Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Ensimmäistä täpäriä lyhyelle kuskille

Ensimmäistä täpäriä lyhyelle kuskille

Maastofillarointi on puraissut kunnolla tänä kesänä ja olen alkanut katsella täysjoustoja sillä silmällä että kun budjetti sallii niin sellaisen hankin joko loppukesästä tai ensi vuonna.

Jotain kriteerejä
    -Kuski 168cm
    -Tämän takia pienehkö runko ja potentiaalisesti 27.5 renkaat? Nykyisessä on 29 renkaat 16" rungossa mitä en välttämättä pidä optimaalisena mutta kyllähän tuolla on päässyt hyvin
    -Soveltuvuus suomen poluille, normilenkkejä mitä yleensä ajetaan. Paljon kiviä ja juuria, nousuja ja laskuja, isoja kivien ja puunrunkojen ylityksi
    -Tykkään eniten noista teknisistä hitaista kohdista missä saa kikkailla ja temppuilla pyörän kanssa mutta ehkä vauhdistakin nauttisi enemmän kunnon pyörällä.
    -Pääosa ajosta ihan tavallista suomalaista metsäpolkua eli alamäkipyörää en ole etsimässä, haluan kuitenkin että pyörä kykenee pienimuotoiseen alamäkiajoon. Olen sitä kokeillut jäykkäperälläkin ja alas selviää mutta ei se hauskaa ole liian huonolla kalustolla.
    -Mitä youtubettajia seurannut niin moni on vaihtanut enduropyörästä kevyempään koska se vaan on liian järeä yleisajoon
    -Kaupungilla ajaessa hypin portaita ja korokkeita alas mutta on niistä halpa jäykkäperäkin selvinnyt ja se jää tod.näk. asiointipyöräksi
    -Luulisin sopivan jouston olevan 130-150mm paikkeilla mutta en todellakaan tiedä
    -Iskarien huoltomahdollisuus itse, rockshox taitaa olla helpompi kuin fox?
    -1x voimansiirto
    -Tubeless kiekot ja jos mahdollista niin kestävät (eiköhän nämä ole aika samantasoisia eri pyörissä)

-Hintaluokka lähempänä paria tonnia mutta tässähän on pakko joustaa että saa mitä haluaa, ei tiukka

Olen katsellut mm.
    Canyonin spectralia https://www.canyon.com/fi/mtb/spectr...al-al-6-0.html . Siinä on valiteltu keskiön mataluutta? Mietin myös onko liian järeä omaan peruslenkkikäyttöön. Koot menee vähän hankalasti ja olen laskurin mukaan s ja m koon välissä, suosittelee kuitenkin s kokoa.
    YT jeffsy 27 https://www.yt-industries.com/en/det.../sCategory/509 . Foxin iskarit mutta nekin käy jos ne vaan pystyy huoltamaan itse, en ole vielä tutustunut.

Ajatuksia?

Omaan kokemukseen perustuen 120mm joustava Nerve sopi paremmin kuvaamaasi käyttötarkoitukseen kuin nykyinen Spectral AL 6.0. Jos haluat optimaalista fillaria juuri tuohon tarkoitukseen, minä suosittelisin Neuron AL 6.0. Jouston erot 120mm vs. 140-150mm tulee pääasiassa kovemmissa nopeuksissa ja hypyissä.

Katselin sitäkin mutta mietityttää saako loivasta keulakulmasta ja lisäjoustosta enemmän hyötyä kuin haittaa. Tossa nykysessä on 69.5 keulakulma ja pari senttiä orkkista pidempi keula. Ei ole ollut kertaakaan vielä OTB lähellä, en tiedä miten ihmiset ajaa että lentää sarvien yli tai sitten itsellä on liian vähän kokemusta.

Vaikka polut on ns. helpohkoja niin ajotyyli niissä on aggressiivinen, mieluummin polulla hyppään kiven yli vauhdilla kuin ajan vierestä helppoa tietä. Aina se ei ole järkevää mutta hauskaa kyllä on.

e: onko tämä nyt ristiriitaista infoa kun ensin sanoo tykkäävänsä hitaasta ja sitten vauhdikkaasta hypystä Ylipäätään kaikenlainen temppuilu on mieleen.

Nämä lyhyelle kuskille sitä ja tätä on kyllä absoluuttista tuubaa Ollaan sun kanssa muutaman senttien päässä pituudessa tai lyhyydessä niin ajan itse 29 Trek Fuel EX:llä koossa 17.5 ja virallinen kokotaulukko näyttää 162cm-172cm kuskille sopivaksi. Valmistaja ei varmaankaan osaa tehdä näitä ja se on virhe. Itse voisin ajaa hyvin myös 18.5 kokoisella. SC Highballini on kokoa M 29 ja on täydellinen. Anteeksi tämä RANT mutta tämä toistuu aina vaan monellakin foorumilla.

P.S Jossain toisessa Trekin osiossa on 164cm-177cm pituuksille koko 17.5 eli S/M rungolle

Nojoo, eniten mietin tuota rengaskokoa. Taisin jotain 27 pyörää ajaa sähköisenä mutta siinä meni aika kyllä sähkömoottorin ihmettelyyn. 29 kyllä rullaa mahtavasti esteiden yli mutta oikein hitaissa pätkissä kun pitäisi tasapainotella ja päästä vaikean esteen yli tulee vain mieleen että 27.5 voisi olla helpompi hallita varsinkin tällä mitalla. Molemmilla pystyy aivan hyvin ajamaan mutta kumpi sitten loppupelissä parempi. Pitäisi varmaan kysyä jos muiden erilaisia pyöriä saisi kokeilla tässä kesän aikana niin saisi jotain tuntumaa.

Paikallinen kivijalkakin on vaihtoehto mutta kun jäykkäperää olin ostamassa niin kyllä se meni netistä tilaamiseksi. Ei ollut kokoja eikä koeajovalikoimaa niin olisi pitänyt mallikuvastosta vaan tilata sokkona. Ehkä nyt on eri meininki sielläkin.

Kivijalasta ei näköjään pyörää saa ainakaan, ei ainuttakaan takajoustoista edes myymälässä puhumattakaan koeajosta. 27.5 jäykkäperää rullailin vähän ja kyllähän ne renkaat tuntuu pienelle kun on pari vuotta ajanut 29:llä menemään. Muutenkin kaupan uusi pyörä tuntui aivan hirveälle omaan verrattuna, hieno huomata miten säädöt ja pienet osamuutokset saa pyörän henkiin

Tällä hetkellä nuo jeffssyt kyllä kuumottelee erityisen kovaa myös tuon 2069 alennuksen takia, saas nähdä onko pitkäänkin tarjoukset voimassa vai meneekö ohi suun. Noissa on oikeastaan kaikki valmiiksi mitä pyörältä haluan. Spectralissa esim korkeampi hinta ja 1x12 vaihteisto ei kiinnosta kun tällä hetkellä 1x9 toimittaa virkaa aivan hyvin.

Voi olla että on paljon muitakin ajo-ominasuuteen vaikuttavia tekijöitä kuin voimansiirto, hankala sanoa kun ei pääse testaamaan. Rengaskoosta on paha sanoa juuta tai jaata ennenkuin pääsee koittamaan kakseiskaa haastavalla polulla, jos pääsee. Tavallaan tykkään 29 monster truck ominaisuudesta että voimalla runttaamalla menee yli mistä vaan, joskus vaan tökkää ja liikkeellelähtö on hankalaa.

Suoritin vähän mittauksia ja sai selvyyttä runkokokoihin.

Nykypyörässä on
    BB - satulakisko 625mm
    Seattube 400mm
    Reach 400mm
    Toptube (satulaputki-ohj.laakeri) 570mm

Canyon S koossa 125 dropperi
    Seattube 425mm
    Toptube 579mm
    Reach 412mm

YT 27 S koossa 125 droperi
    Seattube 410mm
    Reach 415mm
    Toptube 573mm

Max seattube mitta 125mm dropperilla on 430mm, 150 dropperilla 400mm. Tämä sulkee ainakin m koon Canyonin ja YT:n pois, jos ei käytä 100mm dropperia mihin en taida ryhtyä. Nykyinen ohjaamo tuntuu vähän lyhyelle 60mm stemillä mutta metsässä sitä ei huomaa, asfaltilla siirtymissä kylläkin. Tuskin on tarvetta millekään polen long slack tyylille mutta ei haittaisi jos olisi vähän enemmän ohjaamotilaa. Noiden mittojen mukaan S-koon canyon olisi lähempänä oikeaa mutta pitää tutustua muiden valmistajien geometrioihin.

Eihän 168 ole edes vielä lyhyt. Omaa mittaa on kertynyt kaikki 158cm ja voin kertoa, että täpäristä ei tarvi juurikaan haaveilla. Suurin osa fillareista mitotetaan yli 160cm ihmisille. Onneks alpkitiltä sentään löytyy mulle soppeli runko ja vielä hyvään hintaan.

Jos nykyinen ohjaamo tuntuu ahtaalle niin 168cm jampalle M-koko ja 35-50mm stemmi. Lyhyt stemmi tekee pyörästä ketterämmän kääntymään.

Nyt kun on testaillut pyöriä ja tuumaillut asiaa alan kallistua siihen suuntaan että haluan leikkisän 27.5 täysjouston ~600mm effective top tubella eli satulaputki-ohjainlaakeri. Joissain malleissa, esim jeffsy 27 on niin pitkä satulaputki että sopivan dropperin löytäminen olisi vaikeaa että mieluummin ostaisi valmiiksi sopivan mutta jos siinä säästää selvää rahaa niin pitää nähdä sen verran vaivaa.

29 renkaat tuntuu tiukoissa ja hitaissa paikoissa hankalalle, painon siirto manualia varten vaatii enemmän työtä, ylämäissä näitä kehutaan mutta omasta mielestä joka mäkeen pitää ottaa hyvä kiihdytys että momenttia riittää kun 27.5 rullaa tasaisen tappavasti hitaammallakin vauhdilla. 29 menee kuin juna jos on ajolinja edes sinnepäin ja vääntöä reisissä mutta jos valitsee väärän linjan sitä on vaikeampi korjata ja ahtaissa paikoissa temppuilu on hankalaa.

En ole täysin sulkenut pois kaksysejä mutta sellainen jo löytyy jäykkäperänä niin ehkä olisi aika 27.5 pyörälle.

Alennukset elää jatkuvasti niin hankala tietää mikä on paras diili mahdollisesti kesän lopulla mutta olen katsellut Bird Aeris 120, Whyte T130, Commencial meta AM, YT jeffsy 27, Canyon Spectral 6.0 ja muitakin saman tyylisiä pyöriä.

En tiedä vieläkään sopivaa joustomatkaa mutta yli 20km lenkkejä sillä tulen polkemaan poluilla. Lisämausteena tulen myös ajamaan alamäkiä missä on bermejä, nyppylöitä, jyrkkiä laskuja ja pikku hyppyjä. Polkuajossa hypin kivien päältä ja koitan ajaa puunrunkojen yli mieluummin kuin ajaa vierestä. Lyhyt chainstay ja loiva keulakulma kuulostaa hauskoille ominaisuuksille.

Jos tulee mieleen jotain tähän pöyräluokkaan kuuluvia niin voi listata, en varmasti tiedä kaikkia vaihtoehtoja. Myös kokemuksia kiva kuulla. Onko tämä sitten joku trail/allmountain/kevyt enduro luokka.

Minusta tuo kuulostaa all mountainilta ja joustoa olisi hyvä olla noin 130-150mm pyörästä ja mallista riippuen. Hyviä pyöriä kaikki nuo luettelemasi. Tuskin menee pieleen, valitsitpa minkä vaan.

Raha-asiat alkaa olla kondiksessa mutta vielä on mietinnän alla, voi olla että menee kevään puolelle ja saattaisi olla uutta mallistoakin tulossa

Jotain havaintoja koeajopäivien jälkeen
    Liian pitkä pyörä ei ole hyvä, tämän huomasi vain ajamalla oikeasti liian isoa (610mm ef. toptube +60mm stem) jonka jälkeen oma pyörä ei edes tunnu kovin väärältä. 580mm ef. toptube tuntui 60mm stemmin kanssa täydelliselle ainakin 29 renkailla. Oman pyörän 570 tuntuu ehkä juuri sen sentin verran lyhkäselle enkä haluaisi 60mm pidempää stemmiä laittaa, vakiona oli pitkällä stemmillä.

Esim yt:llä menee just 570 tai 590 toptube mitat joten vaikea valinta, ehkä 590 + 40-50mm stemmillä olisi parempi.

Tykkäsin 29 kapearenkaisen ajotuntumasta eniten, ehkä siksikin että sellaisella jäykkäperällä on ajanut pari vuotta. Kaikki 27&29 paksu(hko)renkaiset tuntui tehottomille ja laiskoille polkea, 29 tuntui ketterälle joka yllätti. En vaan ole ajanut kapearenkaista kakseiskaa, tuolla taisi rengaskoot pyöriä 2.8-3.0 kieppeillä. Kivikossa ne oli kyllä aavistuksen mukavammat mutta ei kaksysikään huono ollut.

27 pyörissä yllätti miten ohjaamon etupää tuntui matalalta, ehkä tuohon tottuisi tai voisi korjata korottamalla ohjaustankoa?

En halua täysveristä endurotykkiä, esim trekin remedy oli todella laiskan tuntuinen polulla verrattuna fuel exään. Kyllä sillä polkee mutta tasamaa/ylämäkipolut ei varsinaisesti olleet hauskoja sillä. Haluaisin silti että se trailpyörä olisi niin kykeneväinen alamäkeen kuin mahdollista niin kauan kuin se tuntuu hauskalle helpommalla polullakin.

Jeffsy 29 kolkuttaa kirkkaana mielessä vaihtoehtona mutta kokoja ei enää ole, en tiedä milloin tekevät lisää. Silti haastajana vähän kiinnostaa spectrali koska on kehuttu polkutehokkaaksi ja tuli huomattua että sekin on tärkeä ominaisuus myös hauskuuden kannalta.

Ehkä pitää vielä jostain kaivaa oikean kokoinen kapeampirenkainen 27 trailpyörä testiin että saa viimeisen sanan sanottua mutta yllätin itseni miten hyvä 29 rengas on ajaa kun pääsi vertailemaan. Tulin vain pitämään monologia ja kasaamaan ajatuksia talteen

E: Ainiin, sitä enemmän mitä ajan kalliilla pyörillä olen sitä mieltä että uusimpien trendien perässä juokseminen voimansiirron osalta on rahan tuhlausta. GX eagle 12 ei ollut varsinaisesti mitään ilotykistä pehmeästä vaihtamisesta ainakaan alaspäin vaihtaessa, vaikka verrattuna shimanon altus vipu + deore takavaihtaja komboon. Omalla voin runtata monta vaihdetta nopeasti alaspäin ja pyörä toimii mutta eagle sekoaa nopeista vaihdoista. Myöskään XT vaihteistot ei olleet sen erikoisempia, toimii mutta niin on mulla toimineet halvatkin. Ainoa syy miksi harkitsen jotain kalliimpaa vaihteistoa on jos sillä saa kiipeämistä helpotettua.

E2: Voi olla että olen menossa metsään myös näitä 140-150mm joustoisia katsellessa, vähempi saattaisi riittää ja tehdä pyörästä juurikin tehokkaamman tuntuisen. Fuel ex tuntui erittäin hyvälle mutta se oli viiden tonnin pyörä, siihen hintaan pitääkin tuntua. Kolmen tonnin mallia harkitsisin jos kilpailijalta ei saisi samoja osia tonnia halvemmalla. Canyonin neuronissa on jyrkkä keulakulma, en tarvitse välttämättä mitään 65 asteen keulaa mutta en halua täysveristä XC pyörääkään.

Hi5bikesilla taitais olla jotain sun kokoon sopivaa 27.5:sta koeajettavaksi. Jos sivut pitää kutinsa, Ainakin mondraker foxyä.

Ja oma mielipide (rengaskokoon en ota kantaa, se kun on niin ajopaikoista ja mieltymyksistä kiinni). Rungon geometriasta, ota mieluummin pidemmällä putkella ja lyhyemmällä stemmillä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Fuel ex tuntui erittäin hyvälle mutta se oli viiden tonnin pyörä, siihen hintaan pitääkin tuntua. Kolmen tonnin mallia harkitsisin jos kilpailijalta ei saisi samoja osia tonnia halvemmalla.
    Koeajoin itse alkukesästä täpäreitä, ja nimenomaan se kolmen tonnin Fuel Ex 8 oli yksi parhaista. Mun mielestä komponentit olivat hintaan nähden ihan hyvät (vaikka siinä olikin se GX Eagle, josta et hirveästi innostunut), ja mikään pyörän osa ei edullisuutensa takia heikentänyt ajokokemusta. Minusta nuo nykyiset keskitason osasarjat ovat niin mielettömän hyviä, että huipputason osasarjojen tuoma hyöty jää tosi pieneksi.

Oma kokemus useiden pyörien testaamisen jälkeen on se, että kunhan osat ovat riittävällä tasolla, niin runko on se josta kannattaa maksaa. Itse päädyin lopulta Santa Cruziin, jossa hinta-laatusuhde osasarjojen puolesta on varmasti markkinoiden huonoimpia. Mutta runko, geometria ja jousituksen toiminta oli kokeilemistani pyöristä omaan makuuni paras.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SamiMerilohi Katso viesti
    Koeajoin itse alkukesästä täpäreitä, ja nimenomaan se kolmen tonnin Fuel Ex 8 oli yksi parhaista. Mun mielestä komponentit olivat hintaan nähden ihan hyvät (vaikka siinä olikin se GX Eagle, josta et hirveästi innostunut), ja mikään pyörän osa ei edullisuutensa takia heikentänyt ajokokemusta. Minusta nuo nykyiset keskitason osasarjat ovat niin mielettömän hyviä, että huipputason osasarjojen tuoma hyöty jää tosi pieneksi.

Oma kokemus useiden pyörien testaamisen jälkeen on se, että kunhan osat ovat riittävällä tasolla, niin runko on se josta kannattaa maksaa. Itse päädyin lopulta Santa Cruziin, jossa hinta-laatusuhde osasarjojen puolesta on varmasti markkinoiden huonoimpia. Mutta runko, geometria ja jousituksen toiminta oli kokeilemistani pyöristä omaan makuuni paras.
    Ihan mielelläni eaglen otan jos se pyörässä on ja hyvä se on ajaa, en vain latoisi euroja erikseen tiskiin että saisi päivitettyä esim 1x11 -> 1x12

On totta että en ole painottanut rungon ja geometrian osuutta kovin paljoa, johtuu vähäisestä kokemuksesta erilaisten pyörien kanssa. Trekillä on myös hyvä runkotakuu jos ajattelee ajavansa samalla pyörällä 10 vuotta (kuinkahan moni tämän on tehnyt )

Käytettykin olisi tietysti vaihtoehto, käytetyssä epäilyttää vaan kiekkojen, takajouston ja linkuston kunto kun niiden kanssa ei ole tullut räpellettyä hirveästi.

Olipa mukava lukea hyvää pohdiskelua eri vaihtoehdoista kun itsellä vähän sama tilanne. Olen 171cm pitkä ja täpäri polttelisi. Pakko heitää ilmoille myös ajatus Canyonin uudesta Lux sarjan halvimmasta mallista https://www.canyon.com/fi/mtb/lux/lux-cf-sl-6-0-pro-race.html

Itse ottaisin mielummin Shimanon osilla jo ihan sen takia että niistä kokemusta jo jonkun verran ja esim. jarruissa mineraaliöljyä eikä DOT 5 öljyä. Tuossa halvimassa mallissa vain on Grip shift vaihtajat jotka ei kyllä sytytä yhtään enkä oikein edes ymmärrä mitä Canyon on ajatellut kun on sellaset laittanut. Tämä Lux sarja taitaa olla Canyonin vastaus tähän uudempaan pidempään geometriaan ja siinä on kaikissa runkokoissa 29" rengas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Suoritin vähän mittauksia ja sai selvyyttä runkokokoihin.

Nykypyörässä on
    BB - satulakisko 625mm
    Seattube 400mm
    Reach 400mm
    Toptube (satulaputki-ohj.laakeri) 570mm

Canyon S koossa 125 dropperi
    Seattube 425mm
    Toptube 579mm
    Reach 412mm

YT 27 S koossa 125 droperi
    Seattube 410mm
    Reach 415mm
    Toptube 573mm

Max seattube mitta 125mm dropperilla on 430mm, 150 dropperilla 400mm. Tämä sulkee ainakin m koon Canyonin ja YT:n pois, jos ei käytä 100mm dropperia mihin en taida ryhtyä. Nykyinen ohjaamo tuntuu vähän lyhyelle 60mm stemillä mutta metsässä sitä ei huomaa, asfaltilla siirtymissä kylläkin. Tuskin on tarvetta millekään polen long slack tyylille mutta ei haittaisi jos olisi vähän enemmän ohjaamotilaa. Noiden mittojen mukaan S-koon canyon olisi lähempänä oikeaa mutta pitää tutustua muiden valmistajien geometrioihin.

Paljonko on sun sisäjalan mitta? Mä olen tasan sinun pituinen n.80cm sisäjalalla. Mulla M kokoinen Meta V4 AM. Just passeli. Commencal ilmoittaa istuinputken pituudeksi 440mm. Tässä 125mm KS Lev ja 2,5 cm on tolpan ulkoputkea näkyvissä.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

Samanlaisia aiheita

1. Käyttöpyörä lyhyelle naiselle
    By rotta in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 10.04.2017, 10.09
  2. VPP perällä varustettua 140mm täpäriä
    By Fat Boy in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 04.06.2016, 12.02
  3. Pyörää lyhyelle [kysymyksiä]
    By Xequitep in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 23.06.2014, 15.15
  4. Maasturi lyhyelle ja painavalle pojalle
    By TomiKoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 17.10.2012, 05.13
  5. Itä-Tampereen poluille täpäriä? XC vai AM?
    By Musashi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 43
    Viimeinen viesti: 01.05.2011, 19.47

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •