Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: maantie vai cyclocrossari hybridin tilalle

maantie vai cyclocrossari hybridin tilalle

Hei,
    Mulla on ollu omistuksessa nyt noin 4 vuotta merida crossway XT hybridi ja oon tykänny kyl kovasti ja kipinä lajia kohtaan on syttynyt. Näitä foorumeita kun lukee, niin hybridipyörät ei nauti kauheen isoa suosiota. Mikä tähän on syynä? itse ajelen suurinpiirtein noin 20-35km lenkkejä eikä oo ollu mitää ongelmia. keskivauhti tasasella pysyy parhaimmillaan 25km/h kun ei tuule.

Haluaisin vähän kuulla asiallisia kommentteja, että kannattaisiko siirtyä maantie vai cyclocrossariin? kasvaisiko polte pyöräilyyn entisestään ja miksi. Pääasiallisena alustana toimii tietysti asfaltti, mutta hyvinkin usein tulee myös pururatoja ajettua huvin vuoksi oikoreittien takia.

Kiitos jo etukäteen kommenteista ja vinkeistä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti glider Katso viesti
    Hei,
    Mulla on ollu omistuksessa nyt noin 4 vuotta merida crossway XT hybridi ja oon tykänny kyl kovasti ja kipinä lajia kohtaan on syttynyt. Näitä foorumeita kun lukee, niin hybridipyörät ei nauti kauheen isoa suosiota. Mikä tähän on syynä? itse ajelen suurinpiirtein noin 20-35km lenkkejä eikä oo ollu mitää ongelmia. keskivauhti tasasella pysyy parhaimmillaan 25km/h kun ei tuule.

Haluaisin vähän kuulla asiallisia kommentteja, että kannattaisiko siirtyä maantie vai cyclocrossariin? kasvaisiko polte pyöräilyyn entisestään ja miksi. Pääasiallisena alustana toimii tietysti asfaltti, mutta hyvinkin usein tulee myös pururatoja ajettua huvin vuoksi oikoreittien takia.

Kiitos jo etukäteen kommenteista ja vinkeistä
    Mulla ei ollut mitään hybridiä vastaan. Edellinen pyörä oli raskas teräsrunkoinen 15 vuotta vanha hybridi, jossa runkokoko oli aivan liian suuri. Halusin kokeilla jotakin muuta. Halusin vähän lisää nopeutta asfaltille ja sitä myös sain. Kolmen lenkin jälkeen en kadu päätöstäni yhtään. Onhan se ajoasento CX:ssa alkuun vähän outo, mutta mikään paikka ei kolota lenkkien aikana eikä jälkeen. Olisin voinut ostaa uuden hybridin tai fitness-pyörän, mutta nyt vaan päädyin tähän ratkaisuun. Tänään olin ekaa kertaa sillä maastossa. Helpohkoilla poluilla CX on ihan loistava. En kuitenkaan pahimpaan kivikkoon sillä menisi.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

mistä tuo nopeus tulee, jos vertaa hybridiin? vaikea uskoa, että runkodynamiikka voi olla niin dramattisesti parempi kun hybridissä? kyllä kieltämättä olis kiva jos sais vähä vauhtia lisää.

Lähinnä varmaan kumaramman ajoasennon tuoma pienempi ilmanvastus tuo nopeutta lisää. Mulla on hybridi ja cx ja hybridiä pidän mukavana ”citymaasturina” jolla voi ajella mukavammin sateellakin, siinä on lokasuojat nimittäin.. ei se juuri hitaampi ole, muutaman km/h keskinopeudessa häviää.

Koska kyseessä saattaa olla lievä pyöräkuume, voisit harkita myös jäykkäperäistä ja ehkä myös jäykkäkeulaista 29” xc-maastopyörää. Mukavia ja lujaa kulkee nekin.

juu, kyseessä on kyllä ehkä hieman keskivaikea pyöräkuume jo ensivuonna pyörähtää 30v mittariin niin sillä varjolla olisi hyvä tehdä iso ostos (hellasärö pysyisi suht. pienenä). Luulen kyllä, että kyllä tämä valinta tulee tehtyä cyclon tai maantiepyörän välillä. Ehkä vaaka on hieman cylcoon päin. Siihen saisi nimittäin rapakaaret ja sitten renkaat olisivat kevyttä polkuajoa paremmin palvelevat.

mistä tuo nopeus tulee, jos vertaa hybridiin? vaikea uskoa, että runkodynamiikka voi olla niin dramattisesti parempi kun hybridissä? kyllä kieltämättä olis kiva jos sais vähä vauhtia lisää.
    Matalampi asento (ilmanvastus pienempi). Osittain tuli siksi, että on kapeammat ja rullaavammat renkaat. Vanhassa oli 40c, nyt 35c. Olishan hybridiinkin saanut kapeammat renkaat, joten sitä ei voi laskea mukaan. Suurin syy lienee pyörän paino. Kun pyörä puolet siitä painosta, mitä aikaisempi pyörä oli, vaikuttaahan se moneen asiaan mm. nopeuteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Lähinnä varmaan kumaramman ajoasennon tuoma pienempi ilmanvastus tuo nopeutta lisää. Mulla on hybridi ja cx ja hybridiä pidän mukavana ”citymaasturina” jolla voi ajella mukavammin sateellakin, siinä on lokasuojat nimittäin.. ei se juuri hitaampi ole, muutaman km/h keskinopeudessa häviää.

Koska kyseessä saattaa olla lievä pyöräkuume, voisit harkita myös jäykkäperäistä ja ehkä myös jäykkäkeulaista 29” xc-maastopyörää. Mukavia ja lujaa kulkee nekin.
    Useimpiin cycloihin saa lokarit. Itselläni sellaiset on Cannondale caadx ultegra 2018:ssa. Hybridin pidän terassipyöränä yms.

mulla on nyt hybridissä SPD maastoklossit...jos ja kun päädyn cylcon tai maantiepyörään niin onko noi maasto SPD:t huonot siinä käytössä jostain syystä? vai kannattaako hommata oitis maantieklossit?

mulla on nyt hybridissä SPD maastoklossit...jos ja kun päädyn cylcon tai maantiepyörään niin onko noi maasto SPD:t huonot siinä käytössä jostain syystä? vai kannattaako hommata oitis maantieklossit?
    Mulla on cyclossa maasto ja maantiepyörässä maantieklossit.
    Jäykällä kengällä ei paljon eroa, mutta maantieklossit on jämäkämmät ja maastoklossit nopeammat lukita kiinni.
    Isoin ero tulee kävelyssä.

Kannattee valita pyörä paikallisten teiden kunnon perusteella.
    Minä ainaki luovuin maantiepyörästä sen takia ku reittivalinnat oli niin suppeat että vaatii hyväkuntosta alustaa.

Ellei sit hanki maantiepyörää johon saa hiukan leveämpää rengasta

Minulla on Cyclossa ja maantiepyörässä SPD-klossit
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Minä ainaki luovuin maantiepyörästä sen takia ku reittivalinnat oli niin suppeat että vaatii hyväkuntosta alustaa.

Tässä on minusta paljon järkeä. Itsellä oli aikuisiän pyöräkuumeen iskiessä ostettuna ensin käytetty spessun hybridi, joka yhden kesän jälkeen vaihtui cycloon. Mulla on cyclo nyt ollut kuntoajo ja hyötyajopyöränä, pari pidempääkin lenkkiä sillä vetänyt... kuume olisi vähän maantiefillarin suuntaan.. Itsellä kun ei hellasärö anna myöten kuin yhteen pyörään, oli cyclo mun valinta. Nyt jossain vaiheessa kesäkausille hommaan kapeammat maantiekumit normaalien cyclon nappuloiden tilalle.

Yksi näkökulma voisi olla, että jos sulla hybridi jää kuitenkin ns. asiointi/normipyöräksi, ja lähiseudun tiestö antaisi myöten, niin se maantiepyörä antaa eniten eroa tuohon monikäyttöpyörään. Eli jos haluaa selkeästi erilaista kokemusta, siinä maantiepyörässä sitä olisi. Eikä välttämässä tartte olla edes se kallein hiilarirunko ja di2 yms. +4k€, vaan edullisemmallakin maantiepyörällä pääsee varmasti kiinni siitä vauhdin hurmasta

Mielestäni Cyclo/Gravel parempi vaihtoehto kun ajatus välillä hybridi/maantiepyörä, rennompi ajoasento ja laajempi rengasvalikoima ja saa kyllä rakennettua juuri niin laadukkaan kuin haluaa.
    Mielestäni polkimina maasto malliset monikäyttöisemmät juuri tuon kenkien kävelyominaisuuden vuoksi, itsellä kaikkissa Crankin vispilät ja hyvin ovat toimineet kunhan kengät ovat riittävän jäykät ja tukeva pohjaiset.

Leveämmän renkaan mahtuminen on suositus jonka minäkin allekirjoitan, oli pyörä sitten millainen tahansa.

Vaihdoin maantiepyörässä SPD-klossista (maasto) SPD-SL-klossiin (maantie) ja jonkin ajan päästä takaisin. Maastokengillä on paljon helpompi kävellä ja polkimeen on helpompi kiinnittyä. Suorituskyvyssä en huomannut jäykkäpohjaisella kengällä mitään oleellista eroa. Oma mielikuva on, että cyclolla useampi ajaa maasto- kuin maantiepolkimilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti

Hyvä huomio. Autotiellähän ei saa lain mukaan ajaa, jos on samaan suuntaan kulkeva pyörätie ja ainakin pk-seudulla on niin huonossa kunnossa olevat pyörätiet, että CX on parempi vaihtoehto niille kuin maantiepyörä. Jo CX:lla meinaa lähteä hampaan paikat pois. CX antaa myös mahdollisuuden käyttää runsaita pk-seudun hiekkapyöräteitä, jotka ovat usein paremmassa kunnossa kuin asfalttipyörätiet. Eri asia jos ajaa maanteillä, jotka ovat hyvässä kunnossa.

Nämä ovat maantiepyörässä juuri tuon kävellen liikkumisen vuoksi.
    http://www.chainreactioncycles.com/f...s/rp-prod28051

Jos haluaa säästää vielä joitakin grammoja A520 pedaaleihin verrattuna, niin A600 road SPD pedaalit. https://www.rosebikes.fi/shimano-399241-399241
    Nuo on itselläni
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

Ilman muuta ajohalut kasvavat, kun kalusto kulkee unelman lailla. Toissapäivänä taas huomasin kuinka kevyesti ja nopeasti cyclocross-fillari kulkee, kun vaihdoin alle pitkästä aikaa kevyet kakkoskiekot joissa on maantierenkaat.

Toisin sanoen cx on monipuolinen. Mulla on kahdet kiekot eri rengastuksilla (maantie/maastokumit tai maasto/nastakumit vuodenajan mukaan) sekä kahdet polkimet ja kengät. Ei mene monta minuuttia vaihtoon.

Kun kuitenkin on myös maantiefillareita tallissa, tulee niillä ajettua varsinkin pidemmät lenkit. Niissä ajoasennon saa vielä aerodynaamisemmaksi ja keskinopeuden noustessa kolmenkympin yli sillä alkaa olla merkitystä.
    10k-kerhon jäsen

Samanlaisia aiheita

1. Hybridin Nvo-stemmin vaihto
    By Kylian in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 28.02.2017, 05.51
  2. Hybridin hankinta
    By rubik in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 01.09.2015, 05.10
  3. Kahden hybridin välillä
    By påemma in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 04.05.2015, 11.01
  4. Hybridin kanssa maantiellä
    By mahead in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 86
    Viimeinen viesti: 30.09.2014, 07.00
  5. Hybridin osto ongelmat!
    By maggy in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 112
    Viimeinen viesti: 08.11.2012, 23.29

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään