Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: SRAM GX Eagle takavaihtajan ongelmat

SRAM GX Eagle takavaihtajan ongelmat

Hankin uuden maastopyörän jossa on GX Eagle 1*12 vaihteisto. Ekoilla testilenkeillä huomasin että tehtaan säädöillä vaihteisto raksuttaa pienillä rattailla (8-10). Minulla on kokemusta useammankin GX 1*11 takavaihtajan säädöistä joten ajattelin vaihtajan olevan vain hienosäätöä vaille. Tätä hienosäätöä on nyt tullut tehtyä parikin iltaa enkä saa vaihteita kohdilleen. Kaikki SRAMin huoltomanuaalin temput on tehty. H- ja L-limiitterit säädetty kohdilleen. Ketjun väli (B-ruuvi) säädetty SRAMin punaisella tulkilla oikeaksi. Ketjun pituus tarkistettu. Vaihtajan korvake tarkistettu ja suoristettu Park Toolin DAG-2.2:lla. Vaihdevaijerin kireyttä säätämällä saan vaihteet toimimaan penkissä melko hyvin joko rattailla 1-7 tai 8-12 mutta aina toinen reuna toimii epäluotettavasti.

Tämä on mun eka fillari jossa on GX Eagle. Mikähän tähän neuvoksi? Ainoa kummallinen asia mihin säätöjä tehdessäni törmäsin oli vaihtajan kiinnityspultin akselin isolta tuntuva välys. Se on kevyesti kädellä painettaessa sivusuunnassa ylemmän rissan kohdalla 4-5 mm, ks. ao. videot. Onko tämä normaalia? Maalaisjärjellä aatellen voi hankaloittaa vaihtamisen luotettavuutta ja säätämistä jos vaihtaja&rissa heiluu miten sattuu noin paljon sivusuunnassa. Korjaantuisiko tämä jos ruinaisi valmistajalta uuden takavaihtajan takuuseen? Vai voiko tässä olla vielä jotain muutakin pielessä?

Ratas 12
    https://photos.app.goo.gl/nk3G77mHJ94hZSKc9
    Ratas 1
    https://photos.app.goo.gl/WXKe0PJh9hnvuzY93

Toinen pieni ongelma tässä on se että 1-rattaalla ketju tippuu takaperin pyörittäessä ulospäin. Tämän kanssa vielä pystyisi elämään jos vaihtaminen muuten olisi luotettavaa. Mutta kummastuttaa tämäkin kuin aikaisemmissa GXssä ei ollut tämän kanssa mitään ongelmaa. Onko rungossa väärä ketjulinja? Ketju sökö? Vai onko GX Eagle vaan liian äärimmäiseksi kehitetty niin että se ei toimi kunnolla kuin nousuveden aikaan tjms. ?

Onko toi videon liike siis ihan väljää liikettä?
    Siinä tapauksessa "ei normaalia". Mulla on 2 GX eaglea jota just kävin koittamassa ja väljä sivuttaisliike on aika tasan 0. Vaihtaja kyllä liikkuu/vääntyy ton verran kevyesti painettaessa mutta väljää ei ole.
    Toisen eaglen asensin itse ja toinen tuli pyörän mukana. Molemmat toiminut vähintään yhtä hyvin kun mikä tahansa ellei paremmin eikä mitään säätöä ole asennuksen jälkeen tarvinnut tehdä vaikka tavallaan henkisesti varauduin ongelmiin.

Liikkuuko vaijeri herkästi? Mulle jäi vaikutelma, että vaihtajaa siirtävä, eli vaijeria takaisin vetävä jousi ei kaikkein pienimmillä rattailla ole enää kovin vahva. Ilmiö tuli esiin siten, että jos säätö oli isoilla rattailla kohdallaan ja pudottei pikkurattaille, niin oli pientä ruksutusta. Mutta jos vaihtajan käytti kaikkein pienimmän 10-piikkisen kautta ja siitä paineli pykälää tai paria isommalle rattaalle, niin ruksutusta ei ilmennyt. Mulla tuo vaijeri on käytössä vetreytynyt muutaman lenkin aikana ja nyt pelaa hyvin.

Vapaaliikettä tai klappia ei ole yhtään, mutta kyllähän tuo varsi tuon verran taipuu, kun kohtuudella vääntelee.
    ___...ooOÅOoo...___

Mulla oli 11 apexin kanssa justiinsa tuo ongelma ja syyksi löytyi ensimmäinen vaijerinkuori kahvaltapäin. Ensin vaihdoin kaikki muut osat vaijeriin ja sitten vasta uskoin ja käytin teipit auki ja vaihdoin viimeisenkin kuoren pätkän.

Onko korvake saanut osumaa? Eilen pannutin kevyesti sillä seurauksella että isommat rattaat eivät toimineet kunnolla.Illalla tutkin asiaa ja päällisin puolin kaikki oli ok. Korvakekin näytti suoralta mutta vaihdettuani uuden tilalle niin ongelma poistui. Uuden korvakkeen saamisessa on hieman "haasteita" koska Canyonilta ovat tilapäisesti loppu ,heidän huollossa niitä on 2 kpl joita eivät voi myydä .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Onko toi videon liike siis ihan väljää liikettä?
    Siinä tapauksessa "ei normaalia". Mulla on 2 GX eaglea jota just kävin koittamassa ja väljä sivuttaisliike on aika tasan 0. Vaihtaja kyllä liikkuu/vääntyy ton verran kevyesti painettaessa mutta väljää ei ole.
    Toisen eaglen asensin itse ja toinen tuli pyörän mukana. Molemmat toiminut vähintään yhtä hyvin kun mikä tahansa ellei paremmin eikä mitään säätöä ole asennuksen jälkeen tarvinnut tehdä vaikka tavallaan henkisesti varauduin ongelmiin.
    Vaatii kevyttä painetta, mutta tuntuu liikkuvan turhan helposti. Vaikea arvioida kun ei ole mihin verrata paikan päällä. Ja huom. videossa ei ole ketju paikallaan. Ilman ketjua vaihtaja liikkuu huomattavasti enemmän kuin ketjun kanssa. Ketju jännityksessä sitoo vaihtajan napakammin paikalleen. Mutta silti ihmetyttää että onko Eaglen takavaihtaja tarkoituksella noin löysä vai onko tämä maanantaikappale?

Kevyesti ketuttaa kyllä kun ei pääse tämän yksilön kanssa yhteisymmärrykseen. Varsinkin kun aikaisempi fillari oli GX 11 ja se toimi loistavasti ja sen sai helposti säätöihin. Toisessa fillarissa on Rival1 ja sen kanssa yhteiselo sujuu myös hyvin. Voisin siitä kokeilla välykset ja verrata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Liikkuuko vaijeri herkästi? Mulle jäi vaikutelma, että vaihtajaa siirtävä, eli vaijeria takaisin vetävä jousi ei kaikkein pienimmillä rattailla ole enää kovin vahva. Ilmiö tuli esiin siten, että jos säätö oli isoilla rattailla kohdallaan ja pudottei pikkurattaille, niin oli pientä ruksutusta. Mutta jos vaihtajan käytti kaikkein pienimmän 10-piikkisen kautta ja siitä paineli pykälää tai paria isommalle rattaalle, niin ruksutusta ei ilmennyt. Mulla tuo vaijeri on käytössä vetreytynyt muutaman lenkin aikana ja nyt pelaa hyvin.

Vapaaliikettä tai klappia ei ole yhtään, mutta kyllähän tuo varsi tuon verran taipuu, kun kohtuudella vääntelee.
    Voi olla vaijerissakin. Tää on lähes uudenveroinen vähän ajetty pyörä joten en haluaisi itse lähteä koko systeemiä purkamaan vaan mieluummin laittaisin takuuseen mahdollisimman tarkan vian&syyn kera. Sen verran fillarilla on ajettu koelenkkiä että vaijerin pitäisi olla jo asettunut uudenkarheudesta.

Veikkaan että vaijeri on vähäinen tekijä koska vaihtaja liikkuu kevyesti eikä takeltele (gripshift). Ja kun säädöt ovat niin kohdallaan kun saa niin ongelma esiintyy yhdellä tai kahdella rattaalla. Useimmiten 8-ratas ja riippumatta siitä että vaihdanko sille ylhäältä vai alhaalta. Jos säädän vaijerin kireyden niin että 8-ratas ei pompi niin sitten ongelma siirtyy 1-2 rattaille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mulla oli 11 apexin kanssa justiinsa tuo ongelma ja syyksi löytyi ensimmäinen vaijerinkuori kahvaltapäin. Ensin vaihdoin kaikki muut osat vaijeriin ja sitten vasta uskoin ja käytin teipit auki ja vaihdoin viimeisenkin kuoren pätkän.
    Kiitoksia, hyvä vinkki! Tätä voisi kanssa tutkailla jos muuta ei enää keksi. Olen ekaksi yhteydessä valmistajaan ja katotaan mitä takuun piirissä vois tehdä asialle. En haluaisi uudesta pyörästä kovin paljon lähteä näitä tutkailemaan kun mun mielestä oletus on se että uudella pyörällä pitäs päästä heti ajamaan eikä säätämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HXX1100H Katso viesti
    Onko korvake saanut osumaa? Eilen pannutin kevyesti sillä seurauksella että isommat rattaat eivät toimineet kunnolla.Illalla tutkin asiaa ja päällisin puolin kaikki oli ok. Korvakekin näytti suoralta mutta vaihdettuani uuden tilalle niin ongelma poistui. Uuden korvakkeen saamisessa on hieman "haasteita" koska Canyonilta ovat tilapäisesti loppu ,heidän huollossa niitä on 2 kpl joita eivät voi myydä .
    Ei ole kaaduttu tai saanut pusuja. Kaikki osat näyttää ulkoisesti ehjiltä eikä ole nirhaumia. Korvakkeen suoruuden tarkistin ja suoristin. Sinä ei ollut isoa heittoa eikä sen suoristamisella ollut mitään vaikutusta asiaan.

GX:n pakkahan on kasattu niittaamalla joka ratas erikseen kiinni. Periaatteessa on mahdollista, että joku niittaus ei ole ihan kohdillaan ja ratasväli siksi on poikkeava. Haamuvaihtamista on joskus aiheutunut myös takajousituksen linkkujen väljyydestä ja löysään jääneestä takakiekon läpiakselista.
    ___...ooOÅOoo...___

Just tossa hiljan kaveri sano ettei oo oikein tyytyväinen x01 eagleen ja koitin niin siinä oli väljäliikettä pari milliä. Ei siis ihan tuntematon tilanne eaglevaihtajissa.
    Noita on kyllä tosi vaikee verrata jos on vaan yks mitä kattoo. Siis vaikka mikä on väljää ja mikä kevyesti painettavissa.
    Kuten Juha Jokila totesi on myös mahdollista että homma ei johdu eaglesta vaan taka-akselista tai haarukasta tai linkustosta.

Ja vaijeri on kiinnitetty vaihtajaan ohjeen mukaisesti, tämä ei välttämättä äkkiä tehden mene ihan oikeaan koloon.

Meikällä GX 11 ja 12 eri fillareissa. Halppis 12 on toiminut kivasti viime kesästä saakka muuten mutta nyt on ollut vähän oudompia juttuja.
    Olin muka säätänyt kaiken bueno mutta pienillä rattailla hyppääminen suoraan vaihteelta 10->12.
    Ajattelin josko vaijeri liian tiukalla tjms. mutta säätämällä kaikki pykälät toimiviksi niin joko neljänneksi isoin ratas ruksuttaa (ja ajoittain vaihtaa/vaihtelee) tai sama ongelma jossain ysipykälän maastossa.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Tuli hankittua hetken mielijohteesta uus fillari ja siinä on 12-vaihteinen eagle. Olis jäänyt kyllä hankkimatta jos olisin tiennyt kuinka syntisen huono tuo on. Eihän 12 vaihteessa ole mitään järkeä jos vain puolet on toimivia. Miten hemmetissä noi säädetään kohdilleen???

Vastaavasti kuin muut vaihtajat, mutta B-ruuvin säätö ja vaijerin kireys/kunto tulee olla erityisen hyvin kohdallaan. B-ruuvin säätö täysjoustossa tehtävä sagin kanssa ja suosittelen sitä SRAMin omaa muovista työkalua, löytyy esim. Hi5:ltä muutamalla eurolla.

Sain taas omani kohdalleen. B-tension on tosiaankin tarkka.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusutus- Katso viesti
    Vastaavasti kuin muut vaihtajat, mutta B-ruuvin säätö ja vaijerin kireys/kunto tulee olla erityisen hyvin kohdallaan. B-ruuvin säätö täysjoustossa tehtävä sagin kanssa ja suosittelen sitä SRAMin omaa muovista työkalua, löytyy esim. Hi5:ltä muutamalla eurolla.
    Täytyy siis hankkia se työkalu. Tunnin säätelyn jälkee 10 vaihdetta 12:ta toimii lähes moitteitta...

Pääsinpä minäkin säätämään B-ruuvia tänään. Ja oikein umpimettässä. Kyllä teki hyvää. Ei räklätä.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Pyörä kävi takuuhuollossa. Siellä havaittiin että vaihdevaijerissa oli vikaa ja vaijeri vaihdettiin. Pyörän piti olla tämän jälkeen kunnossa. Sain pyörän takaisin ja vaihteet toimivat pikkaisen paremmin mutta toimivat silti epäluotettavasti. Ei nosta tai laske aina kunnolla. Pientä epämääräisyyttä joka tekee ajamisesta tosi ärsyttävää.

Seuraavaksi mietitään vaihdevipua. Tässä pyörässä on gripshift. Vaihdan sen liipaisin-vipuun. Sen pitäisi olla muutenkin vähän täsmällisempi. Saas nähdä auttaako. Ketutus on kova kun ajokelit on parhaimmillaan ja fillari makaa telakalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti koiravahti Katso viesti
    Pyörä kävi takuuhuollossa. Siellä havaittiin että vaihdevaijerissa oli vikaa ja vaijeri vaihdettiin. Pyörän piti olla tämän jälkeen kunnossa. Sain pyörän takaisin ja vaihteet toimivat pikkaisen paremmin mutta toimivat silti epäluotettavasti. Ei nosta tai laske aina kunnolla. Pientä epämääräisyyttä joka tekee ajamisesta tosi ärsyttävää.

Seuraavaksi mietitään vaihdevipua. Tässä pyörässä on gripshift. Vaihdan sen liipaisin-vipuun. Sen pitäisi olla muutenkin vähän täsmällisempi. Saas nähdä auttaako. Ketutus on kova kun ajokelit on parhaimmillaan ja fillari makaa telakalla.
    Oliko vaihdettu pelkkä vaijeri vai myös kuori?

Tämä nyt alkaa olla naurettavan lapsellista touhua, jos ei edes pyörähuollossa osata yhtä saatanan vaihdetta säätää tai katsoa missä on vika. Minusta, jos harrastaa oikeasti maastopyöräilyä, pitää itse opetella nämä säätöjutut. Ei siitä mitään tule, jos joka kerta kun kanerva vähän nykäsee vaihtajasta, niin viedään fillari kauppaan.

Tulee mieleen vanhojen Tuulilasi-lehtien lukijapalsta, joka aina oli täynä valitusta, miten auto narisee sieltä ja nykii täältä. Sitten oli käyty vaihdattamassa osia kymmenenkin kertaa, eikä vika ollut poistunut. Ja asiakas maksoi kaiken. Eikö vian löytäminen kuulu korjaamon ammattitaitoon? Jos tilaa narinan poiston ja narina ei ole poistunut remontissa, niin mitään ei silloin tarvitse maksaa.
    ___...ooOÅOoo...___

Sen verran olen lukenut "kehuja" 1x12 vaihteiston toimintavarmuudettomuudesta että vahvasti epäilen väitettä etuvaihtajan poistamalla ongelmat vähenee.

1x12 toimii oikein hyvin ja napakasti, kun on säädöissään. Samaa mieltä Jokilan kanssa siitä, että on se nyt ihme, jos ei näin yksinkertaista värkkiä saada ammattipajassa pelittämään. Pajoja on näköjään joka lähtöön.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Sen verran olen lukenut "kehuja" 1x12 vaihteiston toimintavarmuudettomuudesta että vahvasti epäilen väitettä etuvaihtajan poistamalla ongelmat vähenee.
    Tutkimusten mukaan etuvaihtajaan liittyvät ongelmat vähenevät keskimäärin 100%. Jos kahden tai kolmen eturattaan kanssa käyttää välitysalueeltaan leveää pakkaa jossa pienimmältä rattaalta isoimmalle tapahtuu noin 500% välitysmuutos, törmää melko korkealla varmuudella aivan samoihin B-ruuvin tarkkuussäätöihin, ketjun pituuden merkitykseen ym. kuin yhdenkin eturattaan kanssa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Tuossa Sramin oma asennus video 12 setille.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Näinpä varmaan on. Mutta olen kuullut myös takavaihtajan (tai korvakkeen) rikkoontumis tai vääntymis herkkyydestä. Kavereilta joilla on paljon maastopyöräilyä takana. Luultavasti osaavat arvioida vaihteistoa suhteessa entiseen (enkä nyt edes tarkoita kahta kolmea eturatasta vaan esim max 42 takalehteä). Niin kai tuo jostain totuudesta tulee. Vai onko ollut vain huonoa tuuria vaihteiston vaihtamisen jälkeen.

En tiedä. Mulla ei ole kokemusta kuin 1x10 (shimano) systeemistä rajoittuen tuohon 42 ja molempien pyörien vaihteita ei ole tarvinnut säätää juurikaan ja toimii muutenkin moitteetta.

Oon siis itsekin harkinnut sramin 1x12 päivittämistä jossain vaiheessa mutta viime aikoina kuullut kokemukset on saaneet vähän empiväksi.

Päivitäpä ensin 1x11, se on ihan tarpeeksi hyvä. 1x10 on mulla kokemusta sen verran, että 1x11 saa helpommin haluamansa kadenssin. Muuten ne on ihan samoja. Voisi kuvitella saman pätevän 1x12, mutta siinä on hitusen laajempi välitysskaala.

Joo siis oikeastaan pärjään ihan hyvin 1x10. Siinä on reilun parinkympin nopeudessa pikkasen isompi pykälä vaihteiden välillä = ei mitään merkitystä. Todennäköisesti tuota pykälää joko ei ole tai sitten skaala ulottuu 46 1x11. Kun kerran 42 pääsee mäen ylös niin mitäpä sitä 46 tekisi.

Lenkillä meni risu vaihtajan väliin. Olin aika varma että korvake meni kieroon koska pakan pienimmät vaihteet ei vaihtuneet ollenkaan. Vaihdoin korvakkeen.
    Nyt vaihtaa hyvin muuten paitsi toiseksi pienimmältä rattaalta ei vaihda pienimmälle, vaihtajakaan ei ”napsahda” ollenkaan, mutta vipu liikkuu normaalisti. Kädellä kun vetää vaihtajaa itseensä päin niin vaihtaa pienimmälle.
    Mikähän neuvoksi ? Vaihtaja on x01 eagle

Olisko rajoitinruuvi aavistuksen liian kireällä. Tämä video on mun mielestä aika selkeä ja alussa kerrotaan just tuosta pienimmälle tiputtavan rajoitinruuvin säädöstä.
    https://m.youtube.com/watch?v=Ly4wDlMWR9o

Samanlaisia aiheita

1. Sram Guide jarrujen ongelmat
    By elasto in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 28.05.2018, 11.33
  2. Sram gx eagle 12 speed
    By Mönkiäinen in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 30.01.2018, 00.46
  3. GX Eagle kenottaa
    By jiihaa2 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 10.11.2017, 11.46
  4. sram x7 takavaihtajan säätö
    By Masse69 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 21.06.2016, 20.34
  5. Sram x9 takavaihtajan häkin koon vaikutus käyttöön (canyon al nerve 8.9)
    By Rattikelkka in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 30.10.2013, 00.56

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •