Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 42 / 42

Aihe: TM testi

Internetin ihmeellisessä maailmassa on niin hauska mustavalkoistaa ääriesimerkein, joten tehdäänpä se.

Maantiepyörällä on kivampi ajaa maantiellä kuin alamäkimaastopyörällä. Alamäkimaastopyörällä on kivampi ajaa DH-ränniä kuin maantiepyörällä. Muut variaatiot on osapuilleen noiden kahden välissä. Osittain pyörien ajo-ominaisuuksien erot johtuu geometriaeroista, osin muista varuste- tai ominaisuuseroista. Selkeimpien geometriaerojen vaikutus pitäisi havainnollistua pelkkiä sivusiluetteja hetki tuijottamalla, mielellään siten että pyörää tarkastellaan ajajansa kanssa kokonaisuutena.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaPa Katso viesti
    TM testien edes huvin vuoksi lukeminen loppui, kun aikanaan crossaritestissä Cannondalen caadx kehuttiin muuten hyväksi, mutta "asiantuntijat" kuvasivat tyyliin ahdas, vaikea saada hyvää ajoasentoa tai jotain. Ei pärjännyt tämän takia testissä. Testiin oli otettu koko 51 kun ei muita kokoja ollut saatavilla. Eikä tietenkään edes stemmiä vaihtamalla yritetty korjata tilannetta (vaikkei se olisi juurikaan tilannetta parantanut, alamittainen mikä alamittainen). Muut vertailupyörät olivat ns. normikokoja 54-58.
    Itse olen taas sitä mieltä että ne testit nimenomaan kannatta lukea, niin voi saada oikean kuvan testatuista laitteista. Pelkkien sijoitusten ja tähtien vilkuilu ei yleensä johda hyvään lopputulokseen, kun painotukset testiryhmän kanssa voi olla niin kovin erilaiset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pertti79 Katso viesti
    Kertooko joku tyhmälle mitä käytännössä näin aloittelijalle merkkaa tää aggressiivisempi geometria? Vaikuttaa mihin?
    Käytännössä se tarkoittaa pitkää ja matalaa runkoa, ja loivaa keulakulmaa. Vaikeassa maastossa ja kovemmassa vauhdissa, erityisesti alamäkeen, nämä asiat tuovat ajamiseen helppoutta ja vakautta. Varjopuolena pyörä voi tuntua hidasvauhtisessa ajossa tai pururatalenkkeilyssä vähän "laiskalta". Mutta kun vertaan tätä Fluidia edelliseen XC-pyörääni, niin pidempi ja loivempi geometria tuo lähinnä etuja. Rungon mitoitus ei ole vielä niin radikaali, että nuo haitat korostuisivat liikaa.

Hyvä että tuli selitys. Olen intuituvisesti ymmärtänyt "agressiivisen geon" vuosikaudet täsmälleen päinvastoin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Hyvä että tuli selitys. Olen intuituvisesti ymmärtänyt "agressiivisen geon" vuosikaudet täsmälleen päinvastoin.
    Taitaa riippua siitä, keneltä kysyy.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Sama homma täälläkin, aina sitä näköjään oppii uutta (?)

Kai sitä voi noinkin päin ajatella, miksipä ei. Itse olen aina ajatellut niin, että mitä rankempaan alamäkiryskäämiseen pyörä on tarkoitettu, sen aggressiivisempaan ajoon se on. Näin se tuntuu myös menevän englanninkielisessä maastopyörämediassa. Mutta miksipä ei jonkun toisen mielestä kisakireä XC-pyörä voisi edustaa aggressiivista geometriaa.

Itse ajattelen niin, että aggressiivinen käyttötarkoitus on eri asia kuin aggressiivinen geometria. Siksi dh-pyörää ei pidä verrata xc-pyörään. Parempi verrata vain samaan käyttöön tarkoitettuja pyöriä keskenään ja niiden geometrioita.

Ehkäpä tuossa on markkinointi onnistunut suomeenkin. Keskieuroopassa noilla ajetaaan louhikkoista rinnettä alas ja suomessa laitteet ovat suurimmaksi osaksi niitä leppoisia setämiespyöriä, jotka eivät nakkaa sitä keski-ikäistä maantiepyöräilijää tangon yli.

Alottaja päivittää sen verran että nyt siirrytään sitten palsta fillaroinnista, poluille. Hankinnassa päädyin pieneen budjetin nostoon ja ostoon lähti musta Cube reaction race. Hankinnassa painoin vahvisti Trek roscoe saatavuus ongelmat ja että cube pääsi koeajamaan paikallisessa kivijalka liikkeessä. Samoin uskon että ensi pyörän kanssa tumpelolle hyötyä että myös pyörän voi huollattaa lähellä. Nyt vaan odottaa että kuume hellittää ja pääsee parkkipaikan sijasta ottamaan tuntumaa metsäpolkuihin. Toivotaan että hankinta osottautuu mieluisaksi. Kiitokset kaikille kommenteista.

Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä, nimenomaan tarkoittaa lyhyttä ja jyrkkäkulmaista pyörää.

Mitäs mieltä porukka on testin voittajasta? Kovasti näytetään täälläkin kehuttavan tuota Roscoeta, mutta kuinkahan esimerkiksi Trekin X-Caliber 8 olisi pärjännyt testissä, kun olisi kuulunut muun porukan kanssa suht samaan 29er kategoriaan?

Itsellä myös tilanne, että ensimmäistä maastopyörää hommaamassa ja siksi testi oli varsinkin ajankohtainen, kun hintaluokkakin mätsäsi aika hyvin. Noita Cubeja onkin tullut katseltua, kuten myös Radonin ZR Team 7.0 ja 8.0 malleja. Cuben sijoitus/pisteet tulikin aika yllätyksenä ja nyt tietenkin kutkuttaa myös tuo Grand Canyon 6.0.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 07.11.2017, 19.18
  2. Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 13.05.2014, 22.42
  3. Kirjoitusnopeus testi
    By vema60 in forum Off-topic
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 13.10.2011, 17.38

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja