Hei,

Olen aiemmin polkenut maantietä, viimeisimpänä pyöränä Bianchin Impulso 105 ja yhä useammin reitti on eksynyt hiekkateille ja olisi tehnyt mieli poiketa vähän huonokuntoisimmillekin maalaisteille. Niinpä olen päätynyt hankkimaan maantiepyörän rinnalle cyclocrossin tai gravel-pyörän (ja mikäli kyseessä on riittävän muokattavissa oleva malli niin saatan laittaa maantiepyörän myyntiin ja polkea pelkästään uudella pyörällä kaikki lenkit).

Olen katsellut itselleni tutun merkin Bianchin valikoimaa ja minua on hämmentänyt cyclocrossin (Bianchi Zurigo) ja gravel-pyörien (Bianchi Allroad) ero. Molemmat tuntuvat omiin tarpeisiini sopivilta pyöriltä (ajamiseni tulisi olemaan sekoitus maantieajoa, sorateitä, pururataa, kenties joskus joku tasainen metsäpolku, retkipyöräilyä saaristossa).

Jollain sivulla luki että gravel-pyörä olisi maantiepyörän ja cyclocrossin välimuoto. Pitääkö tämä ylipäätään paikkaansa ja mikä nuo pyörätyypit nyt käytännössä erottaa toisistaan? Mikäli teillä on käytännön erot pyörämallien välillä tiedossa, kumpaan päätyisitte jos käyttötarve olisi edellämainitsemani?

Kiitos avustanne jo etukäteen.