Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Kuriirifirmat ja rahtikulut.

  1. #1
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.499

    Kuriirifirmat ja rahtikulut.

    Jotain 7 vuotta mulle on tullut tänne tavaraa, jopa kaksi kertaa per kuu. Ikuna en tajua kuinka tää kuskaaminen on ns.kannattavaa. Milloin tuo pakkarillaan mitätöntä pakettia Joensuusta asti, milloin vielä pienemmän lähetyksen kuorma-autokuski soittaa mulle jotta pääseekö siellä pihassa kääntymään.
    Amazonilta jotain järkevää ja joskus ns. tuurilla jotain ynnä ilman rahtikuluja kun tilaan niin varsinkin.

    Meillon loppujakelua hoitamassa perinteinen Posti ja myös tää Matkahuolto. Miksei nuo kelpaa????
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #2
    Haja-asutusalueilla yksittäisten pakettien osalta se ei olekaan kannattavaa, ei edes lähelle, mutta isommassa kuvassa, kun kuriirifirmat saa jonkun ison postimyyntifirman kanssa sopparin pakettien kuskaamisesta niin kokonaisuudessa homma onkin kannattavaa. Kuitenkin sopimusten mukaan näiden kuriirien pitää ne paketit kuskata myös sinne susirajalle ja kun se lähetys lähtee sieltä lähetyspäästä tuhansien muiden pakettien kanssa kuriirifirman kyytiin niin logistiikan järjestäminen kuriiri->posti/matkahuolto kaikkien sopparien jne. vääntö ei tekisi hommasta sen kannattavampaa.

  3. #3
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.499
    Yritän ymmärtää. Ei mulla sillai valitettavaa, kaikki pakettini on tulleet, jos ei ajallaan niin kuiten. Mutta tätä homman ekonomiaa minä mietin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #4
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.768
    Päälaellaan on asiat entiseen verrattuna. Tukkuliikehommissa tuli melkoisen kauan sitten työskenneltyä ja kaupallista kouluakin samalla, tavaran kulusta maailmalta meikäläisille kuluttajille oli ihan erilainen aate kuin tämä mistä ab tuossa keskustelua avaa. Samoin harvakseltaan tilailen pyöriin liittyvää maailmalta ja moniakin kertoja miettinyt tuota jokseenkin nurinperin toimivaa bisnestä, pieniä yksittäisiä ostoksia lähetetään kulkemaan pitkin palleroa, joka kerta tilatessa tulee ajatus - kauankohan tämä vielä toimii. Omalta osaltani jatkan edelleen tilailua miettimättä enempää jakelun kannattavuutta, kait ne jostain sen repivät, onpa tullut joskus ajatus, että lähettäjät osallistuvat kustannuksiin?

  5. #5
    Yleensä kun ison verkkokauppa miettii miten saisi tavarat asiakkaille, se pyytää tarjousta eri logistiikkafirmoilta. Kauppa kertoo paljonko tavaraa kulkee, millasta tavaraa, miten tavaran määrä jakautuu ajallisesti ja maantieteellisesti. Samalla kauppa saattaa kertoa myös omat vaatimuksensa toimitusajan ja -varmuuden suhteen jne... Sitten se saa todennäköisesti kuljettajalta jonkun hinnan joka on aika lailla muuta (määrästä riippuen) kuin kuluttajan normihinta kioskilla. Verkkokauppa sitten päättää paljonko se veloittaa toimituksesta asiakkaalta, ei siis välttämättä koko maksamaansa summaa. Yksikään lähetys ei ole verkkokaupalle kuitenkaan ilmainen. No, kaupat tehneellä logistiikkafirmalla on sitten tietysti omat alihankintaketjunsa, jotka sitten hoitaa oman pätkänsä. Tosiaan, kuten yllä mainittu, kuljettaminen 'peränurkille' ei ole kuljetusfirmalle kannattavaa lainkaan, mutta tappiota sitten katetaan keskustojen paremmin kannattavilla kuljetuksilla.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

  6. #6
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    1.867
    Pannaan nyt tähän vaikka ei ihan 100% osu aiheeseen. Tilasin Ruåtsista repun (USWE). Se lähti maanantaina FedExillä Malmöstä, suuntana Kastrup. Sieltä matka näkyy jatkuneen CDG:lle Ranskaan, josta toivottavasti löytää tiensä Helsinkiin...

    Joo, tiedän miten nämä kuriirifirmat toimii ja käyttää globaaleja hubeja, mutta silti... Perus-postipetellä se olisi varmaan tullut suoraan ja ehkä jopa nopeammin.

  7. #7
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Kaverini ajoi muutaman vuosi sitten yksityisyrittäjänä ja Postin alihankkijana paketteja asiakkaille Varsinais-Suomessa. Muistelen hänen kertoneen, että hän kuittaa palkkioksi noin 7 euroa per toimitettu paketti.

  8. #8
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.499
    Nyt on pari pakettia tullut Amazon.de ja normiposti on kuskannut tänne. Tää on mulle oikeen mieluista, postilootalta kun puoli kilsaa ajaa niin on tallin eessä. Vuosia ollutkin ihan kirjallinen kontrahti postin kanssa jotta saa jättää minun kuittaamatta, tosin nykyään tulee txtaria jossa samaa kysyy. Bike24 paketit tulee samalla systeemillä.
    Hyvä näin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #9
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    438
    Tää on kyllä sangen hieno ekspress-rahti "" Optimistijollalla tai soutuveneellä seilaillee.. 🤣
    sähköpyörä on mopo

  10. #10
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    1.373
    DHL Express ei automaattisesti tarkoita next day deliveryä ellet ole vartavasten siitä maksanut. Vai mikä tässä nyt sit ole raportoimisen arvosta?

  11. #11
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    438
    Oho, hali ja pusi vaan jos huvittumiseni närkästytti Oma käsitykseni on, että EXPRESS-kuljetus tarkoittaa jotain muuta kuin viikon kestävä etanaposti.
    sähköpyörä on mopo

  12. #12
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    1.373
    Ei tässä mitään närkästymistä ole. Kahteen eri topikkiin viittit kuitenkin tämän saman asian ilmoittaa niin pakkohan sitä kysyä mikä siinä on idea. Viikon etanaposti? Joko tää kaikki huonoo trollausta tai tää on oikeasti ensimmäinen ulkomaanpakettisi.

  13. #13
    ^Yritin kans tiirailla, että mitä erikoista tuossa on... Ei mitään.

    No, kerrottakoon aiheeseen, että tällä viikolla kaksi kuriiria (DHL ja DPD:n pakettia Suomessa kuskaava PostNord) käynyt oven takana tuloksetta. Kummaltakaan ei tullut ennakkoon infoa, eikä jälkimmäisestä toimituksesta tullut myyjänkään puolelta tietoa, vaikka näin ilmoittivat tilauksen yhteydessä.

    PostNordilta tuli s-posti näppärästi sen jälkeen kun olivat käyneet ovella... Ja tracking-tiedossa lukee vielä, että "lisäpalvelu: ennakkoilmoitus". DHL:n suhteen paketille sai sentään klikkailtua uuden toimitusajan, mutta PostNordilla piti olla "manuaalisesti" yhteydessä aspaan. Huomenna pitäisi tulla molempien pakettien, saas nähdä.

    DHL:n runkotoimitus Saksasta normisti 30€ mutta sain tuon 10€:lla kun ei-varastossa-olevan tavaran tilauksen jättäminen oli vähän erikoinen. Vanteet Brexit-saarelta 10£. Että noihin hintoihin nähden saa vaikka vähän tökkiäkin

  14. #14
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jotain 7 vuotta mulle on tullut tänne tavaraa, jopa kaksi kertaa per kuu. Ikuna en tajua kuinka tää kuskaaminen on ns.kannattavaa. Milloin tuo pakkarillaan mitätöntä pakettia Joensuusta asti, milloin vielä pienemmän lähetyksen kuorma-autokuski soittaa mulle jotta pääseekö siellä pihassa kääntymään.
    Amazonilta jotain järkevää ja joskus ns. tuurilla jotain ynnä ilman rahtikuluja kun tilaan niin varsinkin.

    Meillon loppujakelua hoitamassa perinteinen Posti ja myös tää Matkahuolto. Miksei nuo kelpaa????
    Meilläpäin (maaseudulla, suht. syvällä skutsissa) UPS:lla taitaa olla sellainen käytäntö, että he "yrittävät" toimittaa pakettia yhden kerran itse ja jos ketään ei ole kotona, he jättävät sen postin kuljetettavaksi / ärrältä haettavaksi.

    Todellisuudessa he eivät yritä yhtään mitään, vaan hautovat pakettia yhden päivän ajan varastossa/hiacessa (tila: "kuljetuksessa vastaanottajalle" tjsp) ja vievät sen jälkeen ärrälle. Mitään järkeähän tuossa ei ole. Mun puolestani voisivat viedä sen paketin saman tien ärrälle. Ilmeisesti lähettäjän tilaama palvelutaso kuitenkin lupaa kuljetuksen kotiovelle, joten UPS joutuu hautomaan pakettia yhden päivän ajan ja feikkaamaan yhden toimitusyrityksen, jotta voivat osoittaa täyttäneensä sopimuksen velvoitteet.

  15. #15
    Tuo "yrittävät" toimittaa pitää kyllä paikkansa. Omalla kohdallani se yrittäminen tarkoitti sitä, että kuriiri kävi tunkemassa luukkuun lapun että vastaanottajaa ei tavoitettu. Eikä voitukaan tavoittaa kun ei ole vaivauduttu soittamaan kelloa vaikka kotona oltiin.

  16. #16
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tuo "yrittävät" toimittaa pitää kyllä paikkansa. Omalla kohdallani se yrittäminen tarkoitti sitä, että kuriiri kävi tunkemassa luukkuun lapun että vastaanottajaa ei tavoitettu. Eikä voitukaan tavoittaa kun ei ole vaivauduttu soittamaan kelloa vaikka kotona oltiin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti
    Meilläpäin (maaseudulla, suht. syvällä skutsissa) UPS:lla taitaa olla sellainen käytäntö, että he "yrittävät" toimittaa pakettia yhden kerran itse ja jos ketään ei ole kotona, he jättävät sen postin kuljetettavaksi / ärrältä haettavaksi.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti

    Todellisuudessa he eivät yritä yhtään mitään, vaan hautovat pakettia yhden päivän ajan varastossa/hiacessa (tila: "kuljetuksessa vastaanottajalle" tjsp) ja vievät sen jälkeen ärrälle. Mitään järkeähän tuossa ei ole. Mun puolestani voisivat viedä sen paketin saman tien ärrälle. Ilmeisesti lähettäjän tilaama palvelutaso kuitenkin lupaa kuljetuksen kotiovelle, joten UPS joutuu hautomaan pakettia yhden päivän ajan ja feikkaamaan yhden toimitusyrityksen, jotta voivat osoittaa täyttäneensä sopimuksen velvoitteet.


    Ennen vanhaan tommosesta olis saanut selkasaunan.

    Oikeasti tommoinen toiminta pitaisi lopettaa. Asiakkaiden pitaisi valittaa suoraan myyjille, kuriirifirmoille ja kayttaa vaan kuriireja jotka oikeasti hoitavat hommat. Itse positiivisia kokemuksia lahinna matkahuollosta. Bike-discountin DPD oli kanssa jees.

  17. #17
    Mieluummin haen pakettini ärrältä. Vaihtoehtona kytätä kotona koko päivä ikkunasta kuriirifirman autoa. Yrittää juosta se kiinni, kun ei vastaanottajaa saatu kiinni. On ollut niitäkin tapauksia, jotka soittaa ennen kuin yrittävät toimittaa. Usein olen antanut jopa luvan jättää oven taakse. Maalla on mukavaa.

    Toimistoaikaan ne niitä "yrittää toimittaa" eikä silloin yleensä normaali työssäkäyvät ihmiset ole kotona.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    Mieluummin haen pakettini ärrältä. Vaihtoehtona kytätä kotona koko päivä ikkunasta kuriirifirman autoa. Yrittää juosta se kiinni, kun ei vastaanottajaa saatu kiinni. On ollut niitäkin tapauksia, jotka soittaa ennen kuin yrittävät toimittaa. Usein olen antanut jopa luvan jättää oven taakse. Maalla on mukavaa.

    Toimistoaikaan ne niitä "yrittää toimittaa" eikä silloin yleensä normaali työssäkäyvät ihmiset ole kotona.
    Matkahuolto soittaa mukavasti etukateen ja kysyy kayko kello se ja se... jos ei niin seuraavaan paivaan tai haku toimistolta

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •