratas on tuntunut?

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  8. #8
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    1.669
    Itse aina välillä mietin siirtymistä takaisin 2x/3x-vaihteistoon. 3x on siinä mielessä hyvä että pääsääntöisesti sillä pystyy keskimmäisellä rattaalla ajamaan lähes kaikkialla ja sitten löytyy se pelastusrengas. 1x ei sitä sitten ole ellei ota taakse 46-/50-piikkistä. Tietysti jos omistaa jalat niin eri juttu. 11-nopeuksinen NX-vaihtaja muuten toimii sitten 46-piikkisellä takapakalla vaikka lupaus on 42-piikkiseen asti.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.

    10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
    Siis onko näin, että jos tyydyn vanhan 3x9 pyörän 9 lehtiseen pakkaan, niin vanha vaihtaja kelpaisi vaikka ottaisin sellaisen pakan, jossa on niitä järjettömän suuria rattaita?? Eli se 1xX pakka ei vaadi mitään spesiaalivaihtajaa vaan normivaihtaja kelpaa, jos vain lehtisyys on sama. Minulla on nimittäin ollut ajatus päässä, että tämä 1xX päivitys vaatii aina vaihtajan vaihdon??

    Entäs ketjun vaihto, jos takapakan lehtimäärä säilyy samana - ilmeisesti ei silloinkaan tarvita??

  10. #10
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Siis onko näin, että jos tyydyn vanhan 3x9 pyörän 9 lehtiseen pakkaan, niin vanha vaihtaja kelpaisi vaikka ottaisin sellaisen pakan, jossa on niitä järjettömän suuria rattaita??
    Onko ysipakkoja olemassa "järjettömän suurilla rattailla"?

    Vaihtajalla on jonkilainen teoreettinen maksimi sille, kuinka isoja rattaita se pystyy käsittelemään. Kokonaiskapasiteettikin voi tulla vastaan jollain 11-52 -kasetilla ellei ole pitkähäkkinen vaihtaja.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  11. #11
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    89
    Järjettömän suuri oli väärä ilmaus - suurin minkä helpolla saa olisi ollut oikeampi termi. Nopealla katsomisella 9 pakkoja saa 36 kokoon asti ainakin ja 10 pakkoja 42 kokoon. Järjettömän suurella viitannen noihin lukuihin, ellen sitten lähde etsimään jotain ihmeellistä spesiaalilaitetta. Eli suomeksi - kaikkiin jokseenkin normaalin kokoisiin pakkoihin riittää normaali 3xX vaihtaja ja ketju, joka pyörässä oli ennen 1xX päivitystä - olenko oikeilla jäljillä?

  12. #12
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    ..kaikkiin jokseenkin normaalin kokoisiin pakkoihin riittää normaali 3xX vaihtaja ja ketju, joka pyörässä oli ennen 1xX päivitystä - olenko oikeilla jäljillä?
    Juuri näin.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  13. #13
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuinka vahvajalkainen olet?
    Oletko enempi runttaaja vai pyörittäjä?
    Minkälaista se sun XC on?
    Minkälaista sun ajomaasto on?
    Minkä pakan laitat?

    jne.

    Tahdon vain sanoa, ettemme me muut voida sinulle kertoa minkäkokoinen ratas sulle on hyvä. Miltä se nykyinen keskiratas on tuntunut?


    Enimmäkseen neulaspolkuja ja metsäteitä. Nykyinen keskimäinen eturatas menettelee keskinopeuksissa, mutta hitaissa pakko pistää pienempi edestä käyttöön ja tiesiirtymissä taas isoin eturatas käyttöön. Mutta edessä "3" ratasta vähäitenntarvitsen. Tässä siks arvuuttelen näitä välityksiä, kun en ole koskaan ajanut "paremmalla" maasturilla jossa vaihteisto 1x9/10/11.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juuri näin.
    Täydellinen vastaus - nyt tiedän suunnilleen mitä ostaa, jos tälle tielle lähden ja haluan minimoida kulut. Eli minimissään uusi saman lehtimäärän takapakka ja jos pistän elämän risaiseksi voin vaihtaa eturattaan vähän nykyistä keskiratasta pienemmäksi. Tällöin 3xX > 1xX päivitys on tehty minimikustannuksin. Lehtimäärän muutos nostaa automaattisesti aina kustannuksia ja voi johtaa ongelmiin osien sopimisen runkoon tms.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hencca Katso viesti
    Enimmäkseen neulaspolkuja ja metsäteitä. Nykyinen keskimäinen eturatas menettelee keskinopeuksissa, mutta hitaissa pakko pistää pienempi edestä käyttöön ja tiesiirtymissä taas isoin eturatas käyttöön. Mutta edessä "3" ratasta vähäitenntarvitsen. Tässä siks arvuuttelen näitä välityksiä, kun en ole koskaan ajanut "paremmalla" maasturilla jossa vaihteisto 1x9/10/11.
    Itselläni pihvi on toimintavarmuus, eli sen etuvaihtajan kanssa on aina pientä kränää ja edessä vaihtaminen vaatii aina vähän enemmän pelisilmää, jota minun huollettavilla urheilijoilla ei aina oikein ole. Vaihteiston ryske ja pauke vähenee, kun eturatasta eivät voi vaihtaa ja mahdollisesti myös ketjurikon riski pienenee. Niitä on tässä kesän mittaan tullut muutama ja se on aina aika fataali stoppi kisassa kun ketjut tippuvat kankaalle.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    ^toki jos vaihtajan häkin jousi on löysän sorttinen voi tulla ongelmia siitä, että ketju n/w -rattaasta huolimatta hyppää rattaalta. Noissa 1x -vaihtajissa on se kiristävä kytkin/jarru.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  17. #17
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    1.669
    32-piikkinen taitaa olla aika maksimi eteen jos pientäkin ratasta tarvitsee säännöllisesti käyttää eikä vain kunnon ylämäissä. Sitten ei kyllä nykyiseen verrattuna tielle löydy raskaampaa välitystä mitä keskiratas tarjoaa. 32/11-42 tarkoittaisi sitä että nykyisessä on yksi kevyempi välitys (22-32) ja kolme raskaampaa (42-11, 12, 14) jos oikein tulkitsin. Tuolla voi pyöritellä:

    http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

  18. #18
    Minä vaihtaisin joka tapauksessa aina uuden ketjun, kun pakka menee vaihtoon, jos sillä ketjulla on muutamaa lenkkiä enemmän ajettu.

    Mitä noihin välityksiin tulee niin omasta kalustosta löytyy

    1x11 30t 11-46t
    1x11 28t 11-42t
    1x10 32t 11-36t

    Kaikki ovat sopivia käyttötarkoitukseensa.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.598
    Mitä tekee yli 36 piikin rattaalla normaalissa XC tyyppisessä ajelussa, kysyn vaan uteliaisuuttani...
    1x9 on myös mainio vaihtoehto budjetin kannalta, itsellä kaksi 1x9 ja kaksi 1x11 pyörää eikä ajossa välityksiltään loppupeleissä niin kummasti poikkea.
    Toivottavasti herrat Jack ja muut tietävät että tuolle vapaarattaalle menee 11 pakka...

  20. #20
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Eli siis tässä asiaan nyt enemmin vaihtoehtoja tutustuneena. Miten tuohon nykyiseen http://www.srsuntour-cycling.com/ru/...T202-5698.html kampi/eturatas sarjaan saa narrow wide rattaan kiinni? vai meneekö myös kampisarja vaihtoon?

  21. #21
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.

    10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.

    Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.

    *myöhässä, taas*
    Eli pitäisikö näillä osilla saada pyörä 1x10 vaihteiseksi? Kampea ei tarvitse vaihtaa mitenkään ja n/w eturatas menee nykyiseen jotenkin paikalleen?

    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-hg95-sil-tec-10-speed-chain/rp-prod108762'
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m780-10-speed-trigger-shifter/rp-prod69488
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m771-10-speed-mtb-cassette/rp-prod52281

  22. #22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mitä tekee yli 36 piikin rattaalla normaalissa XC tyyppisessä ajelussa, kysyn vaan uteliaisuuttani...
    Oliko tää mulle osoitettu? Oma ajo nyt on enemmän trail- ja maratyyppistä. Nuo 1x11 setit on täysjoustossa ja läskissä niitä on tarvinnut ainakin tuntureihin ja vaaroihin kiivetessä. Omista sulan maan maastokilsoista suurin osa on ajettu vaara-Suomessa. Jossain kaupunkien lähiöpoluilla ei varmaan tarvikkaan.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.595
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hencca Katso viesti
    Eli pitäisikö näillä osilla saada pyörä 1x10 vaihteiseksi? Kampea ei tarvitse vaihtaa mitenkään ja n/w eturatas menee nykyiseen jotenkin paikalleen?

    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806
    Tuo M8000 on 96mm BCD epäsymmetrisellä (X) jaolla.
    Tarvinnee olla 104mm BCD symmetrisellä (+) jaolla.
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089

    isoimman rattaan tilalle voi yleensä laittaa bashringin entisillä pulteilla
    http://www.chainreactioncycles.com/m...en/bash-guards
    Jos jättää uloimman rattaan paikan tyhjäksi, pitää olla lyhyemmät pultit.
    Kampisarjan kuvasta ja spekseistä ei ihan kaikki selviä, kannattaa mittailla.

  24. #24
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Mä kyllä ostaisin tuolla ~parillasataa XT:n 11-upgrade kitin, joka sisältää noi kilkeet ja eturatas sitten lisäksi.
    Henk. koht. en ymmärrä jos kaikki palikat vaihtaa miksei samalla hintaa 11s.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  25. #25
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä kyllä ostaisin tuolla ~parillasataa XT:n 11-upgrade kitin, joka sisältää noi kilkeet ja eturatas sitten lisäksi.
    Henk. koht. en ymmärrä jos kaikki palikat vaihtaa miksei samalla hintaa 11s.
    Tässä olikin idea että onko tuossa kaikki tarvittavat osat jotka päivittämiseen tarvitaan?

  26. #26
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Nyt olen tullut siihen päätökseen että helpoimmalla tosiaan pääsen kun ostan "XT 1x11-speed M8000 Group 11-46" kitin ja siihen n/w eturatas vielä. Mutta mistä tiedän mikä vaihdevipu minun pitää ottaa, jotta saan nykyisen takajarrun käyttöön edelleen.
    Eli vaihtoehtoja näyttäis olevan. Mistä tiedän mikä on oikea, ettei joutuisi jarrujakin vaihtamaan.
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 (without Disc Brakes)
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec B (without Disc Brakes)
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec II (without Disc Brakes)

    Entäs miten nuo sram sarjat, miten niiden "voimansiirto" paketit sopivat shimanon jarrujen ja vapaarattaan kanssa yhteen?

  27. #27
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hencca Katso viesti
    Tässä olikin idea että onko tuossa kaikki tarvittavat osat jotka päivittämiseen tarvitaan?
    Joo.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hencca Katso viesti
    Nyt olen tullut siihen päätökseen että helpoimmalla tosiaan pääsen kun ostan "XT 1x11-speed M8000 Group 11-46" kitin ja siihen n/w eturatas vielä. Mutta mistä tiedän mikä vaihdevipu minun pitää ottaa, jotta saan nykyisen takajarrun käyttöön edelleen.
    Eli vaihtoehtoja näyttäis olevan. Mistä tiedän mikä on oikea, ettei joutuisi jarrujakin vaihtamaan.
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 (without Disc Brakes)
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec B (without Disc Brakes)
    - Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec II (without Disc Brakes)

    Entäs miten nuo sram sarjat, miten niiden "voimansiirto" paketit sopivat shimanon jarrujen ja vapaarattaan kanssa yhteen?
    Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
    Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  28. #28
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Joo.



    Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
    Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.
    Eli tuo ilman I-Speciä oleva vaihtajavipu paketin saan sopimaan tuohon nykyisen jarruvaijerin päähän heittämällä? https://drive.google.com/open?id=1CU...sy-5vvZC4-CJHA tuossa kuva nykyisestä jarru/vaihdevivusta.

  29. #29
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.036
    ^ai sulla on tuollainen yhdistelmäkahva?! Nyt tarvitaan aikalisä, eihän tuo onnistu mitenkään.

    Mekaaniset levari siis, tarvitset vielä uuden V-jarrukahvan. Tai ota pari, että kummallakin puolella on sitten samanlaiset

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  30. #30
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Joo.



    Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
    Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.
    Eli siis jos otan https://www.bike-discount.de/en/buy/...s-black-138037
    v-jarrukahva setin niin sen sitten tuohon ilman I-Speciä olevan vipusarjan kanssa yhteensopimaan, vai onko nuo molemmat nyt sellaisia että tulevat omilla kiinnityksillä tankoon, vai tuleeko tuo v-jarru kahvat vaihdevipurunkoon kiinni?

Samanlaisia aiheita

  1. 1x11
    By snowfake in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 792
    Viimeinen viesti: 06.09.2018, 10.27
  2. Osasarjan päivitys 1x11
    By SenioriP in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 02.05.2018, 17.44
  3. 2x10 --> 1x11 päivitys ongelma
    By Laivamaa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 07.12.2017, 10.50
  4. Vaihteiston päivitys 3x9:stä 1x11:sta.
    By temule in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 16.11.2016, 15.11
  5. Virtuaali (VR) pyöräily (vaatii virtuaali lasit...)
    By jcool in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 12.08.2016, 22.14

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •