Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Pyörävaellus Tikkurilasta Rovaniemeen suunnitteilla

  1. #1

    Pyörävaellus Tikkurilasta Rovaniemeen suunnitteilla

    Ensinnäkin kiitoksia että saitte minut juuri osaksi yhteisöänne! Yhtäkään lehteä en olelukenut, saatika tilannut, mutta käytyäni fooruminne keskustelupalstoja läpi,huomasin että täältä löytyy kokenutta ja hyvähenkistä porukkaa!


    Kyseessä onensimmäinen yli 500km pyörävaellus ja lisäksi eteneminen tapahtuu aiempiinretkiini verrattuna huomattavasti kovemmalla tahdilla.
    Matkaa taittuuyhteensä noin 900km. Matkantekoon olen varannut yhden viikon, mutta pystyntarpeen vaatiessa lisäämään siihen yhden päivän. En saa pidempiä lomia töistä.Paluumatkan tulen junalla. Pyöräni on Helkama Kulkuri, Nexus-7. Siihen tuleeliitettyä 2x 40l pyörälaukut tarakan molemmin puolin. Muutamaa ennalta sovittuatapaamista lukuun ottamatta vietän yöni telttailen metsässä joko jokamiehenoikeuksiin vedoten tai tilan omistajan luvalla. Ruoan valmistuksessa luotanrisukeittimeen.

    Alustavalaskelma päivämatkoista:
    Päivä 1: ~100kmTikkurila – Hollolan luode puoli. Yöpyminen kaverin tontilla.
    Päivä 2:Välietappina suunta Kuopioon (yht. 310km), väh. 150km. Yöpyminen metsässä.
    Päivä 3:Saapuminen Kuopioon, jälj. jääneet km. Yöpyminen kaverin tontilla.
    Päivä 4:Välietappina suunta Ouluun (yht. 288km), väh. 150km. Yöpyminen metsässä.
    Päivä 5: SaapuminenOuluun, jälj. jäänet km. Yöpyminen majapalvelussa.
    Päivä 6: Suuntakohti Rovaniemeä (yht. 208km), väh. 100km. Yöpyminen metsässä.
    Päivä 7:Saapuminen Rovaniemeen, jälj. jääneet km. Yöpyminen kaverin tontilla.
    Mikäli kuntonivaatii ylimääräisen päivän, sijoitan sen todennäköisesti Hollolan ja Kuopionväliselle matkalle.

    Kunnoltani voinkertoa olevani keskitasoa ja tästä syystä aiemmin olenkin tyytynyt ottamaanlyhyempiä päiväetappeja. Nyt ajattelin kuitenkin haastaa itseäni ja koetellahenkistä ja fyysistä kanttiani astetta kovemmin ottein!


    Ottaisinmielelläni vastaan vinkkejä, omia kokemuksia ja neuvoja koskien seuraaviaaiheita:

    1. Ruoka/juoma; mikä edistäisi palautumista, mitäeroa nauttiiko kylmänä/lämpimänä, minkä nauttimista tulisi välttää (esim.pikaruokaa ko?)
    2. Verryttely/lämmittely; onko merkitystä ennenrupeamaa, entä jälkeen, millaisesta lihaskivusta tulisi huolestua, mitä eikannata tehdä?
    3. Ajankäyttö; koetteko aikataulutuksenirealistisena, olenko matkalla sotaan vai hupiretkelle?
    4. Huolet; mistä huolestuisitte itse jos tämä olisiteidän retkisuunnitelmanne, mitä varasuunnitelmia teillä olisi huoliennevastatoimiksi, olenko ajatellut asiaa tarpeeksi pitkälle?



    Kiitos kaikille vastaajille!

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.191
    Kuinka pitkiä päivämatkoja olet aikaisemmin ajanut?

  3. #3
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    65
    Hieno homma haastaa itsensä. Kokeilematta ei tiedä mitä kestää. Säät/tuuli vaikuttaa aika paljon.
    Onko mahdollista mennä joku pätkä junalla, jos aikataulu alkaa pettää? Itse olen joskus pitänyt itselläni varasuunnitelmana nousta junan kyytiin.
    Kun perille on päästävä tietyssä aikataulussa. Toki olisi eri jos sulla olisi lomaa enemmän.
    Omalla kohdalla reilu viikon reissussa päivämatkat ovat olleet 100-150 km. Suosittelen venyttelemään illalla. Jo 5 minuutin venytyksillä seuraava aamu olo on vähemmän kankea. ei muuta kun tsemppiä!!!

  4. #4
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    138
    Onletko suunnitellut reitin tarkasti jo etukäteen? Millaisia teitä pitkin aiot ajella?

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika_koo Katso viesti
    Onletko suunnitellut reitin tarkasti jo etukäteen? Millaisia teitä pitkin aiot ajella?
    Matkani koostuu pääosin maantieosuuksista, joskus täytyy polkea keskustan läpi. Tarkasti ja tarkasti, olen jakanut retken vieläkin pienempiin välietappeihin, jotka pitävät sisällään tarkat tien nimet ja lähtöilmansuunnat. Jos tulee ongelmatiikkaa, turvaudun googlemapsiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kuinka pitkiä päivämatkoja olet aikaisemmin ajanut?
    About 50 -100km. Olen usein ottanut sellaisen "hupiretki" asenteen, että käytännössä on ehtinyt tekemään suunnittelemattomia pysähdyksiä ja nauttimaan maisemista. Joskin tuolloin retkien kokonaispituus on ollut myös ajallisesti pidempi.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    7
    Oman kokemukseni mukaan pyöräretkillä "toinen päivä on pahin". Ensimmäinen päivä menee reissuun pääsyn innolla, mutta toisena päivänä iskee kaikki pidemmän pyöräilyn vaivat(voimat tuntuu olevan lopussa, satulassa istuminen sattuu jne.) jotka tasaantuvat reissun jatkuessa pidempään. Joten sitä myöten nuo 2. ja 3. päivän 150+ voi tuntua kovalta urakalta. Olithan toki itsekin miettinyt tähän sitä varapäivää ja kun olet omavaraisena majoituksen suhteen niin suunnitelmien muuttaminen ei ole hankalaa.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.220
    Syömisestä sen verran, että ajon aikana on parempi syödä vähän ja usein. Kun takavuosina jälkikasvun kanssa tein pyöräretkiä, niin voileipä tunnin välien piti 7-14 vuotiaat hyvin liikenteessä koko päivän. Noin 90 km päivämatkoja ajeltiin 15 km/h keskivauhdilla. Päivällä jos piti syödä, niin poikkeuksetta jotain valmista pastaa tehtiin trangialla. Illalla yleensä jotain lihaa, perunoita ja salaattia sen mukaan miten sattui kauppa matkan varrelle. Illalla joka tapauksessa syötiin päivän pääateria, että olisi hyvin aikaa sulatella eväät ennen aamun lähtöä.

    Ruuanlaittoon kannattaa hommata jotain muuta kuin risukeitin. Jos haluaa käyttää aikansa risujen kanssa turaamiseen ja odotteluun, niin mikäs siinä sitten. Jos sattuisi olemaan märkää niin homma menee vielä ikävämmäksi. Mutta kukin tyylillään. Jos oikein haluaa kurjistella niin antaa mennä vaan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.191
    Kannattaa pakata pyörä vastaavaan taakkaan aja ajaa vaikka 150km. ja kuulostella seuraavana aamuna miltä tuntuu.

  9. #9
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    8.930
    Tankolaukku eteen olisi käytännöllinen lisäys.
    Olikos tuo nelostien vartta pitkin suunniteltu reitti? Jos on niin liikenteen vuoksi saisi olla jo jonkinlaista valoa pyörässä tai ainakin hyvät heijastimet.

    Ja se on Rovaniemelle eikä -niemeen.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    138
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pokkamies Katso viesti
    Matkani koostuu pääosin maantieosuuksista, joskus täytyy polkea keskustan läpi. Tarkasti ja tarkasti, olen jakanut retken vieläkin pienempiin välietappeihin, jotka pitävät sisällään tarkat tien nimet ja lähtöilmansuunnat. Jos tulee ongelmatiikkaa, turvaudun googlemapsiin.
    Suosittelen reitin suunnittelemaan niin että matka kulkee pääosin pienempiä teitä (kolme-neljänumeroisia). Maisema ovat parempia ja autoliikenne lievempää.

    Kannattaa myös ottaa huomioon matka-ajoissa että taajaman läpi ajaminen kestää paljon kauemmin kuin maantiellä ajaminen.

    Google mapsilla on muuten paha taipumus ohjata pyöräilijäkin sinne hieman suuremmalle tielle.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika_koo Katso viesti
    Google mapsilla on muuten paha taipumus ohjata pyöräilijäkin sinne hieman suuremmalle tielle.
    Google mäpsin pyöräreititystä kannattaa tulkita hyvin kriittisesti. Se saattaa ajattaa täysin päättömästi. Kokemusta on paljon, muutamasta maasta Suomen lisäksi. Pidän sitä viitteellisesti esillä ja monesti on parempi uskoa silmiään tai sitä miten itse tulkitsee karttanäkymää, tai käyttää kävelyreititystä. Se tosiaan saattaa vaikka ohjata pois pyörätieltä maantielle, vaikka olisi itse parhaillaan pyörätiellä joka on viitoitettu kohteena olevalle paikkakunnalle (näin kävi Saksassa useamman kerran).

  12. #12
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    302
    Itse olen ajanut vain vajaa puolen tusinaa pyöräretkeä, kestoltaan 3-5 päivää. Päivämatkat on pisimmillään ollut n. 140km. Mukana on kaikilla retkillä ollut telttailukamppeet ja ruokailuun liittyen kaasukeitin, jolla vesi lämpiää nopeesti. Risukeittimestä ei kokemusta.

    Hämmästyttävintä on joka retkellä ollut se, että aamutoimiin menee älyttömän paljon aikaa. Jos aamulla herää kahdeksalta, niin kertaakaan en ole päässyt satulaan ennen kymmentä, eli johonkin epämääräiseen sekoiluun on kulunut joka aamu yli 2 tuntia, joka vastaa matkantekomielessä 40-50 menetettyä kilometriä.

    Tosin kaikki mun retken on ollut maisemien katselua ja jatkuvaa pysähtelyä ja valokuvaamista;
    http://hemmonkuvat.blogspot.com/2014...-pyoralla.html
    http://hemmonkuvat.blogspot.com/2017...ahan-2017.html
    https://www.facebook.com/pg/fatbikev...73172532954638
    https://www.facebook.com/pg/fatbikev...25648247707066

    Harjotuslenkkejä kannattaa ajaa parina päivänä peräkkäin about aiotulla retkivarustuksella, niin näkee vähän miltä homma tuntuu ja muuttaa suunniltelmaa sitten sen mukaan, jos on tarvetta muuttaa.

    Ps. Jos on tyyni keli tai myötätuuli keli, niin OK, mutta jos sattuu vastatuulipäivä, niin 150km saattaa tuntua kolmelta sadalta...

  13. #13
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.357
    Reitti kannattaa suunnitella etukäteen, ja käyttää siihen vähän aikaa. Ridewithgps on hyvä työkalu suunnitteluun, ilmaisversiolla pärjää hyvin. Googlen streetviewtä kannattaa hyödyntää, näkee nopeasti minkälaista tietä on.
    Paikkatietoikkunasta voi olla helpompi ensin katsoa mitkä tiet on asvalttia, vaikka näkee ne toki streetviewlläkin. Paikkatietoikkuna.fi -> valitut tasot -> haku: päällyste, ruksi tien päällyste kohtaan.
    Monesti pidemmillä matkoilla ei kannata käyttää pyöräreititystä vaan auto. Siirtelee vaan reittiä tarvittaessa pienemmille teille. Kaupunkien läpiajoissa kannattaa usein käyttää pyöräreititystä.

    Sitten kännykkään osmand (ilmainen), lataa rwgpssän normi webbiversiolla kännykässä gpx tiedoston, se avautuu automaattisesti osmandissa, joka osaa reitittää käyttäen gpx jälkeä. Puhelin vaikka taskuun ja korvanapista kuuntelee ohjeita. Toki mieluummin kännykkä tankoon, niin voi välillä katsoa ruudultakin. Akku kestää hyvin jos ja kun ei tarvitse koko ajan pitää ruutua päällä.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Ivalo
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Reitti kannattaa suunnitella etukäteen, ja käyttää siihen vähän aikaa. Ridewithgps on hyvä työkalu suunnitteluun, ilmaisversiolla pärjää hyvin. Googlen streetviewtä kannattaa hyödyntää, näkee nopeasti minkälaista tietä on.
    Paikkatietoikkunasta voi olla helpompi ensin katsoa mitkä tiet on asvalttia, vaikka näkee ne toki streetviewlläkin.
    Monesti reissun suunnittelu on yhtä hohdokasta kuin itse reissukin. Minulla tuppaa olemaan tuota samaa vikaa, eli suunnittelua ja ennakointia liikaa.
    Sillä yllätykset - ja jopa hölmöilyt, monesti ovat reissun parasta antia. Miksiköhän?
    Olisiko syynä tämä Epikuroksen oivallus:

    Tyytyväisyyden määrä = Saavutukset / Odotukset.

    Kun odotukset ovat jakolaskun nimittäjässä, niin mitä suurempi luku siellä on, sitä pienempi tulee olemaan tyytyväisyyden määrä.
    Jos odotukset ovat nolla, niin tyytyväisyyden määräksi tulee ääretön, jos on edes jokin saavutus.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.189
    Onhan tää Kitee -Rovaniemi tai päinvastoin tuttu. Aina ei menny kuin haaveissa oli, teltta ja hyvä makuupussi pelasti. Jouko kirjoittaa järkeviä, IMO.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Samanlaisia aiheita

  1. Pyörävaellus varusteet
    By Läskiretkeilijä in forum Varusteet
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 04.01.2017, 23.54
  2. Tee-se-itse kärry suunnitteilla
    By Frank Black in forum Varusteet
    Vastaukset: 40
    Viimeinen viesti: 14.03.2016, 12.22

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •