Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Biltema 27,5 MTB sähköpyörä vuoden kokemukset

  1. #1
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    11

    Biltema 27,5 MTB sähköpyörä vuoden kokemukset

    Ostin keväällä 2017 Biltema 27,5 MTB sähköpyörän ja kilometrejä on nyt tullut noin 2500. Tein videoesitteloyn ja arvostelun pyörästä. Linkki alla.
    Kaikki on toiminut hyvin ja kestänyt vaikka olen 90 kg painava ja ajellut paljon maastossa. Edes rengasrikkoa ei ole vielä sattunut. Ykkösvaihden voisi olla pienempi ja ketjut hyppää juurakossa helposti pois. Muuten olen kyllä hyvin tyytyväinen. Onko muilla kokemuksia tästä pyörästä? Katso tarkemin videosta.

    https://youtu.be/PxX-8NcCNlY

  2. #2
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.272
    Forumilaiset taitaa olla "liian hyviä kuskeja halvoille pyörille".

    Takapakan ylämäkiominaisuuksia voinee muuttaa tällä Megarange casetilla
    shimano-tourney-cassette-mf-tz31-14-34
    Kokemusta ei itsellä ole. Kannattaa kuitenkin tarkastaa vaihtajan maksimirataskoko ensin.
    Revoshift on ihan hyvä mutta niin on 7s vipuvaihtajakin, shimano-altus-m310-7-speed-rapidfire
    jos kyllästyy.
    Molempia on hyvin saatavilla. EBayssä edullisia.
    Monessa renkaassa keskiosan palat on matalampia jo uutena ja kulumisesta voi saada väärän kuvan.
    Olisi kiva saada tähän ketjuun päivitystä kilometrien kertyessä tai muussa pyörään liittyvässä.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  3. #3
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    993
    Hyvä esittely. En itse tuolla uskoisi maastossa pärjääväni, muualla kylläkin, joten ehkä on myös meitä liian huonoja ”forumilaisia” kuskeja halvoille pyörille

  4. #4
    Toimiiko tuo esittelyvideo jollakin? 2 eri laitteella yrittänyt katsoa, mutta aina jämähtää muutaman sekunnin jälkeen.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pallopyörä Katso viesti
    Toimiiko tuo esittelyvideo jollakin? 2 eri laitteella yrittänyt katsoa, mutta aina jämähtää muutaman sekunnin jälkeen.
    Toimii. Sehän on ihan youtube-linkki, sulla vika jos ei toimi.

  6. #6
    Jännä että ainut video joka ei toimi, puhelimella ja tabletilla kokeillut.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    414
    Mielenkiintoinen video! Aika hyvin tuntuu edullisemmankin pään sähkövempeleillä pärjäävän.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.434
    Ei ole juuri tuosta kokemuksia, mutta yleisellä tasolla muutama kommentti.

    Tuohan on napamoottorilla, joka tarkoittaa sitä, että teho romahtaa pienillä nopeuksilla ja työ jää polkijalle.

    Kalliimat pyörät on tästä syystä poikkeuksetta keskiömoottorilla

    Sitten se kolikon toinen puoli.

    Edullisempi hinta, yhdessä.sen tosiasian kanssa, että moottori tuo rinnakkaisen voimansiirron, joka säästää pyörän muuta voimansiirtoa ja jatkaa ketjujen, rattaiden, polkimien ja rungon elinikää.

    Mitä halvemmista osista nämä on tehty sitä suurempi hyöty. Kärrynvedossa asia korostuu vielä.

    Joten tuollainen napamottori on mielestäni turhankin vähän käytetty nykyisin. Sen edut on mielestäni haittoihin verrattuna isommat esim. perus asiointiajossa.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.339
    Kyllä vain. Jos etsisin sähköä työmatkoille tai ylipäätään katukäyttöön, niin mieluiten napamoottori. Maastoon sitten keskiökoneet.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  10. #10
    Toivottavasti matkoillenne ei osuisi paljon mäkiä ...ainakaan isoja mäkiä... ettei veto loppuisi niin navasta kuin polkimistakin...

  11. #11
    Itsellä on ollut 500km ajan Bilteman 29" MTB ja ei mitään valittamista. Tohon hintaan kun ostaa niin tietää ettei saa parasta laatua, mutta hinta-laatusuhde on omasta mielestäni oikein hyvä.
    Maastossa olen käynyt vain kääntymässä tuolla, mutta metsäpoluilla toimii oikein hyvin.
    Itse olen vajaa 100kg ja kyllä tuo jaksaa hyvin vetää isotkin ylämäet ylös asti.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    11
    Selvitin että Biltemasta saa vara-akkuja 2vko toimitusajalla hintaan 325 €. Parempiin pyöriin akut maksaa paljon enemmän. Jos haluatte nähdä millaisessa maastossa ja teillä ajelen Lohjalla, niin aloitin youtube kanavan "Lohjan pyöräilyreitit", jonne kokoan erilaisia reittejä Lohjalla kommenttien kera. https://www.youtube.com/channel/UCip...-EmL30THl1F7Q?

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nutsirda Katso viesti
    Itsellä on ollut 500km ajan Bilteman 29" MTB ja ei mitään valittamista. Tohon hintaan kun ostaa niin tietää ettei saa parasta laatua, mutta hinta-laatusuhde on omasta mielestäni oikein hyvä.
    Maastossa olen käynyt vain kääntymässä tuolla, mutta metsäpoluilla toimii oikein hyvin.
    Itse olen vajaa 100kg ja kyllä tuo jaksaa hyvin vetää isotkin ylämäet ylös asti.
    Mullakin oli pari kesää etunapamoottorillavarustettu, laillisesti säädetty pyörä, mutt sen kanssa vauhti kun hiipui ylämäen ’huipun’ lähestyessä, niin samoin kävi reisivoimienkin ja talutukseksi meni. Molemmista kun loppui puhti kesken mäen nousun...

    Nutsirdalla ehken joku kiinanihme Bafang, tms, joka pukkaa voimaa reilusti lain sallimaa enemmän tai sitt reisissä puhtia niin paljon, ett’ei sähköapua kenties tarviskaan... ???

  14. #14
    Kiinanihmeistä en tiedä, mutta pyörä on http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...en-2000041225/
    Ja tottakai polkiessa hiki saattaa tulla, mutta hyvin sähkömoottorin polkuavustus toimii isoissa ylämäissä.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    414
    Mitenkähän noihin saa sähköosiin saa varaosia muuten tai huoltoa? Huonompi juttu, jos esim. vuoden takuun jälkeen kukaan ei osaa huoltaa tai mahdolliset varaosat täytyy löytää/tilailla itse Kiinasta.

  16. #16
    Kiitos mielenkiintoisesti esittelystä / käyttökokemuksista. Täytyykin käydä nyt vkl Biltemassa ihmettelemässä noita. Eniten kiinnostaa juuri tuo minkä nutsirdakin linkkasi.

  17. #17
    zipo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Mitenkähän noihin saa sähköosiin saa varaosia muuten tai huoltoa? Huonompi juttu, jos esim. vuoden takuun jälkeen kukaan ei osaa huoltaa tai mahdolliset varaosat täytyy löytää/tilailla itse Kiinasta.
    Ei noi takuuasiat kovinkaan hyvin hoidu ihan "oikeilla" sähköpyörä/moottorimerkeillä.Nyt jo 4 viikkoa kestänyt varaosan odottelu ei paljon innosta hypettämään ns,laatuvehkeidenkään puolesta.

  18. #18
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    11
    Varaosien saanti voi tosiaan olla ongelma. Muutaman vuoden sisällä aletaan saamaan kokemusta millä merkeillä/kaupoilla toimii. Biltema ja XXL ovat niin suuria, että pitäisi onnistua jos haluavat. Tai yksi vaihtoehto on ostaa 2 samanlaista, niin siinä on sitten kaikki varaosat, 2 akkua jne.

  19. #19
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    11
    kysymys: miten voi ketjua kiristää tuossa shimano altus vaihtajassa?

  20. #20
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    95
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Mullakin oli pari kesää etunapamoottorillavarustettu, laillisesti säädetty pyörä, mutt sen kanssa vauhti kun hiipui ylämäen ’huipun’ lähestyessä, niin samoin kävi reisivoimienkin ja talutukseksi meni. Molemmista kun loppui puhti kesken mäen nousun...

    Nutsirdalla ehken joku kiinanihme Bafang, tms, joka pukkaa voimaa reilusti lain sallimaa enemmän tai sitt reisissä puhtia niin paljon, ett’ei sähköapua kenties tarviskaan... ???
    Bafangin hub tyyppinen 250w moottori (ainakin G060 sarjan moottorit) antaa tehoa reilusti enemmän kuin tuo 250w, toki tämä riippuu käytetystä moottorin ohjaimesta. Mutta esim omassa Verkkokaupan Urban Rambler (2018 malli) läskipyörän vakio-ohjaimella tehoa on noin 500w (tätä ei suoraan vakio näytöltä näe, mutta siinä on palkit, jotka kuvaavat purkausvirtaa, ja yksi palkki kuvaa 2A nousua, palkkeja on 6 joten maksimi virta mitä vakio-ohjain tarjoilee moottorille on 12A, ja koska kyseessä 36v akku, joka on täytenä noin 42v, niin esim 40v x 12A = 480w.)

    Ja kun vaihdoin siihen ohjelmoitavan säätimen (sekä näytön joka näyttää tehon watteina), ja syötin enemmän virtaa, niin tietenkin teho nousee. Nyt tuolla 250w moottorilla, saa yli 1kW tehoa mäissä ja paikaltaan lähtiessä jne.

    Teknisesti ottaen sähkömoottorille ei edes ole mitään tiettyä määritelmää, että tämä on 250w, moottori ja tämä on 500w moottori jne. Tehon määrää akku ja ohjain. Ja hetkellisesti moottorit antavat hyvinkin paljon enemmän tehoa kuin se moottorin kylkeen painettu wattimäärä. Toki jossain vaiheessa tulee raja vastaan kun moottorin käämitys kuumenee liikaa tai magneetit kuumenevat liikaa ja menettävät magneettisuutensa. Esim tuolla omallani saan helposti yli 1,5kw tehoa, mutta en ole jaksanut kokeilla onneani kuinka kauan se sitä kestäisi, joten olen rajoittanut virran niin, että maksimissaan tehoa on se 1,1kW ja sekin käytännössä tulee käyttöön vain jyrkemmissä mäissä.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    11
    Ainakin tiellä ajaessa tärkeää on avustuksen jouhevuus. Ainakin tässä Bilteman pyöräss avustus lakkaa tasaisen huomaamattomasti 25 jälkeen tullakseen taas pikku hiljaa takaisin jos vauhti putoaa noin 23:een. ylämäet on parasta polkea kevyesti niin että nopus pysyy juuri tuossa alle 25 niin avustus toimii mukavasti.

  22. #22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaritemonen Katso viesti
    kysymys: miten voi ketjua kiristää tuossa shimano altus vaihtajassa?
    Rataspakkavaihteistossa vaihteensiirtäjä eli se varsi jossa on ne kaksi pientä ratasta, joiden kautta ketju koukkaa on jousikuormitteinen ja pitää ketjun aina sopivan tiukalla. Mutta jos ketju on liian pitkä, sitä pitää lyhentää. Asetetaan ketju edestä ja takaa suurimmille rattaille ja mitoitetaan ketju niin, että kiristinvarsi kääntyy eteenpäin melkein ääriasentoonsa.

  23. #23
    Tai ehkä se varsi on nimeltään juuri ketjunkiristäjä.

  24. #24
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.272
    Ketjun kuluminen eli venyminen kannattaa tarkastaa ja vaihtaa uuteen tarvittaessa. Liikaa venynyt ketju pilaa rattaat eikä uusi ketju enää istu.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaritemonen Katso viesti
    ketjut hyppää juurakossa helposti pois.

    https://youtu.be/PxX-8NcCNlY
    Voisiko syy olla se, että vaihtajan liikealueen rajoitussääto on pielessä edessä tai takana?

  26. #26
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Bafangin hub tyyppinen 250w moottori (ainakin G060 sarjan moottorit) antaa tehoa reilusti enemmän kuin tuo 250w, toki tämä riippuu käytetystä moottorin ohjaimesta. Mutta esim omassa Verkkokaupan Urban Rambler (2018 malli) läskipyörän vakio-ohjaimella tehoa on noin 500w (tätä ei suoraan vakio näytöltä näe, mutta siinä on palkit, jotka kuvaavat purkausvirtaa, ja yksi palkki kuvaa 2A nousua, palkkeja on 6 joten maksimi virta mitä vakio-ohjain tarjoilee moottorille on 12A, ja koska kyseessä 36v akku, joka on täytenä noin 42v, niin esim 40v x 12A = 480w.)

    Ja kun vaihdoin siihen ohjelmoitavan säätimen (sekä näytön joka näyttää tehon watteina), ja syötin enemmän virtaa, niin tietenkin teho nousee. Nyt tuolla 250w moottorilla, saa yli 1kW tehoa mäissä ja paikaltaan lähtiessä jne.

    Teknisesti ottaen sähkömoottorille ei edes ole mitään tiettyä määritelmää, että tämä on 250w, moottori ja tämä on 500w moottori jne. Tehon määrää akku ja ohjain. Ja hetkellisesti moottorit antavat hyvinkin paljon enemmän tehoa kuin se moottorin kylkeen painettu wattimäärä. Toki jossain vaiheessa tulee raja vastaan kun moottorin käämitys kuumenee liikaa tai magneetit kuumenevat liikaa ja menettävät magneettisuutensa. Esim tuolla omallani saan helposti yli 1,5kw tehoa, mutta en ole jaksanut kokeilla onneani kuinka kauan se sitä kestäisi, joten olen rajoittanut virran niin, että maksimissaan tehoa on se 1,1kW ja sekin käytännössä tulee käyttöön vain jyrkemmissä mäissä.
    Watit on watteja ja napamoottorillakin teho pysyy yllä suunnilleen 16 km/h nopeuteen saakka. Pukkaa sitten resistä sen verran, että nopeus ei laske tuon alle, niin eroa samantehoisen kekiömoottorin ja napamoottorin välillä ei ole.

    Ne keskiömoottorit pukkaa todellisuudessa sen 500W, kuten tuolla toisessa kketjussa on todettu, joten ei kannata verrata 500W keskiömoottoria 250W napamoottoriin.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Bafangin hub tyyppinen 250w moottori (ainakin G060 sarjan moottorit) antaa tehoa reilusti enemmän kuin tuo 250w, toki tämä riippuu käytetystä moottorin ohjaimesta. Mutta esim omassa Verkkokaupan Urban Rambler (2018 malli) läskipyörän vakio-ohjaimella tehoa on noin 500w (tätä ei suoraan vakio näytöltä näe, mutta siinä on palkit, jotka kuvaavat purkausvirtaa, ja yksi palkki kuvaa 2A nousua, palkkeja on 6 joten maksimi virta mitä vakio-ohjain tarjoilee moottorille on 12A, ja koska kyseessä 36v akku, joka on täytenä noin 42v, niin esim 40v x 12A = 480w.)

    Ja kun vaihdoin siihen ohjelmoitavan säätimen (sekä näytön joka näyttää tehon watteina), ja syötin enemmän virtaa, niin tietenkin teho nousee. Nyt tuolla 250w moottorilla, saa yli 1kW tehoa mäissä ja paikaltaan lähtiessä jne.

    Teknisesti ottaen sähkömoottorille ei edes ole mitään tiettyä määritelmää, että tämä on 250w, moottori ja tämä on 500w moottori jne. Tehon määrää akku ja ohjain. Ja hetkellisesti moottorit antavat hyvinkin paljon enemmän tehoa kuin se moottorin kylkeen painettu wattimäärä. Toki jossain vaiheessa tulee raja vastaan kun moottorin käämitys kuumenee liikaa tai magneetit kuumenevat liikaa ja menettävät magneettisuutensa. Esim tuolla omallani saan helposti yli 1,5kw tehoa, mutta en ole jaksanut kokeilla onneani kuinka kauan se sitä kestäisi, joten olen rajoittanut virran niin, että maksimissaan tehoa on se 1,1kW ja sekin käytännössä tulee käyttöön vain jyrkemmissä mäissä.
    Watit on watteja ja napamoottorillakin teho pysyy yllä suunnilleen 16 km/h nopeuteen saakka. Pukkaa sitten resistä sen verran, että nopeus ei laske tuon alle, niin eroa samantehoisen kekiömoottorin ja napamoottorin välillä ei ole.

    Useimmat keskiömoottorit pukkaa todellisuudessa sen 500W, kuten tuolla toisessa ketjussa on todettu, joten ei kannata verrata 500W keskiömoottoria 250W napamoottoriin.

  28. #28
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    95
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Watit on watteja ja napamoottorillakin teho pysyy yllä suunnilleen 16 km/h nopeuteen saakka. Pukkaa sitten resistä sen verran, että nopeus ei laske tuon alle, niin eroa samantehoisen kekiömoottorin ja napamoottorin välillä ei ole.

    Useimmat keskiömoottorit pukkaa todellisuudessa sen 500W, kuten tuolla toisessa ketjussa on todettu, joten ei kannata verrata 500W keskiömoottoria 250W napamoottoriin.
    Itse pääsen omalla pyörälläni (sillä verkkokaupan ramblerilla) pelkällä peukkukaasulla n 27-28km/h polkematta yhtään. Tämä toki siis tasamaalla. Ja painoa itsellä on 108kg + yleensä selässä reppu jossa mm lukko jne, josta tulee lisäpainoa ainakin 5kg + tietenkin pyörän oma paino n 25kg eli yhteensä painamme noin 140kg, eli ihan hyvin on tehoa "250w" napamoottorilla

  29. #29
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska, Espoo, Tampere
    Viestit
    555
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Edullisempi hinta, yhdessä.sen tosiasian kanssa, että moottori tuo rinnakkaisen voimansiirron, joka säästää pyörän muuta voimansiirtoa ja jatkaa ketjujen, rattaiden, polkimien ja rungon elinikää.

    Mitä halvemmista osista nämä on tehty sitä suurempi hyöty. Kärrynvedossa asia korostuu vielä.

    Joten tuollainen napamottori on mielestäni turhankin vähän käytetty nykyisin. Sen edut on mielestäni haittoihin verrattuna isommat esim. perus asiointiajossa.
    Ketjua ja ketjupyöriä napamoottori säästää, mutta miten se polkimien ja rungon elinikää pidentäisi?

    Takanavassa oleva napamoottorin reaktiovarsi rasittaa takahaarukkaa pahemmin kuin keskiömoottori, mutta kummankaan aiheuttama rasitus ei taida olla millään lailla oleellinen tai merkittävä asia, jos ihan kiinantinasta ei ole laite tehty. Etunavassa oleva napamoottori kyllä aiheuttaa rasitusta etuhaarukalle ja ohjauslaakerille - ja tekee asiointipyörästä hiekalla ja liukkaalla vaikean ohjattavan. Lisäksi napamoottori ylipäänsä tekee renkaanvaihdosta selvästi työläämmän. Halvempi se kyllä on, myös halvempi vaihtaa kun aika siitä jättää.

  30. #30
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    213
    Hyvä video ja kelpo pyörä perus helppoon ajoon. Olisi kiva nähdä millaisessa maastossa tuolla ajelet, ja mistä tolla ei enää viitti mennä.

    Maastovideota kehiin siis.

Samanlaisia aiheita

  1. Innova (Biltema)
    By mrrw in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 08.08.2017, 23.06
  2. Polkupyöräteline mallia Biltema hajosi
    By RandomNumber in forum Varusteet
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 11.10.2015, 10.36
  3. Biltema-sälä
    By snowfake in forum Varusteet
    Vastaukset: 190
    Viimeinen viesti: 15.06.2015, 16.09
  4. Biltema gummit
    By peruspertti in forum Renkaat
    Vastaukset: 41
    Viimeinen viesti: 02.07.2012, 14.40
  5. Kokemusta Biltema Panorama hybridi pyörästä?
    By Harri J. in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 30
    Viimeinen viesti: 01.11.2011, 17.32

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •