Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 42

Aihe: Päivittäinen pyöräily auttaa painonhallinnassa. Paitsi sähköpyöräily.

  1. #1
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.754

    Päivittäinen pyöräily auttaa painonhallinnassa. Paitsi sähköpyöräily.

    Enimmäkseen vaaraton.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    414
    Tosin yksityisautoilijoilla oli vielä isompi painoindeksi kuin sähköpyöräilijöillä.

    Joten tutkimuksen mukaan autoilijoiden siirtyminen sähköpyöräilijöiksi voisi silti auttaa jonkin verran painon hallinnassa, joskin luomupyöräilijöiksi siirtyminen oletettavasti auttaisi vielä enemmän. Vaikka tietysti kysymykset siitä ketkä ryhmän sisällä siirtyisivät jne. voisivat mutkistaa päätelmiä ja tuloksia.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    853
    Miten tämä nyt on mahdollista? Fillarifoorumin mukaan sähköpyöräily on vähintään yhtä raskasta kun oikeata pyöräilyä.

    Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
    MTB-Turun Suojaos

    www.yetirides.com

  4. #4
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Miten tämä nyt on mahdollista? Fillarifoorumin mukaan sähköpyöräily on vähintään yhtä raskasta kun oikeata pyöräilyä.

    Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
    Höpöhöpö, ihan perätöntä, luen foorumia vimmatusti eikä tuollaista täältä löydy. Sähköpyöräily voi olla raskasta, jos niin haluaa. Se voi paljon helpommin olla kevyttä kuin luomupyöräily.

  5. #5
    Olipa melkoinen tutkimus. Kuinka pitkään joutuivat tutkimaan, että liikkuminen kuluttaa kaloreita enemmän kuin istuminen?

    Sähköpyöräilyä voi harrastaa myös monella tavalla. Joko liikkua mahdollisimman pienellä energian käytöllä tai sitten voi puskea kovalla tahdilla eteenpäin siinä missä normaalillakin pyörällä.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    427
    Kyllä se varmastikin pitää paikkaansa. Ainakin omalla kohdallani.
    Sykekäyrieni mukaan sähkömaasturilla ajeluni verrattuna luomuun on kuin onkin noin 10-15 prosenttia keveämpää mutta vastaavasti noin 110- 115 prosenttia hauskempaa

  7. #7
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    17.694
    Mä väitän että helpoimmin...tai helpoimmin ja helpoimmin....auttaa painonhallinnassa kun yksinkertaisesti EI SYÖ. Tai syö joka kolmas päivä, ja oksentaa sen(kin) pois.
    Varmana laihtuu, mä takaan sen.
    Mutta ei jaksa sitten ajella, mä mieluummin jaksan vähän ajella ja ehkä en ole maailman bikinikuntoisin keskivartalosta mutta mitäs siittä, kukaan ei huomaa kun mä äkkiä pulahdan uimaan, ja uidessa ei nää paitsi jos siellä on kaloja mutta tuskin ne katselee, ja aika äkkiä mä uinnin jälkeen vetäsen teepaidan päälle.

    Töissä moni kertoo että "on aloittanut laihduttamisen ja käy kuntosalilla" - ei kuntosalilla käynti laihduta, ellei sitten ajele siellä tuntikausia kuntopyörää ja se nyt maailman tylsintä hommaa on. Paras keino että ensin tekee aeroopisen lenkin ja sen jälkeen lihaskuntoharjoittelua. Kuntosaliharjoittelu voi jopa lisätä painoa - mutta kroppa kiinteytyy eli pienenee.
    Pyöräily on siitä hyvä että sitä pystyy tekeen pitemmän aikaa, ja se on se oleellinen osio painonhallinnassa. Myös se että pysyy poissa kotoa, kotona jos ei oo mitään tekemistä niin tottakai sitä käy vähän väliä jotain napsimassa....ainakin mä käyn. Tosin nyt ei maistu ruoka, mutta olen yrittäny juoda.

    Kun ikää tulee, kannattaa pitää pyöräilystä välipäiviä, ei sitä muuten jaksa. Joskus on tosi kiva kun ei tartte lähteä minnekään, saa nahkistella kotona.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  8. #8
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    68
    Hyvä päätelmä. Koska lihavat ajavat sähköpyörillä niin se ei auta painonhallintaan. Eihän tuo kerro muuta kuin sen, että keskinmäärin ylipainoiset käyttää enemmän sähköpyöriä kuin normaalipainoiset.

  9. #9
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska, Espoo, Tampere
    Viestit
    557
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Miten tämä nyt on mahdollista? Fillarifoorumin mukaan sähköpyöräily on vähintään yhtä raskasta kun oikeata pyöräilyä.
    Anteeksi, mutta mitä on oikea pyöräily?

  10. #10
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    369
    Kyllä 140 kg liikuttaminen ylämäkeen sähkönkin avulla saattaa olla paljon raskaampaa kun 65kg liikuttaminen ilman sähköä.

    Riippuu mitä verrataan.

  11. #11
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Anteeksi, mutta mitä on oikea pyöräily?
    Se oli ehkä vähän turha provo, mutta en tykkää termistä luomupyöräily.

    Mutta itse aiheesta, vaikka nyt pitäisi olla selvää että sähköpyöräily auttaa painonhallinnassa vähemmän kuin tavallinen pyöräily, kyseinen tutkimus varmasti osoittaa, ainakin arkipyöräilyssä, että sähköpyörää valitsevat ylipainoiset helpommin kuin tavallista pyörää. Eli syy ja seuraus voi olla vähän nurinppin tuossa.

    Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
    MTB-Turun Suojaos

    www.yetirides.com

  12. #12
    Painonhallinnassa taitaa se matalasykkeinen, pitkäkestoinen rasitus olla parempi kuin maitohapoille rutistaminen...

    Mutt kaikkiaan liikunta ...kävely ja pyöräily sinänsä on aikas tehoton tapa. Toki niillä saa hikeä irtoamaan, juu ja muutaman kalrinkin häviämään, mutt merkittävässä määrin ei - paitsi todella kovaa treenaavat kilpaurheilijatasoisten määrillä ...mratoonarit, jms...
    Oikea ruokarytmi ja ruuan määrä ja suuhunsa laitettava tavaran valinta ovat kunnostaan ja painonpudotuksestaan kiinnostuneelle, tavalliselle liikkujalle paljon tehokkaampi tapa hallita painoansa

  13. #13
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    15.048
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jabi Katso viesti
    Hyvä päätelmä. Koska lihavat ajavat sähköpyörillä niin se ei auta painonhallintaan. Eihän tuo kerro muuta kuin sen, että keskinmäärin ylipainoiset käyttää enemmän sähköpyöriä kuin normaalipainoiset.
    Myös salaatinsyönti vaikuttaa lihottavan, koska läskit harrastaa sitä.
    -L.

    Lentoyhtiö SAS:n nimi on lyhenne sanoista "sen, alltid sen".

  14. #14
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.339
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Myös salaatinsyönti vaikuttaa lihottavan, koska läskit harrastaa sitä.
    Tämä on helppo havaita myös luonto-ohjelmia katsomalla. Salaatinsyöjät vs. Lihansyöjät. Vaikkapa virtahepo vs. Leijona.

    Sivuhuomautuksena, minä syön salaattia, koska vaimo käskee.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  15. #15
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    17.694
    no mä väittäisin että tiedän aika hyvin miten laihtuu, ikävä kyllä. Tai tiesin, nyt on hankalampaa kun joskus on nälkäkin. 2009, kun ajelin sen 40 420km vuodessa niin alkoi posket olla lommollaan. Mutta ei tommoseen enää pysty, kerran elämässä-juttu.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  16. #16
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Painonhallinnassa taitaa se matalasykkeinen, pitkäkestoinen rasitus olla parempi kuin maitohapoille rutistaminen...
    ...
    Näin on varmasti jos on tarpeeksi aikaa käytettävissä. Jos on rajoitetusti aikaa kannattaa todennäköisesti rutistaa vähän.

    Ruoka on joka tapauksessa painonhallinnassa ratkaiseva.



    Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
    MTB-Turun Suojaos

    www.yetirides.com

  17. #17
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    7.518
    Myös sauvakävely lihottaa. 95 prosenttia sauvakävelijöistä on ylipainoisia. Tuossa tutkimuksessa voipi olla sama juttu.
    Jos et aja et voi ottaa!

  18. #18
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    598
    Kenelle tulee yllätyksenä, että sähköpyörällä töihin ajavat ovat painavampia kuin jollain cyclolla lycrat päällä liikkennöivät ? Vielä kun tutkimus on tehty euroopassa, jossa tuo 25km/h rajoitus on aika yleinen niin onhan tuo asfaltilla rullailu aika leppoisaa puuhaa sähköpyörällä. Silti tosin autoa tai julkistaliikennettä parempi, mutta varsinkin jos käyttää sähköä muuallakin kuin ylämäissä niin jää kalorien poltto aika pienelle. Tosin yllättävän pulskassa kunnossa moni aktiivipyöräilijäkin on. Kalorien poltto harvoin tarkoittaa painonpudotusta kun siinä tuppaa tulemaan nälkä veivatessa.

    Maastossa sähköpyörällä saa vedettyä kyllä helposti kovemmillakin sykkeillä, kuin luomupyörällä kun rasitusta tulee kovemmasta vauhdista johtuen koko kropalle. Tosin pitää olla vauhdikkaaseen etenemiseen sopiva pyörä ja taitoa+halua ajaa kovaa.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

  19. #19
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    298
    Tarkalleen ottaen myöskään ”tavallinen” päivittäinen pyöräily ei tuottanut merkittävää muutosta painoon, koska sen vaikutus painoon oli alle kilon verran keskimäärin. Miksi siis vaivautua

  20. #20
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    15.048
    Kyllä jos esim. maailman painavin nainen Eman Ahmed (500kg) pitäisi saada pyöräilemään, niin oikein tehokkaalla sähkömoottorilla sekin olisi mahdollista. Siinä varmaan laihtuu jo pyörän päälle kavutessa
    -L.

    Lentoyhtiö SAS:n nimi on lyhenne sanoista "sen, alltid sen".

  21. #21
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    369
    Meikä on ajanut myös bensiinikäyttöisellä monttupyörällä. Syke ei laskenut alle 150 koko aikana ja noin 30 minuutin päästä oli pakko lopettaa kun olin aivan poikki. Kädet ja jalat ihan spakettina pari päivää.

  22. #22
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kyllä jos esim. maailman painavin nainen Eman Ahmed (500kg) pitäisi saada pyöräilemään, niin oikein tehokkaalla sähkömoottorilla sekin olisi mahdollista. Siinä varmaan laihtuu jo pyörän päälle kavutessa
    Ja kukaan ei huomaisi että alla on sähköpyörä, tai yleensäkään pyörää. Sarvet voisi ehkä näkyä.

  23. #23
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    252
    Kroonisena ropanrääkkääjänä voin todeta että e-mtb on ensimmäinen väline jolla olen harrastanut liikuntaa ns. pk-tasolla, muuten aina täysii. Vetäkää siitä.

  24. #24
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    ...Vetäkää siitä.
    Okei!


  25. #25
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    68
    Täytyy sanoa, että sähköpyörä on ainakin omalla kohdalla mahdollistaja. Kyllä pyörällä pystyy liikkumaan, mutta sykkeet vetää 160-190 ja jos parina peräkkäisenä päivänä ajaa työmatkat ni tarvii monta lepopäivää eikä öisin saa unta viikkoon kun reisiä kivistää (ei liity pyöräilyyn, pitkät kävelylenkit ja juoksu aiheuttaa samaa).

    Sähkiksellä voi vetää 120-160 sykkeillä eli huomattavasti paremmilla sykealueilla eikä tarvi pitää viikon taukoja.

  26. #26
    Itsellekin oli vaikeaa mieltää mitä sähköavusteinen fillarointi on. Päätin että se on ihan uusi liikkumismuoto enkä yritäkään liikaa miettiä onko se pyöräilyä vai enemmän mopoilua/moottoripyöräilyä. En ole harrastanut sähköavusteista pyöräilyä pitkiä matkoja ns. citypyörällä, joten oma mielikuvani perustuu enemmän eMTB:hen sekä kokonaan käsikaasulla kulkevaan mummopyörään.
    eMTB:llä ajaessa en mieti lähteväni kuntoilemaan vaan lähden "vain ajelemaan". Joskus innostun vetämään hikihatussa kun taas joskus huomaa lenkin alkuvaiheessa jo että tänään ei kulje, joten saatan cruisailla jonnekin päin kaupunkia katselemaan vaikka rantaelämää. En mittaa näillä lenkeillä sykkeitä vaan sitä, miten hauskaa ajaminen juuri sillä ajamisen hetkellä on. En hae sitä fiilistä mikä tulee kun kiipeää päivän vuoristonousuja jalat hapoilla ja tuntee illalla että on "tullut ajettua" vaan hauskuutta itse ajamisen hetkellä. Enduroprätkällä pyrin ajamaan vauhdikkaasti ja eritoten teknisesti puhtaasti. Fillarilla sama homma; kurvit optimaalisia ajolinjoa pitkin ja maastonmuodoista vauhtia pumpatan, mäet avustuksen voimalla reippaasti ja välillä kivikkojuurakkokikkailua.

    Käsikaasulla kulkevan mummopyörän (ei oma) miellän taas sähkömopoksi - jolla saa ajaa pyöräteillä. Se on kuin sähköpotkulauta, segway, tms. jolla ajellaan jonnekin täysin sähkön voimin. Se on siis siirtymisväline paikasta toiseen eikä itse ajamisesta haeta erityista nautintoa.

    Toki jotkut hakee sähköfillaroinnista apua myös kunnon kohottamiseen ja taatusti se on parempi kuin jäädä kotiin makaamaan. Siinä mielessä sähköavusteinen fillari on parempi kuin luomufillari, että lähtökynnys on huomattavasti matalampi. Kun ennen pohdiskeli auton ja fillarin välillä ja auto voitti 80% tapauksisssa niin nyt e-fillari voittaa 60% tapauksissa, joissa nämä vaihtoehdot ovat vertailukelpoisia (eli ei tavaroita mahottomasti ja matka kohtuullinen).

    Suosittelen sähköavusteisten fillareiden omistajia ja niiden käyttötarkoitusta pohtivia, mieltämään sähköavusteinen fillari sähköskootteriksi, jota voi halutessaan polkea. Vertailu luomufillariin on tyhmää. Paitsi eMTB:ssä ajotekniikkaa koskee lähes kaikki samat lainalaisuudet kuin luomufillariakin eli tekniikka on 95% sama. Moottoripyörällä kaasun käyttö merkitsee paljon kun esim. kaasun avulla käännetään ja patikossa keula pidetään kevyenä jatkuvalla kiihdyttämisellä. Ei onnistu eMTB:llä.

  27. #27
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    298
    Vertailu skootteriin ontuu kyllä pahasti ainakin sähköavusteisen pyörän kohdalla. Ei se liiku mihinkään ilman polkemista ja polkeminenkin kyllä tuntuu. Jos peruste on se, että ”se on niin helppoa ja kevyttä”, niin eihän silloin maantiepyöräilykään ole enää pyöräilyä koska se on niin paljon mummopyörää kevyempää.

  28. #28
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi/Sodankylä
    Viestit
    2.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Mä väitän että helpoimmin...tai helpoimmin ja helpoimmin....auttaa painonhallinnassa kun yksinkertaisesti EI SYÖ. Tai syö joka kolmas päivä, ja oksentaa sen(kin) pois.
    Varmana laihtuu, mä takaan sen.
    Anorexia varmana toimii. Huonoja neuvoja

  29. #29
    Painonhallinnassa voidaan pyrkiä siihen että paino pysyy samana eikä nouse. Näin minä sen ainakin miellän. Laihduttamisessa pyritään aina siihen että paino laskee. Ensinmainitussa uskoisin pyöräilyllä ja muulla pitkäkestoisella liikunnalla olevan enempi hyötyä.
    Liikunnalla laihtuminen on enempi toiveajattelua tai jos liikuntaa lisäämällä alkaa oikeasti laihtua niin kyllä ruokavalio on silloin jo valmiiksi kohdallaan.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.277
    SotkuPekka osuu oikeaan. Vuosia aktiivi liikkujana, jopa urheilijana, saan syödä vapaasti ja paljon eikä paino siitä kasva. Mutta ei se myöskään laske ja pyöräilyä/juoksua hyödyttävän ajokoira lookin hankinta vaatisi tiukempaa kalori kuuria. Joka on aika hankalaa treenien jälkeen.

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyöräily talvella
    By vuohi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 112
    Viimeinen viesti: 28.01.2019, 18.55
  2. Onko sähköpyöräily halpaa?
    By Mika M in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 26.04.2016, 15.26
  3. Sähköpyöräily talvella
    By dBlues in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 48
    Viimeinen viesti: 31.12.2014, 13.19
  4. Pyöräily + HCM
    By mafiamistress in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 15.07.2013, 15.19

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •