Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Pyörä pisemmälle reissulle

Pyörä pisemmälle reissulle

Terve

Ensimmäistä viestä foorumille laittelen-olkaa armollisia mikäli kyselen tyhmiä. Homma olis tällänen : Tarvitsisin suosituksia vähän kaikkeen aiheeseen liityen. Olen jo hyvissä ajoin liikkeellä, tarkoituksena olis tehdä ens kesänä sellainen 2-3 kk reissu fillarilla pitkin poikin Suomea ihan etelästä pohjoiseen ja vähän joka suuntaan siinä välillä.

Tuolta perinteiseltä retkeilypuolelta on mahdollisesti tarvittavat välineet (teltat makuupussit ym) hyvinkin hanskassa, mutta pyöräilypuoli on aika heikosti hanskassa. Toki sen verran, että lähes joka päivä työmatka-ajot teen ympäri vuoden mutta juurikin tuo matkailupuoli fillarilla on täyttä hepreaa.

Eli kaikenlaiset vinkit käyttöön parhaiten sopivasta pyörästä (maastopyörä ? matkailupyörä ? ) ja sen valinnasta ja muun kaluston suhteen ( peräkärry ? sivulaukut ? ) olisi tervetulleita. Etukäteen budjetti pyörälle on ajateltu maks 2000 e. Onnistuuko ? Itse olen ajatellut peräkärryä pyörään siitä syystä, että itellä kuitenkin painoa reilu 90 kg ja mikäli kaikki paino itsestä ja tarvikkeista sullotaan pyörän päälle, niin painoa tulee melko paljon. Kysymys on melko laaja joten hienoa , mikäli jollakin riittää aikaa ja viitseliäisyyttä vastata.

Retkipyörä on varmasti oiva valinta esim. Genesis Croix de Fer. Tässä on hyvää aikaa katsella käytettyjen markkinoita tai odotella hyvää tarjousta pyöristä.

Juu aattelin, että syksyllä saattais löytää edullisemmin, kun varastoja aletaan tyhjentään talvee vasten. Olis sitten vielä hyvin aikaa ajella fillari sisään ennen lumien tuloo + muutenkin tehdä siitä mieleinen talven pimeinä tunteina.

Kyllä ne kamat siinä pyörän päälläkin kulkee vaikka painat 90+. Itsellä huitelee 103+ tällä hetkellä ja hyvin on kalusto kestänyt kuorman kanssa. 2000€ riittää hyvin tarpeidesi mukaisen fillarin hankintaan. Missäpäin asut? Kannattaa käydä kivijalassa vaikka sen mukaan katselemassa mitä olisi tarjolla. Salsa, Genesis, Surly, Pelago - noilta valmistajilta ainakin löytyy retkitarpeisiin kotimaan kaupoista jotain. Onko käytetty pyörä pois suljettu?

Noin pitkä reissu ja ympäriinsä sinne tänne kuulostaa mun mielestä melko painavilta kantamuksilta ja siltä, että välillä ajellaan huonokuntoisiakin teitä. Siinä tapauksessa katselisin itse ennemmin jotain maastoretkipyöriä tyyliin Surly Ogre, kuin Croix de feriä, joka on sopivampi kevyillä kantamuksilla nopeaan etenemiseen.

Peräkärryistä ei itellä kokemusta, mutta voi olla hyväkin idea joku laadukas jousitettu yksipyöräinen kärry.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Snowie Katso viesti
    Missäpäin asut? Kannattaa käydä kivijalassa vaikka sen mukaan katselemassa mitä olisi tarjolla. Onko käytetty pyörä pois suljettu?
    Täälä Näsinneuleulan varjossahan minä majailen. Onhan noita kivijalkaliikkeitä ihan kivasti. Tarvii lähteä tutustumaan tässä lähiaikoina. Noista käytettynä ostamisista olen vähän saanu huonoja kokemuksia (nyt ei puhuta siis fillareista vaan noin niinkun yleensä).

Mites noin yleensä kokeneemmat reissaajat, onko noissa retkeilyajoissa joustokeulasta enempi hyötyä vai haittaa ? Taas ilman mitään kokemusta veikkaan, että haittaa, menikö oikein ?

Paljos pituutta?
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Minulla 186 päästä varpaisiin, reissusta en tiedä

Harmi...olet liian pitkä sinäkin, kun tuolla brittein saarilla olis ollu halvalla Salsan Marrakeshia tarjolla, mutta vain alle 180cm janttereille.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

2-3kk ajelee hyvinkin 4000-8000km. Parhaat tiet on nykyään kantatiet ja paljon joutuu ajamaan myös soralla. Hyvä retkipyörä kyllä tämän kestää. Ehkä toiset ketjut ja uusi takarengas jos ei vaihda renkaita ristiin.
    Teräsrunko(ei löysä), kierrekeskiö 135 ja 100mm navat hyvin rakennetuille 32, 36 pinnasille kiekoille. Hyvälaatuinen vaihteisto väh shim. 105. Ja levyjarrut. Välitykset esim 38,24-11-36 (10 pakka)
    Laukuiksi ortlieb , pienillä etulaukuilla eteen ja taakse pärjää. Jos teltti, makuupussi ja lusta on tarakalla.
    Turhat monimutkaset hässäkät ja joustokeulat voi unohtaa.
    http://www.pyoramatkailu.com/retkipyoria/
    http://www.konaworld.com/sutra.cfm
    Maailman voi myös kiertää vuoden 92 Kuwaharalla jossa on itse tehdyt tavaratelineet ja lasten koulurepuista tehdyt sivulaukut. (Kumpparit jalassa)

Pyörämatkailulinkki olikin melkonen tietopläjäys, eipä ollu ennestään tuttu. Tack.

Samanlaisia aiheita

1. Alcudia (Mallorca), tipsejä ekalle reissulle
    By supera in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 03.09.2014, 22.55
  2. Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 02.07.2014, 11.42
  3. Sähköavustusta Euroopan reissulle?
    By van damme in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 16.08.2012, 10.57
  4. Vastaukset: 33