Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Ikkunaremontti as Oy

Ikkunaremontti as Oy

Yhtiössä on tulossa ikkunaremontti, itse en sitä kannata, mutta enemmistön edessä on muutaman läntisen pehmenneen ikkunan tähden nöyrtyminen.

Itse olen vastentahtoisesti hallituksessa mukana tolkuttoman uudistusvimman "jarrumiehenä", mutta tämän hankkeen joudun kohtaamaan ja läpi viemään, halusin tai en.

Ikkunaurakoitsijoita on loputtomasti ja niin myös lopputuloksia.
    Jos on aiheeseen liittyviä juttuja tai kokemuksia, niin tähän säikeeseen.

Ympäristössä on liikenteen melua, joten se on huomioitava.
    Ja tämä onkin se hankala rasti. Tavarantoimittaja kertoo ummet ja lammet tuotteensa erinomaisuudesta ja kuulija on pelkästään kerrotun varassa ja joidenkin tyhjänpäiväisten dB lukemista, joilla ei lopulta ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Mahdollisuudet toimitukisen jälkeisiin sanktioihin luvattua heikompaan äänieristykseen ovat käytännössä olemattomat, näytön hankaluuden tähden. Siksi lupaavat mitä tahansa kaupan saadakseen.

Yksi ongelma on olohuoneiden isot ikkunat partsille (arvio 1,8 x 3 m), joiden korvaaminen tavallisella lämpölasilla tuo melun entistäkin voimakkaammin sisälle. Suotavaa olisi lämpölasin jälkeen ilmatila luokkaa 100...150 mm ja sitten toinen lasi (kuten nykyisin), mutta silloin tarvitaan avattavuutta pesua varten, mikä tekee asiasta hankalan.

Täältä varmaan löytyy paljon kokemuksia ikkunarempoista ja sen miinoista, mutta varmasti joku on myös onnistunut
    cycle to the hills - cycle for your lives

Olinpa minäkin ennen As Oy:n puheenjohtaja. Alkoi tulla kyselyjä ja painetta ikkunaremonttiin muiden hallituksen jäsenten taholta. Muut jäsenet yllättäin naisia. Kaikenlaista ne olisi halunneet ja minä jarruttelin sen mitä pystyin. Ikkuna-asiassa olin sen verran valistunut että en langennut siihen miinaan että uusi on parempi. Sanoin että ikkunaremontteja ei aleta suunnittelemaan ennen kuin yhtiössä on suoritettu lämpökuvaukset. Useampi vuosi tätä jankattiin. No, tänä talvena kuvaukset tehtiin, ja tulos oli se että ikkunoissa ei ole lämpöhävikkiä. Eli jos ikkunat haluaa vaihtaa niin se on vain ulkonäkösyistä. Mitään muuta hyötyä vaihdosta ei olisi. Tulos oli juuri sen kaltainen mitä olen kuullutkin, eli vaihto on useinmiten pelkkää kosmetiikkaa. Talo oli siis 80-luvun alun rivitalo.
    Tätä nykyä en enää ole kyseisessä yhtiössä osakkaana, joten saavat tehdä siellä mitä haluavat. Suosittelen kyllä kaikille tekemään nuo kuvaukset. Ei kustanna paljoa ja voi säästää turhia remontteja. Ikkunarempatkin on ihan helv... kalliita.

Opiskelin talotekniikkaa joskus -80 alkupuolella ja silloin opetettiin, että talon kokonaisenergiasta menee ikkunoista ulos 10 %. Siitä määrästä onkin helppo laskea, paljonko syntyy säästöä uusilla ikkunoilla. Umpeen muuraamisella säästäisi koko rahan.

Onhan talo toki -67, mutta silti. Muut ruudut ovat edelleen ok, parvekkeiden lasitus toimivat tuulensuojina 3. lasin tavoin.

Kannattaa kirjata eriävä mielipide pöytäkirjaan jos on voimakkaasti eri mieltä remontin tarpeellisuudesta. Energian säästönä ikkunaurakka ei koskaan maksa itseään.
    You know, and we know, and you know that we know that it’s nonsense!

Tämä on niin todellista urpoilua näiden taloyhtiöremppojen kassa. Vedättäjät, kusettajat ja rahastajat käy hölmöjen tietämättömien kimppuun kuin hyeenat. Täällä on yritetty vaihdattaa lasit jo 20 vuotta kun niissä on aukaisua varten hieman erikoinen mekanismi, jota ikkunanpesijät eivät osaa käyttää ja yksi pelkän lasin reunaan painettu tiiviste tykkää roikkua herkästi. Ikkunanpokat maalattiin muutama vuosi sitten ja päätettiin, että sillä mennään seuraavat 10 vuotta. Silti joka kokouksessa joku nostaa ikkunarempan muissa asioissa esiin. En tajua miksi kukaan haluaa maksaa kymppitonnin rempan ennemmin, kuin hakee silikoopötkön ja liimaa tiivisten paikoilleen silloin kun lasi on muutenkin auki.

Tuohon kun otatte vielä remonttisunitelman ja työmaalle valvojan, niin on varmaa, että talo menee purkukuntoon alta aikayksikön ja mistään papereista ei löydy vikaa ja vastuunkantajaa.
    ___...ooOÅOoo...___

Voi elämä, juuri ne uudistusintoiset ämmänkäkättäjät hääräilee. Ikkunaremontin tuloksena ne sivuikkkunat ei mene ainakaan täällä kiinni. Muutekin kuuluu pauketta vähän väliä jostain.
    Kaikkein kammottavin oli parvekelasiremontti. Puolella asukkaista oli jo lasit, mutta ei auttanu, kaikille uudet.
    Tuotiin kuponkeja ja siinä oli että jos joku päivä ei sovi että tullaan, niin ilmoittaa. Ei auttanu, ukko oli tullut kotiini yleisavaimilla; kaikki mun tavarat lompakot, kuvaustarvikkeet ja kuvattavat oli levällään olkkarissa. En ole varmaan ikinä elämässäni suuttunu niin silmittömästi, ukko oli tuonut likaiset tavarat parvekkeelta olkkariin.
    No sitten saatiin odotella määrittelemätön aika että tullaan laittaan uudet lasit. Säilytin osaa parvekkeen tarvaroista kanakoppikellarin käytävällä, kun ei muualle mahtunu.
    XXXXX
    XXXXX
    Lasien välinen joku saumaus oli malllia "aalto" kun sen olisi pitäny olla suora. Raavin sen saumauksen pois ja laitoin valkoisen listan siihen.
    Vuosi tästä tuli palautekaavake, ja annoin palautetta. Se mitään auttanu. Sitten tuli vielä joku delegaatio "tarkistamaan työn", ja vaikka miten sanoin että ei sitten kosketa tavaroihin tai kaadeta mitään niin silti siinäkin yksi delegaation jäsen onnistui. Ja mitä muuten naapurin ämmä siinä mukana tuli "tarkastamaan"?

Nää ämmät on myös halunnu rappusten pieleen kukkasaavit. No hoitaisivat sitten niitä rehujaan tai laittaisivat muovirehut jos ei jakseta hoitaa. Kuolleita jotain puskia, ja sitten vaihdetaan taas uudet. Ulkoportaiden siihen ritilän päälle on laitettu jotkut matot? No nehän homehtuu siihen kun on märät koko ajan.

Ämmähallituksesta kertoo myös paljon sekin että edellinen isännöitsijä ei jaksanu vuottakaan, erosi kun ämmät jatkuvasti valitti ja alkoi käydä liian rasittavaksi.....
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 26.03.2018 at 12.35 Syy: Syy alla noin suurin piirtein
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

^vihapuhetta ja rasismia.

^Sitähän se. Eikä mene varmaan kauaa kun nämä kaksi viestiä häviää.

Ei se mun vika ollu että tekijä oli ulkomaalaistaustainen, ikävä ihminen. Itse käyttäytyi ensin asiattomasti ja haukkui mua - oikeesti vähän pahemmin kuin mitä sanoin tuossa. Ilmeisesti hänen syntymämaassaan naiset on alinta kastia ja saa haukkua miten vaan.
    Kun kyselin sitten että kuivuuko se "mallia aalto" oleva saumaus, niin hän aloitti vastauksensa näin "...kuule, minä kerron sinulle sadun kyyhkysestä ja sammakosta ( tai jotain eläimiä)..." Johon totesin että ei ny jaksaisi satuja kuunnella. Tyyppi totesi että ei se saumaus kuivu ennen ensi kesää, ja että tee itse paremmin.
    No niin teinkin. Kävin ostaan valkoista listaa ja laitoin sen siihen niin nyt on siisti.
    Se ensimmäinen ukkeli joka tuli luvatta sisälle ja alkoi purkaa parveketta ja siirsi mun tavaroitani, oli ihan suomalainen ja sai osakseen kyllä ne pahimmat haukut. Jos annetaan lipuke ja ohjeet ilmoittaa jos se annettu päivä EI SOVI, ja näin tein, ja silti tultiin sisään omin luvin niin ei piruvie. Sen ukkelin laitoin siivoamaan jälkensä ja työnsin vielä pölynimurin käteen että imuroi.
    tempokisu.kuvat.fi

No jos tekijä olisi ollut kantasuomalainen, vaikka nokialainen, painottaisitko viestissäsi tyypin nokialaisuutta tyyliin "tuollaisia ne nokialaiset aina ovat"? Epäilemättä et. Duunareissa on hyviä ja huonoja sekä etenkin keskinkertaisia taustaan katsomatta.

Kannattaa nyt ainakin tarkastaa vaatiiko ikkunaremontti rakennusluvan vai ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    No jos tekijä olisi ollut kantasuomalainen, vaikka nokialainen, painottaisitko viestissäsi tyypin nokialaisuutta tyyliin "tuollaisia ne nokialaiset aina ovat"? Epäilemättä et. Duunareissa on hyviä ja huonoja sekä etenkin keskinkertaisia taustaan katsomatta.
    Jos haukkuu asiakasta - pakkomaksavaa asiakasta - niin haukun takaisin oli vaikka naapuri, ei sillä ole väliä mistä on kotoisin mutta tässä tapauksessa ukolle tuotti suuria vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi kun sanoin nimeni hyvin selvästi. Mitä, kuka, kuka sinä ole?
    En kylläkään painottanut että tuollaisia ne ulkomaalaistaustaiset ovat, tämä henkilö nyt vaan hoiti hommansa erittäin huonosti.

On töissäkin tullut esille tapauksia että "etkö sinä tiedä kuka minä olen, minä olen ison firman toimitusjohtaja ja vaadin...". Olen sanonu että kaikki asiakkaat ovat samanarvoisia ja kukaan ei saa erikoiskohtelua ammattinsa tai sosiaalisen taustansa takia. Yritän parhaani mukaan hoitaa sen siivoojan, tai tuomarin vaivaa.
    On tullut vastaan erittäin hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita maahanmuuttajia, ja sitten huonommin ja aggressiivisestikin käyttäytyiviä niitä kantasuomalaisia. Ei tässä siitä taustasta ollut kyse, mutta sattui nyt vaan olemaan joku ei-suomalainen, en tarkemmin tiedä sitten mistä oli kotoisin. Käyttäytyi kuitenkin tosi törkeesti.

Ja oli se sitten ulkomaalaistaustainen tai joku suomalainen kun alkaa haukkua tai peräti ROUVITTELEE niin varmana tulee sanottua takaisin, jos oon siviilissä. Töissä on sitten eri juttu.
    tempokisu.kuvat.fi

Kerrot niille, etta hissiremontti on ihan kohta edessa ja se maksaa ja paljon. Ostan kaljat kun seuraavan kerran nähdään jos onnistut käyttämään hissiä argumenttina hissittomässä taloyhtiossä.
    6.7 WTF/kg

omassa vuokrakämpän asuntoyhtiössä oli ikkunat vuosimallia -76 ja ikkunat kyllä veti kunnolla, lisäksi isoimmat oli käytännössä mahdottimia pestä vääntymisen takia.
    Ainut märinän aihe on säleverhojen värinä ruutujen välissä tuulella, jos tuuletusventtiilit on auki.
    homma kesti viikon verran 48 asunnon yhtiössä ja maksoi kuulemma aika paljon, en muista tarkalleen, mutta yli 200tonnia se oli.
    itse olen tyytyväinen, kun veto loppui lopulta.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Jälkiasennushissi kannattaa kyl rakentaa kaikkiin vanhoihin taloihin. Tuki on niin väkevää, että on järjetöntä olla sitä käyttämättä, koska kaupunki tukee ja ARA iskee päälle omansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    Yhtiössä on tulossa ikkunaremontti, itse en sitä kannata, mutta enemmistön edessä on muutaman läntisen pehmenneen ikkunan tähden nöyrtyminen.

Itse olen vastentahtoisesti hallituksessa mukana tolkuttoman uudistusvimman "jarrumiehenä", mutta tämän hankkeen joudun kohtaamaan ja läpi viemään, halusin tai en.

Ikkunaurakoitsijoita on loputtomasti ja niin myös lopputuloksia.
    Jos on aiheeseen liittyviä juttuja tai kokemuksia, niin tähän säikeeseen.

Ympäristössä on liikenteen melua, joten se on huomioitava.
    Ja tämä onkin se hankala rasti. Tavarantoimittaja kertoo ummet ja lammet tuotteensa erinomaisuudesta ja kuulija on pelkästään kerrotun varassa ja joidenkin tyhjänpäiväisten dB lukemista, joilla ei lopulta ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Mahdollisuudet toimitukisen jälkeisiin sanktioihin luvattua heikompaan äänieristykseen ovat käytännössä olemattomat, näytön hankaluuden tähden. Siksi lupaavat mitä tahansa kaupan saadakseen.

Yksi ongelma on olohuoneiden isot ikkunat partsille (arvio 1,8 x 3 m), joiden korvaaminen tavallisella lämpölasilla tuo melun entistäkin voimakkaammin sisälle. Suotavaa olisi lämpölasin jälkeen ilmatila luokkaa 100...150 mm ja sitten toinen lasi (kuten nykyisin), mutta silloin tarvitaan avattavuutta pesua varten, mikä tekee asiasta hankalan.

Täältä varmaan löytyy paljon kokemuksia ikkunarempoista ja sen miinoista, mutta varmasti joku on myös onnistunut
    Täällä on kokemusta ja lainaahan siinä piti ottaa, että ikkunarempasta selvittiin. Yhtä kylmä on ikkunan alla vaikka juuri sen takia piti ikkunat uusia. Noh, ei voi mitään.

Väillä tuntuu että kaikki eivät tajua sitä että taloyhtiön kustannukset tulevat loppujen lopuksi osakkaan maksettaviksi, korkojen kera. Luullaan että ne menee jostain yhtiön laarista, jonne jostain vaan ilmestyy rahaa...

^ no kyllä tajutaan, ja erittäin paljo ärsyttää että niitä kaikkia uudistuksia ylipäänsä tehdään. Ikkunaremontin seurauksena siis oli tää järkyttävä kiduttava napsuääni. Ja piti ite korjata asia.
    tempokisu.kuvat.fi

Niinhän se menee taloyhtiössä, että joku haluaa remontoida enemmän ja joku ei halua remontoida yhtään. Jälkimmäinen porukka on kuitenkin haitallisempaa pitkässä juoksussa; Ylöjärvellähän meni eräs rivitalo purkuun, kun korjaaminen olisi maksanut enemmän kuin uuden rakentaminen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Tuossa kaveri puheli heidän yhtiönsä asioista murheissaan (on yhtiön PJ), että valmisteltu viemäripinnoitus ja käyttövesiputkistojen uusinta äänestettiin nurin.
    Väki oli sitä mieltä, että niissä putkissa mitään vikaa ole, huuhaata koko touhu.
    Yhtiössä oli jopa teetetty viemäriputkikuvauskin epäileväisten vaatimuksesta ja jotka tulokset nyt sitten lisäksi kyseenalaistettiin, kun joku kun oli tehnyt jotain kylppäriremonttia ja sen kertoman mukaan viemärit ja putket olisivat vielä oikein hyvässä kunnossa. Ja koska putkistoonkaan ei ole tarvinnut tehdä kymppitonnia suurempia korjauksia vuositasolla.

Joo.
    Kannattaa vetkutella odotella ensin isommat vahingot maksettaviksi ja vasta sitten ryhtyä hillittömällä aikataululla tekemään erittäin hintavaa remonttia.

Tätä ketjua lukiessa tuleekin elävästi mieleen, miksi olen jo toista kymmentä vuotta asunut omakotitalossa.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

^onhan siinä aivan järkyttävä etu että voi tehdä tai olla tekemättä remonttia oman mielen mukaan. Tilaisuuden tullessa tai tilanteen vaatiessa muutan mökille, saa olla rauhassa.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tätä ketjua lukiessa tuleekin elävästi mieleen, miksi olen jo toista kymmentä vuotta asunut omakotitalossa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    ^onhan siinä aivan järkyttävä etu että voi tehdä tai olla tekemättä remonttia oman mielen mukaan.
    Joskus on pakko tehdä, kuten silloin kun huomaa vesikaton vuotavan. Jospa tuo nyt kestäisi seuraavat parikymmentä vuotta.

Vanha klisee tähän:
    Vuotava katto on viheliäimpiä vaivoja.
    Poudalla se ei vuoda ja sateella sitä ei voi paikata

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OKS Katso viesti
    Joskus on pakko tehdä, kuten silloin kun huomaa vesikaton vuotavan.
    Ei päde taloyhtiöön. Kokemusta on.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Joskus on pakko tehdä, kuten silloin kun huomaa vesikaton vuotavan. Jospa tuo nyt kestäisi seuraavat parikymmentä vuotta.
    Niin on, keväällä tehtiin (teetettiin) mökillä iso kattoremppa. Jos sen 20 vuotta menee niin loistava sijoitus

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Joskus on pakko tehdä, kuten silloin kun huomaa vesikaton vuotavan.
    Ei päde taloyhtiöön. Kokemusta on.
    Huh huh, onneksi on oma henk.koht. taloyhtiö.

Tätä ketjua lukiessa tuleekin elävästi mieleen, miksi olen jo toista kymmentä vuotta asunut omakotitalossa
    Juurikin näin, ennakoivia toimenpiteitä voi ja saakin tehdä tarpeiden niin vaatiessa,
    vähentää stressiä "yhtiökokouksissa". Saattaapa myös vähentää kulunkeja yleisestikin.
    Tuossa viime viikolla uusin koko tönön ikkunatiivisteet samalla, kun rouva luutusi ruudut.
    Ei paha yhtälö sinällään, sisälsi toki "puolikiinteiden" kalusteiden siirtoja ja puhdistuksia.

Eikä ole napsetta/kattilankansia, röökaajia tai ädljääjiä nurkissa. Istutusten säätämisestä
    on myöskin vaikea haastaa riitaa, koiranpaskaa ei ole portailla, fillareillekin on oma tilansa
    lukitussa tallissa ilman häiriökäyttäytymistä. Näiltä pakkomiellenikkaroijilta/remonttireiskoilta
    ei välttyne kerrostaloissakaan, melua aiheuttavien toimenpiteiden aikataulutus taitaa olla
    yleismaailmallinen ongelma, voitaneen nykyään kutsua myös ehkä välinpitämättömyydeksi?
    Köfte muokkasi tätä : 13.07.2018 at 19.26 Syy: oikoluku
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •