Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Satuloiden painorajoista...

Satuloiden painorajoista...

Uutta satulaa hankkimassa ja mietityttää nuo painorajat, 85kg maastopyörässä ja 95kg maantiepyörässä, entäs täysjäykässä maastopyörässä jolla ajetaan korkeintaan hiekkateillä...?
    Paljonkohan noissa rajoissa on marginaalia, kellään kokemusta tai parempaa tietoa? Ei kuitenkaan mukavaa että satula murenisi kesken ajoa...

Mitään en tiedä ja keveäkin olen, mutta oletan noissa satuloissa olevat painorajat hyvin varovaisesti laadituiksi ja varmuuskerrointa olevan reilusti. Harvoin, oikeastaan en koskaan, olen nähnyt muutoin kuin kulumalla rikkoutunutta satulaa.

Samoin itsekin oletan mutta kuitusuikaleet persuksissa ei kiehdo...

Yhdestä kiinalaisesta olen saanut kiskot poikki, mutta hanuri ei kärsinyt siinä ja varovasti istumalla selvisi vielä kotiin. Nykyisessä on korkeammat kiskot ja muutenkin lujemman oloinen.

Jäykkäperällä ajankanssa ainakin maastossa saa tämmönen 95kg paskaksi satuloita, tolppia, ja runkoja. Viimeisimpänä Spessun Phenom satulasta pamahti cromo kisko. Oli kuitu läskissä Syntacen p6 kuitutolpassa kiinni. Kai sileellä, missä ei tule jumputusta hanuriin kestää melki mikä vaan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Itse en mitään suurempaa rikkonut, en metsässä enkä tiellä vaikka massaa onkin. Noille kiinalaisille ei yleensäkään anneta mitään rajoja, itse en kyllä moisiin sorru.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Uutta satulaa hankkimassa ja mietityttää nuo painorajat, 85kg maastopyörässä ja 95kg maantiepyörässä, entäs täysjäykässä maastopyörässä jolla ajetaan korkeintaan hiekkateillä...?
    Paljonkohan noissa rajoissa on marginaalia, kellään kokemusta tai parempaa tietoa? Ei kuitenkaan mukavaa että satula murenisi kesken ajoa...
    Ei asiaa voi miettiä turvamarginaaleina, kun ei sitä omaa käyttöäkään oikein voi asettaa mihinkään marginaaleihin.

Omassa käytössä on yksi Tunen Komm-vor jossa on halkeama reunassa pituussuunnassa suunnilleen keskellä. Veikkaisin että se on tullut maastossa jossain kovassa iskussa. Ei ole muuttunut pitkään aikaan miksikään.

Olen nähnyt yhden Komm-vorin jossa kiskot irtosi kokonaan liimauksistaan satularungosta kovan iskun seurauksena. Sekään satula ei kuitenkaan muuttunut sormia napsauttamalla teräviksi, kivespussit silpoviksi hiilikuitusäikeiksi.

Suhtautumiseni laadukkaan tuotteen painorajaan on se, että tuotteen käyttöikä voi olla varsin rajoittunut jos painorajaa ei kunnioita. Rakenne kuormittuu suunniteltua enemmän ja lahoaa suunniteltua nopeammin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Olen saanut sekä Tunen Speedneedlen että Komm-vor satulat rikki maastossa jäykkäperällä. Ensimmäisellä Tahkon kierroksella ajoin puolet matkaa rikkinäisellä Tunella ja ajohousut sekä reiden sisäsyrjä ottivat kyllä itseensä siitä reissusta.

Satulat ovat kyllä hajonneet selvistä kuskin ajovirheistä maastossa ryskätessä satulassa istuen alamäkiä tai yllätävästä dropista satulaan pamahtaen. Niin ja kuskilla painoa n. 80 kg + ajokamat.

Minulla painoa vain reilu 70 kg. Ainoa hajonnut satula on maantiepyörässä kymmenisen vuotta palvellut n. 165 grammainenSelle Italian Flite kit carbonio. Ensin kisko irtosi tupistaan sieltä toiselta puolelta satulan alta takaa. Sen sain liimattua mutta myöhemmin katkesi koko kisko kiinnityskohdan vierestä. Kiskon metalliselta osalta, ei kuituisesta osasta jota kisko on kiinnitysalueen ulkopuolelta.

Fliten hajottua ostin maantiepyörään tällaisen 15 euroa posteineen maksaneen 109 grammaisen kiinankuitusatulan ja on sillä nyt useampi tuhat ajettu. Viimeksi lauantaina ajoin takapuoli penkissä kaksi kertaa niin terävään routavaurioon, että tuubi puhkesi molemmilla kerroilla. Satula ei hajonnut. Tuubeja en ollutkaan muuten puhkonut kuin kerran ennen ja siitä on viitisen vuotta.

Samanlainen kiinankuitusatula on myös omassa ja kaverin takajäykässä maasturissa ollut viime loppusyksystä alkaen. Ajoin ensin talven työmatkaa ja maastoa ja nyt keväällä olen käynyt muutaman kerran ihan huoletta ajamassa kivikko-juurakkoa Espoon keskuspuistossa ilman ongelmia.
    https://www.aliexpress.com/item/Full...428166981.html

Toistaiseksi siis ainoa hajonnut satula on italialainen merkkisatula.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Minulla painoa vain reilu 70 kg. Ainoa hajonnut satula on maantiepyörässä kymmenisen vuotta palvellut n. 165 grammainenSelle Italian Flite kit carbonio. Ensin kisko irtosi tupistaan sieltä toiselta puolelta satulan alta takaa. Sen sain liimattua mutta myöhemmin katkesi koko kisko kiinnityskohdan vierestä. Kiskon metalliselta osalta, ei kuituisesta osasta jota kisko on kiinnitysalueen ulkopuolelta.

Fliten hajottua ostin maantiepyörään tällaisen 15 euroa posteineen maksaneen 109 grammaisen kiinankuitusatulan ja on sillä nyt useampi tuhat ajettu. Viimeksi lauantaina ajoin takapuoli penkissä kaksi kertaa niin terävään routavaurioon, että tuubi puhkesi molemmilla kerroilla. Satula ei hajonnut. Tuubeja en ollutkaan muuten puhkonut kuin kerran ennen ja siitä on viitisen vuotta.

Samanlainen kiinankuitusatula on myös omassa ja kaverin takajäykässä maasturissa ollut viime loppusyksystä alkaen. Ajoin ensin talven työmatkaa ja maastoa ja nyt keväällä olen käynyt muutaman kerran ihan huoletta ajamassa kivikko-juurakkoa Espoon keskuspuistossa ilman ongelmia.
    https://www.aliexpress.com/item/Full...428166981.html

Toistaiseksi siis ainoa hajonnut satula on italialainen merkkisatula.
    Tuollaisesta mulla katkesi kiskot, kuorma-auto ajoi kolmion takaa eteen ja jarruttaessa takarengas kävi ilmassa jonka jälkiseurauksena rymähdin satulaan. 71 kg seuduilla oli paino silloin. Nykyisessä on nahka pinnassa.

Enpä ole minäkään noita painorajoja koskaan huomioinut. Mutta yhdestä kalliista Bontragerista meni kisko poikki yhdessä kesässä. Oli metallikisko, en muista mitä metallia ja oliko ontto. Painoa oli n. 85kg ja jäykkäperällä rytkyytin metässä.
    www.icyclelpr.fi

Uskotaan, satula tilattu...!

Mullakin on murtunut maastoajossa kiinakuitusatulan kuitukisko ja kiinakuitutolpasta satulan kiinnitysmekanismi, mutta mitään ei ole penetroitunut peräreikään eikä kuitusuikaleita ole löytynyt muualtakaan takaosastolta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

En ole koskaan rikkonut vaikka viimeiset vuodet olenkin ajellut pelkillä kuitupenkeillä (Tune KommVor, KommVor+ ja Berk). Berkin 93g cuitupenkki meni viime kesänä Imatra MTB:ssä pahaan takakenoon, kiitos satulatolpan kiinnityksen, ja yritin jäljellä olevat 40km saada sen nitkahtamaan edes vähän takaisin. Vaikka pompin välillä kaikin voimin satulan kärjessä, niin penkki ei mennyt yhtään miksikään vaikka aidosti pelotti että kiskot irtoaa tms. Ei se satula kyllä siitä suoraankaan mennyt. Mutta uskomattoman kestävä vehje.
    -L.

Marjatta, 48v, on virtsankarkailun uuden Suomen ennätyksen haltija tuloksella 13.000 ml/vrk.

Minunkin mielestä on tyhmää ostaa kiinankuitu satuloita. Laatumerkit kyllä kestää...

Tai ainakin niin ajattelin tähän aamuun asti. Fizik arionen kuituinen aluslevy näytti olevan koko matkalta poikki. Onneksi päälynahka piti vielä penkin kasassa. Ei ihme, että ahteri meinasi vähän hiertyä ajaessa ja kovaa polkeminen tuntui vähän oudolta.

^Aivan samaa mieltä, ja jos vielä suoranaisia tuoteväärennöksiäkin löytyy.

Samanlaisia aiheita

1. Satuloiden kiskomateriaali
    By golfer in forum Varusteet
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 09.03.2016, 21.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •