Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Ensimmäinen maantiepyörä

Ensimmäinen maantiepyörä

Moro,

Se kun alkaa nuo tiet olemaan pääosin jo sulana niin tässä on herännyt kuume ostaa ensimmäinen maantiepyörä.
    Alkuperäisenä ajatuksena oli hommata tarpeeksi laadukas pyörä käytettynä noin 500-700€ haarukkaan, mutta eipäs niitä täällä pohjoisessa olekaan hirmuisesti tarjolla.
    Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä kyselemässä, mutta eipä niitä sielläkään yhtään ollut ja omistajakin puheli että kysyntä ja niiden vaihtuvuus on hiipunut viime vuosina (ainakin hänellä)
    Myyjällä kuitenkin oli joitakin malleja vuoden tai parin takaista Trekiä, tarkkaan mallia/malleja ei selville tullut (osa varastossa), mutta ne mitä näin pyörä röykkiön keskeltä niin yläputkessa Trek factory racing teksti ja shimanon 105 osilla olisivat ja ALR rungolla. Myyjä puheli että noin 850€ hintaan voisi mahdollisesti myydä, ei tosiaan itsekkään ihan varma ollut mitä malleja/ mitä kokoja mistäkin mallista löytyy, halua päästä eroon varastossa olevista pyöristä myös tuntui olevan.
    Niin tämän pitkän sepustuksen jälkeen se lyhyt kysymys onkin niin kannattaako satsata tuo muutamat sataset ylimääräistä onko ok hinta vuoden-kahden takaisesta mallista (jos nuo vähäiset specsit jollekin tarpeeksi kertoo)? Vai alanko jahtaamaan jostain kauempaa käytettyä (ja ostamaan näkemättä ja kokeilematta) tai ostanko budjettiin mahtuvan uuden?
    Tarkoituksena olisi päästä kuitenkin tekemään pidempiä lenkkejä maantiellä ja miksei ihan suht lyhyeen työmatka-ajoon kesällä. Viime syksy ja talvi on tullut sotkettua trekin x-calibur 9:llä ja siihen olen kyllä ollut tyytyväinen maastossa ja talvikeleillä, mutta nyt alkaisi olla haluja päästä lujempaa ja pidempiä matkoja mukavemmin päällysteellä.

Jos tuo kaupan Trek on Emonda ALR ja 105-osasarja 2x11-vaihteistolla (5800), ei vanhempaa kymppivaihteista, ja siitä löytyy sulle sopiva koko niin mielestäni oikein hyvä diili 850 eurolla. Itse en ole alumiini-emondaa ajanut mutta olen siitä lukenut hyviä arvosteluja. Itselläni on Emondan kuituversio vuodelta 2015 ja todella tyytyväinen olen ollut siihen. Ei nuo maantierungot kovin äkkiä vanhene vaikka vuosia kertyy, tärkeämpää on että osasarja on toimiva (ja uutta pyörää ostaessa suht uutta teknologiaa). Kaikki muu on aikalailla kulutuskamaa kuitenkin. Kiekot tuossa varmaan on melko painavat mutta niillä pääsee hyvin alkuun ja on helppo päivittää myöhemmässä vaiheessa. Tuo Shimpan 5800 on todella hyvä osasarja budjetti-sellaiseksi ja toiseksi uusinta sukupolvea (reilu viikko sitten oli vielä uusinta).

E: kannattaa toki koeajaa ennen ostopäätöstä. Vaikken ihan kovin paljon seuraa tuon antamasi budjetin hintaisia pyöriä sanoisin että alle 900 €-hintaluokassa et parempaa uutta pyörää löydä (olettaen että on Emonda ALR).

Samoilla linjoilla kuin Rufus edellä. Kyllä tuo 850 uudesta Trekistä 105-palikoilla (varsinkin 11-vaihteisilla) kuulostaa ihan OK tarjoukselta, jos sopiva runkokoko löytyy. Itse kyllä luulen, että jos tuollaisen ostaisin ja siinä olisi ainakin tämän vuoden malleissa olevat Bontragerin renkaat alla, nuo ensiasennusrenkaat eivät minulla montaa kilometriä näkisi. Vaikuttavat äkikseltään luettuna siltä, että hirmu hyvin eivät välttämäti rullaa. Muutama kymppi/vajaa satku kannattaa mielestäni varata fillarin hinnan päälle parempiin renkaisiin.

Ei tuo Trekki olisi ollenkaan huono verrattuna johonkin, oikeastaan moniin käytettyihin verrattuna, vaikka siinä olisi 105/5700 vaihteistokin. Vaihteisto oimii pitkään asiallisella alkusäädöllä, alkuperäiskiekoilla ja renkaillakin kisatonta ajoa voi ajaa ainakin parikesää, sitten miettiä noiden päivityksiä. Jos tuohon hintaan ja koko sopii, niin hyvin alkaa.

Okei, kiitoksia asiallisista vastauksista heikkoihin lähtötietoihin. Pitää ensi viikolla käydä katsomassa jos se olisi saanut kaivettua pyöriä paremmin esille ja selvitettyä mitä varastosta löytyy. Sopiva koko luultavasti on 56, kun 178cm pitkä olen, mutta vaikuttaako persjalkaisuus (inseam 83) tuohon mitenkä?

Ole tarkkana tuon koon kanssa ettet joudu kurottelemaan tankoon. Testaa myös kokoa pienempää, siihen on helppo jälkeenpäin vaihtaa pitempi stemmi. Liian pitkällä pyörällä et tee mitään. Et mielestäni kovin persjalkainen ole, ite taas olen pitkäjalkainen 175/86 ja se asettaa ton kurottelun kanssa aina ongelmaa. Vittumaista jos ostaa liian pitkän pyörän niin siihen joutuu ostamaan nysä stemmin ja ehkä vielä tangon jossa lyhyt reachi. itellä oli joskus kokoa liian suuri kuitu madone johon jouduin ostamaan nysä stemmin. Tankokin olisi pitänyt hommata kun siitäkin olisi pari senttiä saanut nipistettyä. 54 oli madonen koko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vmj Katso viesti
    Okei, kiitoksia asiallisista vastauksista heikkoihin lähtötietoihin. Pitää ensi viikolla käydä katsomassa jos se olisi saanut kaivettua pyöriä paremmin esille ja selvitettyä mitä varastosta löytyy. Sopiva koko luultavasti on 56, kun 178cm pitkä olen, mutta vaikuttaako persjalkaisuus (inseam 83) tuohon mitenkä?
    Mää oon aikalailla samoilla mitoilla ja 54 olisi oma valinta. Mulla on meridan scultura 904 ja cx600. Molemmat 54, m/l kokoisia ja toptube niissä 560 ja 555 milliä. Toisessa 100mm ja cyclossa 90mm stemmi. Tangot compactit mitoiltaan.
    Alkuun oli sculturassakin 90mm stemmi käytössä, kun vakio tuntui pitkältä, mutta ajoasentoa on hierottu pikkuhiljaa kun roppa oppii.

Olen itsekkin samoilla mitoilla ja trekin crocket on 54, noissa on emondan kanssa geo lähes millilleen sama. 54 on sinulle oikea koko. Alkuun tosiaan 90-100mm stemmi ja myöhemmin 120-130mm. 56 menee todennäköisesti myöskin, mutta se voi tuntua aluksi liian pitkältä ja muutaman vuoden jälkeen liian korkealta, koska noissa trekeissä on aika korkea emäputki.

Minäkin voin liittyä huutokuoroon: 54!

Vaikka eri valmistajien ja saman valmistajan eri mallien tai jopa saman mallin eri vuosikertojen runkomitoissa voi ja onkin eroja, on mitä suurimmalla todennäköisyydellä noilla - kerrassaan erinomaisilla, koska ne ovat täsmälleen samat kuin omani - mitoilla 54 on se oikea ja 56 liian iso.

Sitä että pyörä on kokoa liian iso ei itse välttämättä huomaa ja ymmärrä, jos ei ole kokemusta maantiepyörällä ajosta, mutta jonkin ajan kuluttua se alkaa tulla kiusallisen selväksi. Siinä sitten olet liian ison pyörän kanssa. Jos on ostanut ensimmäisen maantiepyöränsä sillä ajatuksella että vaihtaa sen joka tapauksessa uuteen ja parempaan vuoden päästä, ei siinä mitään, mutta muuten saattaa harmittaa.

Vankkumaton ja omaan kokemukseen perustuva mielipiteeni on että 10-vaihteisen vanhemman 105-sarjan kanssa voi elää onnellista pyöräilijän elämää, mutta ei 56-kokoisen pyörän, vaikka siinä olisi uusi 11-vaihteinen 105-sarja.

Juu, 54 on takuulla parempi kuin 56... Hieman pieni on aina pienempi paha kuin liian suuri.

Trekin suositus olisi 56 äänestystuloksen vastaisesti, usein olen myös varotellut isoon runkoon kasatusta pyörästä. Kahden koon väliin kun tietää koon puolesta mitoiltaan sijoittuvansa, on jo aika vahvoilla, omissani on valinta kääntynyt aina pienemmälle puolelle, kun ylävartalo on mallia rimpula. Se on toiminut. Tähän voi harkita tuota isompaakin, jos ylävartalo on normaali tai jopa vankka ja käsissäkin on pituutta. Niin ja onko tuo vanhempi malli mitoiltaan sama kuin tämä uusi?
    https://www.trekbikes.com/us/en_US/b...colorCode=grey

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Trekin suositus olisi 56 äänestystuloksen vastaisesti,
    Joo, niin on. Ei noissa ole reachissa kamalan iso ero, eli 56 menee kyllä kohtuu varmasti 90mm stemmillä alussakin. Enemmän olisin huolestunut pyörästä vuoden parin päästä, sillä tuossa 56 koossa on 2cm korkeampi stack, eli satula/tanko droppi taitaa jäädä 5cm luokkaan, vaikka kaikki palat stemmin alta poistaisikin.

Keula on korkea, huomasin se kyllä, voi joutua käyttämään vahvaa miinusstemmiä myöhemmin. Tuossa mitassa taitaa olla laakerin suoja mukana?

Omissani olen käyttänyt miinus kymppiä, se vakauttaa mukavasti, mutta onhan niitä jopa 17 asteisena. Noihinkin on jo silmä tottunut, aluksi näytti vähän kamalalta.

Okei, itellä tuo perustui ihan puhtaasti Trekin omaan suositustaulukkoon minkä löysin, mutta hyvä että tuli mainittua. Pitää varmaan kuitenkin molempia kokoja kokeilla ihan vaikka vain mielenkiinnosta, että miltä ne tuntuvat ja huomaako sitä itse minkälaista eroa.

Samanlaisia aiheita

1. Ensimmäinen maantiepyörä
    By Makkelo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 13.07.2013, 18.35
  2. Ensimmäinen maantiepyörä
    By Anzah in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 13.02.2012, 16.01
  3. Ensimmäinen maantiepyörä?
    By arjohe in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16