Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 52 / 52

Aihe: DeponAir ilmajousen päivitys RockShox:iin

  1. #31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ilmajousessa ilma tasaantuu tietenkin, mutta alajaloissa oleva ilma ei tasannu kovin nopeasti. Alajaloissa olevaĺla ilmalla ei ole mitään tekemistä jouseessa (sekä negatiivisessa että positiivisessa) olevan ilman kanssa. Kun yläjalat työntyvät alajalkoihin, alajaloissa oleva ilma puristuu kasaan.
    On ehkä vähän lillukanvarsia miettiä tuota alajalan paineen vaikutusta. No joo onhan sillä marginaalisesti vaikutusta mutta kun ei sinne pistetä painetta niin sen merkitys on melko olematon. Ja jos kasaat ilmajousi kasaanpainettuna ni siellä alajalassahan on silloin alipaine kun keula on täydessä mitassa - ja sitä sun pitää kompensoida suuremmalla paineella ilmajousessa?? NOT - se alajalan paine on vähän niinku pieru saharassa verrattuna siihen ilmajousen paineisiin sekä pos että neg puolella. Ja kun luet sen kasausohjeen niin ei siinä missään mainita että se pitäisi kasata se ilmaruoto kasaan painettuna.

  2. #32
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    On ehkä vähän lillukanvarsia miettiä tuota alajalan paineen vaikutusta. No joo onhan sillä marginaalisesti vaikutusta mutta kun ei sinne pistetä painetta niin sen merkitys on melko olematon. Ja jos kasaat ilmajousi kasaanpainettuna ni siellä alajalassahan on silloin alipaine kun keula on täydessä mitassa - ja sitä sun pitää kompensoida suuremmalla paineella ilmajousessa?? NOT - se alajalan paine on vähän niinku pieru saharassa verrattuna siihen ilmajousen paineisiin sekä pos että neg puolella. Ja kun luet sen kasausohjeen niin ei siinä missään mainita että se pitäisi kasata se ilmaruoto kasaan painettuna.
    Huh-huh, minkäköhän tiedon perusteella asialla ei ole käytännön merkitystä? Luuletko oikeasti, että tästä olisi keskusteltu, jos asialla ei olisi käytännön merkitystä? Käytännössä 150mm keulassa, pelkästään tarvittavassa ajopaineessa on aika paljon eroa, riippuen miten keula on kasattu, minun tapauksessa:
    - jalat pitkänä – 70psi, eikä keula pohjaa ikinä
    - jalat sisäänpainettuna – 110psi, ja keula voi silti pohjata epäonnistuneessa ojan ylityksessä

    Eli muutos on +57%, onko tämä pieru saharassa? Tämän lisäksi jostokäyrä muuttuu melkoisesti...

    Vaikutus tosin on sitä pienempi, mitä vähemmän joustoa keulassa on, eli mitä vähäisempi on alajalkojen ilmatilavuuden muutos.

    Ja kun luet sen kasausohjeen niin siellä lukee mustaa valkoisella, että pitää kasata keula kasaan painettuna (kuten kasausohjeesta lainasin ylempänä).

  3. #33
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    2.761

    Tuossa video DebonAirin asennuksesta. No olihan se siinä öljyn lisäyksen jälkeen, että paina sisään kunnes stoppaa.

    Taidampa koittaa ottaa ilmat pois ja kopauttaa ruodot irti alajalosta ja painaa sisään ja takas kasaan. Huomaanko sitten eroa? No näin se on ainakin tarkoitettu kasata.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  4. #34
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    ^ Itse muutan alajalkojen ilmamäärän työntämällä varovasti pienen nippusiteen pään pölytiivisteen reunasta sisään (sileä puoli kohti tiivistettä), sen jälkeen kun alajalat ovat halutussa asennossa.

  5. #35
    ^ ja ^^ ja vielä ^^^Tämä lause ”Slide the lower leg assembly along the upper tubes until it stops and the spring and damper shafts are visible through the lower leg bolt holes.” kylläkin tarkoittaa sitä että ne liukuputken työnnetään alajalkoihin "until it stops". Ei siinä puhuta mitään siitä männänvarren ("Shaft") sisääntyöntämisestä. Ja sivulla 13 edellisen kerran kohdassa 5 käsketään vetämään se männänvarsi sieltä ulos - ei työntämään sisään. Jos hetken vielä mietitte sitä ilmamäärää mikä sinne alajalkoihin jää kun se kasataan pitkänä ja siitä kun se menee vaikka siihen 150mm:iin kasaan niin se paineenmuutos on siellä kyllä melko marginaalinen. Jos sieltä sihahdus kuuluu tai että sitä pitää kompensoida 75 vs 110psi paineilla niin sillon on aika vaihtaa se ilmamännän tiivistepesä koska sieltä se vuotaa ne ilmat sinne alajalkoihin.

  6. #36
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    ^ ja ^^ ja vielä ^^^Tämä lause ”Slide the lower leg assembly along the upper tubes until it stops and the spring and damper shafts are visible through the lower leg bolt holes.” kylläkin tarkoittaa sitä että ne liukuputken työnnetään alajalkoihin "until it stops". Ei siinä puhuta mitään siitä männänvarren ("Shaft") sisääntyöntämisestä. Ja sivulla 13 edellisen kerran kohdassa 5 käsketään vetämään se männänvarsi sieltä ulos - ei työntämään sisään. Jos hetken vielä mietitte sitä ilmamäärää mikä sinne alajalkoihin jää kun se kasataan pitkänä ja siitä kun se menee vaikka siihen 150mm:iin kasaan niin se paineenmuutos on siellä kyllä melko marginaalinen. Jos sieltä sihahdus kuuluu tai että sitä pitää kompensoida 75 vs 110psi paineilla niin sillon on aika vaihtaa se ilmamännän tiivistepesä koska sieltä se vuotaa ne ilmat sinne alajalkoihin.
    Taas tulee lisää varmaa tietoa, ilman minkäänlaista kokemusta… Kannattaisiko kuitenkin itse kokeilla, onko vaikutusta vai ei? Saat toki itse tulkita ihan miten haluat ”until it stops” (alajalat pysähtyy vasta kun ovat pohjassa ja siinä vaiheessa molemmat ruodot työntyvät sisään), mutta minkä ihmeen takia pitää kirjoitella jostain, mistä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta (alajaloissa olevan ilmamäärän vaikutuksesta)?

    Ja selvityksenä, ei todellakaan ollut ilmajousen tiivisteen vuodosta johtuvaa ylimääräisiä paineita alajalassa, olen säätänyt alajalkojen ilmamäärän useamman kerran edes-takaisin. Mutta jos olisit itse kokeillut, olisit tiennyt tämän…

  7. #37
    ^No annetaan lukijoiden tehdä omat johtopäätökset tästä

  8. #38
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    2.761

    50H Service videossa 5.25min kohdassa näytetään tuo sisään painaminen kunnes stoppaa ja tuossa sillä kyllä tarkoitetaan selkeästi kohtaa missä alajalat kohtaa varsien päät eikä pohja pohjaa.

    Teksti ilman kuvaa jättää tulkinnan varan, mutta tuo video ei.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  9. #39
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    50H Service videossa 5.25min kohdassa näytetään tuo sisään painaminen kunnes stoppaa ja tuossa sillä kyllä tarkoitetaan selkeästi kohtaa missä alajalat kohtaa varsien päät eikä pohja pohjaa.

    Teksti ilman kuvaa jättää tulkinnan varan, mutta tuo video ei.
    Joo, kuten aiheesta jo kesällä kirjoitin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...74#post2791474 tämä asia on vähintäänkin epämääräinen, oma keula tehtaalta ei ollut alipaineiseksi kasattu alajalkojen osalta enkä usko, että monikaan kasaa alipaineiseksi.

    Kesän kokeilun alkuinnostuksen jälkeen itsekin palasin neutraalipaineisiin alajalkoihin. Tämän Debonair päivityksen myötä kasasin keulan puoliksi sisään painettuna ja jo tässä vaiheessa palasin neutraalipaineisiin alajalkoihin. Nimittäin oma pyörä on todella matala, joten se että alipaineiset alajalat ”syövät” jouston alkupäästä n. sentin, ei ole kovin toivottava ominaisuus.

    Tämä ei silti tarkoita, että ei olisi mitään vaikutusta sillä, kummin päin keulan kasaa…

  10. #40
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    648
    Jos katsoo vaikka tuota Antzan linkkaamaa videota ajatuksen kanssa, niin tuossa kohdassa ~5:55 työnnetään alajalkoja kevyesti siihen asti kunnes ilmaruoto ja vaimentimen ruoto ottavat alajalkojen pohjaan, eikä siis runnota niin että koko keula pohjaa...

    Sillä kyllä hyvinkin saattaa olla merkitystä tasaako alajalkojen paineen(esim nippusiteellä) keulan ollessa pitkänä vai kasassa. Jos esim Pikeä miettii, niin 150mm liike vastaa (V=pi*r^2*h = pi * 1,75cm^2 * 15cm = ~144cm^2) 144 kuutiosentin tilavuutta, joka on kyllä ihan merkittävä siinä alajalan ilmatilavuudessa. Jos alajalan "ilmaa" keulan ollessa pohjassa, jää sinne "lepotilassa" alipaine, joka vetää keulaa kasaan ja se pitää sitten kompensoida kovemmalla paineella ilmakammio(i)ssa. Pölytiivisteen funktio on kai pääosin pitää pöly ulkopuolella ja öljy sisäpuolella, joten sen ei ole välttämättä tiivis jatkuvassa (yli- tai ali-)paineessa joka tuossa syntyy. Eli näkisin että näitten valossa alajalat pitäis "ilmata" keulan ollessa pitkänä...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  11. #41
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    145
    160mm Yari RC A1:llä ajelua vakiona vuoden verran. Sitten vaimenninpuolelle päivitys Charger2 RCT3. Muutama ajopäivä lisää pariin viikkoon ja DebonAir päivitys keulaan joustomatkaa muuttamatta. Ajettu Sappeeta, Järvsöä ja perus maastolenkkiä. Itsellä sellainen fiilis että jos nuo päivitykset olisi tehnyt peräkkäisten ajopäivien välillä tai jopa kesken ajopäivän niin olisin ehkä jopa osannut analysoida muutosta. Teoreettisen maastopyöräilyn harrastaja varmasti osaisi heti kertoa mikä ominaisuus muuttui ja mihin suuntaan, mutta 20+ hissipyöräilypäivää kaudessa ei kuitenkaan itselle ole tuonut sellaista tatsia että olisin huomannut nyt ajavani selkeästi paremmalla keulalla. Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?

  12. #42
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    438
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMJP Katso viesti
    Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?
    Minä olen pariin kertaa Shockwiziä käyttänyt ja hiukka ristiriitaiset fiilikset tuosta. Periaatteessa hyvä laite mutta itselle ei tuonut juuri mitään muutosta säätöihin vaikka en ollut juurikaan säätöihin koskenut. Toisella kertaa eniten ihmetystä aiheutti kun laitteen mielestä kaikki ok vaikka sain takapään pohjaamaan suht helposti ihan polkuajossa, pieni mahdollisuus toki on että jotain olisi mennyt pieleen kalibroinnissa.

    Ehkä ajan kanssa säätäessä Shockwiz voisi jotain hyötyä tuoda varsinkin iskareissa joissa laajat säätömahdollisuudet.

  13. #43
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMJP Katso viesti
    160mm Yari RC A1:llä ajelua vakiona vuoden verran. Sitten vaimenninpuolelle päivitys Charger2 RCT3. Muutama ajopäivä lisää pariin viikkoon ja DebonAir päivitys keulaan joustomatkaa muuttamatta. Ajettu Sappeeta, Järvsöä ja perus maastolenkkiä. Itsellä sellainen fiilis että jos nuo päivitykset olisi tehnyt peräkkäisten ajopäivien välillä tai jopa kesken ajopäivän niin olisin ehkä jopa osannut analysoida muutosta. Teoreettisen maastopyöräilyn harrastaja varmasti osaisi heti kertoa mikä ominaisuus muuttui ja mihin suuntaan, mutta 20+ hissipyöräilypäivää kaudessa ei kuitenkaan itselle ole tuonut sellaista tatsia että olisin huomannut nyt ajavani selkeästi paremmalla keulalla. Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?
    Kiitos tästä, vahvistaa omaa ajatusta että jätän päivitykset väliin ja teen vain huollon. Erinomainen keula mielestäni vakionakin

  14. #44
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Kouvostoliitto
    Viestit
    67
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Kiitos tästä, vahvistaa omaa ajatusta että jätän päivitykset väliin ja teen vain huollon. Erinomainen keula mielestäni vakionakin
    Oman Lyrikin kun päivitin siis vain DebonAirin niin alkuherkkyys parani paljon. Mielestäni halpa ja hyvä päivitys, varsinkin jos meinaa huollon tehdä kuitenkin.
    YT Capra AL, Salsa Blackborow GX 2016

  15. #45
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    955
    Veikkaan että se suurin herkkyys tulee kuitenkin siitä itse huollosta? Kun kuullu että nuo rokkarit aika kuivia tehtaalta tullessa. Huollon ajattelin tällä kertaa ehkä teettää ammattilaisella, niin saattais tuo päivitys maksaa jo hieman enempi suhteessa keulan hintaan.

  16. #46
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    2.761
    Varmasti vaikutta huoltokin herkkyyteen, jos on ajettu 100-200H ilman huoltoa. DebonAir päivitys muuttaa silti keulan toimintaa minusta ainakin positiivisesti.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  17. #47
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Itselläni alkaa olemaan keula vähintäänkin huoltoa vailla. Tarvisin vähän jeesiä kun olen melko nöösi näissä fillari/iskari hommissa. Iskarin tyyppinro on:14T65374191
    Kun klikkaan upgrad kits niin tuleepas vaihtoehtoja:
    https://trailhead.rockshox.com/en/up...ts/14T65374191

    piisaisko tuo .004 päätteinen ostettavaksi? 00.4019.932.004
    Air Spring Upgrade Kit - DebonAir 140mm (Includes DebonAirAssembly, sealhead) - YARI A1+ (2016+)
    Vai pitääkö/pitäskö/kannattaako tuosta valkata jokin dampperisarja vai mikä tässä nyt olisi oikein? Hiukan tuos sanasto uutta ja työkalut pysynee kädessä jne. Alkuherkkyyttä kaipaan eniten. siihenkin vissiin löytynee parempia stefoja yms ... Kiitos etukäteen..

  18. #48
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    150
    ^Oikea Deponair kitti olisi tämä: https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Air-Sh...1-from-My-2016
    Taitaa olla myös halvin ostaa juurikin ko. liikkeestä. Tuon päivityksen hyvyydestä on monia mielipiteitä, mutta kukaan ei ole sanonut keulan huonontuneen.

  19. #49
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Veikkaan että se suurin herkkyys tulee kuitenkin siitä itse huollosta? Kun kuullu että nuo rokkarit aika kuivia tehtaalta tullessa. Huollon ajattelin tällä kertaa ehkä teettää ammattilaisella, niin saattais tuo päivitys maksaa jo hieman enempi suhteessa keulan hintaan.
    Debonair ja Luftkappe -konversioilla on kyllä ihan merkittävä vaikutus ilmajousen toimintaan. Kun negatiivijousen tilavuus (suhteessa positiivijouseen) kasvaa, niin keula on alkujoustossa merkittävästi "herkempi"... Suurentunutta negatiivijousta joutuu sitten vastaavasti kompensoida hiukan korkeammalla paineella (että sägi pysyy samassa kohdassa), mutta kaikenkaikkiaan tuon suuremman negatiivijousen ansiosta keula liikkuu alkujoustossa helpommin, mikä useimmille käyttäjille lienee positiivnen asia.
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  20. #50
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063

  21. #51
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    955
    Uskon että voi olla vaikutusta mutta en ole vakuuttunut että itse huomaisin mitään. Nyt kyllä olin huomaavinani että keula ois parempi kun laitoin ekaa kertaa tehdassuositukset. Mutta en kovin analyyttinen ajaja ole, en esim huomannu eroa tubleksen ja tuubien välillä

  22. #52
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMJP Katso viesti
    Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?
    Piti laittaa kun CRC:ltä sai alle 300:lla ränkylällä. Ajokelejä odotellessa..

Samanlaisia aiheita

  1. Rockshox Monarch RT3
    By velib in forum Jousitus
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 25.04.2019, 08.13
  2. Rockshox xx
    By Kari Haste in forum Jousitus
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 12.12.2017, 11.02
  3. Rockshox 30 tk 100mm
    By AaOo in forum Jousitus
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 10.07.2017, 11.33
  4. RockShox
    By jarmo62 in forum Jousitus
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 27.10.2016, 11.17
  5. RockShox XC 30
    By oppes in forum Jousitus
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 30.12.2015, 20.09

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •