Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Miten huolehtia akuista?

  1. #1

    Miten huolehtia akuista?

    Tämä nyt ei oikein ole sähköfillarikysymys (on mninulla sellainenkin, sakemannin Kalkhoff) vaan koskettaa sähköskootterin akkuja:

    Eli minulla on italiaano Askoll ES2 sähköskootteri, jossa 2 x 20 Ah litium-ion akut:

    - Pitäisikö akut aina ajaa mahdollisimman tyhjiksi ennen uudelleen latausta?
    - Miten talvisäilytyksen aikana, pitäisikö ne jättää täysinä säilöön lämpimään tilaan ja silloin tällöin talven mittaan taas ladata täyteen?

    Kysyn, koska vehkeen käyttöohje ei noihin akkukysymyksiin mitenkään ottanut kantaa!

  2. #2
    Lithium akku yleensä kannattaa jättää ns. varastolatinkiin, jos aikoo pidemmän aikaa säilytellä. Suurinpiirtein puolikas latinki on aika liki sitä parasta. Tyhjänä eikä täytenäkään kannata säilöä. Voi kummassakin tilanteessa alkaa pullistelemaan.

  3. #3
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    4.352
    Tähän aihepiiriin löytyy internetistä varmasti mielipiteitä ihan jokaiseen lähtöön. Olen muistaakseni lukenut joskus sellaisen ohjeen kannettavan tietokoneen irrotettavan litium-akun pitkäaikaisvarastoinnista, että se kannattaisi varastoida täyteen ladattuna ilmatiiviisti pakastimessa. Ensi alkuun kuulostaa typerältä, mutta saattaisi siinä olla jotain järkeä erittäin pitkällä tähtäimellä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.530
    Puolillaan ja viileässä olisi minun ohje.
    www.icyclelpr.fi

  5. #5
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    285
    Löytyyhän noita ohjeita ihan valmistajiltakin.

    Pikaisen haeskelun jälkeen esim. Boschin akkujen käyttöohje (PDF täällä), jossa kerrotaan sivulla 11, että tyhjäksi käyttäminen ei ole tarpeen ja suositellaan pitkäaikaisvarastointiin n. 60 % varaustasoa. Käyttötaukojen aikana tai edes niiden jälkeen akkua ei tarvitse ladata. Optimi varastointilämpötila on kuivassa 15 – 20 °C (sivulla 18).

    Voi tietysti olla että eri valmistajilla on erilaisia ohjeita erilaisille akuille.

  6. #6
    Tässä http://uterc.org/files/LipoStorageTips.pdf ohjeita Lipo akkujen säilytykseen.
    Litium ionilla on vähän pienempi varastointijännite eli noin 3,7 V / kenno.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    - Pitäisikö akut aina ajaa mahdollisimman tyhjiksi ennen uudelleen latausta?
    Ei missään nimessä. Säännöllisesti liian tyhjäksi ajaminen on varmin tapa lyhentää litiumakun elinikää.

  8. #8
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.384
    Litiumeille olisi paras välttää tyhjäksi käyttöä ja aivan täyteen latausta.

  9. #9
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    313
    ^Jos aivan täyteen latausta pitäisi välttää, niin pitäisikö fillarin vieressä olla kyttäämässä ja nyppästä johto irti kun arvelee että viimeinen virtapalkki on puolillaan? Jos ihan täyteen lataamista pitäisi välttää, niin miksei laturit tekisi sen ihan automaattisesti?

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^Jos aivan täyteen latausta pitäisi välttää, niin pitäisikö fillarin vieressä olla kyttäämässä ja nyppästä johto irti kun arvelee että viimeinen virtapalkki on puolillaan? Jos ihan täyteen lataamista pitäisi välttää, niin miksei laturit tekisi sen ihan automaattisesti?
    RC -laitteiden litiumakkulatureissa on storage -toiminto joka lataa akun varastointijännitteeseen.
    Sähköpyörän laturissakin olisi hyvä olla moinen toiminto, mutta kun ei ole.
    Tämä siis jos on pitkään ajamatta. Mutta jos päivittäin ajelee, niin akun voi ladata täyteen.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    313
    ^En ihmetellyt varastointilatausta vaan tuota ettei pitäisi aivan täyteen ladata. Jos se on totta, niin eiköhän nuo laadukkaampien sähköfillareiden laturit/akku katkaise latauksen kun akut ovat optimaalisesti täynnä - ei välttämättä kapasiteetiltaan aivan täydessä latingissa.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.384
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^En ihmetellyt varastointilatausta vaan tuota ettei pitäisi aivan täyteen ladata. Jos se on totta, niin eiköhän nuo laadukkaampien sähköfillareiden laturit/akku katkaise latauksen kun akut ovat optimaalisesti täynnä - ei välttämättä kapasiteetiltaan aivan täydessä latingissa.
    Johonkinhan se on raja vedettävä. Akut voisi ladata korkeampaankin jännitteeseen mihin ne nyt ladataan. Kapasiteettia olisi hiukan enemmän, mutta akun kuluminen olisi paljon nopempaa. Tyhjemmäksi jättäminen pidentää hiukan ikää, mutta heikentää käytettävissä olevaa kapasiteettia.
    Ja lisäksi akkuja markkinoidaan nimenomaan kapasiteetilla. Onhan ainakin rc käytössä nyttenkin kennoja, jotka voidaan ladata korkeampaan jännitteeseen, kuin normaalisti.

Samanlaisia aiheita

  1. Miten polvet?
    By MikMy in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 219
    Viimeinen viesti: 08.05.2017, 17.24
  2. Miten kiekot?
    By Jar56 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 30.04.2017, 15.52
  3. sähköpyörän akuista
    By Erx in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 01.05.2016, 13.30
  4. Porakoneen akuista lisäakkua sähköpyörään
    By pokko in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 27.03.2016, 16.36
  5. Miten harjoitella?
    By ammattikuski in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 919
    Viimeinen viesti: 03.08.2014, 20.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •