Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 119

Aihe: Hiljaa ajavat foorumilaiset

Hiljaa ajavat foorumilaiset

Yleisön pyynnöstä tämä topic.

Olen Tommi, hituri. En kovasta yrityksestä huolimatta saavuttanut yli 25km/h keskinopeuksia maantiellä. Ajan muka DH:ta, todellisuudessa XC-kuskit ajaisivat kovempaa samat alamäet osana lenkkiä. Luultavasti myös ylöspäin (minä talutan).

Täällä saavat kohtalontoverit avautua ja meitä paremmat pilkata meitä, pyytää neuvoja nopeuden saavuttamiseen tai keskustella vaikkapa hitaan matkanteon filosofiasta. Sana on vapaa.
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Minäkin tunnustan. Ajelen hiljaa.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Tunnustan.. kunto on vaan niin p*ska ettei maantiellä jaksa ja tekniikka aika hukassa metsässä. Kamoissa ei tietenkään tasoitusta
    anneta yhtään- alla hiilaritykit molempiin Pitäiskö hävetä...

Yritän ajaa työmatkat 44km/pv hiljaa eli 110-130 sykkeellä ja keskinopeus on tällöin kesärenkailla yleensä noin 23km/h. Hyviä puolia a) tulee ajettua suhteellisesti ainakin riittävästi peekoota b) palautumisongelmia ei oikeastaan ole c) säästyy energiaa pitkiin lenkkeihin ja kovempiin sisäpyöräilytreeneihin, kiipeilyyn ym. Huonoja puolia a) mummotkin ja TMT:t meinaa mennä ohi b) veri vetää ajamaan kovempaa ja ahdistaa c) noloa
    -L.

Marjatta, 48v, on virtsankarkailun uuden Suomen ennätyksen haltija tuloksella 13.000 ml/vrk.

Olen kuovi. Olen hidas, mutta usein lenkillä käy niin ettei kukaan satu ohittamaan minua varttiin mutta itse olen sujahtaen ohittanut jonkun naistenpyörällään polkevan eläkeläisrouvan tai kelvisiirtymää ajavan läskipyöräilijän. Tunnustan että silloin erehdyn kuvittelemaan että olen Euroopan nopein.

Kun joskus uskaltaudun helpohkolle metsäpolulle, saatan ruveta uskomaan olevani pyöränhallintakyvyiltäni keskimääräistä selvästi parempi sen jälkeen kun olen onnistunut ylitettämään jalkautumatta pari männynjuurta tai kun olen ohjaustankoa puristaen ja eturenkaaseen tuijottaen saanut pyöräni kääntymään kahden kiven välistä niistä kumpaakaan osumatta.

Aamuasioinnin speksit. Miten huonoa pyörää suosittelisitte näin hitaalle?

119 bpm Avg HR
    1:51:36 Moving Time
    18.6 kph Avg Moving Speed

Suurin osa omista ajoista on pyörän käyttöä kohtuu leppoisana kulkuvälineenä kaupungissa, ei kunnon kohotukseen sinänsä. Keskinopeudet jäävät mittarin mukaan useimmiten selkeästi alle kahdenkympin. Risteykset ja valot hidastavat, eikä kunto kohoa. Mutta voi lohduttautua sillä, ettei ainakaan hikoile liikaa. Ei mitään urheilija-ainesta, vaan nöyrää, hiljaista ja hidasta. Hidasta on elämä tällä hetkellä, en useimmiten edes kurkota tai unelmoi kohti nopeampia nopeuksia. Horisontti lähenee hiljalleen. Hidas on kaunista.

Näin viiskymppisenä ei jaksa ajaa kovin lujaa, tämä on yksi tärkeä näkökohta. Jaksaminen viittaa niin fysiikkaan kuin myös johonkin muuhun.

Toinen on matkan pituus, lähinnä työmatkan. Pitkää matkaa on kiva ajaa rauhallisesti. Yleensä jossain vaiheessa innostuu kuitenkin hieman, esim. mäessä, tai lopussa. Mutta hyvä lähtökohta on ottaa iisisti, muuten ei jaksa seuraavana päivänä tai tehdä muita asioita.

Voi myös katsella ympäristöään, esim. jos on luonnosta kiinnostunut voi tienpenkkoja tutkailla, tai lintuja. Näin fillaroinnista tulee parhaimmillaan vain tapa siirtyä paikasta toiseen (sic!), sillai hitaasti että ehtii siirtyä monesta paikasta toiseen ja nähdä vähän niitä kaikkia.

Ja vielä voi fiilistellä itse ajamista, jos on maastoa. Asfaltilla ei ole niin paljon ajoon liittyviä tapahtumia. Omia ajatuksiaan, fiiliksiä ja tuntemuksiaan voi myös tarkkailla, mutta silloin missaa ympäristön. Sopii paremmin pimeään talveen.

Tutkailin nopeuksia matkoilta ja pahimmillaan/parhaimmillaan keskinopeus on ollut vain 10 km/h! Voiko hiljempaa enää ajaa kaatumatta.

(Kasvoni pelastaakseni täytyy tosin todeta, että tuo saattaa olla oma verkkaisuusennätys.)

Minäkin liityn tähän uljaaseen ja itsevarmaan joukkoon. Kuusvitosena huru-ukkona minulla ei ole kiire minnekään ja pyörälenkillä olo on laatuaikaa itselleni ja myös euk.. rouvalleni.

keskinopeuden hitaus voi myös riippua millä mittarilla mittaa, etenkin kaupungissa....

toisaalta annetaan myös muiden mennä kovaa, kovin on vihaa kun joku rikkoo yleisen säädetyn työmatkanopeustason, toisaalta usein he ovat niitä jotka eivät ymmärrä missä mennään ohi.... äääh taas meni suomivalitukseksi, peace and love peace and love, hitaasti.....

120bpm keskisykkeellä itekki pääosin huristelen maantiellä. Vauhti on nykyää 23-25km/h cyclolla. Maantiepyörällä se oli parikilsaa enemmän. Kiekot pitäs vaihtaa cycloon.
    Läskipyörällä menen täysin nautiskellen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ...Vauhti on nykyää 23-25km/h cyclolla. Maantiepyörällä se oli parikilsaa enemmän...
    Pois tästä topicista!

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Ilmottaudunn mukaan.
    Lenkkien keskinopus pyörii 18km/h tuntumassa, mutta kerran sain yli. Fixillä Porissa reilun 80:n km lenkkillä.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Aamuasioinnin speksit. Miten huonoa pyörää suosittelisitte näin hitaalle?

119 bpm Avg HR
    1:51:36 Moving Time
    18.6 kph Avg Moving Speed
    Melkein lähtisin sähköläskin linjalle. Kengiksi shimanon spd sandaalit, jotta pääset tarvittaessa uimarannallekkin lenkin yhteydessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Yritän ajaa työmatkat 44km/pv hiljaa eli 110-130 sykkeellä ja keskinopeus on tällöin kesärenkailla yleensä noin 23km/h.
    Tässähän se näkyy aiheen suhteellisuus. Tänä aamunakin tulin töihin rennon reippaasti, eikä keskinopeus ollut tuotakaan. Varsinaisilla maantielenkeillä pääsen sentään jonkun verran kovempaa ja porukkalenkeille vielä vähän reippaammin. Mutta tajusinpa, että minähän olenkin nykyään jo lähempänä 60 v kuin 50 v. :P
    Merida Scultura 5000 (0,4 k) / Ridley X-Fire (38 k) / Trek Farley 5 (3,4 k) / Cannondale Quick 3 (0,9 k) (Myydyt pyörät: 21 k)

En pysty ajamaan hiljaa paria sataa metriä enempää. Rapakuntoisena viimeistään puolessa kilometrissä alkaa semmoinen puuskutus, että joka toisella "lenkillä" ohi pyyhältävät mummot pysähtyvät kysymään: Oletko kunnossa, tarvitsetko apua?

Festina lente. Paljon mukavammin sujuu työmatkat ja lenkit kun puristaa tankoa vähemmän. Jää aikaa ihailla maisemia ja kuunnella lintuja. Olen siis hidas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pois tästä topicista!
    Eikös tuo nyt oo järkyttävän hidasta? Pitäs olla sielä 30km/h että vois sanoa harrastavansa maantiepyöräilyä 😁
    Johan se sykekki kertoo että vauhtia en pietä

Myös LJL pitäisi bannata tästä topiikista, vähän epäilen että toi Ojan Jaskakin aika kovaa menee kuitenkin. Itse ajelen suurimmaksi osaksi hyötyajoa ja koitan välttää hikoilua sekä hengästymistä. Retkeilykin on tavallaan hyötyajoa, aina joskus sitten tulee mentyä ihan maastoon ajelemaan mutta silloinkin varoo ylirasitusta, joskus flowssa kyllä hengästyy ja kesällä voi hikikin tulla muttei kovin kovaa vauhtia. Joutsasta kaupunkiin repoveden kautta retkiroinamäärän kanssa meinasi alkumatkasta ja varsinkin maastossa kuolo tulla ylämäissä mutta pois pääsi kuitenkin, loppumatkasta olisi jo ollut kuntoa pyöräretkeilyyn.

Jos ajjaa hiljaa, niitä pitää olla hidasajo välitykset. Itellä maantiellä 36, 24 takana 12-28 kyllä näillä vielä virittämättömän mopon ohittaa.
    Mehtämankelissa 30, 13-42.
    Elekää särkekö polvianne pullajalat.

Tähän hitaiden porukkaan kuulun minäkin.

Mulla kesti useamman vuoden että opin ajamaan hitaasti. Alussa olikin tangossa nopeusmittari, sittemmin pulssimittari. Pulssimittarin kanssa pysyy vauhdit maltillisena silloin kun pyrkii ajamaan PK-alueella. Samalla matkatkin alkoi kasvamaan kivasti. Lyhempiä lenkkejä teen toki eri vauhdeilla mutta jos 7h lenkkiä lähden polkemaan niin hitaasti mennään. Muutoinkin enemmän järkeä siten että jos >3h niin pitää olla jotakin polttoainetta saatavilla. Alle 3h saattaa mennä elektrolyyteillä. Varamuonaa on mukana vielä vyötäröllä. Kun sen saan pois niin eiköhän keskinopeudetkin taas nouse pykälän.

Vitsit sikseen, krossarilla n. 50 kilsan maantielenkit menee n. 23-25 km/h keskinopeuksilla. Sykkeet on ylärajalla eli lujempaa en pääse. Toki pyörässä on kaikki varusteet ja painoa työkaluineen ja varaosineen varmaan 15 kg eli enemmänkin retkipyöräilystä on kyse. Mutta millaisen treenin jälkeen pitäisi olla edellytykset ajella yksin 28 keskinopeuksia? Olen koittanut lohduttautua sillä, että olen vain tällainen vanha vapaastihengittävä diesel, joka kyllä etenee vauhtiin päästyään. Hitaasti, mutta koko ajan eteenpäin toisin kuin uudemmat toisiaan peesaavat pikkuturbot. Vai onko tuo puhdasta itsepetosta?

Mulla ei ole mihkään kiire, nautin rauhassa maisemista ja menosta. Maastossa fiilistelen sitäkin enemmän. Yleensä keskimäärin 16 km/h ja sekin tuntuu pikkasen liialta, aatellu tiputtaa tonne 12 km/h tienoille.

Joskus saattaa toki tulla lenkkejä kun tempo on korkeampi.

Työmatka, XC pyörällä, pääosin hiekkateitä, keskinopeus karvan yli 20km/h. Sykkeestä en tiedä, mutta semmosta vauhtia, että tietää tekevänsä jotain, muttei mene heti piippuun. Ainakaan vähän vajaan 10 kilsan aikana.

^ kaikki meette mun ohitte kuitenkin, mä ajan vaan työmatkaa. Jotain 15km/h. Ja olen ihan puhki - erityisesti kotimatkalla on ollut suuria ongelmia - , syke on 120 kun kannan fillaria ulos. Usein toivoo että "joutuu" punaisiin valoihin, saa hieman hengähtää luvan kanssa.
    Toisaalta kun cyclo painaa yli neljäsosan omapainostani, suhteessa siis aika raskas menopeli.
    Ja molemmat polvet on vieläkin ruvella ja lommoilla talvisten kaatumisten seurauksena.
    Kun se on näin tuskaista, ei edes inspiroi koko lenkkeily enää.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Vitsit sikseen, krossarilla n. 50 kilsan maantielenkit menee n. 23-25 km/h keskinopeuksilla. Sykkeet on ylärajalla eli lujempaa en pääse. Toki pyörässä on kaikki varusteet ja painoa työkaluineen ja varaosineen varmaan 15 kg eli enemmänkin retkipyöräilystä on kyse. Mutta millaisen treenin jälkeen pitäisi olla edellytykset ajella yksin 28 keskinopeuksia? Olen koittanut lohduttautua sillä, että olen vain tällainen vanha vapaastihengittävä diesel, joka kyllä etenee vauhtiin päästyään. Hitaasti, mutta koko ajan eteenpäin toisin kuin uudemmat toisiaan peesaavat pikkuturbot. Vai onko tuo puhdasta itsepetosta?
    Toivottavasti en leimaudu hölmöksi vastauksessa.
    Nämä voi tarkastaa:
    1. vähäkitkaiset maantierenkaat
    2. matalampi ja kapeampi ajoasento
    3. aerodynaaminen ajoasu
    4. semmonen mittari jonka ajanlasku keskeytyy kun pyörä pysähtyy

Mitä hyötyä siitä sitten on? Omasta mielestä ei mitään.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Itsehän käytän tekosyynä sitä, että kun ajaa Stadista ulos maantielle niin keskareita hidastaa kaikki huonot liikennejärjestelyt. Maastossa ei ikävä kyllä ole mitään tekosyitä. Olen vain semmoinen lyllertäjä.

Yleensä tulee ajettua aika hiljaa, paitsi jos on juttuseuraa mukana. Kerran piti huutaa jänikselle, kun meinasi juosta kopiksi.

Samanlaisia aiheita

1. Hiljentyneet foorumilaiset
    By Gaastra in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 241
    Viimeinen viesti: 13.10.2018, 20.45

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •