Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 89

Aihe: Sydän!

Sydän!

Kolmisen viikkoa sitten alkoi sykemittari näyttämään hurjia lukuja hetkellisesti. Syke pomppi mittarin mukaan jopa 230 kun hissutteli pk-vauhtia. Minulla oli silloin enimmäisellä kerralla kaksi sykemittaria ja kaksi vyötä, molemmat näyttivät hurjia lukuja muutaman minuutin ajan. Mitään muita tuntemuksia ei ollut.

Äsken olin lenkille lähdössä ja mittari seilasi 130- 210 sykeen välillä muutaman minuutin kun seisoin autotallissa. Kaulasta sykettä tunnustellen n. 80 lyöntiä minuutissa. Liekö jotain harmitonta värinää, vai pitääkö lähteä kurkistamaan konepellin alle.

Onko kokemuksia tai peräti tietoa aiheesta?

Nyt istun lenkkivehkeissä tätä kirjoittamassa ja syke 69.

Sykemittarit häiritsevät toisiaan/ottavat häikkää muista laitteista?
    Ostin jokin aika sitten ensimmäiseksi sykemittariksi Lidlistä laitteen ja ensimmäisen käyttökerran jälkeen hiukan eppäilin sen näyttämiä varsin huimia lukemia. Käyttöohjeen mukaan esimerkiksi polkupyörän langaton nopeusmittari saattaa häiritä tuota sykemittaria. Kokeilin sitten toisella pyörällä, jossa on langallinen mittari, ja sain huomattavasti realistisemman oloisia lukemia. Erään kerran sitten taas mittari pompsahti tasaisella ajellessa 120:stä 180:een, kun ohitse ajoi joku paku. Arvo palautui normaaliksi, kun auto oli mennyt ohitse.

Jos sulla on/on pääsy verenpainemittarille, niin joissain paremmissa on tollasen epäsäännöllisen pulssin tai rytmihäiriöiden tunnistus. Ehkä kuitenkin käynti terveyskeskuksessa kannattaa.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

^^Voimalinjat ja staattinen hankaussähkö ovat myös tehneet häiriöitä lukemiin noilla langattomilla sykemittareilla.
    Sykevyön ihokontakti voi ennen lenkkiä olla kuiva ja sykkeen tunnistus heikkoa kun sähköinen impulssi ei johdu läpi.

Sykevyö teki tota jatkuvasti ku paita hankas tuulessa. Toisinaan kyllä juostessakin. Ranteesta mittaava ei oo sekoillu kertaakaan

Mittarien virhelukemat tuntuu todennäköisimmältä vaihtoehdolta, jos ei kerran mitään tuntemuksia ole. Eihän tuohon voi kuitenkaan muuta suositella kuin tarkastuksessa käymistä, kun pumpusta on kyse.

Oman kokemuksen mukaan garmin/polar -sykemittarien ylisuuret lukemat liittyvät useimmiten liian löysällä huonosti paikallaan olevaan vyöhön tai sykevyön kohdalla lepattaviin vaatteisiin. Usein virhelukemia tulee, kun laskee alamäkeä ja paita lepattaa vimmatusti.

Pelkkä vesi sykevyön kosketuspinnoilla ei ole optimaalinen, hiki ja suolavesi johtavat paremmin.

Lääkärit naureskelevat keskenään näille tyypeille, jotka käyvät "varmuuden vuoksi tarkastuksessa" sykemittarin näyttämien takia. Lähes 100% varmasti kyse on mittarin häiriösta, jos pulssi ranteesta/kaulalta tunnustellen on normaali eikä mitään tuntemuksia ole.

Täältä ei kannata kovin paljoa hakea neuvoja mahdollisiin vakaviin terveysoireisiin. Siis lääkärille vaikka kuinka vaikuttaisit luulosairaalta.

^Ensimmäisellä kerralla minulla oli siis kaksi sykevyötä käytössä. Tacx trainerin näyttöä varten ja Polar Polar Flow:n takia. Onko mahdollista että yksi häiriö aiheuttaa saman virheen molempiin vöihin? Molemmat hakkasivat hulluna samaa tahtia. Äsken lenkillä muutamaan otteeseen taas ja enkat 232 lyöntiä Polarin vyöllä.

Et sitten mitannut käsipelillä silloin kun häiriö oli päällä? Puoskarit kyllä määrää sellaisen setin testejä ja lääkeet, että niillä viimeistään tuntemukset alkaa.
    ___...ooOÅOoo...___

Ensinnäkin, olen nuren kanssa täysin samaa mieltä ja hsr:n kaltaiset kirjoitukset vain vahvistavat tämän!

Täältä EI kannata sen suuremmin apuja kysellä kyseisiin ongelmiin.

Tosiasia on, että jotkut sähkölaitteen aiheuttaa sykemittareihin virhenäyttöjä ja nostaa sykenäyttöä, yleensä silloin mittarin maksiminäyttöön.

Itselle kävi helmikuun alussa niin, että Polarin sykemittari näytti 160-180 sykkeitä sohvalla maatessa iltasella. Aamulla sitten ajattelin käydä terkkarissa näyttämässä, jos lukemat vielä samalla tasolla. Ja olihan ne, eli terkkariin. Näytin mittarista lukemia ja voin vannoa, että yksikään lääkäri EI naureskellut lukemille, vaan ohjeisti suoraan 'tuosta ovesta sisään'. EKG-piuhat kiinni, mittaus ja ambulanssilla sairaalaan. Sairaalassa meni 8 päivää ja diagnoosina sairaan sinuksen oireyhtymä (sick sinus).
    Eteisvärinää ja rytmihäiriöitä, joista nuo korkeat sykkeet johtui. Hoitona betasalpaajat ja sydänmen tahdistin.
    Betasalpaajat on sitten kestävyysurheilijalle ihan 'myrkkyä' sillä ne estävät tehokkaasti pulssin nousua ja
    esim. itselläni maksimisykkeet putos 180 noin 150 tienoille. Joskus, jos lähtee lenkille 3-4 tuntia pillerin oton jälkeen ei nouse kuin 135. Ei kulje pyörä enään kovaa ja ylämäet tekee mieli kiertää.

Eli, jos kuitenkin täältä neuvoa haet, niin neuvon sinua menemään lääkäriin ja koita päästä sinne silloin kun sykkeet on korkealla. Itsellänikin oli ensin noita hetkellisiä pulssin nousuja ja tämä viimeinen kerta jäi päälle.

Terv. Nimimerkki: Kokemusta on!
    - XC-tyylinen kuntoilija -

Tuossa edellä Laroute mainitsi, että mittarin näyttäessä 130-210 syke kaulalta oli 80. Tottakai rytmihäiriön kyseessä ollen sykemittari näyttää oikein korkeaa sykettä, mutta mielestäni syke on suhteellisen helppo tarkistaa ranteesta tai kaulalta eikä kannata panikoida mittarilukemien takia jos syke oikeasti on normaali. Luulisin että sellaista rytmihäiriötä ei ole olemassa, jossa sykemittari näyttää korkeaa lukemaa mutta pulssi on normaali. Itselläni on joskus ollut runsaastikin lisälyötejä ja ne on helppo pulssia tunnustellen ja muutenkin huomata. Uskoisin että myös eteisvärinä on melko helposti tunnistettavissa epätasaisena sykkeenä. Tahdon siis sanoa että tuollaisiassa sykemittarin korkeissa lukemissa todennäköisin syy on mittarihäiriö ja se on helppo tarkistaa pulssiaan tunnustelemalla. Jos syke näinkin on poikkeuksellisen korkea tai epätasainen/epäsäännöllinen, kannattaa lähteä saman tien ensiapuun. Jos Kurapyörä olisi tuossa sohvalla maatessaan kokeillut pulssiaan, sekin olisi ollut tuon 160-180 minkä mittarikin näytti. Nopealla googlauksella näyttäisi siltä, että syke yli 100 levossa ei ole normaali.

Kiitos monista vastauksista. Pidin äsken sykevyötä 2.5 tuntia venettä kunnostaessa ja sykkeet näyttivät normaaleilta. Tein kuitenkin hyvin vaativan huoltotoimenpiteen vyö yksikköön, eli napsuttelin mötikän neppareita irti ja kiinni parikymmentä kertaa, jotta mahdollinen kontaktipintojen hapettuminen poistuisi. Ehkä syy oli kontaktipintojen hapettumisessa, mutta sekään ei selitä vielä kahden sykevyön yhteisvirhettä. Pitänee käydä lekurissa, vaikka eräässä viestissä kerrottiin lääkäreiden nauravan sykevyö potilaille.

Siitä saisikin mukavan jutun. Eli jos minua ei näy ensikesänä "puolikuolleiden"-sarjassa (55 v), niin hautakivessä voisi lukea "Tässä lepää mies, joka ei halunnut tehdä itseään naurunalaiseksi lääkäreiden silmissä".

Vanhemmissa sykemittareissa ihan tunnettu juttu jos ajoi korkeajännitelinjan alta tai esim. sähköisteyn junaradan vieressä kulkevaa tietä, niin lukema noisi hetkittäin 240:een. Tuo lukema tulee vaihtosähkön 50Hz:n monikerrasta jonka sykemittari nappasi langattoman vastaanottimen kautta.
    Capu muokkasi tätä : 05.05.2018 at 22.00 Syy: Näppihäiriö kuutonen korjattu viitoseksi

^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.
    ___...ooOÅOoo...___

En vuosi sitten uskonut uutta ranteesta mittaavaa kelloani, kun sykkeet sahasi. Olisi kannattanut, sillä eteislepatus oli päällä. Tosin oli mulla veto aika lailla veto poiskin, mutta sydänvaivaa ei välttis osaa ekalla kerralla itse tunnistaa. Nyt mulla on kaksi omronin huippumittaria rytmihäiriötunnistuksella. Toinen pöytämalli ja toinen matka.

Eteislepatus (flutteri) on kestävyysurheilun kai ainoa paskempi aikaansaannos sydämmelle (kellä siihen taipumus).Jos Ei ymmärrä mennä sairaalaan 24 h sisällä rytmitykseen, joutuu vetään verenohennuslääkkeitä ja salpaajaa n. 1,5 kk. Rytmitys tehdään vain kolmesti kerralla ja jos ei käänny, niin lähdet sairaalasta himaan saman vaivan kanssa. Eteislepatus ei ole ihan harmiton sillä aivoinfarktin vaara on hoitamattomassa tapauksessa konkreettinen, jos rytmihäiriö hakkaa paakun, joka matkaa aivoihin ja parkkeeraa sinne.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

Häiriö todennäkösesti korjaantuu sykevyötä hieman korjaamalla/syljellä kostuttamalla kontaktipintoja. Värinä ei taida poistua ihan niin heleposti?

https://sydan.fi/sydansairaudet-ja-h...t#eteislepatus

Täällä keskustelussa on jo mainittu, sick sinus, eteisvärinä ja eteislepatus. Lisääkin löytyy, mutta itsediagnisointi ei ole ihan helppoa (pl. Kammiovärinä, jota harvoin tarvitsee imuutamaa sekuntia pidempään itse harmitella).

Mekanismi, joka omalle kohdalle sattui oli se, että ensin meni selkä ja liikunta loppui pakosta kuin seinään. Sitten buranaa ja kylmävesihoitoa ja kas cocktail rytmihäiriöön oli valmis. Vuosia rääkätty sydän, kun ei tykkää yhtään liikunnan lopettamisesta kertaheitolla, mutta minkäs teet, kun joudut petipotilaaksi.

Buranaa en enää tykkää myöskään käyttää yhtään. Olen kauhulla seurannut, kun jotkut kisaakin vedettyään buranaa kolotukseen kisapäivän aamuna.

Toissa marraskuussa hiihtäjätär Kalla sai rukan mc:ssä e-lepatuksen ja sijalla 50 jotain maaliin. Tietysti huippu-urheilija tajuaa maallikkoa paremmmin asian kesken kisan tapahtuneena.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.
    Ei siis johdu siitä. Muutkin kuin sähköverkkohäiriöt tuottivat saman lukeman.
    Mittareissa oli luultavasti ohjelmoituna rajat sykemittaukselle 30-240 bpm. Alle 30 menevät tulkittiin missatuiksi lyönneiksi (error) ja yläpäässä jämähti 240 lukemaan.

tuo "lepatus" on ollut vaivana minulla jo pitkään, pulssi välillä 180 ja yli ja sydän supistuu erikoisella tavalla. Tehot menevät kohtauksen alkaessa minimiin ja pienikin mäki tuntuu hankalalta. Palautuminen normaalitilaan vaatii täydellisen levon ja vie muutaman minuutin yleensä, pisimmillään kohtaus on kestänyt puolisen tuntia. Yleensä kun saan levolla pulssin laskemaan noin 130 tienoille, pulssi äkkiä puolittuu kuuteenkymmeneen ja sydämen toiminta tuleen normaaliksi. Tutkimuksissa , siis rasitus ekg ja ultraääni, olen käynyt noin 15 vuotta sitten, nyt viikon päästä menen uudestaan samoihin testeihin. Onneksi kohtauksia tulee harvakseltaan, max pari kertaa kuussa, välillä harvemmin.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo. Menen kardiologille maanantaina. Sydänongelmien kanssa ei pidä pelleillä (olen lääkäri).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bempster Katso viesti
    Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo.
    Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Enkä luultavasti maininnut puheessa, että kyseessä on edes Volkkari. Isoveli kuuntelee koko ajan ja tietää kaiken.
    ___...ooOÅOoo...___

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Isoveli kuuntelee koko ajan.
    Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bempster Katso viesti
    Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.
    Nyt en ymmärrä mihin tämä liittyy. Minä en ainakaan kirjoittanut mitään sarkastista tai humoristista, vaan kerroin tositapahtumasta.
    ___...ooOÅOoo...___

Oman kokemuksen perusteella julkisessa terveydenhuollossa otetaan sydämeen liittyvät jutut vakavammin, kuin potilas ne ottaa. Vaivaahan siitä on, kun joutuu käymään Helsingissä kuvantamisissa, vaikka itse kokee olevansa terve, mutta kai se on pieni hinta siitä, jos sattuukin olemaan itse väärässä. Tämä omakohtaisena kokemuksena HUS:n varsin aktiivisesta toiminnasta etsiä vikaa, vaikka itse en ole huomanut vuosiin oirettakaan sydämestä.

Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.

Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.

Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JouniJK Katso viesti
    Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.

Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.

Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.
    Nyt on draamaa ja magiikkaa liikkeellä, maalikkosaarnaaja-retoriikkaa.

Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.

Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.

Olin joskus jonkun toisen syyn takia lasaretissa. (Hämmentävää kyllä, etten muista miksi oli siellä 3 päivää) Silloin havaitsivat sivuäänen sydämessä. Jonkin verran ärsyttää käydä siellä koko ajan syynättävänä. Kyllä paljon liikkuvana huomaan itse heti jos ei ole kaikki tehot käytössä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JouniJK Katso viesti
    Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.

Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.
    Tällasta se on, meidän suvussa ei vaan kuolla. Ja jos kuoltaisiin, ei sydän - ja verisuonitauteihin, joten Viisauttautta ei löydy.

...poistettu paljon liekitystä... eiköhän ne rasvaiset verisuonet pala pirun hyvin ilmankin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •