Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Näyttää tulokset 121 - 146 / 146

Aihe: Lukkopoljinten hyöty

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Midfoot cleat position -haku netistä kertoo enemmän, kai joku suomenkielinenkin sivu löytyy. Muutamat gurut, muutamat hurut ja jotkut muutkin tahot kertovat että klossin vieminen jalan kaaren tienoille toisi taloudellisuutta lisää. Toimii joillakin kuskeilla maailman huipulle asti mutta ei ole yleistynyt.
    Tuossa yksi linkkikokoelma: https://road.cc/content/forum/114009...cleat-position
    Eräs fysioterapeutti suositteli minulle klossin viemistä mahdollisimman keskelle kenkää, kun valitin jalkapohjien puutumista. Tällöin paine polkimen painamisesta jakautuu tasaisemmin koko jalkapohjalle eikä vain päkiälle. Samalla tuunattiin jalkapohjan asentoa holvituen avulla. Nämä helpotti jalkapohjien puutumista.

Mahdollisimman lähelle keskelle kenkää on liiottelua, jo kolmen millin taakse päin siirto voi muuttaa radikaalisti varpaiden puutumista. Puutuminen johtuu useimmiten siitä, että ajetaan varvistaen, eli paine kohdistuu varvasluun sijaan varpaille. Isovarpaan kohdalla oleva möykky, siis siinä jalkaterän sisäpuolella oleva nivel pitää olla poljinakselin keskipisteessä tai muutama milli takana. Tosin on esitetty väite, että aikoinaan on voitettu naisten maailmanmestaruus, kun klossi on ollut keskellä jalkaa. Fysioterapeutti esittää asian fysiikan kautta, eikä välttämättä ymmärrä pyöräilyn tarpeita ja haluaa tarjota varman ratkaisun, jossa ongelma ratkeaa, tuloksen kustannuksella. Pyöräily urheiluna on kuitenkin sellaista, että kompromisseja pitää tehdä, jotta pyörä kulkee.

Kompromissia voi hakea ajatuksella, jos mukavuutta hakevaa kuntoilua, niin keskijalalle päin, jos kilpailua , niin niin eteen, kun vain poltetta kestät ja pohkeissa on jerkkua. Kovassa spurtissa ja taloudellisessa ylämäki ajossa pitää saada pohjelihakset täysimääräisesti käyttöön. Ylämäki ajossa kantapään alas saaminen poljin kierroksen oikeassa kohdassa aktivoi pohjelihaksia ja säästää reiden lihaksia, koska jalka kulma helpottuu useita senttejä reiden osalta.

Pohkeiden voima on suunnaton etu em. tikanteissa. Ei tarvitse ollla kummoisempakaan pyöräilijä, joka punttisalien pohjepenkeissä tekee maksimi painoilla 10-20 sarjoja ja bodarit katsovat ihmeissään. Kaltaiseni vanha käpy tekee vähintään 10 x 5 sarjan salillla kuin salilla tuon. Pohkeiden käytön tätkeys em. tianteissa on tärkeää.

Olen huomannut suomalaisilla naispyöräilijöillä erään piirteen, moni heistä ajaa hyvin "pysty" nilkalla, ilman nilkan pyöritystä. Viittaa vahvasti, että ajetaan klossi hyvin keskellä jalkaa. Onkohan tämä jokin trendi, mahdollisesti tuosta mainitsemastani maailmanmestaruudesta. Normaalistihan nilkka jäykistyy siihen asentoon vasta äärimmäisen loppukirin siinä vaiheessa, jossa poljinkierrokset ovat 110 tai yli.

Katsokaapa jostain videosta, kuinka alas kantapää painuu alas huippukuskeilla ylämäissä tai sprintien alkukiihdytyksissä, kunnes se jäykistyy maksimaalisessa suorituksessa, missä kadenssi ja watit määrää tahdin. Siis kireissä!

Kun on kolmekymmentä vuotta ajellut lukkopolkimilla, flateilla ajaminen on yllättävän hankalaa. Tämä tuli todettua muutama viikko sitten, kun ajelin pari tuntia vieraalla pyörällä maastossa: monessa paikassa tuntui, että pyörä ja kuski ovat menossa ihan eri suuntaan. Edellisestä maastopyöräilystä on tosin melkein parikymmentä vuotta, mutta en usko, että sillä oli mitään vaikutusta asiaan...
    If you are not riding solo, you're cheating.

Mä olen hetkellisessä mielenhäiriössä ajatellut pistäväni maasturiin lukkopolkimet, en ole ikinä ajanut lukoilla maastossa. Syynä on naksunat ja narinat polkiessa, ne tulevat aina alapolkaisulla ja veikkaan että sekä äänet ja niiden synty vähenesivät, mikäli pyörittelisi lukoilla. Tämä siis teorian tasolla. Eilen maasturi kävi taas "laulamaan" niin, että asvalttisiirtymällä kotiin en kehdannut polkea, kun tuli ihmisiä vastaan...
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

^Laita ihmeessä. Mä kyllä ajan lukoilla aina kun mahdollista, helpottaa fillarin kyydissä pysymistä eikä huonokuntoinen jaksa polkea fläteillä. Talvella raskaiden nastarenkaiden kanssa suuri hyöty.

^Mäkun olen aina ajanut fläteillä, niin ei noissa hommissa ole mitään ongelmaa... enemmän pelkään, että lukoilla kaatuu, kun ei saa jalkaa maahan. Toi narina vaan ärsyttää.

Lukot löysälle ja vaikka toinen jalka irti valmiiksi hankalassa paikassa jos siltä tuntuu. Itsellä kävi kyllä vähän hassusti löysillä lukoilla viime viikolla kun piti hypätä fillarilla kanttaria päin ajaessa ja unohtui sivulaukuissa oleva kuorma .. Smo nousi mallikkaasti ylöspäin mutta fillari jatkoi suoraan kun molemmat lukot aukesivat .. onneksi laskeuduin satulaan

Melko todennäköisesti kaatuukin, Alkuopettelun ja totuttelun jälkeen kuitenkin ehkä itseäkin hämmästyttävän harvoin - ainakaan tämmöisessä sekalaisessa ei-teknisessä ajossa; oikeasta maastopyöräilystä en puhu mitään.

Syitä lienee kaksi: (1) on oppinut että jos aikoo jostain ajaa, pitää vauhdin ja menemisen meiningin kulkea sen tuumailun ja miettimisen edellä että pääsenkö tästä vai en, ja (2) on oppinut että jos paikka yhtään näyttää siltä että jos ei saa jalkaa äkisti maahan, pitää olla nöyrä ja irrottaa toinen tai molempi jalka jo etukäteen. Ja onhan toki se kolmaskin mutta sitä ei itsetunnon ylläpitämiseksi lasketa: on oppinut että jos arvelee että edellisistä huolimatta on todennäköisesti nurin, hakee sovinnolla vaihtoehtoisen reitin.

Mutta muutenhan tuommoiset lähes nollavauhdista kyljelleen kaatumiset ovat niin sanotusti hyvänlaatuisia: lonkka ja olkapää ottavat suhteellisen pehmeästi vastaan, vaatteet likaantuvat mutta aina ei tule edes ihovammoja. Varsinaisessa maastoajossa ongelma on tietysti se ettei alas tulla aina tasaiselle ja sileälle eli kivet, kannot ja puunrungot muodostavat varteenotettavan riskin.

^Kuten olen muutamaan kertaan täällä julistanut, niin kuulun siihen kummalliseen porukkaan, joka ei vajaan 30 vuoden lukoilla ajamisen jälkeenkään saa niitä metsassä auki silloin kun se vauhti loppuu teknisessä nousussa. Tyypillisesti näissä jalat jäävät ylä- ja alakuolokohtaan ja kaatuminen tapahtuu sinne yläkuolokohdan puoleiselle jalalle. Jalka on silloin sellaisessa asennossa, että sitä sivuttaista kiertoa on vaikea saada, kun polvessa on 90-asteen kulma.

Ne joka suuntaan aukeavat klossit voisivat auttaa, mutta en sitten tiedä, onko ne muuten kuinka hyvät tai huonot. Edelliset kokemukset niistä on -90 -luvulta.

Itse pystyn ajamaan fläteillä luottavaisemmin metsässä. Tosin mitään hyppyjä en osaa muutenkaan, joten niistä ei ole kokemusta. Mutta kyllähän nuo osaajat hyppivät fläteilläkin.

Pitkiä siirtymiä ajaessa tulee kyllä lukkoja ikävä ja olen havainnut sen, että kun pidempään ajoi pelkillä fläteillä, piti lukoilla pyörittämiseen keskittyä oikein ajatuksen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tyypillisesti näissä jalat jäävät ylä- ja alakuolokohtaan ja kaatuminen tapahtuu sinne yläkuolokohdan puoleiselle jalalle. Jalka on silloin sellaisessa asennossa, että sitä sivuttaista kiertoa on vaikea saada, kun polvessa on 90-asteen kulma.
    Minä vaihdoin sh-m56:een, kun huomasin joutuvani luovuttamaan tilanteet turhan aikaisin tuollaisen estämiseksi, koska joskus pienikin viive on erotuksena kaatumiseen, ja tuossa saa hyvin isonkin viiveen aikaiseksi, jos painopiste ja jalkojen asento sattuvat sopivasti. Sen jälkeen en ole kaatunut kertaakaan klossien takia. Tämä on tietysti väärin. Sanon tämän jo etukäteen, koska kohta eräät tulevat sanomaan, että tuo aukeaa itsekseen ja se on kelvoton maastoon ja 51 toimii täydellisesti huolimatta siitä, mitä Tietäjä sanoo. Mutta näin vääryydellä olen ratkaissut omalta kohdaltani tuon ongelman, ja nyt uskallan ajaa tilanteet enemmän loppuun asti.

Joskus 56 on auennut vahingossa, mutta en ole kokenut sitä varsinaiseksi haitaksi. Se on johtunut siitä, että olen pitänyt niitä mahdollisimman löysällä. Tiukkaamalla aukeamisia ei ole ikinä vahingossa tapahtunut (paitsi kaatuessani tai sen estämiseksi, jolloin en ole ehtinyt ajatella jalan irrottamista ollenkaan, mutta onneksi ovat silti irti lähteneet, esim. viime kerralla olisi sattunut 51:llä, koska ei varmasti olisi auennut, mutta nyt onnistuin vain hypähtämään pyörän päältä pois), mutta katson noiden edun suuremmaksi kuin hyvin harvoin tapahtuvan jalan irtoamisen, joten pidän niitä niin löysällä kuin parhaaksi kompromissiksi näen.

Olen miettinyt miksi pyöräilyssä on ok laittaa kaikki rasitus päkiälle ja salilla sitä taas vältetään ettei polvet rasittuisi. Esim tankokyykyssä monesti neuvotaan pitämään paine kantapäiden ulkosyrjällä mieluummin kuin jalan etuosalla polvien säästämiseksi. Itsellä on vaan melko mahdotonta ihan jo kropan mittasuhteiden takia pitää paine reilusti kantapäillä.

Tekisi mieli kokeilla lukkoja mutta yhtään haastavammassa kohdassa ei kyllä uskaltaisi ajaa. Fläteillä voi vaan roiskaista päin ja pääsee pyörän päältä jos menee mönkään. Lukoilla ei uskaltaisi yrittää mitään liukkaiden puunrunkojen ylityksiä tai mitään missä sivulle kaatumalla tippuisi korkealta alas

Ja fläteillä siis ainakin poljin hakeutuu hyvin keskelle kenkää, ei tuollaista asentoa saisi lukoilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Olen miettinyt miksi pyöräilyssä on ok laittaa kaikki rasitus päkiälle ja salilla sitä taas vältetään ettei polvet rasittuisi. Esim tankokyykyssä monesti neuvotaan pitämään paine kantapäiden ulkosyrjällä mieluummin kuin jalan etuosalla polvien säästämiseksi. Itsellä on vaan melko mahdotonta ihan jo kropan mittasuhteiden takia pitää paine reilusti kantapäillä.

Tekisi mieli kokeilla lukkoja mutta yhtään haastavammassa kohdassa ei kyllä uskaltaisi ajaa. Fläteillä voi vaan roiskaista päin ja pääsee pyörän päältä jos menee mönkään. Lukoilla ei uskaltaisi yrittää mitään liukkaiden puunrunkojen ylityksiä tai mitään missä sivulle kaatumalla tippuisi korkealta alas

Ja fläteillä siis ainakin poljin hakeutuu hyvin keskelle kenkää, ei tuollaista asentoa saisi lukoilla
    Punttihommissahan muutenkin rikotaan kaikki paikat maksimi painoja haettaessa ja pyöräilyssä enemmän keskitytään kestävyyteen.
    Mielestäni sillä että klossit ovat kengän etuosassa, saadaan lihasrasitusta jaettua paljon suuremmalle osalle ropan lihaksia ja pidettyä polkeminen paremmin pyörityksenä. Aloittelevana pyöräilijänä itsestänikin tuntuivat klossit olevan liian edessä, mutta pohkeeseen on kasvanut jonkinlaiset lihakset ja nykyään heikot paikat löytyvät aivan muualta.
    Jossain maastoajossa en osaa arvioida lukoista saatua etua, mutta soralla ja asfaltilla se on mielestäni selkeä. Auttaa jaksamaan pitemmälle ja lujempaa, suurempi teho sprintteihin ja mäkiin. Jalat ovat aina oikealla paikalla, eikä niihin tarvitse kiinnittää huomiota (kunhan säädöt ovat kohdallaan)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Punttihommissahan muutenkin rikotaan kaikki paikat maksimi painoja haettaessa ja pyöräilyssä enemmän keskitytään kestävyyteen.
    Ihan yhtälailla punttiksella voi treenata kevyellä painolla paljon toistoja, sekä hitaasti toistoja. Syvät lihassäikeet rasittuu, ja kestävyys paranee.

Aika harva punttiksella taitaa tehdä yli 5000:n toistoja (tunnin lenkki) eli vähän niin ja näin siellä saadun kestävyyden suhteen.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

^Toisaalta crossfit tyylinen kiertoharjoittelu ja muutenkin nostelu pienillä tauoilla hiovat kestävyyttä. Tossa soutu ja WOD vertailussa https://www.crossfit.com/essentials/what-about-cardio

HIIT -eläimet ei juuri ymmärrä peruskunnon päälle. Ja eihän ne crossfitin huiput edes harjoittele noilla WODeilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TurboKoo Katso viesti
    Aika harva punttiksella taitaa tehdä yli 5000:n toistoja (tunnin lenkki) eli vähän niin ja näin siellä saadun kestävyyden suhteen.
    Justiinsa tuli tehtyä joku 17300 toiston pyörälenkki, spd-sl polkimien ja kenkien kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    HIIT -eläimet ei juuri ymmärrä peruskunnon päälle. Ja eihän ne crossfitin huiput edes harjoittele noilla WODeilla.
    Ei ne käsittääkseni pitkää lenkkiäkään juokse. No, onhan näitä tutkimuksia, mutta jossain oli vertailtu vaikutusta kuntoon (mä en nyt muista mikä se mittari oli) kahdella ryhmällä, joista toinen treenasi kahvakuulalla ja toinen juoksi. Kahvakuularyhmällä kunto nousi enemmän. Uskoo ken haluaa.

Tossa olis ohjelma, jos haluaa paljon toistoja https://www.t-nation.com/workouts/10...lebell-workout

Lenkkeily ei ole maksimaalisen hyvä kunnon kohottaja kuten ei pyöräilykään. Liian jalka painotteisia, juoksu vielä ottaa nivelille. Hiihto, uinti jne koko kropan lajit on tehokkaampia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Ei ne käsittääkseni pitkää lenkkiäkään juokse. No, onhan näitä tutkimuksia, mutta jossain oli vertailtu vaikutusta kuntoon (mä en nyt muista mikä se mittari oli) kahdella ryhmällä, joista toinen treenasi kahvakuulalla ja toinen juoksi. Kahvakuularyhmällä kunto nousi enemmän. Uskoo ken haluaa.

Tossa olis ohjelma, jos haluaa paljon toistoja https://www.t-nation.com/workouts/10...lebell-workout
    https://www.hikipanta.com/crossfit/m...salon-vastaus/ lähtisin vaikka tuosta lueskelemaan
    Sosssiaaalinen meeeeedia tarjoilee tappotreenien hehkutusta, kivoja sloganeita ja prot tekee sitten asiat suunnitellusti ja järkevästi niinkuin prot muissakin lajeissa.

^Mä oon paljon lukenut noita tän lajin pro tyyppien treenejä. Musta jenkit treenaa 5k juoksuja lähinnä, mutta varmaan kärki heittää pitempääkin. Painonnosto tuntuu olevan se tärkein, jotta kisarauta tuntuu sitten kevyeltä ja sitten ennen kisaa otetaan voimakestävyys tai työkyky, eli pienillä tai olemattomilla tauoilla saadaan rautaa ylös tai siirtymään. Kukin varmaan taaplaa tyylillään ja osa artikkeleista selkeästi ei kerro koko totuutta, en tiedä miksi, ehkä myydäkseen WOD -treenejä? Salohan ei ole enää pärjäillyt.

edit: Tossa sun linkissähän Salo sanookin "“laji meni jossain vaiheessa hieman liikaa absovoiman pariin.” Crossfitharjoittelussa tulisikin palata takaisin timantin keskelle, alueelle, jossa voima ja kestävyys yhdistyvät.

– Tulisi keskittyä enemmän matalan sykkeen harjoitteluun ja rakentaa peruskestävyyttä. Kestävyyspohja antaa mahdollisuuden kehittyä paremmaksi ja rakentaa suorituskykyä."

Tulkitsen, että tämä on harras toivomus, ei mitä tapahtuu juuri nyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Toisaalta crossfit tyylinen kiertoharjoittelu ja muutenkin nostelu pienillä tauoilla hiovat kestävyyttä. Tossa soutu ja WOD vertailussa https://www.crossfit.com/essentials/what-about-cardio
    Joo...tai siis ei välttämättä. Olen touhottanut crossfit tyyppistä kiertoharjoittelua talvisin ja ensimmäisenä talvena meinasin, että kyllä se crossfit ajaa treenin virkaa ihan OK jos ei vaikka pääse suksimaan tai jaksa sotkea trainerilla. No ei se kyllä samaa asiaa ajanut, ei lähellekään. Tai ehkä kovakuntoisilla voi olla eri juttu, mutta mulle toi ei tehonnut kestävyystreeninä.

Klossin paikasta. Mä olen viimevuosina laittanut klossit niin taakse kuin ne menevät. Tolla systeemillä päkiä on snadisti polkimen akselin etupuolella. Joskus kauan sitten tuli sipsutettua varpailla, mutta vaikutti käyvän akillesjänteen päälle.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Hölmö kommentti puntista. Painonnosto on kilpatasollakin erittäin turvallinen laji.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Joo...tai siis ei välttämättä. Olen touhottanut crossfit tyyppistä kiertoharjoittelua talvisin ja ensimmäisenä talvena meinasin, että kyllä se crossfit ajaa treenin virkaa ihan OK jos ei vaikka pääse suksimaan tai jaksa sotkea trainerilla. No ei se kyllä samaa asiaa ajanut, ei lähellekään. Tai ehkä kovakuntoisilla voi olla eri juttu, mutta mulle toi ei tehonnut kestävyystreeninä.

Klossin paikasta. Mä olen viimevuosina laittanut klossit niin taakse kuin ne menevät. Tolla systeemillä päkiä on snadisti polkimen akselin etupuolella. Joskus kauan sitten tuli sipsutettua varpailla, mutta vaikutti käyvän akillesjänteen päälle.
    Just sama kokemus. Tykkään myös runtata hieman "takamatkalta". Johtuneeko sitten akillesjänteestä vai puuttuvista pohjelihaksista
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Just sama kokemus. Tykkään myös runtata hieman "takamatkalta". Johtuneeko sitten akillesjänteestä vai puuttuvista pohjelihaksista
    Sama.Vanha juoksusta kipeytyvä akilles on se jota varoo koko ajan.
    Eilen vetäisin sorapyörällä 110km, josta reilu puolet hiekkatietä. Jäi vähän runttaamisen sivumaku sekä ikävä polvikipu. Tärä ketjua lukiessa tajusin että maastokenkien klossit on läskiksen jäljeltä eli aivan liian takana droppitankoisen pyöritystekniikalle. Säätämään....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tolkun mies Katso viesti
    Sama.Vanha juoksusta kipeytyvä akilles on se jota varoo koko ajan.
    Eilen vetäisin sorapyörällä 110km, josta reilu puolet hiekkatietä. Jäi vähän runttaamisen sivumaku sekä ikävä polvikipu. Tärä ketjua lukiessa tajusin että maastokenkien klossit on läskiksen jäljeltä eli aivan liian takana droppitankoisen pyöritystekniikalle. Säätämään....
    Mikäs ero tossa on kun olen aina pitänyt mahdollisimman edessä?

Fläteillä en ole nyt pariin vuoteen viitsinyt ajaa, kun viime kerralla kun käytin niin tuli pohkeet, akilles ja kantapää kipeäksi ja kesti kauan että parani. Ehkä jotain tein väärin fläteillä.

Samanlaisia aiheita

1. aerokiekkojen hyöty
    By Needleman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 04.07.2018, 15.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •