Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Perustaisinko pyöräkorjaamon?

  1. #1

    Perustaisinko pyöräkorjaamon?

    Moi! Kellään kokemusta oman polkupyöräkorjaamon pitämisestä? Millaisia palveluita ensisijaisesti kysytään ja millainen taitotaso pitäisi olla. Itselläni melko monipuolinen kokemus mekaanisista asennustöistä, mutta polkupyörät eivät ihan niin tuttuja. Peruasiat toki hallinnassa, mutta uusimman teknologian tuntemus hieman vielä hakusessa. Peruspyörän osaan purkaa, kasata ja huoltaa kyllä.

    Onko alalle olemassa fiksuja kursseja? Tai kannattaisko hakeutua ensin oppiin johonkin jo olemassa olevaan korjaamoon, ja nähdä käytännön rutiinit?

    Entä millaisia summia uskoisitte, että pitää varastoon (varaosiin) investoida? Työkalut minulla lähestulkoon jo on. Ehkä joku parempi korjauspukki ja muuta vastaavaa pitäis hankkia.

    Elääkö pyörien korjauksella? Asun Ison kaupungin liepeillä, eli asiakaskuntaa luultavasti on , tosin on kilpailuakin.

    Asiallisia ja rakentavia mielipiteitä toivoen...

    - M

  2. #2
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.460

  3. #3
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    388
    Peruskorjaamo, joka korjaa perusfillareita on ihan syvältä. Työkseni sitä hommaa tuli tehtyä ja keväisin työnnetään hangen alla maatunut roju huoltoon ja siinä sitten pitäisi likaista pyörää sörkkiä. Itse halusin olla perusteellinen ja esim. täyshuollossa huoltaa myös laakerit, mutta yrittäjä sanoi että tarkistetaan vain että on välyksettömät ja pyörii smoothisti.

    Vaikea on varmaan lähteä heti spesialistiksi, mutta sähköfillarit yleistyy, joten niiden huoltoon kannattaisi paneutua. Lähinnä nykyään taitaa niidenkin huollot olla lähinnä diagnostiikkasovelluksella vian selvittämistä, mutta esim. ohjelmistopäivitykset on hyvä pystyä tekemään.
    Iskarihuolloille olisi myös kysyntää, mutta vaatii jo himpun verran enemmän paneutumista ja kouluttautumista.

    Suosittelisin ensin työuraa jossain fillaripajalla. Myy vaikka itsensä sinne halvalla ja ottaa oppimisen osana palkkaa. Samalla näkee, onko se peruspyörien huolto sittenkään se oma ala

  4. #4
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    102
    Mitään en varsinaisesti asiasta tiedä mutta luulen että jos sisään työnnettävää pyörää (market tai joku merkkipyörä) pitäis kunnostaa eikä vaan gummia paikata ja ketjuja rasvailla niin osia sais olla kyllä ihan kiitettävästi hyllyssä valmiina - simppaa, sramia, kampaa useampaa hinta tasoa ja vaihdemäärää sekä kadulle että mettään ja vaikka mitä jarruu, vaijerii, litkuuja ja nippelii.

    Täällä paikallinen firma on simppaan keskittyny notta sinne jos sramin osilla vie pyörän niin tuloo takas osittain simppaa sisältävänä. Ja jis hankalaksi asiakkaaksi heittäydyt niin kalliilla ja hitaasti saat sramia tilalle. Ainakin tuo paikallinen tuntuu valittavan että on liikaa vaihtoehtoja ja tapoja ihan joka osassa. Jos vaikka keskiötakin lähtee miettii niitähän on enemmän ku suomalaisella miehellä alushousuja .

  5. #5
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.959
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti

    Suosittelisin ensin työuraa jossain fillaripajalla. Myy vaikka itsensä sinne halvalla ja ottaa oppimisen osana palkkaa. Samalla näkee, onko se peruspyörien huolto sittenkään se oma ala
    Kyllä. Aika sama juttu jos aikoo alkaa tekemään jotain autoille. Pitäisi ehdottomasti olla takana useampi vuosi jossain hyvällä pajalla, tai mielellään enemmälläkin.
    Ja vaikka ei kovin erikoisia toimia aio tehdäkään niin aika iso valikoima on varaosia oltava hyllyssä. Siis aika isolla summalla. Muuten on paja täynnä fillareita levällään.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Ivalo
    Viestit
    376
    Vähän voisi ottaa mallia autokorjaamoista. Kun autoa vie sinne korjattavaksi, ja jos tietää, missä vika piilee, niin saman tien korjaamolla voidaan katsoa osan hinta ja toimitusaika.
    Sitten vain sovitaan, koska auto tuodaan pukille.
    Autokorjaamot perivät hankitun osan hinnan vasta korjauksen jälkeen. Minä en samoin toimisi polkupyörien tapauksessa, jos asiakas ei ole tuttu, tai pyörä ei jää pajalle pantiksi.

    Kustannustehokkain tapa lienee hommata muutama fillari, joista voidaan antaa asiakkaalle joku lainaan korjauksen ajaksi. Silloin varaosiakin voidaan odotella pidempään.
    Ja voidaan tilata sitä laatua ja hintaluokkaa, mikä asiakasta miellyttää.
    Ja eiköhän fillarien korjaajalle tarjoilla pyöriä edullisesti ostettavaksi. Kun romuista keräilee osia, niin niistä kokoaa toimivia kulkupelejä lainattavaksi.

  7. #7
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    104
    Tuossa voisi olla yksi tapa aloittaa.

    Hankkii rikkinäisiä pyöriä pilkkahintaan, kunnostaa ne ja myy eteenpäin.

    Kokemusta karttuu, voi tehdä omaan tahtiin, tilaa vain ne osat mitä kulloinkin tarvitsee ja kenties vähitellen voi otta jotain asiakastöitäkin.

    Yksi suuri kuluerä on tilat. Jos mahdollisuus aloittaa vaikka omassa tai jonkun muun autotallissa, niin pääsee aina helpommin voitollle.

    Hyvällä asiakaspalvelulla on halpaa erottua edukseen. Pitää pitää mitä lupaa, eikä pidä luvata liikoja. Pitää tietää millon nostaa kädet pystyyn ja osata suositella sopivaa paikkaa missä kyseinen homma hoidetaan.

    Pyöräily kuitenkin suurelle osalle sesonki hommaa, joten vaikka suksihuolto olisi aika näppärä lisä, jottei talvella olisi aivan kuollutta.
    Scrap muokkasi tätä : 20.04.2018 at 07.31 Syy: No typohan se siellä.

  8. #8
    Taitaa polkypyörät olla yksi niitä aloja joille ei oikein kursseja / koulutusta taida hirveästi löytyä? Tosin eipä korjaamoitakaan ole ihan liikaa joten työllisyystilanne ei ihan hyvä ole.

    En toki tiedä taustaasi ja koulutustasi mutta alkuun kannattaa laskea kiinteät kulut kuten tilojen kulut, verot, öljyt ym. korjaukseet kuuluvat tuotteet, markkinointi, vakuutukset, kirjanpito.. jne jne - Nämä kun saat hallintaan (huom, näin alkuun voit lähinnä tehdä arvioita) niin tiedät sitten miten voit hinnotella palvelusi. Joudut myös arvioimaan kuukausittaisen asiakaskunnan josta saat tulot. Nykyään esim. Hotelleilla on asiakkaille pyöriä käytettäväksi ja city pyöriä löytyy eli jonkimmoista huoltosopimusta myös näille tahoille kannattaa tarjota. Tietysti pääomalainan lyhennykset tulee myös kuluihin, ellet saa rahoitusta muulla tavalla.

    Kulujen arvioimiseen voi toki käydä kirjanpitäjällä hieman keskustelemassa, heillä on usein tiedossa perusasiat yrityksen perustamiseen. Esim facebookkiin voi myös laittaa vaikka oman kaupunkisi julkiselle palstalle hieman galluppia selvittääkseen arviota millasta kysyntää on uudelle korjaamolle ja mitä halutaan uudelta korjaamolta. Ehkä voit myös hieman käydä haistelemassa paikallisten korjaamojen hintoja, tasoa ja löytyykö heiltä heikkouksia tai puuttuuko jotain palvelua mitä voit tarjota. Mitkä on sun vahvuudet muihin nähden jne jne

    Hyviä vastauksiakin jo aikasemmin tässä kerrottu et uskoisin sun saavan paljon miettimisen aihetta asiaan, ja niin pitääkin. Menee varmasti se pari vuotta kun asioita valmistelee. Kuten mainittu, jos saat itsesi johonkin työntekijäksi niin voit udella paljonkin jolla autat itseäsi mutta ei tietysta kannata suunnitelmiasi paljastaa

  9. #9
    Liittynyt
    06/2017
    Viestit
    137
    Myös korjaamon ostaminen saattaa kannattaa. Usein lopettava yrittäjä voi työskennellä esim. puoli vuotta opastajana alalle. Ei välttämättä halvin tapa aloittaa, mutta jos yritys on terve, niin mahdollisuudet onnistua nousevat.

    Kannattaa laskea ja miettiä mikä tuntuu itseltä mieluisammalta. Maksaako velkaa, mutta tuloja on vai aloittaako varovasti, jolloin miltei kaikki tulo menee kalustohankintoihin ja juokseviin kuluihin. Itse tein jälkimmäisellä tavalla ja kahden vuoden yrittämisen jälkeen siirryin takaisin palkkatöihin. En kylläkään toiminut pyöräalalla.

  10. #10
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    488
    Mitä ihmiset ovat kertoilleet (eivät aktiivipyöräilijät) niin Tuo kiertävä pakettiautokorjaamo on ilmeisesti ollut aika suosittu.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  11. #11
    Kiitoksia lukuisista vastauksista, sain paljon ajattelemisen aihetta.

    Sellainen tarkennus, että olisi aikomus perustaa tuollainen fillarikorjaamo osa-aikaisesti, jolloin osa toimeentulosta tulee mualta. Minulla myös hieman yrittäjäkokemusta, joten firman pyörittämisen hallinnolliset rutiinit ovat tuttuja.

    Lähinnä pohdin, että mitä palveluita sitä myisi, esim keväthuolto XX euroa vai enemmän räätölöityjä huoltoja/korjauksia tuntuvelotuksella. Johonkin perussykkeliin on varmaan fiksuin myydä vaan paketti, ellei sitten kyse ihan selkeästä korjattavasti viasta. Jollain aikataululla voisi keskittyä tietyn tyyppiseenkin kalustoon, eli vaikka yleissähköpyöriin, maastopyöriin jousineen, retkipyöriin telineineen ja peräkärryihin. Siis ikään kuin erikoistua korjaamaan ja varustelemaan jotain tietyn tyyppisiä pyöriä.

    Autokorjaamo on ehkä turhan järeä malli, koska vaatii huomattavasti enemmän tilaa, koneita, osaamista ja pääomaa. Toki asiakaspalvelun suuntaan, niin on jotain samankaltaista. Suksihuolto talvikaudelle on hyvä lisäidea. Tosin suksista en ymmärrä niinkään paljoa, mutta onhan tuokin opittavsissa.

    Olen lukenut läpi pari uudehkoa pyöränkorjausopasta ja niissä on kyllä melko kattava kuva siitä teknologista, jota nykypöyristä löytyy: esim. eri jarrutyypit, eri laakerityypit, vaihteistot jne.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    2.829
    Itse pyrkisin myymään pyörähuolto palveluita yrityksille ja yhteisöille. Nyt kun hyötypyöräily on nosteessa voisi kuvitella että esim kunta voisi ostaa keväthuollon työssä käyvien pyörille sille ajalle kun nämä ovat töissä. Ihan itse en palvelu mallia keksinyt, ainakin Jyväskylässä tällaista palvelua on.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •