Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 41

Aihe: Miten huolehtia akuista?

Miten huolehtia akuista?

Tämä nyt ei oikein ole sähköfillarikysymys (on mninulla sellainenkin, sakemannin Kalkhoff) vaan koskettaa sähköskootterin akkuja:

Eli minulla on italiaano Askoll ES2 sähköskootteri, jossa 2 x 20 Ah litium-ion akut:

- Pitäisikö akut aina ajaa mahdollisimman tyhjiksi ennen uudelleen latausta?
    - Miten talvisäilytyksen aikana, pitäisikö ne jättää täysinä säilöön lämpimään tilaan ja silloin tällöin talven mittaan taas ladata täyteen?

Kysyn, koska vehkeen käyttöohje ei noihin akkukysymyksiin mitenkään ottanut kantaa!

Lithium akku yleensä kannattaa jättää ns. varastolatinkiin, jos aikoo pidemmän aikaa säilytellä. Suurinpiirtein puolikas latinki on aika liki sitä parasta. Tyhjänä eikä täytenäkään kannata säilöä. Voi kummassakin tilanteessa alkaa pullistelemaan.

Tähän aihepiiriin löytyy internetistä varmasti mielipiteitä ihan jokaiseen lähtöön. Olen muistaakseni lukenut joskus sellaisen ohjeen kannettavan tietokoneen irrotettavan litium-akun pitkäaikaisvarastoinnista, että se kannattaisi varastoida täyteen ladattuna ilmatiiviisti pakastimessa. Ensi alkuun kuulostaa typerältä, mutta saattaisi siinä olla jotain järkeä erittäin pitkällä tähtäimellä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Puolillaan ja viileässä olisi minun ohje.
    www.icyclelpr.fi

Löytyyhän noita ohjeita ihan valmistajiltakin.

Pikaisen haeskelun jälkeen esim. Boschin akkujen käyttöohje (PDF täällä), jossa kerrotaan sivulla 11, että tyhjäksi käyttäminen ei ole tarpeen ja suositellaan pitkäaikaisvarastointiin n. 60 % varaustasoa. Käyttötaukojen aikana tai edes niiden jälkeen akkua ei tarvitse ladata. Optimi varastointilämpötila on kuivassa 15 – 20 °C (sivulla 18).

Voi tietysti olla että eri valmistajilla on erilaisia ohjeita erilaisille akuille.

Tässä http://uterc.org/files/LipoStorageTips.pdf ohjeita Lipo akkujen säilytykseen.
    Litium ionilla on vähän pienempi varastointijännite eli noin 3,7 V / kenno.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    - Pitäisikö akut aina ajaa mahdollisimman tyhjiksi ennen uudelleen latausta?
    Ei missään nimessä. Säännöllisesti liian tyhjäksi ajaminen on varmin tapa lyhentää litiumakun elinikää.

Litiumeille olisi paras välttää tyhjäksi käyttöä ja aivan täyteen latausta.

^Jos aivan täyteen latausta pitäisi välttää, niin pitäisikö fillarin vieressä olla kyttäämässä ja nyppästä johto irti kun arvelee että viimeinen virtapalkki on puolillaan? Jos ihan täyteen lataamista pitäisi välttää, niin miksei laturit tekisi sen ihan automaattisesti?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^Jos aivan täyteen latausta pitäisi välttää, niin pitäisikö fillarin vieressä olla kyttäämässä ja nyppästä johto irti kun arvelee että viimeinen virtapalkki on puolillaan? Jos ihan täyteen lataamista pitäisi välttää, niin miksei laturit tekisi sen ihan automaattisesti?
    RC -laitteiden litiumakkulatureissa on storage -toiminto joka lataa akun varastointijännitteeseen.
    Sähköpyörän laturissakin olisi hyvä olla moinen toiminto, mutta kun ei ole.
    Tämä siis jos on pitkään ajamatta. Mutta jos päivittäin ajelee, niin akun voi ladata täyteen.

^En ihmetellyt varastointilatausta vaan tuota ettei pitäisi aivan täyteen ladata. Jos se on totta, niin eiköhän nuo laadukkaampien sähköfillareiden laturit/akku katkaise latauksen kun akut ovat optimaalisesti täynnä - ei välttämättä kapasiteetiltaan aivan täydessä latingissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^En ihmetellyt varastointilatausta vaan tuota ettei pitäisi aivan täyteen ladata. Jos se on totta, niin eiköhän nuo laadukkaampien sähköfillareiden laturit/akku katkaise latauksen kun akut ovat optimaalisesti täynnä - ei välttämättä kapasiteetiltaan aivan täydessä latingissa.
    Johonkinhan se on raja vedettävä. Akut voisi ladata korkeampaankin jännitteeseen mihin ne nyt ladataan. Kapasiteettia olisi hiukan enemmän, mutta akun kuluminen olisi paljon nopempaa. Tyhjemmäksi jättäminen pidentää hiukan ikää, mutta heikentää käytettävissä olevaa kapasiteettia.
    Ja lisäksi akkuja markkinoidaan nimenomaan kapasiteetilla. Onhan ainakin rc käytössä nyttenkin kennoja, jotka voidaan ladata korkeampaan jännitteeseen, kuin normaalisti.

Tuossa nyt parikin kertaa Bafangilla tyssännyt matka kesken kun pattereista loppuu mehut, niin olikohan täällä kenellään kokemusta vara-akuista ja mikäpä lie paras vaihtoehto tuommoseen DIY-sähkäriin? Tarakka, frogi, reppu..?

Mulla on vara-akku repussa josta vaihdan jos tulee tarve. Aika harvoin tulee mutta eipä tarvitse jännittää tai sunnitella reittejä akkujen mukaan. Eli normi runkoakku jonka vaihdan loppuneen tilalle. Kulkee repussa tai runkolaukussa.
    Itse olen mieltynyt yleensäkin tavaran kuskaamiseen repussa kunhan kohtuu paino eli alle 10 kg niin menee huomaamatta. Katsoo vain ettei mahdollisessa kuperkeikassa ole mikään ruuvimeisseli selässä pystyssä.

Ei nyt liity suoraan tähän akkujen huoltoon, mutta uskaltaako tuolta Akkutehtaalta (https://akkutehdas.com/) tilata akkuja pyörään? Ja mistä tietää akun tyypin? Lukeeko siinä? (ei ole fillaria vielä...)

Itse olen käyttänyt samaa systeemiä kuin kuvauskopterin akuissa. Jos ajan akun ihan tyhjäksi niin lataan puolilleen/jonkin verran heti käytön jälkeen, muussa tapauksessa jätän lataamatta. Ja sitten kun tiedän, että aion huomenna/tänään illalla töiden jälkeen ajaa niin pistän latautumaan täyteen. Aika paljon kehittyneemmät systeemit noissa kuvauskopterien akuissa yllättäen kuin pyörän akuissa. Laturi osaa pitää akut varastointi latauksessa ja jos lataat akut täyteen ne osaavat purkaa itsensä halutun ajan kuluttua sopivaan varastointi lataukseen. Saattaa tosin olla, että nuo ladataan vähän enemmän täyteen kuin pyörän akut niin homma on tarkempaa sen takia.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

Älylaturin kun laittaa saa pitää kiinni latauksessa vaikka koko ajan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Minä olen ollut siinä käsityksessä että näiden suurten valmistajien elektroniikka osaa pitää nuo akut balanssissa ja parhaassa kunnossa. Esim. lämpötilantunnistin estää lataamisen liian kylmässä tai kuumassa tahi säätää latausvirtaa alussa pienemmäksi ja odottaa että kennot lämpenee. Ja että ei lataa aivan täyteen, jos se kerran syö latauskertoja. Ja että voi pitää jatkuvasti piuhassa ja laturi osaa ladata tai olla lataamatta. Fillari osaa pudottaa moottorin pois pelistä kun akun jännite laskee liian alas. Jne...

Pitkät säilytykset on asia erikseen ja taisi käyttöohjekirjassakin olla maininta että akku kannattaa säilyttää pitkiä aikoja noin 60-70% latauksella.

Minä olen ladannut LiPo/LiFe akut aina täyteen ja ajanut sen verran kuin on tarve. Aina ovat muut laitteet hajonneet nopeampaa kuin akut... Lyijyakkujen kanssa täytyy olla tarkempana.

Tänään tuli toi mun pyörä DHL:llä Italiasta. Akku ainakin oli ihan tyhjä... voi toki johtua noista litium-akkujen kuljetusmääräyksistäkin.

63-66 %:a

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Hei, ilmeisesti siihen on syynsä että kuvauskopterin akut tipauttavat varauksen 60-70 %:iin, Samsungin puhelimien akut säilötään 63 % varauksella (Fonumin työntekijän kertomaa). Sukulaismies ymmärtää Li-akkujen päälle kun niitä työkseen suunnittelee. Kertoi, että nimenomaan 100 % täyteen lataaminen kuten myös tyhjiin käyttäminen ovat erityisen haitallisia akuille. Business insider jutussa kerrottiin puhelimien akkujen kestävän pisimpään 65-75 % varauksilla(https://nordic.businessinsider.com/the-best-way-to-charge-your-smartphone-2018-1?r=US&IR=T). Niin ja akut pitää tietysti ladata valmistajan omilla latureilla (keskustelee akun kanssa, eikä käytä liiallista virtaa), pitänee paikkansa myös sähköpyörissä. Itse olen siirtynyt siihen että lataan kaikenkarvaiset litiumakut 1-60 minuutin ajastimella , johon väännän pienemmän ajan kuin oletan 100 % latauksen vievän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tänään tuli toi mun pyörä DHL:llä Italiasta. Akku ainakin oli ihan tyhjä... voi toki johtua noista litium-akkujen kuljetusmääräyksistäkin.
    Kysyinpä veljeltä kun on huolintaliikkeessä rekkapuolen päällikkönä, litiumakut rekkakuljetuksissa tai konteissa eivät ole ongelma ladattuinakaan. Pelkäänpä että pyöräsi akku on sökö

Ottakaa sitten huomioon, että suurin osa akkujen BMS tasaa kennojen jännitteitä vasta lähellä 100%. Eli jos jatkuvasti lataatte akun noin 80%, alkaa kennojen jännitteissä olemaan heittoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tumi1 Katso viesti
    Kysyinpä veljeltä kun on huolintaliikkeessä rekkapuolen päällikkönä, litiumakut rekkakuljetuksissa tai konteissa eivät ole ongelma ladattuinakaan. Pelkäänpä että pyöräsi akku on sökö
    Jaa, no parisensataa kilometriä ja viitisen lataussykliä tuo on jo nähnyt, että ei se nyt ihan sökö ollut.

Veikkaan, että Italianpojat (tytöt?) oli vaan unohtaneet ladata sen.

Myös minulle tuli myös tyhjä akku e-bikes4you.com:ista. Akku latautui kyllä normaalisti täyteen kolmessa ja puolessa tunnissa. Pitäisikö olla huolissaan? Kyllä 619 euroa on paljon rahaa.

Riippuu kuinka tyhjänä. Jos kennojännitte on ollut 2.5v tai alle niin kennot ei siitä tykkää ja reklamoisin ja vaatisin uuden akun

Litiumakut on aina ns. varastojännitteessä uutena. Täyteen ladattuna säilyttäminen heikentää akkuja ja saattaa aiheuttaa akkujen hajoamisen huonolla tuurilla. Tyhjänä ei saa myöskään säilyttää. Muistin mukaan litium akkujen säilytyksessä tulisi käyttää lähteestä riippuen 60-80% varausta. Uutena tyhjä akku menee välittömästi takuuvaihtoon. Kennojännitteet pitää mitata aina uudesta akusta, kun litiumakuista on kyse.

^Varmaan riippuu kuinka pitkään on ollut tyhjänä ja "tyhjänä". Siinä vaiheessa kun akkupaketti ei enää sytytä valoja, niin ei se vielä tyhjä ole. En nyt jaksa kaivaa niitä tekstejä, mutta muistaakseni Shimanon sivuillakin todetaan lataamisesta, että säilytysvaraus pitää olla välillä 70-80%, mutta jos aktiivikäytössä, niin voi ladata juuri ennen käyttöä. Eli ei se päivässä eikä kahdessa kuole, vaikka olisi tyhjäksi ajettu.

Säilytykseksi vois tässä tapauksessa sanoa vähintään 2vko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    Kennojännitteet pitää mitata aina uudesta akusta, kun litiumakuista on kyse.
    Jännä sääntö, ainakin kolme kysymystä tulee mieleen.

1. Miten mun olisi nuo kennojännitteet pitänyt mitata uudesta akusta?
    2. Nyt kun en tätä mittausta tehnyt, niin mikä meni rikki?
    3. Millä lailla kennojännitteiden mittaaminen vaikuttaa akkuun tai oikeastaan mihinkään?

Samanlaisia aiheita

1. Miten polvet?
    By MikMy in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 226
    Viimeinen viesti: 19.10.2018, 13.50
  2. Miten kiekot?
    By Jar56 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 30.04.2017, 14.52
  3. sähköpyörän akuista
    By Erx in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 01.05.2016, 12.30
  4. Porakoneen akuista lisäakkua sähköpyörään
    By pokko in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 27.03.2016, 15.36
  5. Miten harjoitella?
    By ammattikuski in forum Kuntoilu ja ajotekniikka