Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 36

Aihe: Pyörätyypin valinta yleispyöräksi

  1. #1
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2

    Pyörätyypin valinta yleispyöräksi

    Olen keski-ikäinen, 186 cm, satakiloinen, pyöräilyä harrastamaton mies. Ainut fillarini on 90-luvulla ostettu kolmivaihteinen Nopsa, jolla poljen muutaman kerran vuodessa 5 km kylille illanviettoon ja aamuyöstä takaisin kotiin.

    Nyt ajatuksena olisi hieman lisätä tuota pyöräilyn määrää alkusysäyksenä pyöräily 6-vuotiaan poikani kanssa. Poika jaksaa jo sotkea niin pitkästi ja kovaa, että isi on aivan kypsä Nopsan räyskäänsä.

    Pyöräilyä tulen käytännössä harrastamaan sulan maan aikana, joten nastarengasvalmiuksia ei tarvitse nyt huomioida. En myöskään kuljeta juomapulloa ja max pientä selkäreppua enempää tavaraa. Valtaosa ajosta tapahtunee asfaltoiduilla kevyenliikenteen väylillä. Säännöllistä ajoa tulee myös kivituhkapintaisilla kevyenliikenteenväylillä, ulkoilureiteillä ym. tasaisilla enimmäkseen kovilla alustoilla. Tässä vaiheessa en osaa sanoa haluaako esim. poika poiketa jatkossa myös maaston puolelle. Toistaiseksi itselläni ei ole ajatusta maastossa ajamisesta. Pyörällä tultaneen ajamaan valtaosin 1-20 km pätkiä. Pyöräily ei ole päivittäistä.

    Tarkoitus on ostaa vain yksi pyörä ja sillä on tarkoitus ajaa +10 vuotta. Nyt tuleekin eteen se kysymys, että minkä tyyppinen pyörä on kompromissina varmin valinta tuollaiseksi jokapaikan höyläksi periaatteessa.

    Minulle ei ole tärkeää nopea eteneminen, sykemittarit, pyöräilyasut, jatkuva pyörän rassaaminen, rakentelu, osasarjojen päivittäminen, pyöräily elämäntapana.

    Olen kääntynyt täällä Tampereen seudulla muutaman (asiantuntevan) pyöräliikkeen puoleen ja pyöräsuosituksissa on jonkun verran hajontaa. Ehdotuksia on tullut napavaihteisesta hybridin ja cyclon kautta maastopyörään. Okei nyt sitten pitäisi vielä tietää kuka näistä kauppiasta teki ehdotuksen asiantuntijuuteen nojaten ja kuka teki ehdotuksen sen pohjalta, mitä sattui olemaan varastossa minulle sopivan kokoisena. Hintahaarukka suositelluissa pyörissä on ollut noin 900-1500 euroa. Tuntuu tietysti paljolta viimeksi markka-aikana pyörän parilla satasella ostaneesta.

    Mitä pyörätyyppiä suosittelette ja millä johtoajatuksella? Jos pyörällä haluaa ajaa yli 10 vuotta suht huoletta toki perushuollot tekemällä, niin paljonko pyörään on sijoitettava rahaa? Eli minkä hintatason fillarit ovat teknisesti riittävän hyviä peruspekalle, joka ei halua jatkuvaa säätämistä ja kymmenyksien ja grammojen viilaamista pois. En myöskään ole innokas teettämään pyörään vuosittain kalliita huoltoja vaan pyrin itse putsaamalla ja rasvaamalla pidentämään osien käyttöikää.

    Kiitos kaikista rakentavista kommenteista jo etukäteen.

  2. #2
    Jotain tämän kaltaista ehkä
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Dew/ekauppa/pKOBIGDEW/

    Yksinkertainen, mutta moneen käyttötarkoitukseen sopiva pyörä ja osat riittävän laadukkaita, että uskoakseni suht mukava huollettava. Noilla kilometrimäärillä ei mun mielestä tarvitse tuhlata yli tonnia.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.497
    ^hyvä ehdotus.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  4. #4
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    354
    Hyvä ehdotus ja kyseistä pyörää myy Tampereella Pyörähuolto M&M http://www.pyorahuoltomm.fi

  5. #5
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    354
    Jos haluat niin voit vaihtaa noihin kampiin narrow/wide-rattaan niin on 1x9 voimansiirto

  6. #6
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Banshee Katso viesti
    Paljonko huoltotarvetta ja säätämistä lisää tuo 3x9 toteutus? Jotenkin tuntuu, että 1x? ratkaisustakin mun tarpeisiin löytyisi tarpeeksi välityksiä. Siedän hyvin hetkellistä poljinnopeuden hairahtumista pois optimialueelta.
    Ei juurikaan lisää huoltotarvetta. Mutta 1x on täysin riittävä ja 3x tosiaan aivan liioittelua. Kysy liikkeessä voisivatko modata sulle fillaria 1x-moodiin. Jos eivät kykene niin vaihda liikettä. Tosin helppo homma itsekin.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  7. #7
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2
    En näköjään mobiilina osaa käyttää tätä palvelua, joten sori et karkailee keskeneräisiä viestejä.

    Mielellään ostais valmiin paketin ilman omaa modailun tarvetta. Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    365
    Itsekin kallistuisin myös jonkin Kona Big Dewin kaltaiseen malliin (yleiskäyttöön isot renkaat ja huoltovapaa jäykkä haarukka).

    Samantyylinen pyörä halvemmalla ja 1x7-vaihteilla: Vitus Dee 29. Wigglestä postimyynnillä.

    Tai vaikka Pinnacle Lithium 2: https://www.evanscycles.com/pinnacle...-bike-EV275572
    Muut Lithiumit: https://www.evanscycles.com/en-fi/kmlp/pinnacle-lithium
    Cube Travel: https://www.bike-discount.de/en/buy/...n-green-654690

  9. #9
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    497
    Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
    Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
    Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.
    Hmm...katsoin huvikseni että vuoden 2012 kona unitin geometria oli aika lähellä 2018 big dewin geometriaa. Jos laittais dewiin jotkut 2.25" nappulat (uskoisin että mahtuis) ja maastoon sokkotestiin muutaman vuoden vanhan "all mountain" -pyörän kanssa niin monikohan huomaisi eron?

    Tai no, taitaa olla kyllä niin että noin kymmenen vuotta vanhoilla maastopyörillä ei voisi enää ajaa maastossa ollenkaan koska lentäis heti tangon yli näreeseen tai jotain pahempaa

    EDIT mut joo, (jäykkäkeulainen) maastopyörä ja siihen sliksit jos haluu ajaa enemmän kestopäällysteellä. Esim. Konan uus unit 27.5" x 2.8 g-oneilla vois niellä aika hyvin asvalttiiki
    Kenellä on valta ostaa ja myydä?

    Julkinen hylkylista:
    1. Nassetäti

  11. #11
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.181
    Kuvittelen että maastopyörässä runko ja vanteet kestävät paremmin satunnaistakin maastokäyttöä.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  12. #12
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
    Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.
    Maastopyörän joustohaarukkaan on käytännössä mahdotonta asentaa oikeasti suojaavia lokasuojia. Aloittaja hakee lähinnä arkikäyttöön soveltuvaa pyörää. Jos tarkoitus on kannustaa jälkikasvua liikkumaan myös muulloin kuin kuivalla tiellä, niin tuskin kiinnostaa pestä vaatteita joka kauppareissun ym pikku pyrähdyksen jälkeen.

    Niin, Fillarifoorumin perinteiden mukaan ei välitetä kyselijän toiveista, vaan ehdotetaan muodikkainta pyörää. Ehdotukseni pyöräksi on siis cyclocross,....eikun läskipyörä, ....eikun nyt onkin 2018: sähköläski.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    365
    Kona Big Dewin tyylinen myös: Evon Hermes, http://evoncycles.fi/hermes
    "Evon Hermes on nykyajan kaupunkimaasturi! Tässä pyörässä on maastopyörän sporttinen ajoasento, mutta suuret 29-renkaat ovat lähes sliksit ja rullaavaat huiman hyvin. Yksinkertainen 1x9 –voimansiirto tarjoaa sopivat välitykset ilman monimutkaista etuvaihtajaa."

    Lokasuojatkin saa. Jälleenmyyjiä näkyy löytyvän Tampereelta.

    Tuossa tosin hydrauliset levyjarrut, jotka voivat vaatia enemmän huoltoa/säätöä kuin mekaaniset.

  14. #14
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Tuossa tosin hydrauliset levyjarrut, jotka voivat vaatia enemmän huoltoa/säätöä kuin mekaaniset.
    Asiahan on juurikin päinvastoin.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Kuvittelen että maastopyörässä runko ja vanteet kestävät paremmin satunnaistakin maastokäyttöä.
    Hmm...luulen että 800€ maastopyörässä runko ja vanteet kestävät aika lailla saman verran rääkkiä kuin 800€ hybridissä (olettaen siis että kummallakin ajettaisiin suunnilleen samanlevyisillä renkailla. Jos kestävät paremmin, niin joku toinen kohta on heikompi lenkki.

    Disclaimer: jos joku nyt lähtee hybridillään maastoon ja täräyttää rungon katki ni en ota vastuuta
    Kenellä on valta ostaa ja myydä?

    Julkinen hylkylista:
    1. Nassetäti

  16. #16
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Asiahan on juurikin päinvastoin.
    Mekaaninen/hydraulinen-väittely on varmaan tämän ketjun aiheen ulkopuolella. Mutta oma mielipiteeni peräisin esim. tästä videosta: Mechanical vs. Hydraulic Disc Brakes For Road And Mountain Bikes. Comparison With SIckBiker. Riippuu ja roikkuu varmaan monesta asiasta jne.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Mekaaninen/hydraulinen-väittely on varmaan tämän ketjun aiheen ulkopuolella...
    No itsehän aloitit provolla.

    Topicin aloittajan kannalta katsoin kuitenkin parhaaksi kertoa toisenkin mielipiteen, ettei sanomasi jää leijumaan ns. yleiseksi totuudeksi internettiin.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  18. #18
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.181
    Ennakkoluuloissa on totuus.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  19. #19
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Banshee Katso viesti
    En näköjään mobiilina osaa käyttää tätä palvelua, joten sori et karkailee keskeneräisiä viestejä.

    Mielellään ostais valmiin paketin ilman omaa modailun tarvetta. Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta.
    On näissä tämän palsta ehdotuksissa väliin järkeäkin, mutta usei juuri jotain trendipyörää esitetään.
    Tamperelaisesta pyöräliikkeestä vankka varusteltu täysjäykkä hybridin-tyyppinen, ei halvin vaan hyvä, ei ylileveällä renkailla, keveäkin, oikean kokoisena, ensihuolto tingittynä jns. vois olla mitä parhain valinta. On teillä hyviä pyöräliikkeitä.

  20. #20
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Topicin aloittajan kannalta katsoin kuitenkin parhaaksi kertoa toisenkin mielipiteen, ettei sanomasi jää leijumaan ns yleiseksi totuudeksi internettiin.
    Ihan hyvä pointti kyllä sinänsä. Noissa jarrujen säädöissä/huolloissa on eroja, joten jos tekee itse, niin on hyvä tietää vähän mitä hommaan kuuluu. Kaikilla varmaan pärjää kuitenkin kysyjän tapauksessa.

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Banshee Katso viesti
    Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta.
    Linkattu Evon on melko samankaltainen, oletettavasti paremman värinen ja valmiiksi ilman etuvaihtajaa.

    Kolmen eturattaan kampisettikin on mun mielestä ihan ok, kunhan siitä saa rattaat irti. Ajaa ensin triplana loppuun ja vaihtaa sitten tilalle 1x-hommiin soveltuvan rattaan. Halvimmissa kammissa rattaat on niitattu, eikä vaihdettavissa.

  22. #22
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    5.564
    Ääni 29er maastopyörälle täältäkin. Pikalokarit suojaavat harrastuskäytössä ihan riittävästi, jos tarvii puku päällä ajaa jostain syystä, niin pienellä nikkaroinnilla noihin saa ihan hyvätkin lokarit. Tuo linkattu Big Dew on tosiaan "ihan tarpeeksi 29er maasturi" käyttöösi, jos siitä tykkäät.
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

  23. #23
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    332
    Mites tämä 1x innostus ja sitä kautta takapakan lisärattaat ja sitä kautta kapeammat ketjut sekä jyrkemmät linjat? Ihan sillä että ennen tuntui ettei ketjut kuluneet lainkaan ja kesti pyörän iän?

  24. #24
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2
    Eli jos yhteenvetona vähän ynnäilis, niin monikäyttöinen menijä olisi "29er maasturi", joka ei kuitenkaan olisi aito maasturi, vaan ennemminkin hybridityypppinen. Eli siis valemaasturia hakemaan. Ulkonäöllisesti maasturit miellyttävätkin enemmän silmää mutta joustokeula ei ehkä mun alustoille ole kovin olennainen osa ja lisäähän sen olemassaolo kai jonkun verran huoltotarvettakin. Toki joustokeulasta käytännössä ei ole kokemusta kuin Cube LTD Pron koeajon verran ja taisi jossain Focuksessakin joustokeula olla. Cube oli ihan mukavan tuntoinen ajettava, Focuksesta en niin välittänyt ja ehkä siksi en muista enää sen malliakaan.

    Jos ehdotuksista hintaluokkaa haarukoisi, niin jostain 700-900 euron maastosta löytyy asiallista välinettä kevyehköön peruspyöräilyyn. Netti on tosiaan tulvillaan pyörätarjokkaita noilla spekseillä mutta enköhän pyri kivijalasta löytämään sen mukavalta tuntuvan kulkineen.

  25. #25
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    33
    Tämä kannattaa tutkia: Focus Planet street ( www.focus-bikes.com )

    Hihnaveto, rumpuvaihteet, lokasuojat valmiina, napadynamo, hydraulisen levyjarrut, integroidut etu- ja takavalo, pystympi ajoasento. Siinä on tarkoituksiisi hyvä pyörä. Varmaan Larun pyörä voisi tehtaalta tuommoisen hommata. Itselläni on muutoin sama, mutta eri vaihteistolla. Erittäin kiva ja huoleton pyörä.

  26. #26
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roiala Katso viesti
    Mites tämä 1x innostus ja sitä kautta takapakan lisärattaat ja sitä kautta kapeammat ketjut sekä jyrkemmät linjat? Ihan sillä että ennen tuntui ettei ketjut kuluneet lainkaan ja kesti pyörän iän?
    Oman kokemukseni mukaan esim. 1x11 setin ketjulla ajaa sellaisen 2-3tkm, pakalla/eturattaalla ehkä n. 5-8tkm, joten luulisi että tuohon huoltoon/kustannukseen homma ei kaadu. Uusi ketju maksaa n. 15€ ja pakka n. 50-70€ ja 1x ratas n. 20€.

    Yleiskäyttöön sopivin pyörä voi olla esimerkiksi Gravel/Cyclocross, hybridi, 29er tai vaikkapa läski. Näistä Gravel/Cyclocross on varmaan se "sporttisin" valinta ja läski on sitten se "leppoisin" valinta, mutta kokolailla samat ajot onnistuu kyllä noilla kaikilla.

    Kannattaa käydä hieman koeajamassa ja testailemassa, jotta saa hieman tuntumaa siitä mikä tuntuu itselle parhaalta ja "omimmalta". Foorumilla löydetty "optimi" ei ole aina itselle välttämättä se paras.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  27. #27
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.017
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Banshee Katso viesti
    Eli jos yhteenvetona vähän ynnäilis, niin monikäyttöinen menijä olisi "29er maasturi", joka ei kuitenkaan olisi aito maasturi, vaan ennemminkin hybridityypppinen.
    Olen samaa mieltä. Maasturin osilla kasattu jäykkäkeulainen pyörä, jossa on hydraulilevarit. Tuollainen olisi aika varma valinta. Ainakin Konan mallistosta joita löytyy, itse ostin Sportaxista Norco Indien samaan tarpeeseen, mutta se Indie-mallisto ei taida olla enää valmistuksessa.

    Renkaat siihen voi joutua vaihtamaan, koska niillä on iso vaikutus ajotuntumaan ja ne ensiasennusrenkaat ei välttämättä ole se paras valinta siihen omaan käyttöön.

    Tässä hiukan sen kaltainen esimerkki Canyonilta.
    https://www.canyon.com/fi/urban/comm...ommuter-3.html


    Ps. Noita täys-jäykkiä ns. maastopyöriä ei oikein monella merkillä ole edes tarjolla...
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  28. #28
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.240
    http://www.chargebikes.com/cooker-1/ Tuo olis oma valinta jos moisessa tilanteessa olisi...

  29. #29
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    http://www.chargebikes.com/cooker-1/ Tuo olis oma valinta jos moisessa tilanteessa olisi...
    No ei hullumpi ehdotus.

    Tuollainen leveämpi mtb rengas on kyl kaupungissa (imo) turvallisempi kuin joku hybridi-nakki. On pitoja sorallakin. Tuota sepeli-keliä kun on iso osa vuodesta, ja talvella sit nastat alle.

    Hybridillä sitä rajaa kaudesta 9kk pois

  30. #30
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    365
    Charge Cookerissa ei taida olla rungossa kummoisia lokasuoja- tai tavaratelinemahdollisuuksia. Jos niitä kaipaa. Muuten tuollainen voisi olla moneen tai useimpiin käyttötarkoituksiin hyvä yleispyörä.

Samanlaisia aiheita

  1. pyörätyypin valinta, suosituksia?
    By Aivari in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 20.03.2017, 06.38
  2. Sikapähee sinkula yleispyöräksi
    By eupa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 227
    Viimeinen viesti: 11.02.2015, 06.13
  3. 29er yleispyöräksi ja matkailuun
    By donM in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 46
    Viimeinen viesti: 16.06.2013, 16.47
  4. Yleispyöräksi 29"er???
    By arvi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 29.05.2013, 23.45

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •