RideElectrobikeHelkamaHuntteriGiantCanyon
Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Trp hy rd

  1. #1
    Liittynyt
    06/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    46

    Trp hy rd

    en löytänyt aiempaa säiettä, joten kysymys:

    onko kenelläkään kokemusta TRP HY RD nestelevareista?

    https://www.trpcycling.com/product/hyrd/

    Meinasin korvata Merida CC 500:n mekaaniset, tunnottomat ja tehottomat TRP:n jarrut noilla, mutta yli 200e on kuitenkin niin iso fyffe, etten viitsi tehdä sitä ihan sokkona. Siksi tämä kysely mahdollisista kokemuksista.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    17.979
    Itseasiassahan nuo ovat semihydrauliset, toisaaltaan löytyy hyviäkin mekaanisia edullisemmin.
    Usein näistä kyselyistä miettii että miten 70-luvulla tultiin toimeen sen aikaisten jarrujen kanssa? Sinänsä jarruttamin suht epäolennaista, ajaminen huomattavasti tärkeämpää...

  3. #3
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.454
    Samantyyppinen semihydraulinen, mutta ilmeisesti Hyrdiä parempi vaihtoehto olisi Juin Tech R-1 (tai Yokozuna Motoko, joka on sama tuote eri nimellä).

    Vaikea sanoa, että onko hintansa arvoinen päivitys. Sulla taitaa olla Spyret, joita oon kuullut väitettävän parhaiksi täysmekaanisiksi?

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itseasiassahan nuo ovat semihydrauliset, toisaaltaan löytyy hyviäkin mekaanisia edullisemmin.
    Usein näistä kyselyistä miettii että miten 70-luvulla tultiin toimeen sen aikaisten jarrujen kanssa? Sinänsä jarruttamin suht epäolennaista, ajaminen huomattavasti tärkeämpää...
    Tultiinko toimeen? Vai törmäiltiinkö enemmän? Oli miten oli, niin kyllä kunnon jarrut on kivat. Niillä uskaltaa myös ajaa kovempaa, kun voi luottaa että pysähtyy tarvittaessa.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    711
    Jos olen käsittänyt oikein, menee tuohon TRP HY/RD jarruun mekaaniset kaapelit. Samoin Juin Tech R-1:n.
    TRP Hy/RD on aika vanha tuote. Giantilla on Conduct hydraulic brake set, jota he käyttävät vähän päälle 1000 € pyörissä. Käsittääkseni tuon voi asentaa mihin vain levyjaruulliseen pyörään stemmin päähän. Käsitin, että tuossa on vain lyhyet pätkät tangossa kaapelia ja stemmin päähän asennettavasta mulkerosta lähtee hyd-kaapelit
    Periaatteessa siis niin lähellä aitoja hyd-jarruja kuin voi.

    Jostain luin, että SwissStop Disc 15 jarrupalat parantavat selvästi TRP Spyre jarrujen tehoa. Jos joku noita testaa voisi kertoa paransiko. Olen harkinnut noiden ostamista.
    Onhan nuo Spyret melko huonot, kun vertaa vaikka Ultegran 6800 vannejarruihin. Tosin olen Spyrejä paljon huonommillakin mekaanisilla levyjarruilla jarrutellut


    https://www.giant-bicycles.com/gb/co...ke-upgrade-kit
    Jim717 muokkasi tätä : 15.06.2018 at 22.28
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.081
    Kyllä minulla toisaalta ihan halvatkin mekaaniset toimii cyclossa ja tuntuma on ihan ok. Eli kokeilisin ensin saisiko noista vanhoista jarruista paremmat. Yhdessä pyörässäni oli joustavat kaapelin kuoret, joiden päivitys teki ihmeitä tuntumalle ja jarrutusteholle.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    138
    Minä vaihdoin koko pyörän jarrujen takia.
    Cyclossa oli mekaaniset levyt joita kokeilin piristää pehmeämmillä jarrupaloilla, hiomalla paloja, hiomalla levyjä ja jatkuvalla säädöllä. Sitten päivitin ne Avid bb7 jarruiksi joiden piti olla paremmat ja kyllähän ne olikin. Pito noilla bb7:lla ei kuitenkaan ollut samaa tasoa kuin vanhassa 26' DPS maasturin V-jarruissa. Alaotteella tehot riitti mutta hupuilta ajaessa tuntuma oli ihan olematon ja samaten mielestäni tehokin äkkitinteissa. Uuden fillarin hydrauliset levyt on ihan eri tasoa kuin mekaaniset eikä mene hermo siihen mekaanisten säätöön. Säätöähän se mekaaninen ei tosin tarvi jos hyväksyy sen että jarrukahva painuu tankoon kiinni tai levy kihnuttaa palaan ajoittain.
    Olisko semmonen sekasikiö mahdollista että hommais fillaritorilta käytetyn paremman mekaanisen jarrun taakse kun sellainen sinne tulee ja tilais hydraulisen uuden nyt heti eteen?
    Tulis halvemmaksi kuin kaksi uutta hydraulista mutta varmaan pysähtyisi paremmin kahdella uudella semihydraulisella.
    Eikä tarvis arpoa että paraneeko jarrutusteho investoinnin seurauksena. Vähän erikoisen näköinen vois olla mutta ajaa vaan niin lujaa että kukaan ei huomaa.

  8. #8
    Mullakin oli painettava mekaanisten jarrujen kahvat tankoon asti, kunnen kokeneempi sääti "abs-ominaisuuden" pois ja nyt trp spyre c tuntuma on jämäkkä ja jarrut jarruttaa kuten kuuluu.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.081
    Minulla poistui juurikin tuo kahvat tangossa ongelma jäykemmillä kaapelinkuorilla.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.454
    Toinen juttu voi olla pikalinkullisten kiekkojen kanssa, varsinkin edessä, että hankauksen vuoksi pitää jättää liian pitkä etäisyys palojen ja levyn väliin. Ongelmaan auttaa usein parempi pikalinkku, mutta Meridassa taitaa kylläkin olla thruaxle.

  11. #11
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    711
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Minulla poistui juurikin tuo kahvat tangossa ongelma jäykemmillä kaapelinkuorilla.
    Minkä merkkiset ovat jäykät ?
    Giant TCX:ssäni Spyre:n kaapelin kuoret ovat Giantin alkuperäiset. Mahtaako löytyä jäykempiä

    Noin yleisesti, tuo Spyre:n "huono" jarrutusteho on osin tottumiskysymys. Jos ajan vaikka Maantiepyörällä ultegran jarruilla ja perään lähden Cyclolla spyren jarruilla ajamaan, tuntuvat ne tehottomilta ja käsivoimaa saa käyttää. Kuitenkin jonkin aikaa ajettua ei jarrujen "huonoutta" enään huomaa kun vaistomaisesti painaa voimakkaammin jarrukahvaa.
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

  12. #12
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.454
    Yokozuna Reaction tai Jagwiren pro/elite-kuoret taitaa olla aika hyvinä pidettyjä.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.081
    Jagwiren puristumattomat (kevlar jotain) taisi minullakin olla. Jos ei noilla jarruilla pysähdy, niin kyllä vika on säädöissä tai vaijereissa/kuorissa.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    46
    Fillarin vaihto bungaa liikaa. Nykyisestä voisi hyvällä tsägällä saada karvan alle tontun, ja uusi nestelevareilla bungaa pari tonttua, samalla kun päivittyy myös osasarja. Jos tästä selviää parilla huntilla ja tulos on edes tyydyttävä, niin se olisi bueno!

  15. #15
    Liittynyt
    04/2000
    Viestit
    294
    Kyllä hy rd:t on ihan kelpo jarrut, ja täysmekaaniseen Avidin BB7:aan verrattuna tuntuma on mielestäni parempi. Tehon suhteen noiden kahden välillä ei mielestäni juuri eroa ollut. Spyrestä ei kokemusta. 200€ tuntuu silti kovalta rahalta tämmöisestä päivityksestä, kannattaa varmaan ensin kokeilla yllämainittu jarrupalojen ja kaapeleiden vaihto ensin.

  16. #16
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.311
    White cx pro:ssa on noi. Aluksi olin pettyny jarrutehoon mutta nyt ne toimii hyvin. Jotku semi-metalli palat oli mukana jotka vaatii pitempää sisäänajoa. Ei vedä vertoja täysin hydraylisiin mutta vannejarruja paljon paremmat

  17. #17
    Liittynyt
    11/2006
    Viestit
    136
    Minulla on nyt ollut toista vuotta hy/rd:t ja vaimolla vuoden pidempään. Ostin itselleni sellaiset Avidien tilalle kun pelittivät vaimolla niin hienosti. Minun tapauksessani yksi iso kriteeri oli mahdollisuus käyttää lisäjarrukahvoja, mikä ei ole mahdollista täysin hydraulisissa jarruissa. Lisäksi verrattuna aiempiin mekaanisiin tuo keskittäminen (mikä on myös Spyressä) on hieno ominaisuus eli puristavat tasaisesti kiinni kummaltakin puolelta. Säätö palojen kuluessakin on helppoa. Siirrettyäni jarrusatulat uuteen pyörään Spyren tilalle h
    uomasin aluksi heikon jarrutehon. Ongelma oli uusien jarrulevyjen sileys, joka poistui jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen. Jarruteho on ollut riittävä, vaikkakaan se ei ole joidenkin hydraulisten veroinen. Mutta niillä voi jo lentää tangon ylikin. Kokemukset perhepiirissä siis oikein hyvät, vaikka Sportaxissa sanoivat hy/rdien aiheuttaneen heille harmaita hiuksia.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.186
    Minulla on kanssa Hy/Rd:t, kun aikanaan Campalla ei hydraulisia levareita ollut. Aikaisemmat oli Avidin BB7;t, jotka oli mun mielestä myös ihan kelvot. Kuten jo mainittu, niin täyspitkien kuorien kanssa ratkaiseva tekijä on kuorien laatu, johon suosittelen esim. Jagwiren Ripcord tai vastaavia compressionless -kuoria. Jonkun verran noiden kanssa joutui jumppaamaan alussa jotta kahvan liikkeen sai halutuksi, mm. reitittämään kaapelin uusiksi satulan päässä ja "ylitäyttämään" satulan öljysäiliön. Tämän jälkeen teho ja tuntuma on ollut kohdillaan.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.472
    Minun kokemukset näistä semihydroista eivät ole kovin hyvät. Maksoivat kaksi vuotta sitten kohtuuttoman paljon laatuunsa nähden. Verrattuna esimerkiksi Ultegran hydraulisiin on tuntuma sangen huono. Kolmanneksi tehokaan ei vakuuta. Tosin tämä voi johtua myös jarrupaloista. Neljänneksi minulla nuo pysäyttimet ovat arkikrossissa, jossa takajarru jäätyy käytännössä heti kun mennään vähänkin enemmän pakkaselle vaikka kaikki mahdolliset varotoimet tekisi. Niinpä vaihdan talven tullen taakse bb7t.

    Ostin aikanaan kun näitä kehuttiin pienin varauksin, mutta kuten on luettavissa, niin pettynyt olen.

  20. #20
    Omien kokemusten mukaan: jos asteikolla yhdestä viiteen yhdistelmä Shimanon 105 -kahvat+CX-BR77:t ovat jarruteholtaan 1 ja Shimanon RS505:t teholtaan 5 niin 105+HyRD semihydrot ovat teholtaan ehkä 2.

    Joo, ja oli jagwiren "compressionless" -kuoret. Hyrdien ylitäyttöä olis varmaan pitänyt kokeilla.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    46
    No niin, Juin Tech R1:t viritelty. Koeajoa js säätöä vailla (nyt ei viitsi kun lappaa vettä taivaalta). Ans kattoo mitkä on ensitunnelmat.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    711
    330 € lähtee tällä hetkellä halvimmillaan Shimano ST-RS505 + BR-RS505 eli hydraulikahvat (11 vaihteinen) + hydrauliset jarrukaliberit. Jos nuo tuosta tippuisi 250 €:n niin voisin harkita Spyren korvaamiseen.
    Toki jos uusi Cyclo lähtee malko halvalla (esim. 1400 € on uusi Canyon Inflite AL 8.7 kg ja hydrauliset jarrut), niin paljonko vanhaa pyörää kannattaa viritellä
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

  23. #23
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.472
    Olen tässä miettinyt kanssa siirtymistä täyshydraulisiin. Perustelut löytyvät muutama puheenvuoro sitten. Päätin kuitenkin ensin kokeilla uusia jarrupaloja ja hommasin Jagwiren DCA016-palat. Oli kyllä todella huomattava ero edellisiin. Ne olivat jotkut perusshimpat jotka maksoivat muutaman euron pari (kyllä) XXLssä. Kysyin varaosatiskillä, että onko hinta varmasti oikea. No, halvalla ei saa hyvää.

    Tänään ajoin ekat 40 km ja otetaan nyt vielä huomioon se, että paloja pitää ajaa vähän sisään ennen kuin ovat parhaimmillaan. Tuntuma ei tietysti yhtä hyvä kuin hydro-Ultegroissa.

  24. #24
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    78
    Mulla on ollut edessä hy/rd ja takana normi spyre nyt pari kautta. Oon tykännyt. Eteen saa modulaatiota ja takaa voi vetää renkaan lukkoon jos tulee äkkipysähdys.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Noissahan saa samaan rahaan sekä hydrauliikan että vaijerivetoisen huonot puolet.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  26. #26
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.783
    Tai hyvät! Miten päin sen nyt ottaa.


  27. #27
    Onkos näiden ilmaamiseen mitään erikoista kikkakolmosta?
    Toimiiko Shimanon bleed kitti näiden kanssa?
    Löysin TRPn ohjevideon ja kommenteissa tietysti neuvotaan käyttämään heidän tarvikkeitaan... Mutta tuossa olisi Shimanon tarvikkeita jo valmiiksi laatikossa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •